Napraattopic deel 42

07-11-2015 22:32 3043 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Cateautje schreef op 12 november 2015 @ 13:16:

[...]

Zwarte Piet is niet bedacht. Jawel, door Jan Schenkman in 1850.
IMHO
quote:GrimbleGrumble schreef op 12 november 2015 @ 13:18:

[...]

Jawel, door Jan Schenkman in 1850.Op basis van geschiedenis en dat heeft hij gedaan omdat ze van die heks af wilden, die met de sint meereisde en een zeer kwalijke rol speelde.
quote:Amaqanda schreef op 12 november 2015 @ 12:05:

[...]

Niks. Ik vind ook stroopwafelpieten (al vind ik dat zo een mondvol ), groene/blauwe/paarse pieten geen probleem.

Ik ook niet, Piet zoals de mensen hem nu kennen is helemaal verzonnen dus we kunnen best verzinnen dat ie er anders uit ziet. Ze geloven namelijk gewoon alles he die kinderen. Ze geloven ook in een man met een mijter en kadootjes.

Sintjournaal geloven ze ook allemaal dus dat gezanik erover is puur iets wat volwassenen doen.

En van dat gezever over hoe leg ik dat uit en als ze niet meer zwart zijn dan zijn ze herkenbaar enz enz. Allemaal volwassengezanik wat met een beetje fantasie en goede leugens makkelijk te onder vangen is.

En helemaal mooi dat word voor je gedaan door Ned 3.
quote:fietsie schreef op 12 november 2015 @ 13:05:

[...]

Wel nee, hier kan iedereen zwarte piet zijn bij de plaatselijke intocht. En geloof het of niet, er zijn pieten bij met Afrikaanse wortels die zich zwart laten schminken.Ik vind jouw oplossing trouwens prima: iedereen, ongeacht huidskleur, doet mee zonder zich te laten schminken. Beter dan veel van die halfhalf oplossingen en de stroopwafelpieten vind ik er echt eng uitzien. Als een nare huidziekte.
IMHO

[...]

Zwarte Piet is niet bedacht. Sint Nicolaas, de bisschop van Mira heeft slaven vrijgekocht en deze bleven bij hem uit dankbaarheid en hielpen hem overal mee. Dat is zwarte Piet.

We lijken te vergeten dat het Sinterklaasfeest geen sprookje is, maar een traditie voortgekomen uit de werkelijkheid, want de bisschop van Mira was wel degelijk op 6 december jarig en in plaats van cadeautjes te krijgen, deelde hij ze uit.

Alles bij elkaar, naar de geschiedenis kijkend is zwarte Piet eerder anti discriminerend dan dat er iets negatiefs aan hangt. Dat negatieve is ontstaan omdat één of andere schijtlijster bij de NPO op een goed of eerder kwaad moment besloot dat zwarte Piet donkerbruin moest worden, in plaats van zwart en daarmee is het allemaal mis gegaan en zitten we nu met dat debat wat maar niet aan de werkelijkheid wil ruiken, maar bol staat van de emotie en onderbuikgevoelens.Ga even googelen naar het ontstaan van zwarte piet. Het ligt niet zo zwart wit als jij het hier schrijft. Zwarte piet is geëvolueerd, er zijn vele verhalen over het ontstaan. Er zijn geen feiten. Ooit waren drie of vier pieten genoeg. Nu het er een paar honderd zijn bij de intocht ligt het allemaal wel even anders.
quote:Cateautje schreef op 12 november 2015 @ 13:21:

[...]

Op basis van geschiedenis en dat heeft hij gedaan omdat ze van die heks af wilden, die met de sint meereisde en een zeer kwalijke rol speelde.Op basis van de geschiedenis of niet, hij heeft de knecht in deze vorm toch echt verzonnen en hij deed dat met een door de tijd waarin hij leefde bepaald beeld van zwarte mensen. Dat beeld is inmiddels achterhaald, dus is Zwarte Piet aan een update toe. Zo gaat dat altijd met tradities: ze veranderen naarmate de tijd verandert.
IMHO
quote:GrimbleGrumble schreef op 12 november 2015 @ 13:25:

[...]

Op basis van de geschiedenis of niet, hij heeft de knecht in deze vorm toch echt verzonnen en hij deed dat met een door de tijd waarin hij leefde bepaald beeld van zwarte mensen. Dat beeld is inmiddels achterhaald, dus is Zwarte Piet aan een update toe. Zo gaat dat altijd met tradities: ze veranderen naarmate de tijd verandert.Zwarte Piet was altijd zwart van het roet, zo heb ik dat geleerd als kind en dat had helemaal niets met bruine mensen te maken.

[...]

Op basis van de geschiedenis of niet, hij heeft de knecht in deze vorm toch echt verzonnen en hij deed dat met een door de tijd waarin hij leefde bepaald beeld van zwarte mensen. Dat beeld is inmiddels achterhaald, dus is Zwarte Piet aan een update toe. Zo gaat dat altijd met tradities: ze veranderen naarmate de tijd verandert.Klopt dat hij deze knecht heeft verzonnen, samengesteld uit andere ideeën. De NOS heeft er een karikatuur van gemaakt.
quote:fietsie schreef op 12 november 2015 @ 13:28:

[...]

Klopt dat hij deze knecht heeft verzonnen, samengesteld uit andere ideeën. De NOS heeft er een karikatuur van gemaakt.Dat laatste ben ik met je eens.
Het maakt de kinderen niet uit wat voor kleur ze hebben. Het zijn de volwassen mensen die daar een issue van maken.
quote:fietsie schreef op 12 november 2015 @ 10:49:

[...]

Ik vind Zwarte Piet ook heel leuk, zie zelf ook geen enkele relatie met donkere mensen, maar ik heb wel respect voor mensen die dat wel zien. En ik denk dat het ook heel erg komt door alle massa hysterie rond Sinterklaas en Zwarte Piet. De hysterie die de mensen die er dol op zijn zelf veroorzaakt hebben. Toen ik klein was, was Sint iets mysterieus. Hij kwam aan op televisie, en daarna zag je hem drie weken niet. Op school kwam een Sint en daarna kwamen er thuis pakjes. Als je niks met Sinterklaas had, kon je het makkelijk ontwijken. Nu begint de pret vier weken van te voren, met het Sinterklaasjournaal, gevolgd door de Club van Sinterklaas, en Slot Marsepeinstijn. Sinds die Pieten vier weken lang dagelijks over je beeldscherm dartelen en een karikatuur van zichzelf zijn geworden is de weerstand toegenomen. Dat ligt meer bij degenen die hem zo pontificaal in beeld brengen.

+ 1

Sinten en Pieten in alle winkels, bij de voetbal, gym, zwemles, werk van papa, werk van mama.

Te veel, te vaak.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Misschien kan de mod even de topictitel veranderen.

[...]

Op basis van de geschiedenis of niet, hij heeft de knecht in deze vorm toch echt verzonnen en hij deed dat met een door de tijd waarin hij leefde bepaald beeld van zwarte mensen. Dat beeld is inmiddels achterhaald, dus is Zwarte Piet aan een update toe. Zo gaat dat altijd met tradities: ze veranderen naarmate de tijd verandert.Zolang die veranderingen geleidelijk vanzelf gaan, heb ik er geen moeite mee.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

quote:Cateautje schreef op 12 november 2015 @ 13:27:

[...]

Zwarte Piet was altijd zwart van het roet, zo heb ik dat geleerd als kind en dat had helemaal niets met bruine mensen te maken.

Doe eerst even je huiswerk, mijn ouders vertelden ook wel eens een leugentje om bestwil.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
quote:dadelduifje schreef op 12 november 2015 @ 13:34:

Misschien kan de mod even de topictitel veranderen.Hoezo? Sinterklaas is van oorsprong Turks en de zwarte Pieten zijn van oorsprong Marokkaans. Zou je toch aan moeten spreken om deel te nemen aan dit debat.
quote:fietsie schreef op 12 november 2015 @ 13:28:

[...]

Klopt dat hij deze knecht heeft verzonnen, samengesteld uit andere ideeën. De NOS heeft er een karikatuur van gemaakt.De NOS heeft er niets mee te maken hoor. Het zit niet in het 20 uur journaal.
Nee mij niet gezien. Ik ga hier mijn vingers niet aan branden.

Reactie op cateautje.
In ieder geval. Zo lang zwarte Piet zwart is van het roet en niet donkerbruin, ben ik er voor dat hij met de sint mee blijft reizen.

Aan een groene Piet zou ik vragen of hij zeeziek is geworden en teveel pepernoten tot zich heeft genomen tijdens de reis.

[...]

Zwarte Piet is niet bedacht. Sint Nicolaas, de bisschop van Mira heeft slaven vrijgekocht en deze bleven bij hem uit dankbaarheid en hielpen hem overal mee. Dat is zwarte Piet.

We lijken te vergeten dat het Sinterklaasfeest geen sprookje is, maar een traditie voortgekomen uit de werkelijkheid, want de bisschop van Mira was wel degelijk op 6 december jarig en in plaats van cadeautjes te krijgen, deelde hij ze uit.

Alles bij elkaar, naar de geschiedenis kijkend is zwarte Piet eerder anti discriminerend dan dat er iets negatiefs aan hangt. Dat negatieve is ontstaan omdat één of andere schijtlijster bij de NPO op een goed of eerder kwaad moment besloot dat zwarte Piet donkerbruin moest worden, in plaats van zwart en daarmee is het allemaal mis gegaan en zitten we nu met dat debat wat maar niet aan de werkelijkheid wil ruiken, maar bol staat van de emotie en onderbuikgevoelens.

Hoe lichter van kleur Zwarte Piet wordt, hoe eerder donkere mensen ( in Sinterklaastijd) als Zwarte Piet aangesproken worden; denk ik.

Een 'traditionele' pikzwarte Piet in vol ornaat, lijkt toch in de verste verte niet op een doorsnee donkere Nederlander?

quote:simbalabimba schreef op 12 november 2015 @ 13:45:

[...]

Hoe lichter van kleur Zwarte Piet wordt, hoe eerder donkere mensen ( in Sinterklaastijd) als Zwarte Piet aangesproken worden; denk ik.

Een 'traditionele' pikzwarte Piet in vol ornaat, lijkt toch in de verste verte niet op een doorsnee donkere Nederlander?Het zou ook te maken kunnen hebben dat de bruine Nederlander zichzelf zwart kwalificeert en dan kom je er blijkbaar niet onderuit, maar ik ben het met je eens.
Dat gezeik over tradities........

TILBURG - Onderzoekers en schrijvers Ed Schilders en Ronald Peeters hebben een Tilburgs kinderboek ontdekt waarin Sinterklaas te zien is met 2 witte pieten. De tot nog toe oudste beelden met een witte piet waren van een filmpje uit 1935 over de intocht van Sinterklaas in Amsterdam.

In het kinderboek staat een tekening met daarop de 2 pieten. Schilders en Peeters vonden de afbeelding tijdens een onderzoek naar Tilburgse teksten en prenten. In de tekst bij de illustratie is te lezen: 'Bij Sint Nicolaas zijn twee knechtjes/Maar die zijn geheel niet zwart'.

Ook vonden de onderzoekers een foto in het katholiek jeugdtijdschrift De Engelbewaarder waarin een witte piet te zien is. Die foto stamt uit 1927. Het tijdschrift is door dezelfde uitgever gepubliceerd als het kinderboek. Schilders vermoedt dat de afbeeldingen verwijzen naar de oude opvatting dat Sinterklaas maar 1 zwarte piet bij zich had. "Die moest kinderen angst aanjagen dan wel opvoeden. De witte pieten brachten de cadeautjes mee."
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Cateautje schreef op 12 november 2015 @ 13:46:

[...]

Het zou ook te maken kunnen hebben dat de bruine Nederlander zichzelf zwart kwalificeert en dan kom je er blijkbaar niet onderuit, maar ik ben het met je eens.Ben je serieus?
In mijn jeugd reden er nog allemaal Spanjaarden mee met de intocht. Geloof niet dat het een trauma was voor de kinderen toen dat niet meer gebeurde, of toen we van 1 naar 100 Pieten gingen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:dadelduifje schreef op 12 november 2015 @ 00:31:

[...]

Nee vast niet, maar mijn vermoedens worden met de dag meer bevestigd. Wat een partij dubbelgangers heb je hier toch.? Dubbelgangers
quote:EmmaSwan86 schreef op 12 november 2015 @ 13:48:

[...]

Ben je serieus? Bloedserieus, maar dat komt omdat ik misschien meer inzicht heb omdat ik zelf bruin ben en ik weiger overigens mezelf als zwart te kwalificeren. Ik heb er geen behoefte aan om kleurenblindemannetje te spelen. Ik hou me graag bij de feiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven