Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
quote:theamuts schreef op 12 november 2015 @ 20:56:

[...]

Ik vind jouw reacties en de van blijfgewoonbianca t.o.v. Pejeka onnodig wreed.Nogal! Maar tegen bepaalde mensen mag je dan blijkbaar wreed zijn. Dat zijn nl untermenschen die niet aan de politiek correcte kant staan.
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 21:06:

[...]

Dus jij houdt alle Duitsers van toen, en wellicht ook die van nu, verantwoordelijk voor wat er gebeurd is?

Nee. Ik zeg dat alle Duitsers na 9 november 1938 wisten waar ze zich mee hadden ingelaten. Dat is niet te ontkennen. Maar nogmaals: ik wil deze discussie best voeren, maar het is hier offtopic.

Ik vind het gebruiken van het woord Untermenschen, juist ook in de context van deze discussie tamelijk ongelukkig.
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 21:03:

[...]

Mensen die die vergelijking maken gaan er van uit dat de slavernij in 1863 afgeschaft werd met een feestje en dat iedereen vanaf dat moment alle kansen hadden om er wat van te maken.

Maar weet je wat het mooie is? Er is zoveel goeds voortgekomen uit die ex-slaven, ondanks alle barrieres. Kijk om je heen, een heel groot deel van de nakomelingen ís volledig geïntegreerd in onze samenleving en bereikt nu zelfs de top (burgemeesters, politici, intellectuelen, professionals, presentatoren, noem maar op) en het wordt met de dag beter. Dat wordt voor het gemak vergeten.

Fijn toch?

Barack Obama stamt af van slavenhouders. Of zou het zijn white privilege zijn waardoor hij president kon worden?
Verder moet je je afvragen wat de rol van Nederland is geweest in de koloniale tijd. Neem een eiland als Curacao dat volledig door Nederland opgebouwd is. Wat eerst een klein handelseilandje met wat slaven was, werd omgetoverd tot een industrieel eiland met een Nederlandse megaraffinaderij en een bevolking die vertienvoudigde om de boel draaiende te houden. Als je de stekker er dan uittrekt als de boel wat minder winstgevend wordt....vind je het vreemd dat de surplus inwoners een enkeltje Nederland kopen?
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 21:09:

[...]

Nogal! Maar tegen bepaalde mensen mag je dan blijkbaar wreed zijn. Dat zijn nl untermenschen die niet aan de politiek correcte kant staan.

Pejeka is de eerste om leed van vroeger, niet zelf doorstaan, af te doen als " je moet relativeren " .

Hoe moet ik daar op reageren dan? Zij heeft er zelf geen last van, zegt ze , van wat haar moeder heeft gezien.

Zelf snapt ze niets van mensen die van bepaalde dingen uit het verleden last hebben.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:barbaracartland schreef op 12 november 2015 @ 21:09:

[...]

Nee. Ik zeg dat alle Duitsers na 9 november 1938 wisten waar ze zich mee hadden ingelaten. Dat is niet te ontkennen. Maar nogmaals: ik wil deze discussie best voeren, maar het is hier offtopic.

Ik vind het gebruiken van het woord Untermenschen, juist ook in de context van deze discussie tamelijk ongelukkig.

Nou dat was 100% met opzet.

En iets weten is 1 ding. Er iets tegen kunnen doen is iets anders.
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 21:09:

[...]

Nogal! Maar tegen bepaalde mensen mag je dan blijkbaar wreed zijn. Dat zijn nl untermenschen die niet aan de politiek correcte kant staan.wat wil je hiermee zeggen?
quote:liubi schreef op 12 november 2015 @ 21:11:

[...]

Fijn toch?

Barack Obama stamt af van slavenhouders. Of zou het zijn white privilege zijn waardoor hij president kon worden?Barack is een halve 'echte' Afrikaan, van heel andere afkomst dus dan de gemiddelde zwarte Amerikaan. Voor de andere helft is hij lelieblank. Je kunt er een heel boek over schrijven, die combinatie van kansen, privileges en barrieres.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 21:14:

[...]

Pejeka is de eerste om leed van vroeger, niet zelf doorstaan, af te doen als " je moet relativeren " .

Hoe moet ik daar op reageren dan? Zij heeft er zelf geen last van, zegt ze , van wat haar moeder heeft gezien.

Zelf snapt ze niets van mensen die van bepaalde dingen uit het verleden last hebben.

Daar snap ik alles van, juist omdat ik het aan den lijve heb ondervonden. En juist daardoor heb ik geleerd dat je op een gegeven moment het verleden het verleden moet laten, daar kan je niks meer aan veranderen, en juist vanuit die erfenis, je beter kunt bezighouden met het heden en de toekomst. Je bewust zijn van het feit dat tijden veranderd zijn. Dat er andere mogelijkheden en kansen liggen, en dat je die alleen kunt benutten, als je de bagage die het verleden vormt, naast je neer kunt zetten. Die hoef je niet te vergeten, maar ook niet constant met je mee te torsen, zeker niet als die je belemmert vooruit te komen.

Toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:liubi schreef op 12 november 2015 @ 21:11:

[...]

Fijn toch?

Barack Obama stamt af van slavenhouders. Of zou het zijn white privilege zijn waardoor hij president kon worden?Dat hij in deze discussie aangehaald wordt is al een vorm van white privilege constateerden we gisteren al. Want we vinden het blijkbaar allemaal heel bijzonder dat een zwarte man president van de USA kan worden.
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 november 2015 @ 21:17:

[...]

Dat hij in deze discussie aangehaald wordt is al een vorm van white privilege constateerden we gisteren al. Want we vinden het blijkbaar allemaal heel bijzonder dat een zwarte man president van de USA kan worden.Het is de zoveelste versie van 'mijn Marokkaanse buurman heeft ook zo'n hekel aan ...'
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 21:13:

Verder moet je je afvragen wat de rol van Nederland is geweest in de koloniale tijd. Neem een eiland als Curacao dat volledig door Nederland opgebouwd is. Wat eerst een klein handelseilandje met wat slaven was, werd omgetoverd tot een industrieel eiland met een Nederlandse megaraffinaderij en een bevolking die vertienvoudigde om de boel draaiende te houden. Als je de stekker er dan uittrekt als de boel wat minder winstgevend wordt....vind je het vreemd dat de surplus inwoners een enkeltje Nederland kopen?Neuh... maar gezien het gewoon een onderdeel van Nederland is, vind ik het bijzonder vreemd dat ik, als ik naar Curacao wil verhuizen, aan andere voorwaarden moet voldoen dan wanneer iemand van Curacao naar Nederland wil verhuizen...
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 21:17:

[...]

Daar snap ik alles van, juist omdat ik het aan den lijve heb ondervonden. En juist daardoor heb ik geleerd dat je op een gegeven moment het verleden het verleden moet laten, daar kan je niks meer aan veranderen, en juist vanuit die erfenis, je beter kunt bezighouden met het heden en de toekomst. Je bewust zijn van het feit dat tijden veranderd zijn. Dat er andere mogelijkheden en kansen liggen, en dat je die alleen kunt benutten, als je de bagage die het verleden vormt, naast je neer kunt zetten. Die hoef je niet te vergeten, maar ook niet constant met je mee te torsen, zeker niet als die je belemmert vooruit te komen.

Toch?

Nogmaals de vraag, wie precies houdt zich tot belemmerens toe bezig met de slavernij?

Voor zover ik kan zien is het handjevol actievoerders juist allemaal geslaagd in de maatschappij.
Maar we zijn toch altijd nog heel alert op antisemitisme? En terecht! Dan zeggen we toch ook niet tegen de joodse gemeenschap: joh je kunt wel hameren op antisemitisme maar laat het verleden het verleden, niet van die lange tenen, kijk vooruit.

Natuurlijk is het racisme nu anders dan in 1930, in de koloniale tijd. Zoals het antisemitisme in nazi-duitsland ook anders was dan nu. Maar helemaal anders is het ook niet, en je moet altijd alert blijven op doorwerkende patronen uit het verleden.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 21:20:

[...]

Neuh... maar gezien het gewoon een onderdeel van Nederland is, vind ik het bijzonder vreemd dat ik, als ik naar Curacao wil verhuizen, aan andere voorwaarden moet voldoen dan wanneer iemand van Curacao naar Nederland wil verhuizen...

Om maar even een heel andere weg in te slaan

Wist je trouwens dat dat een regel is die door je eigen Nederlandse regering is opgelegd?
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 21:17:

[...]

Dat er andere mogelijkheden en kansen liggen, en dat je die alleen kunt benutten, als je de bagage die het verleden vormt, naast je neer kunt zetten. Die hoef je niet te vergeten, maar ook niet constant met je mee te torsen, zeker niet als die je belemmert vooruit te komen.

Toch?

Zolang iedereen die niet wit is anders behandeld wordt kun je niet zeggen dat ZIJ degenen zijn die bepaalde dingen mee torsen.

Dikke flauwekul om te vinden dat iedereen met een andere huidskleur dan wit twee keer beter zijn best moet doen, harder moet werken, meer moet slikken, een gladdere rug moet hebben en meer eelt op zijn ziel moet kweken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 21:22:

Maar we zijn toch altijd nog heel alert op antisemitisme? En terecht! Dan zeggen we toch ook niet tegen de joodse gemeenschap: joh je kunt wel hameren op antisemitisme maar laat het verleden het verleden, niet van die lange tenen, kijk vooruit.

Natuurlijk is het racisme nu anders dan in 1930, in de koloniale tijd. Zoals het antisemitisme in nazi-duitsland ook anders was dan nu. Maar helemaal anders is het ook niet, en je moet altijd alert blijven op doorwerkende patronen uit het verleden.Precies wat ik zei. Dat werd doodleuk aangegrepen om te suggereren dat er geen enkele empathie zou zijn met wat je Joden is aangedaan.
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 21:21:

[...]

Nogmaals de vraag, wie precies houdt zich tot belemmerens toe bezig met de slavernij?

Voor zover ik kan zien is het handjevol actievoerders juist allemaal geslaagd in de maatschappij.Ik denk alle mensen die tegenwoordig claimen dat ze er nog steeds last van hebben dat hun bet-bet-bet-overgrootmoeder een slavin was. Natuurlijk is dat onderdeel van je familiegeschiedenis, maar zodra je dat kenmerk van je eigen hedendaagse identiteit gaat maken, en sterker nog, als excuus gaat gebruiken voor je manier van zijn, ben je verkeerd bezig - vind ik dan. Als je nu serieus nog wakker ligt van een snoepje dat negerzoen heet, omdat je voorouder 200 jaar geleden op een plantage als slaaf heeft gewerkt, dan moet je echt naar een psycholoog, denk ik.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 21:00:

[...]

. Maar het is gewoon een feit dat veel nieuwkomers uit eigen beweging verdomd weinig energie aan den dag leggen om hier te integreren. En dat ergert veel mensen, en ik denk terecht. Als je kiest voor een nieuw land om in te wonen, dan is het minste wat je kunt doen je te interesseren in dat land, de gebruiken aldaar, de taal te leren, enz.Zwarte mensen zijn vaak helemaal geen nieuwkomers. Ze zijn al generaties lang Nederlander. En tóch hebben ze last van discriminatie en racisme. Het is niet zo dat "aanpassen" racisme in een samenleving wegtovert -- en eerlijk gezegd, dat mensen altijd automatisch een link leggen tussen "zwart" en "nieuwkomers" is nu net onderdeel van het probleem.
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 21:20:

[...]

Neuh... maar gezien het gewoon een onderdeel van Nederland is, vind ik het bijzonder vreemd dat ik, als ik naar Curacao wil verhuizen, aan andere voorwaarden moet voldoen dan wanneer iemand van Curacao naar Nederland wil verhuizen...Dat is sinds het autonoom is.
verba volant, scripta manent.

Natuurlijk is het racisme nu anders dan in 1930, in de koloniale tijd. Zoals het antisemitisme in nazi-duitsland ook anders was dan nu. Maar helemaal anders is het ook niet, en je moet altijd alert blijven op doorwerkende patronen uit het verleden.Joodse instellingen moeten helaas in Nederland beveiligd worden en dat is diep triest. Met een keppeltje over straat is in sommige buurten levensgevaarlijk. Ik heb niet het idee dat gekleurde mensen in Nederland beveiligd moeten worden of op straat belaagd worden simpelweg omdat ze een kleurtje hebben. Dat is nogal een verschil.

Natuurlijk is het racisme nu anders dan in 1930, in de koloniale tijd. Zoals het antisemitisme in nazi-duitsland ook anders was dan nu. Maar helemaal anders is het ook niet, en je moet altijd alert blijven op doorwerkende patronen uit het verleden.

Goed punt.

Volgens Pejeka moeten we alles vergeten en vooruit kijken, maar als ik de holocaust zou ontkennen (geen haar op mijn hoofd die daar ook maar enige aanleiding voor ziet) dan ben ik strafbaar. Dat rijmt niet echt met jouw redenering m.b.t. slavernij Pejeka.
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 21:22:

[...]

Om maar even een heel andere weg in te slaan

Wist je trouwens dat dat een regel is die door je eigen Nederlandse regering is opgelegd?Ja. En ik weet ook dat een jaar geleden het Nederlandse Parlement die regel ongedaan wilde maken en dat toen Curacao dwars lag.
quote:MarianneDavids schreef op 12 november 2015 @ 21:25:

[...]

Dat is sinds het autonoom is.Nope.
Wat zijn nou witte mensen? Sommige Turken zien zichzelf ook als wit/blank. En wat als je een halfbloedje bent met blanke vader of moeder?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven