Witte mensen moeten eens luisteren (NRC)

07-11-2015 20:43 2182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Black Twitter Ze zijn een kleine maar groeiende groep: de vrouwen die op sociale media ageren tegen het ‘vanzelfsprekende uitgangspunt’ dat in de Nederlandse samenleving wit de standaard is.

Lees het artikel rechtstreeks. Leest beter.

http://www.nrc.nl/handels ... en-eens-luisteren-1553271
ik had een post geplaatst met recente persoonlijke heftige ervaringen met racisme. blijkbaar interesseert de hedendaagse werkelijkheid buiten de hoogopgeleide kringen jullie niet dus ik heb de post verwijderd. lucretia jij had de post gequote wil je dat alsjeblieft verwijderen?
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 21:24:

[...]

Zwarte mensen zijn vaak helemaal geen nieuwkomers. Ze zijn al generaties lang Nederlander. En tóch hebben ze last van discriminatie en racisme. Het is niet zo dat "aanpassen" racisme in een samenleving wegtovert -- en eerlijk gezegd, dat mensen altijd automatisch een link leggen tussen "zwart" en "nieuwkomers" is nu net onderdeel van het probleem.-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-11-2015 22:58
Reden: verwijderd ivm racisme
% gewijzigd
Niemand is volledig nutteloos, je kunt altijd nog als slecht voorbeeld dienen.
quote:Pientjexxxx schreef op 12 november 2015 @ 21:25:

[...]

. Ik heb niet het idee dat gekleurde mensen in Nederland beveiligd moeten worden of op straat belaagd worden simpelweg omdat ze een kleurtje hebben. Dat is nogal een verschil.http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... rtijen-te-voorkomen.dhtml
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 21:25:

[...]

Goed punt.

Volgens Pejeka moeten we alles vergeten en vooruit kijken, maar als ik de holocaust zou ontkennen (geen haar op mijn hoofd die daar ook maar enige aanleiding voor ziet) dan ben ik strafbaar. Dat rijmt niet echt met jouw redenering m.b.t. slavernij Pejeka.Dat zegt ze helemaal niet. Waarom worden haar woorden zo uit zijn verband gerukt?
quote:pejeka schreef op 12 november 2015 @ 21:26:

[...]

Ja. En ik weet ook dat een jaar geleden het Nederlandse Parlement die regel ongedaan wilde maken en dat toen Curacao dwars lag.Politiek Pejeka, politiek. Het 'Nederlandse parlement' wil juist beperken dat mensen uit de (ex) Antillen naar Nederland komen. Laat de waarheid een goed verhaal niet in de weg staan.
quote:Grzeczny schreef op 12 november 2015 @ 21:27:

[...]

Zou dat het zijn? Of zou het zijn dat bijvoorbeeld veel zwarte Nederlandse pubers zich gedragen en ook zo praten alsof ze vorige week uit een boom zijn gevallen?Zo dan.
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 21:25:

[...]

Goed punt.

Volgens Pejeka moeten we alles vergeten en vooruit kijken, maar als ik de holocaust zou ontkennen (geen haar op mijn hoofd die daar ook maar enige aanleiding voor ziet) dan ben ik strafbaar. Dat rijmt niet echt met jouw redenering m.b.t. slavernij Pejeka.en terecht die strafbaarheid. wel gek dat de eigen misstanden worden genegeerd.
quote:theamuts schreef op 12 november 2015 @ 21:28:

[...]

Dat zegt ze helemaal niet. Waarom worden haar woorden zo uit zijn verband gerukt?Omdat ze koste wat kost gelijk moeten krijgen.
quote:rrinkje schreef op 12 november 2015 @ 21:27:

ik had een post geplaatst met recente persoonlijke heftige ervaringen met racisme. blijkbaar interesseert de hedendaagse werkelijkheid buiten de hoogopgeleide kringen jullie niet dus ik heb de post verwijderd. lucretia jij had de post gequote wil je dat alsjeblieft verwijderen?

Rrinkje, ik vind het heel jammer dat je die post weg hebt gehaald. Het is mijn ervaring hier op Viva dat mensen liever niet ingaan op dat soort confronterende berichten uit eerste hand. Ze kunnen er immers niets tegenin brengen.

Dat betekent echter niet dat je post niet gelezen wordt.
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 20:09:

[...]

Inderdaad we leven in het heden. En in het heden gebeurt dit.

Er staan in Rinkjes verhaal dingen beschreven die gezegd zijn door een racistische malloot van een collega die hem bedreigde en aap noemde. Het bewust onbeschermd met asbest laten werken gebeurde nog niet zo lang geleden ook onder witte arbeiders, al kregen ze wel gratis melk om hun longen te beschermen. Gezien de nieuwsberichten denk ik wel dat de politie in toenemende mate racistisch en agressief is, met name naar een paar groepen binnen de niet westerse allochtonen.

Ik vind het een slechte zaak een grote groep mensen agressief te bejegenen omdat veel andere mensen uit die groep veelvuldig betrokken zijn bij misdaden. Zo'n agent is ongeschikt. Ik snap wel dat agenten extra alert zijn op bepaalde groepen en het gedrag van mensen in het algemeen. Normale witte mensen met een ruw en getatoeëerd uiterlijk ondervinden dit ook, omdat er een groep uiterlijk soortgelijke types rondloopt maar dan crimineel. Ook als je er netjes en wit uitziet houden ze je in de gaten. Als ik in een winkel verwoed in mijn tasje loop te graaien op zoek naar iets, dan zie ik soms dat de beveiliging me observeert. Dat voelt ongemakkelijk, omdat zij waarschijnlijk denken dat ik iets probeer te pikken. Ik snap wel dat dit hun aandacht trekt en ik kan het niet als racistisch opvatten want ik ben wit. In zulke beroepen moet men alert zijn op misdaad, maar ze horen mensen ook normaal te behandelen. Als dat niet zo is dan zou ik een klacht indienen.

Dit gebeurt inderdaad in het heden, er bestaan racistische mensen. Maar dat is niet genoeg erkenning?
quote:rrinkje schreef op 12 november 2015 @ 21:27:

ik had een post geplaatst met recente persoonlijke heftige ervaringen met racisme. blijkbaar interesseert de hedendaagse werkelijkheid buiten de hoogopgeleide kringen jullie niet dus ik heb de post verwijderd. lucretia jij had de post gequote wil je dat alsjeblieft verwijderen?Was vast te confronterend, Rrinkje.
Rrinkje ik heb je post gelezen. Ik vind het schandalig wat jouw man is aangedaan.
quote:moonlight schreef op 12 november 2015 @ 21:26:

Wat zijn nou witte mensen? Sommige Turken zien zichzelf ook als wit/blank. En wat als je een halfbloedje bent met blanke vader of moeder?Misschien is dat ook deel van het probleem, mensen weten niet meer of ze nou wit of zwart zijn.

[...]

Joodse instellingen moeten helaas in Nederland beveiligd worden en dat is diep triest. Met een keppeltje over straat is in sommige buurten levensgevaarlijk. Ik heb niet het idee dat gekleurde mensen in Nederland beveiligd moeten worden of op straat belaagd worden simpelweg omdat ze een kleurtje hebben. Dat is nogal een verschil.Weet je, ik heb zelf Joodse voorouders, maar ik heb steeds meer een antipathie ten opzichte van Joodse mensen ontwikkeld. Gewoon omdat ze zichzelf beschouwen als een door God gegeven volk dat boven alle regels en rechten staat. En daar baal ik van. Dat superioriteitsdenken. Tegelijkertijd probeer ik me voor te houden dat er, net zoals overal, ook Joodse mensen zijn die gewoon zichzelf willen zijn, met hun religieuze belevenis, en ja, dat recht heeft men, dat zal ik tot mijn laatste ademtocht verdedigen. Net zo goed als ik dat voor andere groeperingen zal doen. Maar het hele idee dat steeds wordt gedaan alsof het Jodendom iets bijzonders is, nét een tikkeltje meer dan welke andere geloofsgroepering dan ook, dat irriteert me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:moonlight schreef op 12 november 2015 @ 21:26:

Wat zijn nou witte mensen? Sommige Turken zien zichzelf ook als wit/blank. En wat als je een halfbloedje bent met blanke vader of moeder?Ligt eraan uit welk deel van het land ze komen. Mijn vriendin en haar man zijn spierwit, ze komen van de kant van de Zwarte zee, daar zie je ook vrij veel mensen met blond of minder donker haar en blauwe ogen. Hun zoon kan ook overal vandaan komen maar de wortels van hun schoondochter liggen in de buurt van Denizli, zij is wel een beetje getint.
verba volant, scripta manent.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 21:27:

[...]

http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... rtijen-te-voorkomen.dhtmlDat is toch omdat mensen tegen de opvang van asielzoekers zijn, toch niet omdat het gekleurde mensen zijn? De meeste zijn niet eens zwart, dus dat heeft toch niets met racisme te maken? Albanezen, Kosovaren zijn toch ook blank? En Syriërs zijn toch ook niet zwart? Kortom wat is je punt?
quote:Pientjexxxx schreef op 12 november 2015 @ 21:33:

[...]

Dat is toch omdat mensen tegen de opvang van asielzoekers zijn, toch niet omdat het gekleurde mensen zijn? De meeste zijn niet eens zwart, dus dat heeft toch niets met racisme te maken? Albanezen, Kosovaren zijn toch ook blank? En Syriërs zijn toch ook niet zwart? Kortom wat is je punt?Denk jij dat die beveiliging nodig zou zijn als het azs vol had gezeten met Belgen, Zwitsers of Luxemburgers?
Turken zijn gewoon blank. Next.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 12 november 2015 @ 21:23:

[...]

Zolang iedereen die niet wit is anders behandeld wordt kun je niet zeggen dat ZIJ degenen zijn die bepaalde dingen mee torsen.

Dikke flauwekul om te vinden dat iedereen met een andere huidskleur dan wit twee keer beter zijn best moet doen, harder moet werken, meer moet slikken, een gladdere rug moet hebben en meer eelt op zijn ziel moet kweken.Eigen ervaring of ben je nu als helper whitey bezig? Indien dat laatste: waarom laat je zwarte mensen niet zelf spreken? Ze hebben jouw witte hulp niet nodig hoor, en je doet het alleen maar om je goed te voelen over jezelf.

[...]

Joodse instellingen moeten helaas in Nederland beveiligd worden en dat is diep triest. Met een keppeltje over straat is in sommige buurten levensgevaarlijk. Ik heb niet het idee dat gekleurde mensen in Nederland beveiligd moeten worden of op straat belaagd worden simpelweg omdat ze een kleurtje hebben. Dat is nogal een verschil.

Er hebben toch al verschillende mensen hier gepost om te melden dat dat wel het geval is.

En het is toch geen sportwedstrijd tussen antisemitisme en het racisme, waarbij we alleen de vorm die het ergste is serieus nemen en bij de ander zeggen: joh, lange tenen, niet zeuren?
Jongens!
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 21:36:

[...]

Eigen ervaring of ben je nu als helper whitey bezig? Indien dat laatste: waarom laat je zwarte mensen niet zelf spreken? Ze hebben jouw witte hulp niet nodig hoor, en je doet het alleen maar om je goed te voelen over jezelf.Bah, bah.
quote:Jennifer1972 schreef op 12 november 2015 @ 21:36:

[...]

Eigen ervaring of ben je nu als helper whitey bezig? Indien dat laatste: waarom laat je zwarte mensen niet zelf spreken? Ze hebben jouw witte hulp niet nodig hoor, en je doet het alleen maar om je goed te voelen over jezelf.Dus helper whitey bestaat wel maar wit privilege niet?
quote:Lucretiatox01 schreef op 12 november 2015 @ 21:36:

[...]

Er hebben toch al verschillende mensen hier gepost om te melden dat dat wel het geval is.

En het is toch geen sportwedstrijd tussen antisemitisme en het racisme, waarbij we alleen de vorm die het ergste is serieus nemen en bij de ander zeggen: joh, lange tenen, niet zeuren?Het voorbeeld van het AZC slaat dus nergens op. Als je een kleurtje hebt dan kun je in Nederland gewoon veilig op straat. Je bent niet onveiliger dan een willekeurig blond meisje dat over straat gaat. Als je vindt dat racisme in Nederland zover gaat dat kleurlingen op straat worden bedreigd vanwege hun huidskleur dan ben je aardig van het padje af.
quote:kadanz schreef op 12 november 2015 @ 21:36:

Turken zijn gewoon blank. Next.Dan wordt het tijd dat je een keer naar Turkije gaat en daar een beetje gaat rondtoeren, wel uitkijken in de omgeving van Diyarbakir.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven