Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Als mijn vriend het water van de hond ververst, geeft hij het oude water aan de planten. De planten doen het verbazend goed op water met hondenspeeksel
Alle reacties Link kopieren
Wat is het nut van de oven open zetten? Als je hem dicht laat, geeft hij toch net zo goed zijn warmte af aan de omgeving? Enige verschil lijkt me dat je bij het openzetten een snellere warmteafgifte hebt, maar per saldo zal het geen verschil uitmaken voor de stookrekening. Of zie ik iets over het hoofd?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
De oven koelt af dmv een motortje. Hoe sneller hij op een bepaalde temperatuur is hoe minder stroomverbruik.
quote:maiskip schreef op 17 november 2015 @ 20:50:

Hier ook steeds minder drang om (nutteloze) spullen te kopen. Slaap er heel lang over als ik iets wil kopen. En meestal vergeet ik het ook weer xD.

Merk ook dat ik daardoor meer kan sparen ( spaar nu 1/3e van mijn salaris) en dus ook meer 'ervaringen' op kan doen.

Heb ik ook, dat ik het vergeet. Is best handig voor je portomonnee

Oww dat doe ik ook met het oude water van mijn katten...
quote:maiskip schreef op 17 november 2015 @ 21:39:

De oven koelt af dmv een motortje. Hoe sneller hij op een bepaalde temperatuur is hoe minder stroomverbruik.Oh, ok, dan snap ik het. Mijn huidige oventje is niet zo fancy, die stopt gewoon met alles als ik op de stop-knop druk, geen afkoelmotor of zo. En dan maakt deur open of dicht niet uit.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
quote:ClaudeFiolle schreef op 17 november 2015 @ 22:32:

[...]

Oh, ok, dan snap ik het. Mijn huidige oventje is niet zo fancy, die stopt gewoon met alles als ik op de stop-knop druk, geen afkoelmotor of zo. En dan maakt deur open of dicht niet uit.

Ik vroeg me hetzelfde af, hier ook geen 'afkoelmotor' in mijn combi-magnetron-oventje.

(*wist niet eens dat dat bestond )
Ik ben veel meer van het consuminderen dan van het bezuinigen, en net als Maiskip en cybermeisje spaar ik nu steeds meer, zodat ik daarmee bewust geld kan uitgeven aan ervaringen opdoen. Daarnaast vind ik het heel interessant om te ontdekken hoe ik mijn ecologische voetafdruk kan verkleinen. Mijn ouders gaan hier bewust mee om, interessant om daar af en toe over te praten.

Er ontstaan nu voorzichtig plannen voor het maken van een reis komende zomer, daar wil ik zeker geld aan uitgeven dus dat is nog een extra motivatie om te sparen (en inderdaad minder spullen te kopen die ik maar weinig gebruik). Vliegen is natuurlijk weer niet echt goed voor de voetafdruk, da's weer een minpuntje..
@Pippeloentje. Hier zijn we aan het sparen voor een sabbatical van 3 maanden om te gaan reizen. Wordt een dure grap maar is haalbaar.
quote:maiskip schreef op 17 november 2015 @ 11:06:

Doe de kleine stukjes ook met de fiets ( of het moet echt bagger weer zijn).

Ik doe alles op de fiets. Was altijd al vanwege de vrijheid en de gratis beweging, maar nu ben ik me er ook bij elk ritje bewust van hoeveel geld ik ermee uitspaar. Gisteren al met al 15 km op de teller en zeiknat geregend thuis gekomen...
Wij doen ook alles lopend of op de fiets. En een enkele keer met het openbaar vervoer. We hebben namelijk geen auto en tot voor kort ook geen rijbewijs. We zitten er nu wel aan te denken om af en toe een auto te huren als we naar de schoonfamilie gaan bijvoorbeeld. Nu moeten we dan direct een heel weekend ervan maken, want het is gewoon niet te doen om met de trein heen en weer te reizen in één dag...
nvt
quote:toughcookie schreef op 17 november 2015 @ 19:13:

[...]

En glas? Gooi je dat in de container of wel in de glasbak? En wordt plastic bij jullie niet apart ingezameld?

Glas gaat el naar de glasbak en plastic doen ze hier niet aan.

Als ze dat willen moeten ze er maar een speciale bak voor aanleveren.

Het liefst één voor buiten dan .
quote:Bumba1985 schreef op 17 november 2015 @ 19:13:

[...]

Dat ligt eraan hoe vaak je van plan bent om hem te gaan gebruiken. Qua verbruikskosten is hij een stuk voordeliger, maar hij is wel duurder in de aanschaf. Dus voor af en toe drogen zou ik voor een goedkopere aanschafprijs gaan. Maar als je een groot gezin hebt en hem elke dag gebruikt, dan verdien je de hogere aanschafprijs terug met het lagere verbruik.

Zo iets dacht ik al.

Wij hebben bijna alleen maar a(++) dingen in huis dus dan een B droger aanschaffen voelt niet goed.

Maar het zou idd maar voor een was of 2 per week zijn.
Lastige keuze dan.... Ik weet niet wat ik in jouw geval zou doen eigenlijk.
Ik ben vooral bezig voor een combinatie van besparen/bezuinigen en consuminderen. Bij ons is het simpelweg noodzaak op moment om niet teveel geld uit te geven, maar ik vind het ook gewoon leuk om mijn geld dan uit te geven aan dingen die lang meegaan, in plaats van aan dingen die ik snel weer weg moet doen, en ik vind het gewoon fijn dat ik op mijn manier een steentje bij kan dragen aan een beter milieu terwijl ik mezelf ook help.

Wij hebben ook geen auto, doen alles lopend/fietsend (vooral lopend, want we wonen in een van de weinige niet-platte plekken van Nederland heb ik weer!), of met het ov. Dat gaat geweldig, mijn conditie is de afgelopen jaren enorm vooruit gegaan zonder dat ik naar de sportschool ga Waar ik dan wel weer op moet letten is dat ik echt goede schoenen draag, want vroegah ging ik veel door mijn enkels heen, dus die zijn wat zwakker dan 'normaal'. Vandaar dat ik dan ook weer erg blij ben als ik betaalbaar goede schoenen kan kopen, want daardoor kan ik blijven lopen. Zo letten we ook vaak op 'bijna-op-de-datum-kortingsstickers', omdat we met die stickers zo af en toe biologisch vlees kunnen kopen. Aan de ene kant zijn we dus bezig met 'niet zomaar vlees kopen omdat ik daar nu toevallig zin in heb', aan de andere kant kopen we dus wat makkelijker biologisch en betalen we minder dan we anders zouden doen.

Qua kleding zitten duurdere kledingstukken er voorlopig niet in. Ik krijg binnenkort wel een stapel spijkerbroeken in mijn maat van een vriendin, die ze ook weer kreeg - maar bij haar zijn ze allemaal een maat te groot. Aan de ene kant scheelt dat me bakken met geld, want spijkerbroeken zijn niet goedkoop, aan de andere kant worden deze broeken niet weg gegooid. Whiiieee! Verder probeer ik mijn kledingkast zo eenvoudig mogelijk te houden, met niet teveel dingen die moeilijk te combineren zijn, zodat ik niet elk bloesje en dingetje meteen moet vervangen zodra er een vlek in zit
quote:nerdopviva schreef op 17 november 2015 @ 21:15:

Als mijn vriend het water van de hond ververst, geeft hij het oude water aan de planten. De planten doen het verbazend goed op water met hondenspeeksel Haha, goeie, dat ga ik voortaan ook doen.
Ik moet zeggen dat ik soms wel een beetje gemakzuchtig omga met mijn auto. Zo zit mijn sportschool op ongeveer 20 minuten fietsen van mijn huis, maar als het regent of als ik weer eens op het laatste nippertje klaar ben met eten etc pak ik de auto.

Wel doe ik de boodschappen altijd lopend of op de fiets, alles binnen ons dorp eigenlijk. En ik loop elke dag minimaal een uur met onze hond, dus gratis beweging inderdaad. Eigenlijk wil ik de sportschool opzeggen, want na de eerste enthousiaste start merk ik dat ik er te weinig kom. Maarja, het abbonement loopt nog tot mei ofzo, dus ik moet nog wel even.

Wat betreft consuminderen, ik doe dat ook bewust. Zo probeer ik bij alles wat ik wil kopen eerst te bedenken of ik het écht nodig heb, of ik er écht blij van wordt en of het misschien voordeliger kan. Zo blijven de meeste dingen in de winkel achter. Mijn vriend is echter wel van het consumeren en die stoort zich soms aan mij haha. Zo is mijn smartphone nu zo'n 5 jaar oud en hij wordt steeds wat trager. Vriend probeert me al maanden te overtuigen dat ik een nieuwe (tweedehands) zou moeten kopen, maar ik wil t ding blijven gebruiken tot ie het echt niet meer doet.
Ik ben zowel een bespaarder als een consuminderaar, dus ik vind tips en discussie op beide vlakken leuk hier!

Lastig Moondancer, dat je vriend wel van het consumeren is! Mijn man staat er ook wel anders in dan ik. Hij is wel een consuminderaar (behalve onder de douche, daar staat hij gerust een kwartier onder), maar helemaal geen bespaarder. Als er iets nodig is dan koopt hij het in de eerste de beste winkel, terwijl ik altijd eerst op onderzoek uitga waar het het goedkoopste is, of er toevallig kortingsbonnen zijn, etc. Hij vindt dat teveel tijd kosten en houdt er helemaal niet van om te winkelen. Hij ziet er ook de lol er niet van in om iets voor een lagere prijs te kopen (kortingsbonnen gebruiken vindt hij volgens mij zielig voor de winkel), terwijl ik het een sport vind om de beste deal te krijgen. In de praktijk komt het er op neer dat ik vrijwel alles koop. Zijn we allebei blij: hij omdat het hem geen tijd en moeite kost en ik omdat we niet teveel betaald hebben.

Hoe doen de anderen dit? Zijn jullie partners ook bespaarders/consuminderaars of juist niet?
Mijn vriend en ik zijn bijna een jaar samen en hebben (nog) geen gezamenlijk huishouden.

Hij is net als mij minimalistisch ingesteld.

Een echte consuminderaar of bespaarder was hij niet maar ik heb hem geloof ik best geïnspireerd haha.

-zijn kabelabo is opgezegd en heeft nu een voordelige internetprofider.

-geen nieuwe telefoon maar een simonly genomen.

-Hij denkt ook bewuster na over aankopen.

Ik vind het superleuk dat hij er zo enthousiast mee aan de slag is gegaan.

NU hoor ik van hem soms...je hebt dat toch niet echt nodig? uhhhhhh nee (zucht haha)
Mijn man is van zichzelf geen consuminderaar, maar hij is wel veel beter in wilskracht dan ik. Dus als hij besluit om iets niet meer te doen, dan doet ie het ook echt niet meer. Terwijl ik nog wel eens smoezen verzin waarom iets een uitzondering is...

Manlief is momenteel voor de 3e keer hypotheekvrij aan het lezen. Dus binnenkort zullen we wel weer wat fanatieker bezig gaan met aflossen
Nav de eerste prijs. Bekendmakingen van het ziekenfonds zit ik erover na te denken om misschien te stoppen met de tandarts verzekering. We gebben echt nooit iets aan onze tanden.verzekering kost e240pj.

Mocht ik hem houden krijg ik vergoed tot e250 daarna eigen kosten.

Hoe denken jullie hierover? Wel of niet houden?
quote:jac-79 schreef op 18 november 2015 @ 19:38:

Nav de eerste prijs. Bekendmakingen van het ziekenfonds zit ik erover na te denken om misschien te stoppen met de tandarts verzekering. We gebben echt nooit iets aan onze tanden.verzekering kost e240pj.

Mocht ik hem houden krijg ik vergoed tot e250 daarna eigen kosten.

Hoe denken jullie hierover? Wel of niet houden?

Je verzekerd je toch niet a 240 euro voor een risico van 250 euro?

Voor het risico van mogelijk 10 euro zou ik wel mogelijk 240 willen besparen.
quote:prik schreef op 17 november 2015 @ 18:52:

Ik vind het ook jammer dat het hier steeds meer om bezuinigen lijkt te gaan dan om bewust (om financiële redenen en uit bijvoorbeeld milieuoverwegingen) consuminderen. Oprechte vraag: wat is het verschil tussen bezuinigen en consuminderen om financiële redenen?
@jac-79, want annavandelle zegt. Wat jij hebt is relatief echt een hele dure verzekering...

Ik heb voor komend jaar ook mijn tandartspremie opgezegd. Was nota bene een advies van de tandarts. Ze zei: 'Eigenlijk mag ik het niet zeggen, maar met jouw gebit zou ik me niet meer verzekeren...' Met de verhoging van de basispremie verrekend, ben ik volgend jaar ongeveer 10 euro per maand goedkoper uit.
Mijn partner en ik zijn beide wel bewust met vanalles bezig, maar ik toch wat meer dan hij. Hij geeft makkelijker geld uit. Maar als ik zie wat het allemaal kost als je nergens naar kijkt en alles nieuw koopt... dan is er weinig te sparen en het is gewoon onnodig. Consuminderen is niet echt een doel, ik kocht sowieso al weinig onnodige spullen. Maar ik vind het gewoon zonde om onnodig te verspillen. Niet alleen geld, ook water, energie, plastic tasjes, etc. Ik heb ook lang geen smartphone gehad omdat degene die ik had het prima deed en heb nu een hele goedkope. Ik heb een abonnement van een paar euro in de maand, kan dan ook niet op 3G, maar vind dat geen gemis, kan wel met mijn werktelefoon als het een keer handig is. Ik geef aan sommige dingen wel veel geld uit, maar alleen als ik het de moeite waard vind. Als ik een goedkoper alternatief weet en dit voldoet ook aan de eisen dan wordt dat het.

Sommigen van jullie hebben geen auto. Als kind hadden we dat thuis ook niet en nu kan ik me niet meer voorstellen dat we er geen meer hebben, we hebben er zelfs twee. Mijn afstand tot werk is veel te ver om te fietsen en ik heb ook regelmatig een auto nodig voor mijn werk. En ik woon ver van het centrum af, dat scheelt ook. Maar ik vind het vooral ook erg veel tijd kosten om alles met het ov te moeten doen of met de fiets of lopend. Daarnaast, ga je dan dagelijks naar de supermarkt voor een tas boodschappen? Wat we voor een week nodig hebben krijg ik niet mee op de fiets. En dan als de kids een nachtje logeren bij opa en oma, hoe krijg je in hemelsnaam een kinderwagen mee en de rest van de bagage of de fiets, ook al heb ik een fietskar (daar zit minimaal 1 kind in)? Of een feestje wat verder van huis? Dan moet je wel erg vroeg naar huis om het ov te kunnen gebruiken. Qua kosten zou ik uiteraard graag een auto minder hebben, maar dat lukt nu niet. Misschien als een van ons dichter bij huis komt te werken in de toekomst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven