Hardlopen deel 4
vrijdag 15 augustus 2014 om 12:44
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
zondag 22 november 2015 om 20:12
Een jas heb ik zelden tot nooit aan. Ik had eerst wel een enigsinds water werend windbody maar die is gestolen (destijds toen al mijn sportspullen uit de auto waren gepikt). Heb hem toevallig vandaag weer opnieuw besteld want die was wel fijn bij nat winderig weer, bovendien nog geheel reflecterend dus ook extra verkeersveilig bij donker weer. Een gewoon hardloopjasje gebruik ik enkel voor oefeningen vooraf en een heel enkel keer bij heel koud weer (onder nul) waarbij ik met drie lagen werk.
Afkoelende benen/kont heb ik nooit last van. Maar ik heb voor vrieskou wel een speciale winter looptights. Verder wil ik zo weinig mogelijk ballast wat water vast kan houden.
Maar ik had gisteren gewoon een verkeerd loopshirt aan. Was tot nu toe een heel fijn shirt maar dus niet geschikt voor in de regen. Zo is het altijd toch uitvogelen wat werkt en wat niet werkt en als je dan ineens de na jarenlang geselecteerde spullen kwijt bent die alles goed doorstaan is het soms moeilijk geschikte vervanging te vinden en heb je wel eens weer nieuwe miskopen of mis krijgertjes.
Afkoelende benen/kont heb ik nooit last van. Maar ik heb voor vrieskou wel een speciale winter looptights. Verder wil ik zo weinig mogelijk ballast wat water vast kan houden.
Maar ik had gisteren gewoon een verkeerd loopshirt aan. Was tot nu toe een heel fijn shirt maar dus niet geschikt voor in de regen. Zo is het altijd toch uitvogelen wat werkt en wat niet werkt en als je dan ineens de na jarenlang geselecteerde spullen kwijt bent die alles goed doorstaan is het soms moeilijk geschikte vervanging te vinden en heb je wel eens weer nieuwe miskopen of mis krijgertjes.

zondag 22 november 2015 om 20:12
Ik had ook altijd koude voeten en snel kramp in de onderbenen als ik in bed lag sinds ik Sole gebruik is het over.
(Is ook perfect om voor tijdens en na het trainen in combi met appelsap te gebruiken vult mineralen ed aan)
En nu het iets frisser is loop ik met wollen knie sokken.. Heerlijke dingen zijn dat. Precies de juiste temperatuur en als je in plas stapt voelen je voeten niet nat.
(Is ook perfect om voor tijdens en na het trainen in combi met appelsap te gebruiken vult mineralen ed aan)
En nu het iets frisser is loop ik met wollen knie sokken.. Heerlijke dingen zijn dat. Precies de juiste temperatuur en als je in plas stapt voelen je voeten niet nat.
maandag 23 november 2015 om 11:42
Ik vind het wel lekker nu het wat kouder is (zonder die regen dan...). Ik heb gisteren voor het eerst weer met zowel een lange broek als een jasje met lange mouwen gelopen. Dat was prima te doen. Ik had wel een waterafstotend jasje aan omdat er wat regen/hagel voorspeld was maar uiteindelijk viel het wel mee.
In totaal heb ik 12 km gelopen, m'n achillespees voelde wel wat stijf. Ik ben de laatste tijd veel met m'n looptechniek bezig en ik heb het idee dat mijn schoenen nu overcorrigeren. Misschien ga ik deze week wel even langs de hardloopwinkel om te kijken of mijn schoenen nog wel bij me passen, ik heb eigenlijk nog een 2e paar nodig.
Vorige week was ik hardlopend naar het werk gegaan, dat is ook een aanrader! Gewoon 's ochtends iets eerder opstaan, hardloopkleren aan, boterhammetje eten en gaan! En dan op het werk lekker douchen en ik was gewoon op tijd terwijl ik wel al lekker had gerend. Ik vond het echt ideaal, ga ik vaker doen!
In totaal heb ik 12 km gelopen, m'n achillespees voelde wel wat stijf. Ik ben de laatste tijd veel met m'n looptechniek bezig en ik heb het idee dat mijn schoenen nu overcorrigeren. Misschien ga ik deze week wel even langs de hardloopwinkel om te kijken of mijn schoenen nog wel bij me passen, ik heb eigenlijk nog een 2e paar nodig.
Vorige week was ik hardlopend naar het werk gegaan, dat is ook een aanrader! Gewoon 's ochtends iets eerder opstaan, hardloopkleren aan, boterhammetje eten en gaan! En dan op het werk lekker douchen en ik was gewoon op tijd terwijl ik wel al lekker had gerend. Ik vond het echt ideaal, ga ik vaker doen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
maandag 23 november 2015 om 13:27
Net terug van een heerlijk rondje in de kou, 7 km ontspannen gelopen. Heb het altijd snel warm dus veel meer dan een extra dun laagje onder mijn shirt heb ik niet nodig.
Heerlijk lijkt me dat Gioia, hardlopend naar je werk. Helaas hier geen douche-gelegenheid dus voor mij geen optie. Vind het ook altijd een fijn begin van de dag, hardlopen dan douchen en aan het werk.
Heerlijk lijkt me dat Gioia, hardlopend naar je werk. Helaas hier geen douche-gelegenheid dus voor mij geen optie. Vind het ook altijd een fijn begin van de dag, hardlopen dan douchen en aan het werk.

maandag 23 november 2015 om 14:41
Hardlopend en fietsend naar het werk vond ik altijd zalig, ik train sowieso graag 's ochtends vroeg. Baal nu ook wel een beetje dat de kinderen hier zo vroeg op moeten (scholen beginnen hier vroeg) en dat ik voor de ochtendspits niet meer kan lopen (om 5 uur lopen gaat me dan weer net te ver ).
Vandaag rustdag, morgenavond 45 min lopen tijdens de training van de kinderen.
Vriend is hard gevallen met schaatsen en moet even rust houden tot zijn knie weer normale proporties heeft. Hoe gaat het eigenlijk met je dochter, die destijds een patellaluxatie had Baukje?
Vandaag rustdag, morgenavond 45 min lopen tijdens de training van de kinderen.
Vriend is hard gevallen met schaatsen en moet even rust houden tot zijn knie weer normale proporties heeft. Hoe gaat het eigenlijk met je dochter, die destijds een patellaluxatie had Baukje?
maandag 23 november 2015 om 15:21
Rustig duurloopje kan ik wel in de vroege ochtend maar voor een echte training moeten mijn spieren en gewrichten toch echt al een paar uur op zijn. Ik vind het fijn om in het weekend op tijd te gaan lopen maar dan begin ik met ontbijt en wacht toch eerst een paar uur. En ja dan is het niet echt heel vroeg meer.
Anky betreffende dochter wordt in de kerstvakantie aan beide knieën geopereerd. Althans als er geen andere problemen aan het licht komen want ze hadden bij het pre anesthetisch onderzoek een hartruis gevonden waarvoor ze in doorverwezen naar de cardioloog.
Hier vandaag rustdag. Vanmorgen weer de eerste gladheid op de fiets. Ik haat dus echt de winter. Kost net als vanmorgen weer extra tijd, begint het gedonder weer dat de baan vaak glad is of inderdaad de weg dat je je trainingen aan moet passen en dan heb ik het nog maar niet over mijn gewrichten die de kou echt niet leuk vinden. Heb weer last van de frozen sholder en aan dezelfde arm last van een tennisarm. En ik heb hem toch de hele dag nodig voor mijn werk.
Anky betreffende dochter wordt in de kerstvakantie aan beide knieën geopereerd. Althans als er geen andere problemen aan het licht komen want ze hadden bij het pre anesthetisch onderzoek een hartruis gevonden waarvoor ze in doorverwezen naar de cardioloog.
Hier vandaag rustdag. Vanmorgen weer de eerste gladheid op de fiets. Ik haat dus echt de winter. Kost net als vanmorgen weer extra tijd, begint het gedonder weer dat de baan vaak glad is of inderdaad de weg dat je je trainingen aan moet passen en dan heb ik het nog maar niet over mijn gewrichten die de kou echt niet leuk vinden. Heb weer last van de frozen sholder en aan dezelfde arm last van een tennisarm. En ik heb hem toch de hele dag nodig voor mijn werk.
maandag 23 november 2015 om 15:48
Lijkt me heerlijk gioia, om zo je dag te beginnen. Op mijn werk geen douchegelegenheid en ik moet ook veel spullen meenemen, boeken enzo, dus dat gaat 'm niet worden. Al kom ik van 10 km op mijn omafiets ook al behoorlijk opgewarmd aan.
Net even 5,5 km gelopen in een half uur, straks weer een bijeenkomst dus meer zat er niet in vandaag. Was wel lekker weer.
Net even 5,5 km gelopen in een half uur, straks weer een bijeenkomst dus meer zat er niet in vandaag. Was wel lekker weer.
This is an unacceptable timeline
dinsdag 24 november 2015 om 11:54
Alle moed verzamelt en toch mijn hardloopschoenen aangetrokken voor een rondje. Harde koude wind maar nu een heel voldaan gevoel. Ga de wintermaanden maar iets vaker hardlopen en dan minder lang. Ging afgelopen maanden nagenoeg altijd 3x per week en dan 10 a 12 km per keer, probeer nu 4x te gaan maar dan ook af en toe eens lekker ontspannen 5 km. @Mother2009, hoe heb jij die 10kg eraf gekregen, alleen door het lopen of ook je eetpatroon drastisch aangepast? Mijn eerste wedstrijd was ik 6 kg zwaarder dan nu en merk echt dat het gewicht behoorlijk van invloed is op mijn snelheid. BMI zit nu net onder de 25 en er is dus nog ruimte genoeg om wat extra kilo's kwijt te raken maar pffff wat vind ik dat moeilijk.....bewegen is geen probleem maar vind het zo lastig om een juiste balans te vinden met eten. Als jullie tips hebben dan hoor ik dat graag.

dinsdag 24 november 2015 om 20:39
Gewoon GAAN Jac! Ik was ook aan het twijfelen, ik had vanmorgen al m'n hardloopspullen meegenomen naar m'n werk om dan 's avonds terug te rennen naar huis. Maar het was inderdaad donker en aan het regenen. Maar ik ben toch gegaan en nu zit ik alsnog lekker warm bij de kachel. En dan is het nog veel lekkerder!
Ik zou wel zorgen dat je goed verlicht bent want regen en donker is een gevaarlijke combi, mensen fietsen met paraplus of hebben capuchons op waardoor ze niet meer goed kunnen zien, en automobilisten zien je ook minder goed. Maar als je goed verlicht bent en zelf oplet, dan houdt niks je tegen...
Ik zou wel zorgen dat je goed verlicht bent want regen en donker is een gevaarlijke combi, mensen fietsen met paraplus of hebben capuchons op waardoor ze niet meer goed kunnen zien, en automobilisten zien je ook minder goed. Maar als je goed verlicht bent en zelf oplet, dan houdt niks je tegen...
woensdag 25 november 2015 om 08:04
Espresso een klein gewichtsverschil kan inderdaad al invloed hebben op de tijd. Ik heb zelf geen overgewicht (48-50kilo bij 157) maar bij mijn hoofddoelen probeer ik altijd wel zo rond die 48kilo te zitten en dat is al een behoorlijke winst ten opzichte van die 50. Maar het wordt wel steeds moeilijker om rond die 48kilo te blijven hangen.
Mother balen zeg ontsteking in je knie. Hoop dat het snel hersteld en dat je snel de trainingen weer op kunt pakken.
jac twijfel is verspilde energie , niet nadenken over minder ideale omstandigheden en gewoon gaan als je een training gepland heb. Gebruik je energie voor het lopen en niet aan een nutteloos uitstelproces vooraf.
Ik kon gisteren nog net voor het eten lopen. Kwam moe van het tegen de wind in fietsen met een platte baan en drijfnat thuis. dan is het een kwestie van niet nadenken, snel hond uitlaten omkleden en gaan. En al startend in de wind en regen heb ik wel zoiets van 'is dit nu een hobby' , maar eenmaal bezig geeft het toch gewoon heel veel voldoening. Had overigens maar een relatief korte training van 14km met daarin een half uur op tempo (4min35/km). Vandaag gewoon 80min rustig duurloopje en dan morgen avond weer knallen op de baan.
Mother balen zeg ontsteking in je knie. Hoop dat het snel hersteld en dat je snel de trainingen weer op kunt pakken.
jac twijfel is verspilde energie , niet nadenken over minder ideale omstandigheden en gewoon gaan als je een training gepland heb. Gebruik je energie voor het lopen en niet aan een nutteloos uitstelproces vooraf.
Ik kon gisteren nog net voor het eten lopen. Kwam moe van het tegen de wind in fietsen met een platte baan en drijfnat thuis. dan is het een kwestie van niet nadenken, snel hond uitlaten omkleden en gaan. En al startend in de wind en regen heb ik wel zoiets van 'is dit nu een hobby' , maar eenmaal bezig geeft het toch gewoon heel veel voldoening. Had overigens maar een relatief korte training van 14km met daarin een half uur op tempo (4min35/km). Vandaag gewoon 80min rustig duurloopje en dan morgen avond weer knallen op de baan.

woensdag 25 november 2015 om 15:24
Espresso het is mij een keer gelukt een hele marathon op dat tempo te lopen, maar dat zit er nu ook niet in hoor. Maar het leuke van hardlopen is dat je je niet zo zeer met andere hoeft te vergelijken maar dat je ook van je zelf kunt 'winnen'. Een podium plaats vind ik altijd heel leuk maar ik loop liever met een pr een vierde plaats dan met een relatief slechte tijd een eerste plaats.
Zojuist in de zon vertrokken, een plens bui over me heen gekregen en in de laatste km weer een zonnetje. Rustig duurloopje op 5min/km van 16,5km. Een keer weer eens een hele andere kant opgelopen. In het bos maar op het fietspad gebleven want het was zo'n blubberzooi. Ook goed om te trainen maar ik had er nu even geen zin in.
Zojuist in de zon vertrokken, een plens bui over me heen gekregen en in de laatste km weer een zonnetje. Rustig duurloopje op 5min/km van 16,5km. Een keer weer eens een hele andere kant opgelopen. In het bos maar op het fietspad gebleven want het was zo'n blubberzooi. Ook goed om te trainen maar ik had er nu even geen zin in.
woensdag 25 november 2015 om 16:34
@Espresso: Ik zie nu pas je vraag over eten en sporten. Een lager gewicht scheelt zeker in je tijden, toen ik begon met hardlopen was ik 10 kg lichter en de tijden van toen haal ik niet meer. Maar toen had ik ondergewicht en nu heb ik een mooi BMI van rond de 21 dus ik voel me stukken beter. Ik merk zelf dat ik door het sporten echt meer ga eten, en vaak ook meer dan ik verbrand heb. Ik probeer er dus wel op te letten, soms hou ik het bij met een app als fitnesspal, maar ik probeer vooral bewust te zijn van wat ik eet. Mijn grootste probleem is snaaien en mijn vriend eet de hele dag door dus het is lastig om dan niet mee te gaan eten. Maar bijhouden wat je verbrandt en binnenkrijgt kan al helpen.
@Jac: Goed dat je je weer gewoon aan je schema gaat houden!
@Baukje: Gek weer is het he, soms zon en dan weer regen. Blubberzooi vind ik ook niks, veel te glibberig en ik ben meestal te lui om mijn schoenen schoon te maken.
Ik ben vanmorgen weer naar m'n werk gelopen (al m'n spullen lagen er nog van gisterenavond). Gelukkig was het weer wat beter dus ik kon wat meer snelheid maken. Het was weer lekker! Nu 2 dagen rust denk ik, en dan zaterdag een duurloopje doen.
@Jac: Goed dat je je weer gewoon aan je schema gaat houden!
@Baukje: Gek weer is het he, soms zon en dan weer regen. Blubberzooi vind ik ook niks, veel te glibberig en ik ben meestal te lui om mijn schoenen schoon te maken.
Ik ben vanmorgen weer naar m'n werk gelopen (al m'n spullen lagen er nog van gisterenavond). Gelukkig was het weer wat beter dus ik kon wat meer snelheid maken. Het was weer lekker! Nu 2 dagen rust denk ik, en dan zaterdag een duurloopje doen.

woensdag 25 november 2015 om 17:09
Wieeehoeee! Ik ben precies ontsnapt aan een hoosbui met venijnige hagel! Dat zie ik maar als beloning omdat ik ondanks veel tegenzin toch gegaan ben.
Ik ben weer zo'n beetje waar ik was voor de pijn in m'n heupen. 41 min gelopen met 1 minuutje wandelen. Het was heerlijk op het strand. De blubberpaadjes heb ik ook zoveel mogelijk vermeden vandaag.
En precies toen ik terugkwam bij de auto (ja, fietsen is beter, maar met die buien steeds..), plensbui!
*Happy*
Ik ben weer zo'n beetje waar ik was voor de pijn in m'n heupen. 41 min gelopen met 1 minuutje wandelen. Het was heerlijk op het strand. De blubberpaadjes heb ik ook zoveel mogelijk vermeden vandaag.
En precies toen ik terugkwam bij de auto (ja, fietsen is beter, maar met die buien steeds..), plensbui!
*Happy*
donderdag 26 november 2015 om 17:37
@Espresso, ja door het hardlopen en letten op mijn voeding ben ik afgevallen. Maar ja voeding is niet lastig voor mij want mijn man kookt elke dag lekker en gezond.
Ik heb geen ervaring in het donker lopen.
@Tyche, goed bezig.
@Jac, nee ik heb de laatste tijd niet in het donker gelopen. Lijkt mij eerlijk gezegd ook eng, hahaha.
@Gio, nee naar het werk hardlopen gaat mij niet lukken.
@Baukje, ja ik baal echt, gaat wel iets beter maar nog niet goed genoeg om weer te gaan hardlopen.
Helemaal eens met wat je schrijf, als ik wil gaan hardlopen dan ga ik gewoon. Laatst zei mijn man: maar het regent! Ik zei ja dus.
Jij bent echt goed bezig he!
Zo ik ga mijn dochter ophalen bij de korfbal. Iedereen fijne avond toegewenst.
Ik heb geen ervaring in het donker lopen.
@Tyche, goed bezig.
@Jac, nee ik heb de laatste tijd niet in het donker gelopen. Lijkt mij eerlijk gezegd ook eng, hahaha.
@Gio, nee naar het werk hardlopen gaat mij niet lukken.
@Baukje, ja ik baal echt, gaat wel iets beter maar nog niet goed genoeg om weer te gaan hardlopen.
Helemaal eens met wat je schrijf, als ik wil gaan hardlopen dan ga ik gewoon. Laatst zei mijn man: maar het regent! Ik zei ja dus.
Jij bent echt goed bezig he!
Zo ik ga mijn dochter ophalen bij de korfbal. Iedereen fijne avond toegewenst.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done

donderdag 26 november 2015 om 19:02

donderdag 26 november 2015 om 21:45
Blij-ei klinkt niet goed dus ik zou toch met je klachten naar de huisarts gaan. Ik heb zelf serieuze hartproblemen maar dat kwam bij de eerste onderzoeken ook niet gelijk boven water. Wel bepaalde afwijkingen maar niet zodanig dat ze de problemen konden verklaren. Dus onderzoeken die destijds niets aantoonde wil niet zeggen dat er ook niets aan de hand is.
Is er al eens een maximaal test gedaan en is er al eens een 24uur holter onderzoek gedaan?
Gewoon naar de huisarts het de problemen voorleggen. Van een strakke bh krijg je geen druk op de borst en tintelingen in je arm, of hij moet wel heel strak gezeten hebben maar dan had je hem wel naar een paar minuten al uitgedaan lijkt me.
Vanavond weer snelle intervallen op de baan gegaan. En ze gingen echt heel snel. Stond er zelf verbaasd van. Maar het was dan ook mijn 10 jarig hardloop jubileum! Hoop er nog vele jaren aan vast te kunnen plakken.
Is er al eens een maximaal test gedaan en is er al eens een 24uur holter onderzoek gedaan?
Gewoon naar de huisarts het de problemen voorleggen. Van een strakke bh krijg je geen druk op de borst en tintelingen in je arm, of hij moet wel heel strak gezeten hebben maar dan had je hem wel naar een paar minuten al uitgedaan lijkt me.
Vanavond weer snelle intervallen op de baan gegaan. En ze gingen echt heel snel. Stond er zelf verbaasd van. Maar het was dan ook mijn 10 jarig hardloop jubileum! Hoop er nog vele jaren aan vast te kunnen plakken.

donderdag 26 november 2015 om 22:08
Blij-ei, inderdaad even langs de huisarts. Ik heb een tijd geleden ook vaak hartoverslagen gehad, waar ik mij ook best beroerd van voelde. De arts zei toen dat het meestal onschuldig is. Bij mij is er een duidelijke relatie met stress, en nu ik minder stress heb, zijn die overslagen ook veel minder frequent. Maar gewoon even bij de huisarts langs gaan, dat is helemaal niet raar met dit soort klachten.
Oudste dochter is ziek hier (en dat wil wat zeggen, die is echt nooit ziek) en ik hoop niet dat zij mij aansteekt, want ik voelde mij na het lopen ook ineens wat minder. Gelukkig kon ik op de weg lopen, want op de baan was het nogal glibberen, tot vermaak van de jeugd. Zoon was wel een beetje moe, die heeft gisteren ruim 11 km hardgelopen bij een sponsorloop, zover had hij nog nooit gelopen.
Mother, wat balen van je knie. En ik ben jaloers op je kokende man.
Ik heb ook een beetje last van mijn knieen, beetje rare blessure: 5 min na het lopen doen mijn knieen 5-10 min behoorlijk pijn. Verder geen klachten, maar ik doe toch maar kalm aan en extra versterkende oefeningen. Ik vermoed dat mijn knieschijf niet lekker spoort.
Oudste dochter is ziek hier (en dat wil wat zeggen, die is echt nooit ziek) en ik hoop niet dat zij mij aansteekt, want ik voelde mij na het lopen ook ineens wat minder. Gelukkig kon ik op de weg lopen, want op de baan was het nogal glibberen, tot vermaak van de jeugd. Zoon was wel een beetje moe, die heeft gisteren ruim 11 km hardgelopen bij een sponsorloop, zover had hij nog nooit gelopen.
Mother, wat balen van je knie. En ik ben jaloers op je kokende man.
Ik heb ook een beetje last van mijn knieen, beetje rare blessure: 5 min na het lopen doen mijn knieen 5-10 min behoorlijk pijn. Verder geen klachten, maar ik doe toch maar kalm aan en extra versterkende oefeningen. Ik vermoed dat mijn knieschijf niet lekker spoort.
donderdag 26 november 2015 om 22:20