gradaties in vreemdgaan?

09-10-2008 13:46 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Doordat er in mijn omgeving ineens allemaal mensen uit elkaar gaan en sommigen daarvan door vreemdgaan (en ik vandaag even een dagje lekker onzinnig internetten heb ingelast, omdat ik geen zin heb om te strijken, etc.). vroeg ik me af zijn er eigenlijk gradaties in vreemdgaan?

Ik zou het bijvoorbeeld niet heel erg vinden als mijn man in de kroeg een ander zoent. Maar dat is wat anders dan daadwerkelijk een relatie aangaan met een ander. Ok, dit zijn natuurlijk twee uitersten. Maar zijn er gradaties in vreemdgaan of zie je alles als even erg? En heeft het allemaal dezelfde consequenties?

Een eenmalig slippertje zou ik misschien kunnen vergeven, maar een echte affaire zou ik moeilijker vinden. En wanneer is iets dan een affaire? Pas als ze sex hebben of ook al als ze emotioneel veel met elkaar delen, weten dat ze elkaar meer dan leuk vinden, misschien een keer gezoend hebben en elkaar toch elke keer op blijven zoeken?

Nu niet denken door de twee topics die ik vandaag geopend heb dat mijn relatie slecht gaat. Dit is hier gelukkig allemaal niet aan de orde. Op zo`n moment zou ik er misschien ook weer heel anders over denken. Ben ook helemaal niet bang dat mijn man vreemd zou gaan. Maar hoor in mijn omgeving ineens van die verhalen dat ik nieuwsgierig werd hoe anderen er over denken.
Ik denk dat het voor iedereen verschil maakt, de ene vindt het ene onvergeefelijk, de ander het ander.

Zelf accepteer ik geen enkele vorm van vreemdgaan, geen zoen/gefriemel/neuken, niet éénmalig en al helemaal niet langdurig, maar ook geen mentale vreemdgang/delen van intieme gedachten die je niet met je partner kunt/wilt delen.

Misschien is dat heel extreem gedacht, ik weet namelijk dat in een lange relatie gevoelens voor een ander kunnen voorkomen. Toch verwacht ik binnen een exclusieve relatie, exclusief gedrag (en ja, dat is kortgesloten, dus het is niet zo dat de verwachtingen/meningen verschillen binnen mijn relatie). Van mijn partner verwacht ik dat hij dat van zich af zou zetten of een keuze zou maken (zonder testpartijen vooraf). Ik heb namelijk helemaal geen zin om onzeker te worden of een concurentiestrijd aan te gaan. Het moet heel graag met mij of heel niet zijn, tijdens de ups én tijdens de downs.
Tja das eens iets om over na te denken.....

Een keertje dronken zoenen in een kroeg zou ik zeker niet op prijs stellen, maar is wel te vergeven. Een keertje dronken seks, daar zou ik niet zo makkelijk overheen kunnen stappen denk ik. Een zoen is zo gebeurt, seks daar moeten meer stappen voor ondernomen worden, dus je zou zeggen dat "ik" ergens een keer in zijn hoofd moet zijn gekomen tijdens deze stappen. Dat wil dus zeggen dat hij daardoor niet is gestopt... Vooral omdat het toch heel intiem is en je dat normaal alleen samen deelt. Maar dit zou héél misschien ook nog wel te vergeven zijn...

Affaire is niet te vergeven wat mij betreft. Heb het een keer meegemaakt en je voelt je zo besodemieterd!! Een affaire gebeurt niet per ongeluk, het wordt van te voren gepland, afspraakjes worden gemaakt, hij zit emotioneel bij die ander. Meerdere keren met dezelfde persoon zoenen noem ik ook een affaire trouwens. Een affaire is gewoon een relatie eigenlijk, of er nou seks aan te pas komt of niet.

Verliefd worden op een ander is ook vreemd gaan en zou ik vreselijk vinden, maar dat het kan gebeuren kan ik begrijpen. Hopen dat ie er niks mee doet en dat het weer over gaat.

Dus eigenlijk als ik het op een rijtje moet zetten:

Van minst ergst naar aller ergst:

-Dronken eenmalig zoenen

-verliefd worden, maar er niks mee doen

-dronken seksen

-gewoon nuchter seksen

-affaire
Maar ik krijg bij alles een naar gevoel als ik er over nadenk, getverdegetver....
Zelfs bij zoenen is het voor mij voorbij, moet er niet aandenken dat iemand anders aan mn vriend zit of hij aan iemand anders :-S en al zou ik het willen vergeven, mezelf kennende blijft dat beeld in mn hoofd hangen en heeft het dus helemaal geen zin om door te gaan..
Als dronken zoenen zou gebeuren maar hij er meteen naderhand eerlijk over is, valt het te vergeven...

Voor de rest denk ik dat het finito is... Net zoals Cherise zegt... tussen zoenen en sex moet ik al in zijn hoofd opgepopt zijn en als hij het dan doorzet? Klarie.

Ik heb gelukkig nooit in zo'n situatie gezeten dus ben geen ervaringsdeskundige.
Voor degenen die zeggen dat ze zelfs geen (dronken) zoenen accepteren: is het in jullie relatie wel eens voorgekomen?

Ik denk namelijk dat ik ook vrij snel zou zeggen dat ik zelfs zoenen met een ander te ver vind gaan, maar het is mij overkomen en dan lijkt het (voor mij) belachelijk om je relatie te beëindigen vanwege één zoen. Natuurlijk heeft het voor heel wat ophef in onze relatie gezorgd en is het vertrouwen nog steeds niet helemaal terug, maar deze relatie is me teveel waard om na één fout alles op te geven. (Overigens heeft mijn vriend het meteen aan mij verteld en was hij zelf ook erg van streek en verdrietig, ging hem haast zielig vinden haha)

Verder denk ik er min of meer hetzelfde over als Cherise.
Het ligt hier helemaal aan de situatie. Het ligt ook aan de reden waarom er vreemdgegaan is. Want hoewel het nooit goed te praten is kan het ook geen kwaad om eens te kijken waarom dat gebeurd. Is de communicatie in je relatie zo slecht dat er niet gepraat kan worden over problemen?

Een keer zoenen in de kroeg vind ik niet zo erg eigenlijk. Maar manlief denkt daar anders over. Hier ben ik degene die dat weleens gedaan heeft, en dat was niet zo slim, achteraf. Maar het heeft er niet voor gezorgd dat mijn relatie over was. Een relatie opgeven voor een keer zoenen vind ik ook raar eigenlijk, daar is mijn relatie me teveel voor waard.

Een langdure affaire zou ik wél erg vinden, maar dan nog ligt het aan waarom, hoelang, met wie en mijn eigen rol daarin.
Verliefd worden op een ander vind ik dan weer niet zo boeiend. Verliefdheid is niets meer dan een reactie op een ander die je niet in de hand hebt. Wat je ermee doet heb je wel in de hand. Ik vind het niet zo realistisch om te denken dat je in een langdurige relatie nooit eens vlinders in je buik krijgt van iemand anders. Mij overkomt het iig weleens, maar daar heb ik nooit een punt van gemaakt. Gaat wel weer over, en ik zou wat ik met mijn man heb nooit willen inruilen voor welke andere kerel dan ook.
Eens met TO dat meerdere keren zoenen met zelfde persoon erger is dan 1 keer seks.... leuke redenatie!
@Eowyn: niet mee eens dat je verliefdheid niet in eigen hand hebt.
quote:Eowynn_ schreef op 09 oktober 2008 @ 14:31:

Het ligt hier helemaal aan de situatie. Het ligt ook aan de reden waarom er vreemdgegaan is. Want hoewel het nooit goed te praten is kan het ook geen kwaad om eens te kijken waarom dat gebeurd. Is de communicatie in je relatie zo slecht dat er niet gepraat kan worden over problemen?

Een keer zoenen in de kroeg vind ik niet zo erg eigenlijk. Maar manlief denkt daar anders over. Hier ben ik degene die dat weleens gedaan heeft, en dat was niet zo slim, achteraf. Maar het heeft er niet voor gezorgd dat mijn relatie over was. Een relatie opgeven voor een keer zoenen vind ik ook raar eigenlijk, daar is mijn relatie me teveel voor waard.

Degene die zoent is toch degene die de relatie op het spel zet voor 1 zoen? Niet degene die als gevolg hiervan de relatie verbreekt. Dat weet de zoener vantevoren als het goed is. Ik denk dat jouw redenering hier niet klopt, alsof degene die zegt dat het over is omdat de ander gezoend heeft, de schuld heeft dat de relatie over is. Nee, dat is juist de zoener, want die zoent! Die wil immers liever een keer met een ander zoenen, dan een relatie voortzetten met vriend/vriendin.

Een langdure affaire zou ik wél erg vinden, maar dan nog ligt het aan waarom, hoelang, met wie en mijn eigen rol daarin.
quote:Zwieber schreef op 09 oktober 2008 @ 14:45:

Degene die zoent is toch degene die de relatie op het spel zet voor 1 zoen? Niet degene die als gevolg hiervan de relatie verbreekt. Dat weet de zoener vantevoren als het goed is. Ik denk dat jouw redenering hier niet klopt, alsof degene die zegt dat het over is omdat de ander gezoend heeft, de schuld heeft dat de relatie over is. Nee, dat is juist de zoener, want die zoent! Die wil immers liever een keer met een ander zoenen, dan een relatie voortzetten met vriend/vriendin.

Ja, degene die zoent zet de relatie op het spel, dat klopt. Maar degene die "thuis zit" hoeft niet per se de relatie te verbreken. Ik geef niet heel mijn relatie op voor één zoen, mijn relatie is namelijk veel meer waard dan één foute zoen. Dat lijkt me zonde!
Grappig om te zien hoe iedereen er over denkt. Ik denk dat ik nu wel van alles zeggen, maar als puntje bij paaltje komt zou ik misschien wel heel anders reageren.

Net als Eowynn vind ik het ook wel afhangen van de situatie en geloof ik ook dat vje verliefd kunt worden op een ander. Tja dat kan gebeuren, wat je er mee doet is waar het om gaat.

En nu met kinderen denk ik dat ik ook eerder moeite zou doen om het nog te laten slagen dan voor die tijd. Zoenen zou voor mij nooit zo`n probleem zijn geweest (mits niet elke keer met dezelfde en zonder gevoelens), kan gewoon voor de lol zijn. Maar meer dan dat zou ik niet erg waarderen.

Wat als iemand bij een goede vriend(in) van het andere geslacht in bed kruipt en lepeltje lepeltje gaat slapen en diepe gesprekken houden zonder dat er verder iets gebeurd? Denk dat ik dat ook niet zo leuk zou vinden.
quote:runner84 schreef op 09 oktober 2008 @ 14:58:

[...]

Ja, degene die zoent zet de relatie op het spel, dat klopt. Maar degene die "thuis zit" hoeft niet per se de relatie te verbreken. Ik geef niet heel mijn relatie op voor één zoen, mijn relatie is namelijk veel meer waard dan één foute zoen. Dat lijkt me zonde!Ik vat de redenering wel maar ergens voelt het niet juist. Maar goed, ik denk dat ik sowieso noooooit meer diegene zo zou kunnen vertrouwen als daarvoor en dat dat de relatie wel om zeep zou kunnen helpen als gevolg van de kus.
quote:LinLin182 schreef op 09 oktober 2008 @ 14:06:

Zelfs bij zoenen is het voor mij voorbij, moet er niet aandenken dat iemand anders aan mn vriend zit of hij aan iemand anders :-S en al zou ik het willen vergeven, mezelf kennende blijft dat beeld in mn hoofd hangen en heeft het dus helemaal geen zin om door te gaan..Dat zou ik dus ook hebben. Dat ik dan de relatie zou beëindigen baseer ik dan op; ik heb liever een poosje liefdesverdriet en telleurstelling, dan eerst nog allerlei onzekerheid, verdriet, moeite en dan alsnog liefdesverdriet en telleurstelling.
quote:nicolaatje schreef op 09 oktober 2008 @ 14:59:

Wat als iemand bij een goede vriend(in) van het andere geslacht in bed kruipt en lepeltje lepeltje gaat slapen en diepe gesprekken houden zonder dat er verder iets gebeurd? Denk dat ik dat ook niet zo leuk zou vinden.

is absoluut te ver... je slaapt maar op de bank als je dan zo nodig bij iemand anders moet blijven slapen om wat voor reden dan ook.

Ik heb een vriendin die altijd wanneer haar man op reis is voor zaken, zijn beste vriend belt en die slaapt dan bij haar in bed... ja zegt ze dat is zo fijn vertrouwd.. we knuffelen wat, praten wat en verder niks... jaaaa daaaaaaaaaag, dat zou bij mij echt te ver zijn..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:Geleerd schreef op 09 oktober 2008 @ 14:34:

Eens met TO dat meerdere keren zoenen met zelfde persoon erger is dan 1 keer seks.... leuke redenatie!

Als je het zo neerzet dan zullen vast niet veel het er mee eens zijn. Maar ik blijf er wel bij. Moet hij natuurlijk niet meerdere slippertjes hebben met verschillende vrouwen. Dat is nog erger. Of hij moet gewoon eerlijk aangeven een open relatie te willen, dan wil ik erover nadenken. Weet niet wat ik dan zou doen. Maar dan is hij iig eerlijk.

En ik denk dat ook weinigen het met mijn idee eens zijn dat ik het erger zou vinden als hij naar de hoeren zou gaan dan een keer dronken sex met iemand uit de kroeg (wel veilig natuurlijk, want anders zou het sowieso einde relatie zijn). Het idee van sex met een hoer vind ik gewoon vies, bah. Dan hoeft hij daarna echt niet meer bij mij te komen. Weet dat er dan iig geen gevoelens bijkomen, maar toch. Het idee vind ik gewoon heel vies.
Biol, ik heb vroeger als puber vaak genoeg met vrienden in 1 bed of op 1 bank geslapen zonder dat er wat gebeurde. maar toen had ik verder geen relatie. Was toen nog gezellig als vrienden beetje kletsen etc. Dus in die zin snap ik die vriendin wel. Maar in een relatie vind ik dat toch wat anders, ik dnek niet dat mijn man het nu nog no leuk zou vinden als ik dat zou doen. En andersom ook niet.
quote:Madhe schreef op 09 oktober 2008 @ 13:58:

Zelf accepteer ik geen enkele vorm van vreemdgaan, geen zoen/gefriemel/neuken, niet éénmalig en al helemaal niet langdurig, maar ook geen mentale vreemdgang/delen van intieme gedachten die je niet met je partner kunt/wilt delen.

ok, het eerste deel snap ik.

Maar ik vraag me oprecht af hoe je dat mentale voor je ziet. Jij hebt toch geen controle over de gedachten van een ander? Jij kan niet in het hoofd van je lief kijken en dus ook niet zien of hij mentaal vreemdgaat. Hij zal je denk ik niet vertellen dat hij stiekem een keer fantaseert over sex met een ander, en dus zal je dat nooit weten.

En hoe zit dat dan als hij dingen deelt met een vriend die hij niet met jou kan cq wil bespreken? Bijvoorbeeld als hij zijn beste vriend vertelt dat hij wilde fantasieën heeft over een andere vrouw. Valt dat daar ook onder?

Dit is overigens oprechte nieuwsgierigheid, geen verwijtende vraag.
Dat vroeg ik me ook al af, hoe je dat mentale vreemdgaan moet zien. Ik dacht meer aan dat iemand zo met iemand anders verbonden is dat het haast een relatie is en dat je dus alles met elkaar deelt en geheimen houdt voor je partner of zo. Maar ja ik weet het ook niet precies.

En als fantaseren over een ander vreemdgaan is, denk ik dat heel veel mensen vreemdgaan. Ik heb ook wel eens bij een film gezeten en gedacht, hmm daar zou ik het ook wel mee kunnen. Maar in het echt zou ik het dan weer niet doen. Maar he mijn fantasie is van mij toch. En er zijn zoveel mensen die zeggen buiten de deur krijg je honger, thuis ga je eten. Al zou ik me wel lichtelijk beledigd voelen als hij altijd buiten de deur honger zou krijgen en dan bij mij zou willen komen eten. Hoop toch dat hij van mij ook nog honger krijgt :-) Maar daar maak ik me niet druk om hoor. De blik in zijn ogen zegt genoeg.
quote:runner84 schreef op 09 oktober 2008 @ 14:21:

Voor degenen die zeggen dat ze zelfs geen (dronken) zoenen accepteren: is het in jullie relatie wel eens voorgekomen?

Ik denk namelijk dat ik ook vrij snel zou zeggen dat ik zelfs zoenen met een ander te ver vind gaan, maar het is mij overkomen en dan lijkt het (voor mij) belachelijk om je relatie te beëindigen vanwege één zoen. Natuurlijk heeft het voor heel wat ophef in onze relatie gezorgd en is het vertrouwen nog steeds niet helemaal terug, maar deze relatie is me teveel waard om na één fout alles op te geven. (Overigens heeft mijn vriend het meteen aan mij verteld en was hij zelf ook erg van streek en verdrietig, ging hem haast zielig vinden haha)

Verder denk ik er min of meer hetzelfde over als Cherise.Ik ben één van degene die zegt dat het meteen over zou zijn. Niet om de zoen, maar omdat het vertrouwen weg zou zijn. Vertrouwen is voor mij belangrijk in een relatie, het moet in de basis goed zitten, en als dat wegvalt, is de waarde van de relatie voor mij voor een groot deel weg. En nee, ik heb het niet meegemaakt. Gelukkig niet.
quote:nicolaatje schreef op 09 oktober 2008 @ 15:39:

Dat vroeg ik me ook al af, hoe je dat mentale vreemdgaan moet zien. Ik dacht meer aan dat iemand zo met iemand anders verbonden is dat het haast een relatie is en dat je dus alles met elkaar deelt en geheimen houdt voor je partner of zo. Maar ja ik weet het ook niet precies.

Dat bedoel ik er inderdaad mee. Ik pak het ook niet als verwijtend op hoor, en misschien stond het er wat onduidelijk. Mentaal vreemdgaan is dus voor mij inderdaad zoals boven omschreven.

En als fantaseren over een ander vreemdgaan is, denk ik dat heel veel mensen vreemdgaan. Ik heb ook wel eens bij een film gezeten en gedacht, hmm daar zou ik het ook wel mee kunnen.

Wie niet! Dat vraag ik me eerder af, maar dit vind ik een lichaamseigen reactie, geen vreemdgaan ;)

Maar in het echt zou ik het dan weer niet doen. Maar he mijn fantasie is van mij toch. En er zijn zoveel mensen die zeggen buiten de deur krijg je honger, thuis ga je eten. Al zou ik me wel lichtelijk beledigd voelen als hij altijd buiten de deur honger zou krijgen en dan bij mij zou willen komen eten. Hoop toch dat hij van mij ook nog honger krijgt :-) Maar daar maak ik me niet druk om hoor. De blik in zijn ogen zegt genoeg.

@ Mhfilo, ik ga ervanuit dat hij wel eens fantaseert over sex met een ander, ook dat vind ik een heel normaal iets. Maar fysiek sex hebben met een ander (v.a. zoenen tot uitwonen) of geestelijk intiem zijn met een ander dan de partner waarbij dan die verbondenheid en dat speciale gevoel voor elkaar komt kijken vind ik te ver gaan. Mijn vriend vindt precies hetzelfde (gelukkig maar), dus daarin respecteren en vertrouwen wij elkaar.

Ik hoop dat dit wat duidelijker is. En zo niet, dan vraag het maar
Madhe, dan had ik het dus goed begrepen. Wat ik me soms wel eens afvraag he. De band die je dan zelf met je beste vriendin hebt, zou dat dan ook met een man kunnen (of hij met een vrouw?) of zou dat dan ook mentaal vreemdgaan zijn? Met mijn beste vriendinnen bespreek ik wel dingen die ik niet met mijn man bespreek. Of test ik soms of ik onredelijk denk en even realistisch moet worden of dat ik wel echt een punt heb.

Sowieso bespreek ik met verschillende mensen verschillende dingen, omdat ze andere functies hebben in mijn leven.
quote:Madhe schreef op 09 oktober 2008 @ 15:45:

[...]

Ik ben één van degene die zegt dat het meteen over zou zijn. Niet om de zoen, maar omdat het vertrouwen weg zou zijn. Vertrouwen is voor mij belangrijk in een relatie, het moet in de basis goed zitten, en als dat wegvalt, is de waarde van de relatie voor mij voor een groot deel weg. En nee, ik heb het niet meegemaakt. Gelukkig niet.Ja, het blijft voor iedereen verschillend. Ik hoop dat het je niet overkomt, maar ben wel benieuwd hoe je zou handelen als puntje bij paaltje komt (gewoon uit nieuwsgierigheid.) In mijn geval kon deze fout vergeven worden, al denk ik dat het weer anders was geweest als ik er zelf achter had moeten komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven