Geld & Recht alle pijlers

Vraagje ...

06-12-2015 20:39 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goededag.

Ik heb een vraagje.

Mijn oom is overleden.

In leven zijn nog zijn broer, en zijn zus (mijn moeder)

Er staat NIETS op papier. Geen testament.

Ook geen mondelinge afspraken.

Vraag is even, hoe de erfenis verdeeld wordt ...

Alvast enorm bedankt voor het meedenken !
Jouw moeder en oom krijgen ieder inderdaad 1/3e van de erfenis en de kinderen van je andere (overleden) oom ook samen 1/3 (1/6e dus p.p.).

Laten ze eerst navragen bij de notaris of er een testament is en laat kijken of er schulden zijn.
quote:siska74 schreef op 06 december 2015 @ 21:48:

Dan gaat de erfenis in drieën; een deel voor je moeder, een deel voor haar broer en een deel wat dan in tweeën gesplitst wordt voor je twee nichtjes die de vervangende erfgenaam zijn van hun vader.Je vergeet de weduwe van de overleden broer.
De weduwe is geen erfgenaam, alleen haar kinderen.
Mosterd.
quote:mwa schreef op 06 december 2015 @ 20:55:

ga eerst eens rouwen zou ik zeggen.. pff wordt altijd zo naar van dit soort hebzuchtige topicsDat gaat niet, na een overlijden moeten er direct dingen geregeld worden en daarvoor is het belangrijk dat je weet wie de erfgenamen zijn en wie dus bijvoorbeeld de rekening betaald van de uitvaart.
quote:veensteker schreef op 06 december 2015 @ 21:55:

De weduwe is geen erfgenaam, alleen haar kinderen.Sorry. Je hebt volkomen gelijk.
quote:reisa1978 schreef op 06 december 2015 @ 22:15:

[...]

Dat gaat niet, na een overlijden moeten er direct dingen geregeld worden en daarvoor is het belangrijk dat je weet wie de erfgenamen zijn en wie dus bijvoorbeeld de rekening betaald van de uitvaart.Ja oke oke maar ik weet niet, voor mij voelt het altij heel dubbel
quote:mwa schreef op 06 december 2015 @ 22:48:

[...]

Ja oke oke maar ik weet niet, voor mij voelt het altij heel dubbel

Daar hebben instanties geen boodschap aan natuurlijk. Dat gaat soms dus ook mis omdat mensen om welke reden dan ook dingen niet snel genoeg regelen. In sommige verzorgingshuizen moeten mensen binnen drie dagen de kamer leegmaken na overlijden. Dan sta je als snel dingen te verdelen. Lastig dat het zo is maar helaas gaat dat zo. Aan de andere kant heb je het dan tenminste gehad, een lang slepende afwikkeling van een erfenis geeft ook veel stress en weinig ruimte voor rouw.

Ik snap je gevoel wel hoor alleen is de realiteit anders, daarom is het nogal rot als je dan oordeelt over iemands acties op zo een moment terwijl er vaak weinig keus is.
quote:mwcactus schreef op 06 december 2015 @ 22:55:

[...]

Daar hebben instanties geen boodschap aan natuurlijk. Dat gaat soms dus ook mis omdat mensen om welke reden dan ook dingen niet snel genoeg regelen. In sommige verzorgingshuizen moeten mensen binnen drie dagen de kamer leegmaken na overlijden. Dan sta je als snel dingen te verdelen. Lastig dat het zo is maar helaas gaat dat zo. Aan de andere kant heb je het dan tenminste gehad, een lang slepende afwikkeling van een erfenis geeft ook veel stress en weinig ruimte voor rouw.

Ik snap je gevoel wel hoor alleen is de realiteit anders, daarom is het nogal rot als je dan oordeelt over iemands acties op zo een moment terwijl er vaak weinig keus is.Hey bedankt voor je uitleg! Je hebt helemaal gelijk, ik heb daar niet echt aan gedacht, ik snap wel dat het heel moeilijk moet zijn voor TO of andere die in zn situatie zitten... Mijn excuus misschien iets te snel geoordeeld over iets waar ik nog niet mee te maken heb gehad.
Ik begrijp nooit zo goed waarom er na een overlijden dit soort vragen altijd gesteld lijken te moeten worden door iemand die er eigenlijk weinig mee te maken heeft.

Het wekt bij mij ook vaak het gevoel dat het om iemand gaat waar men 'weinig mee had' .

Als er warme banden zijn, zijn dit soort zaken allang besproken / geregeld en hoeft 'een nichtje' dit niet op een forum te komen vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven