Arrogante mensen

11-10-2008 14:59 82 berichten
Hoe gaan jullie om met arrogante mensen?

Ik vind dat altijd heel moeilijk. Sommige van die mensen zijn heel erg met zichzelf bezig, praten veel over zichzelf en hebben altijd nét iets beters meegemaakt dan jij. De andere vorm vind ik nog lastiger, dat zijn mensen die je proberen te kleineren. Laatst hoorde ik iemand op die manier gekleineerd worden: hij had net een goed idee geopperd dat direct werd getorpedeerd in een zin die begon met "Lieverd, dat gaat natúúrlijk niet werken want...".

Ik vind het nog lastiger als het om mensen gaat die ik tegelijkertijd ook mag, omdat ze ook een aantal leuke eigenschappen hebben.
Ik heb er geen problemen mee als iemand een talent heeft en hij weet dat van zichzelf.

Het gaat echt om mensen die geen oog hebben voor een ander. Stel je voor dat je goed viool kan spelen en je vertelt er iets over, en iemand zou dan steeds met een anekdote komen waaruit blijkt dat ze veel beter viool kan spelen, of als er een derde persoon bij zit dan wijst ze net op dat ene stukje in het concert wat heel erg slecht ging.
Alle reacties Link kopieren
Haha Digi en nu zeg je gewoon Dank je hoop ik? Ik vind het gruwelijk als iemand een compliment niet kan accepteren!!!!

Moonlight, ik ken ook wel mensen die héél zelfverzekerd zijn, omdat ze bijvoorbeeld de besten zijn in hun vakgebied, en dat ook weten. En die in een discussie dan kunnen reageren met Dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb! Daar heb ik echt geen problemen mee, want ze luisteren meestal wel naar wat je zegt of vraagt en geven meestal ook argumenten over waarom ik een idioot ben dat ik dat denk (en waarom zouden ze ook niet, ze zijn toch beter op de hoogte dan ik).

Iemand als Maarten van Rossem bv. kan ik echt van genieten.
quote:sheherazade schreef op 11 oktober 2008 @ 17:35:

Ik heb er geen problemen mee als iemand een talent heeft en hij weet dat van zichzelf.

Het gaat echt om mensen die geen oog hebben voor een ander. Stel je voor dat je goed viool kan spelen en je vertelt er iets over, en iemand zou dan steeds met een anekdote komen waaruit blijkt dat ze veel beter viool kan spelen, of als er een derde persoon bij zit dan wijst ze net op dat ene stukje in het concert wat heel erg slecht ging.Noemden we dat vroeger niet gewoon 'de kift'?
Oh okee dat snap ik. In het geval van de persoon met de anekdote zou ik dan misschien iets zeggen als ´Goh, en dat vertel je omdat.....?´ oid.

En degene die net aangeeft waar het mis ging, ja lullig but true, daar kan je nou eenmaal niets op zeggen als het ook daadwerkelijk misging behalve: ja, klopt, jammer. En dan gewoon verder gaan met je verhaal. En ik denk dat wanneer je dan zo casual en nonchalant erover doet, je die ander ook de wind uit de zeilen neemt.
quote:sheherazade schreef op 11 oktober 2008 @ 14:59:

Hoe gaan jullie om met arrogante mensen?

Ik vind dat altijd heel moeilijk. Sommige van die mensen zijn heel erg met zichzelf bezig, praten veel over zichzelf en hebben altijd nét iets beters meegemaakt dan jij. De andere vorm vind ik nog lastiger, dat zijn mensen die je proberen te kleineren..

Ik vermoed dat dit "probleem' vooral in jouw eigen hoofd zit. Het is jouw perceptie, interpretatie.

Misschien heb je erg weinig zelfvertrouwen...??
Ja Marg, nu zeg ik gewoon 'bedankt'. Haha. Soms zeg ik nog wel 'Ja, dat weet ik' hoor...oeps. Maar je hebt ook van die slijmerige complimentjes, zo van: Jou is zeker wel heeeel vaak verteld dat je ontzettend mooi bent? Ja uh...nou uh.....om eerlijk te zijn...ja...uh....nou..ja.

Misplaatste arrogantie vind ik vreselijk. Van die lelijke te dikke mokkels die dan beweren dat het lekkere wijven zijn. Ja da-hag. Maar iemand die iets heel goed kan, die mag gerust trots of arrogant zijn. Da's terechte arrogantie.
Trouwens, ik vraag dan ook gewoon "waarom zeg je dat?" als iemand alleen maar dingen van een andere kan afkraken. Of ik speel ermee. Dan ga ik het overdrijven of in het belachellijke trekken of er grapjes over maken.

Ik vind overigens zelfverzekerd echt wel wat anders dan arrogant. Arrogant vind ik bij definitie al iets misplaatst hebben, voortkomens uit jaloezie of onzekerheid. Zelfverzekerde mensen vind ik alleen maar prettig om me heen, mensen die weten wat ze kunnen en blij zijn met zichzelf. Beter dat dan valse bescheidenheid of van die mensen die je de hele tijd moet bevestigen.
Overigens besef ik dat ik vast ook onder de definite van arrogantie val volgens Sheherezade. Ik heb dan ook meestal net iets leukers meegemaakt dan een ander. Niet per se door mijn eigen verdienste, maar door stommigheid. Of ik kan het spannender brengen. Ik praat ook veel over mezelf, vind mezelf wel een interessant object en ik heb genoeg gezien en gedaan om een koddig boek mee te vullen.

Nou ja, dan maar arrogant. Dat kan me echt heel weinig schelen. Op het niveau van de geslachtsdrang van plankton ongeveer.
Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Als ik met iemand in gesprek ben en ik wil zelf iets kwijt zorg ik er wel voor dat ik mijn verhaal kan doen. Je leidt een gesprek dan toch een bepaalde richting in? Ik ken echt weinig mensen waar niet doorheen te komen valt. En juist bij die mensen breek ik in wanneer ik dat nodig vindt.

Nou moet ik wel bekennen dat ik het vaak heerlijk vind als ik in gesprek met iemand ben en het gaat over de ander. Als ik in een niet al te vrolijke bui ben buig ik een gesprek om zodat ik niet over mezelf hoef te praten maar zodat ik me héérlijk kan buigen over andermans sores of leuke dingen. Kan me zelfs af en toe ergeren als zij het dan over mij willen hebben.
@zamirah: aan mijn zelfvertrouwen ligt het niet. Ik weet wat mijn sterke en mijn zwakke punten zijn, en ben daar heel tevreden mee.

Ik hou niet van confrontaties, dus op het moment dat iets me stoort vind ik het lastig om er iets van te zeggen, of ad-rem een opmerking te plaatsen. Dus als een vriendin vertelt over iets wat geweldig goed bij haar ging ben ik blij voor haar, maar als het gaat zoals ik om 17:35 uur schreef, dan stoort me dat. Maar vaak zijn die dingen dan ook weer net niet belangrijk genoeg om er echt een punt van te gaan maken.
quote:sheherazade schreef op 11 oktober 2008 @ 17:47:

@zamirah: aan mijn zelfvertrouwen ligt het niet. Ik weet wat mijn sterke en mijn zwakke punten zijn, en ben daar heel tevreden mee.

Maar ik hou niet van confrontaties, dus op het moment dat iets me stoort vind ik het lastig om er iets van te zeggen, of ad-rem een opmerking te plaatsen. Dus als een vriendin vertelt over iets wat geweldig goed bij haar ging ben ik blij voor haar, maar als het gaat zoals ik om 17:35 uur schreef, dan stoort me dat. Maar vaak zijn die dingen dan ook weer net niet belangrijk genoeg om er echt een punt van te gaan maken.Je hoeft er ook niks van te zeggen of adrem te zijn. Laat het lekker het probleem van die ander blijven. Als je vind dat je die andere dan te slim af moet zijn en het lukt niet wordt het inderdaad jouw probleem. Het zegt vaak meer over de ander dan over jou hoor.
quote:heejhallo schreef op 11 oktober 2008 @ 17:39:

Noemden we dat vroeger niet gewoon 'de kift'?Misschien is het dat wel. Maar waarom doen mensen dat? Ik begrijp dat niet.
Met grapjes maken bedoel ik dan, wanneer iemand mij er op zou wijzen dat 1 stukje van je vioolspel niet ging, het overdrijven. Ik zou zeggen "Nou inderdaad, Beethoven (of wie de componist ook was) zou zich omdraaien in het graf!' Of, 'He shit, heb je dat gehoord, en ik maar denken dat ik er wel weg mee zou komen, hahaha'. En als het iemand was die zoiets vaker doet zou ik zeggen "Ik dacht al toen ik het speelde, daar gaat Joop me straks vast even de les over lezen".

Door er niet van 'overstuur' te zijn, ontneem je die ander eigenlijk zijn of haar controle over jou.

Maar ja, ik neem mezelf dan ook vaak niet zo serieus.
quote:sheherazade schreef op 11 oktober 2008 @ 17:52:

[...]

Misschien is het dat wel. Maar waarom doen mensen dat? Ik begrijp dat niet.

Omdat mensen zich graag goed voelen over zichzelf. En als ze zelf iets niet goed kunnen, of zich niet goed kunnen voelen over zichzelf, dan kun je altijd nog een ander naar beneden halen, zoals je zelf beter uit de verf komt. Schijnbaar. Terwijl het dus alleen maar laat zien dat je een persoon bent dat kennelijk graag naar beneden trapt.

Opbouwende kritiek is natuurlijk heel wat anders
Terwijl ik dus vind dat iemand die zelfverzekerd is, die heeft het helemaal niet nodig om een ander als slechter af te schilderen.
Ik deed dat vroeger ook wel (toen ik op de middelbare school zat zeg maar). Gewoon omdat ik er dan aan dacht. Als jij bv. vertelt over je viooluitvoering, en ik speel toevallig tuba en heb ook een uitvoering gedaan, dan dacht ik Oh ja! en ging ik daarover vertellen. Nu heb ik geleerd dat mensen het ook gewoon leuk vinden hun verhaal te doen zonder dat jij er meteen met je eigne verhaal overheen moet Maar ik wil maar zeggen, het is geen kwaaiigheid (zeker bij vriendinnen denk ik dat niet).

Ik zou er op net zo´n manier mee omgaan als Heejhallo. En zeker die van Ik dacht al dat Joop straks wel ... etc. DAn komt de boodscha heus wel over. En als je dat ook moeilijk vindt, dan zeg je tegen je vriendinnen gewoon dat je het gevoel hebt dat ze je vaak de les willen lezen / willen overtroeven met hun eigen verhalen. Waarschijnlijk is dat niet zo en zijn ze zich daar niet van bewust, en zullen ze je het uitleggen en zullen ze er voortaan bij nadenken.

Als het onbekenden zijn die dat doen, who cares..?
Heejhallo, dat is wel een goede. Ik doe dat wel uit mezelf, als ik bijvoorbeeld bij goede vrienden ben. Maar bij zulke mensen vind ik dat minder prettig om te doen, omdat je dan in een soort gekke henkie rol vervalt. Die laatste opmerking vind ik dan wel beter (over de les lezen) omdat je dan laat merken dat je het niet kies vind van die ander dat hij dat deed. Maar volgens mij kan ik op zo'n moment echt niet zo ad-rem zijn (en bovendien heb je dan kans dat je een soort ruzie-achtig sfeertje krijgt). Vaak is het ook nog pas achteraf, dat ik bedenk: Hee, die opmerking laatst vond ik niet netjes.
Als ik met arrogante mensen te maken heb, stel ik me ze altijd voor op de plee, met hun broek rond hun enkels. Helpt altijd
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:heejhallo schreef op 11 oktober 2008 @ 17:59:

Terwijl ik dus vind dat iemand die zelfverzekerd is, die heeft het helemaal niet nodig om een ander als slechter af te schilderen.

Nee. Vind ik ook. Maar stel jij hebt het conflict in het Midden Oosten opgelost en dan komt er één of andere persoon vertellen dat ´die joden ook altijd....´.

Of stel jij bent oncoloog, en dan zegt iemand dat je je chakra´s goed moet onderhouden om geen kanker te krijgen.

Ik heb zelf politicologie gestudeerd en misschien is dat pech omdat iedereen daar een mening over heeft en die ook geeft, maar vrijwel altijd zijn die meningen vrij ongefundeerd. Af en toe is zo´n mening ook comleet belachelijk. Bijna altijd kan ik de meningen vrij gemakkelijk onderuit halen. Ik probeer daarbij altijd mijn fluwelen handschoentjes aan te houden, maar soms heb ik daar ook gewoon geen zin in (bijvoorbeeld omdat diegene zelf heel bot is of zelfingenomen of een stom kapsel heeft of ik ben met mijn verkeerde been uit het bed gestapt). En dan moet jij eens kijken hoeveel mensen jou arrogant vinden!!!!

En volgens mij gebeurt dat iedereen die over een bepaald onderwerp een en ander afweet vrij regelmatig. Ik heb het niet nodig om iemand naar beneden te halen, maar als iemand zichzelf belachelijk maakt, dan kan ik het best wel grappig vinden om daar de aandacht op te vestigen (zoals die man die ronduit kwam vertellen dat er vóór Hitler ook massamoorden waren gepleegd. Ik dacht hij komt met kolonisatie etc. maar nee: Saddam Hoessein). En dat is dan puur of ik iemand leuk vind ja of nee, of ik diegene dan spaar ja of nee. En dat vindt men ook arrogant.

In discussies met mijn eigen familie gaat het er trouwens vaak wel fel aan toe, nooit lomp, wel ironisch, wel proberen we de ander vaak onderuit te halen in zijn argumentatie, en het liefst met een uitgestreken gezicht.

Dat hoef je bijvoorbeeld ook niet bij de verkeerde te proberen.
quote:Digitalis schreef op 11 oktober 2008 @ 17:41:

Misplaatste arrogantie vind ik vreselijk. Van die lelijke te dikke mokkels die dan beweren dat het lekkere wijven zijn. Ja da-hag. .

Dat vind ik nou juist weer helemaal geen arrogantie! Iemand die van zichzelf vind dat ze een lekker wijf is zit kennelijk erg goed in haar vel en dat zie ik graag! En dan kan het nog zo'n dik mokkel zijn dat haar maatje 44 in een krappe luipaardlegging met groene biesjes gepropt heeft, als ze uitstraalt "ik ben een lekker wijf" dan vind ik haar daar al meteen een stuk mooier door!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Als mensen op mij overkomen als arrogant schuilt daar in alle gevallen óf pure onzekerheid óf pure narcisme achter.

In het geval dat iemand me toch interessant lijkt prik ik er dan ook maar doorheen door erop in te spelen. Mooi om dan al snel de kwetsbare kant te kunnen zien, de echte mens.
Sheherezade, als je dan een ruzie achtig sfeertje krijgt ligt dat niet aan het feit dat jij van je afbijt, maar aan het feit dat iemand jou naar beneden haalt
Nou ja Marg, dan weet je ongeveer hoe ik me voel bij gelovigen en spirituelen
quote:sheherazade schreef op 11 oktober 2008 @ 18:02:

Heejhallo, dat is wel een goede. Ik doe dat wel uit mezelf, als ik bijvoorbeeld bij goede vrienden ben. Maar bij zulke mensen vind ik dat minder prettig om te doen, omdat je dan in een soort gekke henkie rol vervalt. Die laatste opmerking vind ik dan wel beter (over de les lezen) omdat je dan laat merken dat je het niet kies vind van die ander dat hij dat deed. Maar volgens mij kan ik op zo'n moment echt niet zo ad-rem zijn (en bovendien heb je dan kans dat je een soort ruzie-achtig sfeertje krijgt). Vaak is het ook nog pas achteraf, dat ik bedenk: Hee, die opmerking laatst vond ik niet netjes.

Wat margareta ook zegt: Zijn het vrienden of relatief onbekenden, want van die laatste groep maakt het natuurlijk niet uit.

Als het vrienden zijn kun je er een keer op terug komen als het belangrijk voor je is.

Ik zeg het ook altijd als grapje hoor, met een glimlach of een knipoog. Dan voorkom je een ruzieachtig sfeertje (daar zou ik sowieso niet te bang voor zijn). Zoals ik al zei: mensen die je willen aftroeven laten meer zelf hun slechte kant zien dan dat ze jou onderuit halen. Je hoeft daar helemaal niet op te reageren als je dat op dat moment niet kan. Denk gewoon het jouwe ervan en twijfel niet aan jezelf.

Zelf heb ik weinig zin in 'aftroevers' in mijn omgeving. Met vrienden wil ik praten, geen wedstrijdjes doen, of mezelf moeten bewijzen.
Spijker, dat vind ik ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven