Jouw grootste verkeersergernis?

10-10-2008 18:54 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag was het voor de derde opeenvolgende dag weer eens zo dat ik bij een rotonde stond en er weer een paar auto's geen richting aangaven.

Hierdoor sta je te wachten op een auto die helemaal niet de rotonde rond gaat maar gewoon de eerste afslag neemt.

Er zijn ergere dingen uiteraard, maar dit is in het verkeer wel een van mijn grootste irritatiepunten. Uberhaupt het niet aangeven van richting eigenlijk.

Hoe zit dat bij jullie? Wat vinden jullie het vervelendst in het verkeer?
Maar bij een lesauto weet je het, hè.
Ik erger me aan schildpadden in het verkeer. En aan slakken.
En aan honden en varkens.
Mensen op de fiets die bij het oversteken afstappen zodat ze als voetganger de zebra kunnen nemen.

Scholieren die geen voorrang hebben, maar toch met de hele rits doorrijden.

Fietsers die de rotonde linksom oprijden.

Bij de eerste twee rij ik (langzaam) door.
Te langzaam rijdende automobilisten word ik helemaal kriegel van, hou je toch een beetje aan de snelheid! Ik hou me altijd aan de snelheid, meestal staat de teller net boven de maximaal toegestane snelheid. Zo rij ik elke dag een rit waar je voor een deel 100 mag en voor een deel 120. Op het 100 km deel haalt iedereen mij in en bij het 120 km deel haal ik iedereen in. Het lijkt wel of bijna iedereen om me heen 110 rijdt (dus of te hard of te langzaam).

En geef eens gas als je een brug op gaat of een tunnel uitkomt. Hoeveel mensen daar opeens 70/80 rijden. In de spits valt dat nog wel mee, maar daarbuiten....

Verder heb ik niet zoveel ergernissen. Voor bumperklevers heb ik altijd een prima middel: langzamer rijden. Werkt perfect. Ze nemen gelijk meer afstand en rij weer lekker door zonder die irritante koplampen in mijn nek.

En als je nou op vakantie gaat, probeer dan een beetje buiten de spits te rijden. Volgende week is het herfstvakantie en ik heb ze vanmiddag weer gezien. Auto volgeladen, lijkenkist op het dak en kindjes op de achterbank. En maar schuifelen in die file.

En inderdaad inhalen is voor sommige mensen ook een kunst die ze niet beheersen. Waarom ga je inhalen met een snelheid van 110 om vervolgens weer 120 te gaan rijden zodra je weer op die rechterbaan zit. Andersom lijkt me iets logischer.

En mijn laatste (grote!) irritatie: parkeren. Wij zijn erg zuinig op onze auto's en letten erop waar we parkeren. Als er dus een bijna leeg parkeerterrein is, zetten wij de auto wat verder weg van de andere auto's (en dus ook van de ingang, veel mensen zetten hun auto het liefst binnen). Hoe vaak het niet gebeurt dat er een andere auto pal naast staat als ik weer terug kom. Een bijna leeg parkeerterrein, je kunt overal parkeren, waarom naast mijn auto!? Kijk, dat ik erg zuinig ben kun je nog overdreven vinden, maar ik heb een zwangere collega die gewoon haar auto niet meer in komt als er een auto te dicht naast staat. En wat denk je van moeders die hun kind in een stoeltje op de achterbank moeten wurmen.

En ik weet nog goed hoe mijn lestijd was (pas bij de vierde keer geslaagd, dus veel lessen gehad), dus bij lesauto's ben ik een stuk milder.

En nog even een positief stukje. Wij hebben hier een afrit die vaak vastloopt (aan het eind van die afrit moet je voorrang geven aan de auto's die van de andere kant van de afrit komen, dus in de spits kom je daar bijna niet tussen), maar er wordt door bijna iedereen keurig geritst. Elke keer als ik het zie, ben ik weer verbaasd hoe goed dat daar werkt.
"Als er een lange stoet met auto's aankomt en die laten je er tussendoor omdat ze toch moeten remmen voor de rotonde is dat zeer prettig. Zeker als ze het doen door net wat zachter te rijden en zo niet het overige verkeer te hinderen".

hier heb ik alle begrip voor bertje, en ik anticipeer zelf ook in het verkeer, maar ik doel dan ook meer op de mensen die gas geven, fietser/voetganger komt er aan zonder voorrang en hup...bovenop hun rem gaan hangen om toch de voorrang te geven. sta je midden op de rotonde met z`n allen stil en stijf tegen elkaar aangeplakt omdat niemand dat dus verwacht.
quote:bosaapje schreef op 10 oktober 2008 @ 19:45:

Mijn vriend rijdt veel en ik mag rustig zeggen dat hij ook heel goed rijdt. Als mensen het te bont maken en hij heeft de kans houdt hij ze staande om verhaal te halen. Dit gebeurt op een rustige manier maar wel dat mensen eens nadenken waar ze in godsnaam mee bezig zijn want soms is het echt dieptreurig.Wat een klootzak.
quote:willem1959 schreef op 10 oktober 2008 @ 23:22:

[...]

Wat een klootzak.Niet helemaal die bewoording, maar ik vond het ook een beetje een irritant mannetje! Ik hou er niet van als ik staande word gehouden, omdat ik me niet heb "gedragen" in het verkeer (volgens een ander dan).
quote:reuzeltje schreef op 10 oktober 2008 @ 23:16:

"Als er een lange stoet met auto's aankomt en die laten je er tussendoor omdat ze toch moeten remmen voor de rotonde is dat zeer prettig. Zeker als ze het doen door net wat zachter te rijden en zo niet het overige verkeer te hinderen".

hier heb ik alle begrip voor bertje, en ik anticipeer zelf ook in het verkeer, maar ik doel dan ook meer op de mensen die gas geven, fietser/voetganger komt er aan zonder voorrang en hup...bovenop hun rem gaan hangen om toch de voorrang te geven. sta je midden op de rotonde met z`n allen stil en stijf tegen elkaar aangeplakt omdat niemand dat dus verwacht.Dat snap ik helemaal , het is vaak een kwestie van wat verder vooruit kijken en verloopt het verkeer voor iedereen soepel
quote:Mariska76 schreef op 10 oktober 2008 @ 22:17:

En geef eens gas als je een brug op gaat of een tunnel uitkomt. Hoeveel mensen daar opeens 70/80 rijden. Ohh ja dat is ook een heel irritante!
quote:bosaapje schreef op 10 oktober 2008 @ 19:45:

Mijn vriend rijdt veel en ik mag rustig zeggen dat hij ook heel goed rijdt. Als mensen het te bont maken en hij heeft de kans houdt hij ze staande om verhaal te halen. Dit gebeurt op een rustige manier maar wel dat mensen eens nadenken waar ze in godsnaam mee bezig zijn want soms is het echt dieptreurig.Als ik hem was zou ik hier per direct mee stoppen. Ten eerste zou ik dat als andere partij niet op prijs stellen, ten tweede is hij geen handhaver van de wet, en ten derde is de kans groot dat hij een keer de verkeerde treft.
Ik vraag me ook af hoe ik me dat moet voorstellen. Gaat ie dan naast iemand rijden om te seinen dat diegene moet stoppen ofzo? Kan nog gevaarlijke situaties opleveren ook.
Inhalende vrachtwagens zijn verschrikkelijk maar er bestaat nog iets ergers: automobilisten die in een file, waarbij alle rijbanen even langzaam rijden, van baan verwisselen omdat die nét even sneller gaat. Wat gebeurt er dan? Die baan komt tot stilstand door hún komst, de baan die ze verlaten gaat tijdelijk ietsje sneller door hún vertrek en wat doen ze dan? Dan gaan ze weer terug naar hun oude baan, want hee, die gaat ineens wat sneller! Te dom gewoon. En door dit soort kortzichtige idioten duren files vaak langer dan nodig.
't Is al met al een heel gedoe
Trage bejaarden die zo rijden omdat ze het eng vinden om auto te rijden. Lever je rijbewijs in en koop een bromscooter!
Automobilisten die niet in hun dode hoek kijken voordat ze afslaan, en die hun deur zonder te kijken open gooien waardoor je er bijna tegenaan fietst.

Levensgevaarlijk!

Irritaties zijn idd mensen die langzaam rijden. Vaak zijn dat ook mensen die bang zijn in het verkeer, maar heel langzaam rijden is juist heel gevaarlijk!
Bosaapje, doet je vriend dat echt? Wat denkt 'ie wel niet? "Verhaal halen" nog wel, tjonge... Lekker dan, als je een keertje een inschattingsfout maakt (wat iedereen kan overkomen!) en zo'n ventje komt je even vertellen wat hij daar wel niet van vindt. Ik ben toch totaal niet agressief aangelegd, maar dit zou echt het bloed onder m'n nagels vandaan halen. Zou wel zo prettig zijn als we alleen staande worden gehouden door mensen die daartoe bevoegd zijn, in plaats van door iedere boerenlul die vindt dat 'ie 't allemaal beter kan dan jij. Zeker een beetje gefrustreerd dat 'ie geen politieagent is geworden?
Ik vind als ik heel eerlijk ben, dat mannen beter rijden dan vrouwen. Ik zelf ben uiteraard een uitzondering.
quote:lindy80 schreef op 11 oktober 2008 @ 17:53:

Automobilisten die niet in hun dode hoek kijken voordat ze afslaan, en die hun deur zonder te kijken open gooien waardoor je er bijna tegenaan fietst. Dit laatste heb ik eens echt meegemaakt. Het is alweer een tijdje geleden, ik fietste van school naar huis en ik was een beetje achterop geraakt. Dus ik fiets even wat harder, vlak voor mij parkeert een auto en de automobiliste gooit zo het portier open. Ik kon niet meer ontwijken en knalde er zo tegenaan. Het schijnt dat ik best een stukje verderop lag, dus de klap was redelijk groot. Wonder boven wonder heb ik er niets aan overgehouden (behalve wat blauwe plekken en spierpijn). Ik ben nog steeds wel voorzichtig als ik langs auto's moet fietsen en zelf kijk ik altijd erg goed uit als ik mijn portier open.
Ik erger mij aan:

- De gemeente, die fietspaden hier zo aanlegt dat je of hele einden om moet rijden ten faveure van de heilige koe, of een hele rare S-bocht moet nemen om je weg rechtdoor te vervolgen.

- Automobilisten die veel te dicht langs mij rijden

-Automobilisten op de andere weghelft die een fietser inhalen, maar niet door hebben dat ik aan de andere kant fiets (straat is echt te smal voor drie personen)

-automobilisten die mij perse in een bocht in moeten halen

- Automobilisten die veel te hard op een zebrapad of rotonde aan komen rijden, waardoor ik in verwarring raak of ze mij wel gezien hebben. Vervolgens rem ik af omdat ik niet met een dwarsleasie wil eindigen. Dan staan ze ineens boven op hun rem en verwachten ook nog een bedankje voor het (verplicht) voorrang verlenen.

- Buurtbewoners die 5 meter lopen te ver vinden en dus hun auto maar op de stoep zetten

- Joggers op het fietspad (terwijl het voetpad he-le-maal leeg is). Kan iemand mij aub uitleggen waarom joggers altijd op het fietspad de boel lopen te blokkeren?

- Scholieren met 5 man sterk naast elkaar rijden...Maar ik ben dan zo'n trut die star voor zich uit starend doorrijdt. De snotneusjes hebben tot nu toe altijd eieren voor hun geld gekozen
oja, ouders die te lui zijn om te lopen of fietsen en dus hun kids in de ochtend, tussen de middag en aan het eind van de dag met de auto halen en brengen (en nee, de ouders op mijn school hebben echt niks aan hun beentjes)
Ik erger me hier in Amerika aan de snelwegen! Zit geen enkele logica in!

Volgens m'n lesboek is het bijna net zoals in Nederland, de linkerbaan is voor snel verkeer en als er een snellere auto achterop komt ga je even een baantje naar rechts.

Maar geen hond die dat doet! Lijkt wel of alle slakken de hele tijd links willen rijden.
quote:josephine69 schreef op 10 oktober 2008 @ 19:00:

[...]

Je gelooft het niet maar het is nog zo ook. Was jij daar??ja
quote:Zamirah schreef op 11 oktober 2008 @ 18:36:

Ik vind als ik heel eerlijk ben, dat mannen beter rijden dan vrouwen. Ik zelf ben uiteraard een uitzondering.mee eens! overigens ben ik ook een uitzondering, echt.
fietsers zonder licht, die ellendelingen zitten al bijna op je moterkap voor je ze in de gaten hebt,En wie krijgt dan de schuld?

Niet die arme fietser, en de automobilist moet maar bekijken hoe hij dan verder leeft met onherstelbare gevolgen voor de fietser.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Maar de auto's kunnen er ook wat van. Gisteren nog...ik rijd op de fiets in het donker mét -duidelijk zichtbaar- licht aan over een goedverlichte rotonde. Rondom zijn er ook geen hoge struiken oid. Iedereen kan je van mijlenver aan zien komen. En toch probeert zo'n auto er dan toch even gauw voor te piepen, alsof hij mij niet zag, daar wordt ik ook behoorlijk pissig van.

Op deze rotonde hebben fietsers overigens voorrang. Dat is overal in de gemeente zo. Dus volgens mij was er geen sprake van een vergissing.

En ik kom echt regelmatig auto's op het fietspad tegen. Die rijden daar dan omdat ze zo sneller thuis zijn dan vanaf de weg. Ronduit asociaal, met je auto op een -apart, vrijliggend- fietspad te gaan rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven