Geld & Recht alle pijlers

Kerstbudget

12-12-2015 19:07 197 berichten
In navolging van het topic over sintbudgetten. Hoe veel geven jullie uit?

Ik zit nu op 130 euro voor boodschappen (daar zitten ook boodschappen voor de komende week bij maar toch...oeps) en versieringen. En er komen nog boodschappen bij, de niet lang houdbare producten. Ik schat dat dat ook nog wel 50 zal worden. Cadeautjes slaan we dit jaar een keer over.

En jullie?
Alle reacties Link kopieren
O ik vergeet mijn moeder. Die krijgt wat moois bij haar nieuwe bank. Leuke kussens in bepaalde kleur combi. Heb ik al gehaald en bepaalde agenda. Bij elkaar ook 50¤

Kleding koop ik niet speciaal voor kerst

Eten .. Ik eet altijd lekker maar niet dagelijks luxe vlees. Dus dit jaar iets lekkers besteld bij slager ..
Wij zijn niet van die snaaiend dus overdag staat er niets bijzonders op tafel. Gewoon de standaard weekend dingen. Ik denk dat ik qua weekbudget er ¤50 overheen ga. Dus zal ik voor die week ipv 125 oo 175¤ voor de weekboodschappen zitten. Oud en nieuw kost ins niets extra

Heb geen kerstbudget apart iig
quote:misspatrice schreef op 12 december 2015 @ 21:26:

[...]

Geniet van jullie tijd samen. Mijn dementerende oma is vorig jaar met de feestdagen overleden. We vierden het ook altijd samen. Dus geniet ervan.

Ah :( Lijkt me heel naar :( Sterkte deze feestdagen!

We moeten hier heel realistisch inzien dat Oma 1 niet heel veel langer bij ons gaat zijn. We gaan dus zo vaak mogelijk langs. Het is wel heel lastig want ze herkent ons vaak niet meer. Laatst toen we er waren herkende ze ons eerst niet en toen opeens was ze heel helder wist ze onze namen en vooral dat ze zelf het normaal niet meer wist. Heel moeilijk om mee te maken, want ze vond het zelf verschrikkelijk. Ze heeft toen de hele tijd zitten huilen :(

Maar dan ook wel heel bijzonder dat ze toch elke keer ondanks alles weet dat ik de kleindochter bent die breit en dat ze nog wat werkjes van mij heeft liggen <3 En dat ze weet dat zus iets heeft met Azie (ze studeert koreaans, en is daar al een paar keer geweest, een keer voor een half jaar). het land blijft niet hangen, maar de kern wel.
quote:poldervrouw schreef op 12 december 2015 @ 21:28:

Sint is voor kinderen ..

Ja, die snap ik. Iets met geloven in deze vrijgevige man.

Maar sinds wanneer is kerst ineens voor het gros een kadootjesfeest?

Ik zit me echt te verbazen over het feit dat bijna iedereen in dit topic aan kerstkado's doet.

Vroegah als kind hadden we inderdaad sinterklaas, maar later met kerst als gezin nooit aan kado's gedaan. Nu nog hiet, ik snap niet zo goed waarom dat tegenwoordig zo standaard is eigenlijk... (En ja, een antwoord zal zijn dat kadootjes geven/krijgen leuk is. Maar dat kan toch ook op het moment dat je iets tegenkomt waarvan je weet dat een dierbare dat leuk zou vinden?)
quote:paresseuse schreef op 12 december 2015 @ 21:43:

[...]

Ik zit me echt te verbazen over het feit dat bijna iedereen in dit topic aan kerstkado's doet.

Vroegah als kind hadden we inderdaad sinterklaas, maar later met kerst als gezin nooit aan kado's gedaan. Nu nog hiet, ik snap niet zo goed waarom dat tegenwoordig zo standaard is eigenlijk... (En ja, een antwoord zal zijn dat kadootjes geven/krijgen leuk is. Maar dat kan toch ook op het moment dat je iets tegenkomt waarvan je weet dat een dierbare dat leuk zou vinden?)

Wij deden dat in de jaren 80 al. Toen geloofden we niet meer in Sinterklaas, dus werd het verplaatst naar Kerstmis.

Ik denk toch de veramerikanisering van ons land, tradities overnemen.
Kerst kost ons dit jaar ongeveer 6 euro, afgezien van de benzine om op eerste en tweede kerstdag naar (schoon)ouders te rijden. Geen cadeaus, dat hebben we met sinterklaas gedaan, en ook geen nieuwe kleren. Onze kunstboom met versieringen komt van zolder, elk jaar mogen de kinderen 1 nieuw ding uitkiezen op een kerstafdeling om in de boom te hangen. Dat zal zo om en nabij 6 euro kosten.
Paresseuse, ik ben opgegroeid met kado's met zowel sint als kerst.

Mijn dochter is net 6. Die is al een paar jaar in de overtuiging dat de sint kado's door ons gekocht worden...

zij gelooft op de momenten dat het moet (dus als pakjes avond komt). Omdat we zoveel op voorraad hadden liggen splitsen we het nu, ook om de overstap te maken van sint naar kerst over een paar jaar. (en omdat het teveel was voor te geven met sint)

Ze is een echt kerstkind en vindt het fantastisch als er kado's onder de boom liggen die voor iedereen zijn (lootjes bij schoonouders, dan krijg je dat) en niet alleen voor haarzelf.

[...]

Wij vierden altijd uitgebreid Sinterklaas, ook toen we niet meer geloofden. Maar er lag ook altijd een kleinigheidje onder de boom, mijn moeder vindt dat gewoon leuk.

En wat je zegt doe ik ook, als ik bijvoorbeeld in januari of mei iets tegenkom waarvan ik denk 'hee dat is iets voor die of die' dan koop ik het en geef ik dat. Ben een gever en vind dat veel te leuk. Dus dat doe ik sowieso.

Maar in de kerstperiode die cadeautjes onder de boom vind ik gewoon zo gezellig. Zoals ik al zei zou ik de spulletjes die ik heb gekocht ook hebben gekocht als het geen kerstmis was, maar vond het wel mooi uitkomen zo.
Ah ok, ik heb geen boom waar pakjes onder kunnen..

@fanatic: Dat vind ik altijd weer grappig en aandoenlijk: Kinderen die zichzelf al heel groot vinden, omdat ze weten dat sinterklaas niet bestaat, maar die uiteraard niet die pakjes van de beste man aan zich voorbij willen zien gaan
Hier staat de kerstboom sinds zondag. Voor en tijdens Sinterklaas komt hij er niet in, maar vanaf 6 december wordt hij opgezet. Tot Driekoningen.
quote:blauwmetstippen schreef op 12 december 2015 @ 21:49:

Kerst kost ons dit jaar ongeveer 6 euro, afgezien van de benzine om op eerste en tweede kerstdag naar (schoon)ouders te rijden. Geen cadeaus, dat hebben we met sinterklaas gedaan, en ook geen nieuwe kleren. Onze kunstboom met versieringen komt van zolder, elk jaar mogen de kinderen 1 nieuw ding uitkiezen op een kerstafdeling om in de boom te hangen. Dat zal zo om en nabij 6 euro kosten.Neem je niets mee voor de gastheer e/o vrouw?
De vakantie reken ik niet mee, al hoort de vakantie wel echt bij kerst. Dan liggen er per kind drie pakjes onder de boom die per kind ongeveer 10 euro kosten, dus 30 euro samen. Ik bak een glutenvrije kerststol, dat kost me ongeveer 10 euro. Ik heb koeken gekocht om te versieren, zo'n 5 euro. Dat is het wel, het eten op 1e kerstdag wordt betaald door mijn vader, die neemt ons mee uit eten.

Zonder vakantie 55 euro, mat vakantie gok ik zo 3055 euro.

Ik vergeet dat ik vandaag een kerstkrans voor de deur gekocht heb van 15 euro, elk jaar koop ik 1 ding.

[...]

Vroegah als kind hadden we inderdaad sinterklaas, maar later met kerst als gezin nooit aan kado's gedaan. Nu nog hiet, ik snap niet zo goed waarom dat tegenwoordig zo standaard is eigenlijk... (En ja, een antwoord zal zijn dat kadootjes geven/krijgen leuk is. Maar dat kan toch ook op het moment dat je iets tegenkomt waarvan je weet dat een dierbare dat leuk zou vinden?)Wij vieren mijn hele leven al kerst (nu dus 24 jaar). vroeger met de sint deden we kerst light. Dan kregen we cadeau's van de sint. Dat doen we nu niet meer (alleen een chocolade letter), en nu dus wat meer nadruk op kerst. Moet zeggen dat ik kerst zelf ook gewoon leuker vind. Ben in het buitenland (Scandinavië) opgegroeid en daar kennen ze de sint niet, maar is kerst een groots gebeuren.
quote:reisa1978 schreef op 12 december 2015 @ 22:20:

Ik vergeet dat ik vandaag een kerstkrans voor de deur gekocht heb van 15 euro, elk jaar koop ik 1 ding.

Oh dat vind ik zo leuk

Heb er 1 op de eettafel liggen en ga er ook nog 1 kopen voor aan de deur. Wel voor aan de woonkamerdeur. Vind het juist op de buitendeur altijd zo leuk maar hier wordt de krans dan gestolen of vernield en dat vind ik jammer, dus dan maar binnen. Maar vind het er altijd zo feestelijk en vriendelijk uitzien, net als subtiele verlichting in voortuinen.
rennie_girl, dat lijkt me een ware belevenis, kerstmis in Scandinavië. Vooral met de poolnachten.
quote:blue_lagoon schreef op 12 december 2015 @ 22:25:

[...]

Oh dat vind ik zo leuk

Heb er 1 op de eettafel liggen en ga er ook nog 1 kopen voor aan de deur. Wel voor aan de woonkamerdeur. Vind het juist op de buitendeur altijd zo leuk maar hier wordt de krans dan gestolen of vernield en dat vind ik jammer, dus dan maar binnen. Maar vind het er altijd zo feestelijk en vriendelijk uitzien, net als subtiele verlichting in voortuinen.Krans op de buitendeur zie je alleen als je zelf naar binnen gaat, dat vind ik echt zonde van het geld. Wij wonen op een hoek en gaan altijd achterom, dan zou ik die krans zelfs nooit zien.
quote:fietsie schreef op 12 december 2015 @ 22:29:

[...]

Krans op de buitendeur zie je alleen als je zelf naar binnen gaat, dat vind ik echt zonde van het geld. Wij wonen op een hoek en gaan altijd achterom, dan zou ik die krans zelfs nooit zien.

Dat is ook weer waar fietsie

Vlakbij mij zijn wel straten waar ze buiten hele versieringen aanbrengen, van levensgrote kerstmannen aan de gevels met een rendierenslee tot grote lichtslangen enzo. Erg grappig.
quote:fietsie schreef op 12 december 2015 @ 22:29:

[...]

Krans op de buitendeur zie je alleen als je zelf naar binnen gaat, dat vind ik echt zonde van het geld. Wij wonen op een hoek en gaan altijd achterom, dan zou ik die krans zelfs nooit zien.Ik word er blij van als ik thuis kom, zo ligt er in mijn vensterbank ook een guirlande met lichtjes en rode en zilveren ballen. Die zie je eigenlijk ook alleen als je buiten staat.
Ik heb ook (dennen)guirlandes met lichtjes erin op de vensterbanken reisa1978! Met die ballen ertussen klinkt ook gaaf, maar die mept de kat eraf denk ik. Ik kijk er zo tegenaan overigens. Heb er erg veel plezier van.
quote:ieneminnie schreef op 12 december 2015 @ 22:08:

[...]

Neem je niets mee voor de gastheer e/o vrouw?Dat zou heel aardig zijn inderdaad, maar zowel mijn als zijn ouder(s) hebben echt geen wensen. Dus meestal knutselen de kinderen iets, dat wordt altijd wel gewaardeerd. Bloemen/stukjes kopen ze zelf, dus het staat al vol, idem met versieringen (plus dat zoiets altijd heel persoonlijk is), iets te eten of drinken, dat is al in ruime overvloed aanwezig. Maar misschien moet ik eens gek doen en een mooie sjaal voor mijn schoonmoeder uitzoeken.
quote:reisa1978 schreef op 12 december 2015 @ 22:34:

[...]

Ik word er blij van als ik thuis kom, zo ligt er in mijn vensterbank ook een guirlande met lichtjes en rode en zilveren ballen. Die zie je eigenlijk ook alleen als je buiten staat.Dat kan hoor, prima! Ik doe het niet, want ik vind het zonde, vind het leuk staan bij anderen.
Wij hebben niet echt een budget. Kerstavond doen we niet aan, dus dat is gewoon een avondmaaltijd zoals anders. Kerstavond zit helemaal niet in mijn systeem, dus ik moet er elk jaar weer rekening mee houden dan de winkels dan eerder dicht zijn.

Eerste kerstdag naar mijn schoonouders. Schoonmoeder kookt, mijn vriend maakt alleen een sausje en daar nemen wij de ingredienten door mee. Dat zal een paar euro zijn. Tweede kerstdag gourmet bij mijn ouders. Zij doen de inkopen en we delen de kosten. Ik heb nog geen idee wat het gaat kosten, dat hoor ik dan wel.

Cadeautjes doen we niet aan met kerst, mijn zus is jarig met kerst (maar viert het nu niet meer) dus daarom van vroeger uit al altijd alleen cadeautjes met Sinterklaas. Bij vriend thuis werd ook nooit gedaan aan kerstcadeaus dus dat is voor ons beide iets wat we niet missen en zeker ook niet nodig vinden. Ik krijg op mijn werk altijd een paar flessen wijn en die neem ik mee naar mijn ouders. Wij drinken het niet en het schijnt goede wijn te zijn. Naar mijn schoonouders nemen we niks mee, die krijgen op andere momenten cadeaus.

Nieuwe kleren met kerst doe ik ook niet. Bij gourmetten gaan mijn kleren toch stinken en mijn schoonouders geven gelukkig niks om chique kleren. Ze vinden het geweldig dat we komen, ongeacht wat we aan hebben.

Een kerstboom hoeft voor mij niet. Ik vind het een onding dat alleen maar in de weg staat, maar vriend en dochter vinden het wel mooi. Ik denk dat morgen de kunstboom dus uit de garage gehaald wordt. Die boom hebben we ooit net na kerst goedkoop gekocht. De ballen zijn een bonte verzameling van allerlei kleuren. Vorig jaar nieuwe plastic/onbreekbare ballen gekocht ivm dochter. Dat was bij de Action, dus niet eens zo duur.

Kortom, onze kerst is goedkoop 😃.

[...]

Wij vieren dan weer geen Sinterklaas. Dus eigenlijk zou je ook kunnen zeggen dat het cadeautjes geven verplaatst is naar een ander feest.

Kerst doen we al sinds broer en ik niet meer geloven. Vinden we ook veel leuker. Mijn vader, die deels Duits is, vierde vroeger al met zijn Duitse familie kerst met cadeaus.

Als ons kind straks de Sint leeftijd heeft zullen we wel Sinterklaas gaan vieren met cadeaus en misschien met kerst een kleinigheidje maar zodra ze niet meer geloofd gaan we weer terug naar kerst.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Oh en ik ga ook nog een cadeaupakketje sturen naar een hele lieve en dierbare mailvriendin!!!! Dus dat komt nog bij het budget.
Mijn man vierde nooit Sint omdat zijn moeder uit een land kwam waar kerst werd gevierd met kado's . Toen wij nog met zijn 2-tjes waren kreeg ik dus altijd met kerst iets . Mijn ouders waren ook geen Sint mensen en ik weer dat ik wat kreeg tot een maar of 6 en daarna niet meer en ook niet met kerst , ik ben vlak na de feestdagen jarig dus kreeg ik wat duurdere verjaardags kado's .

Toen kwamen de kinderen en hebben we Sint gevierd totdat ze niet meer geloofden . We vierden Sint dus alleen met mijn ouders, zijn ouders weigerden en deden dus met kerst . En nu dus alleen met kerst .. Eigenlijk omdat het zíjn traditie is..

Zit dus niets achter qua kado's willen hebben perse.. Traditie van schoonfamilie dus.. We komen op kerstavond ook altijd bij elkaar met zwager en schoonzus .. Eten we met elkaar etc. Prima voor ons. En straks met kleinkinderen gaan we weer Sint vieren ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven