Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
quote:cijfernerd schreef op 16 december 2015 @ 20:04:

Ik heb een vraag.

(vandaag meegemaakt)

Hoe is het mogelijk dat een vrouw, die een broek koopt die is afgeprijsd van 119 naar 79 denkt dat zij 40 euro verdient heeft? Dat heet een shopverslaving: jezelf voor de gek houden zodat je nog meer kunt kopen.
Via (een vertaalde) wikipedia: de kerstboom buitenshuis is al heel oud en had waarschijnlijk een magische betekenis, van bescherming tegen kwade krachten in verband met de duisternis rond midwinter.
Kunnen vrouwen minder goed fileparkeren ? En beter multitasken?

Want, in dat geval, denk ik dat ik een vent ben

Ik rij de auto zonder blikken of blozen achteruit in een klein parkeerplaatsje, maar tv kijken (of lezen) en tegelijkertijd een gesprek volgen lukt me niet. Of tegelijkertijd mijn boodschappen inruimen en telefoneren.
quote:Haligh schreef op 16 december 2015 @ 19:47:

Hé Zela

Die Kerstboom, dat is nog van een of ander heidens feest, ik geloof de midwinterviering... Je had vroeger ook een midzomerviering, toen gingen mensen ook om een boom heen dansen. :p En later werden er lichtjes en versiersels in gehangen, en is het combineert met het Christelijke kerstfeest... Dat is wat ik me herinner

haai dushi! Owwwww dat vind ik wel een leuk verhaal eigenlijk.

Cijfernerd: geweldig, creatief boekhouden.

(Mag ik je de hand schudden, ik ben ook een cijfernerd, ik sfeer het,

zelfs zo erg dat als ik in de rij voor de kassa me sta te vervelen ik voor de lol

zelf al sta de rekenen . Zit er nooit ver naast...)
Ik kan totaal niet fileparkeren en wel multitasken. Maar ik geloof niks van die theorieen dat mannen en vrouwen bepaalde dingen wel of niet zouden moeten kunnen. Ik doe vaak zat 'mannendingen' en hou van heel wat 'vrouwendingen' niet, en andersom zie ik dat ook bij mijn man. Ook bij mij op het werk zitten nogal wat types die dan 'verkeerdom' zouden zijn . Misschien als je over een groot genoeg aantal middeld, dat de gemiddelde man iets vaker kan inparkeren dan de gemiddelde vrouw. Maar verder? Neu.

't Is ook nogal waar je mee opgevoedt wordt. Hier is wiskunde voor mannen, ondanks alle promotie. En "mannen kunnen dat ook meestal gewoon beter" ( ). Maar in Singapore (? twijfel, kan ook een ander land daar in de buurt zijn) zijn de technische studies populairder bij vrouwen.
Hmm, dus deels cultureel bepaald..
Hoe komen van die 'standaard kleuren' tot stand? Je hebt in Nederland lichtblauwe pakken melk, die zijn halfvol, en donkerblauwe, daar zit volle melk in. En rode, voor de karnemelk en gele voor vanillevla en bruine voor de chocoladevla en roze voor de aardbeienvla. Die laatste drie zijn best logisch, maar volle, halfvolle of karnemelk is helemaal niet blauw of rood. En hoewel elke fabrikant probeert zijn product er zo leuk/mooi/authentiek/lekker/aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien, zijn ze het wel allemaal 'eens' over deze kleurcoderingen.

(behalve Tony chocoloney, die de kleuren voor puur en de melkchocolade omgekeert).

Ik was eens in een land en zocht me helemaal de blabber naar de melk, tot ik bij navragen werd verwezen naar de roze zakken. Tja, ik had alleen gekeken naar blauwe pakken en desnoods blauwe flessen...

Waarom is dit? Wie bedenkt dit? Maken de fabrikanten afspraken, of groeit het?
quote:cijfernerd schreef op 16 december 2015 @ 20:04:

Ik heb een vraag.

(vandaag meegemaakt)

Hoe is het mogelijk dat een vrouw, die een broek koopt die is afgeprijsd van 119 naar 79 denkt dat zij 40 euro verdient heeft?

Van zulke redeneringen krijg ik acuut hoofdpijn. Te leuk dit
quote:aaaanne schreef op 16 december 2015 @ 22:36:

Hoe komen van die 'standaard kleuren' tot stand? Je hebt in Nederland lichtblauwe pakken melk, die zijn halfvol, en donkerblauwe, daar zit volle melk in. En rode, voor de karnemelk en gele voor vanillevla en bruine voor de chocoladevla en roze voor de aardbeienvla. Die laatste drie zijn best logisch, maar volle, halfvolle of karnemelk is helemaal niet blauw of rood. En hoewel elke fabrikant probeert zijn product er zo leuk/mooi/authentiek/lekker/aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien, zijn ze het wel allemaal 'eens' over deze kleurcoderingen.

(behalve Tony chocoloney, die de kleuren voor puur en de melkchocolade omgekeert).

Ik was eens in een land en zocht me helemaal de blabber naar de melk, tot ik bij navragen werd verwezen naar de roze zakken. Tja, ik had alleen gekeken naar blauwe pakken en desnoods blauwe flessen...

Waarom is dit? Wie bedenkt dit? Maken de fabrikanten afspraken, of groeit het?

Kijk, DAT is nou een goeie vraag..!

Vroeg me ook al wel eens af wie bedacht had dat, op een kraan bijvoorbeeld, rood het warme water en blauw het koude water aangeeft. Dat zit er ZO ingebakken! Maar goed, dat kun je dan altijd nog een beetje terug leiden naar iets logisch...Zo van; warm, vlammen, vuur, oranje, rood. Of koude handen worden blauw, oid.

Maar met pure en melk chocolade is dat NOG verder vd logica af. Ik denk dat dit gegroeid is. Dat er bijv 1x een fabrikant is begonnen met die kleuren, dat dat ingeburgerd raakte. En dat concurrenten hierop inhaakten en gebruik maakten vd ingeburgerde kleuren.

Zoiets.
Ja, misschien inderdaad vanwege dat het ingeburgerd raakte. Ik zocht dus ook echt alleen naar blauwe verpakkingen en had daardoor de melk gemist. Wil je je product verkopen dan moet het duidelijk herkenbaar zijn.

In het kader van kleuren: waarom is rood > niet/stoppen/gevaar en groen > goed! Dat is ook alleen gewoonte, toch? Het zou nu levensgevaarlijk zijn als iemand het stoplicht om zou keren ofzo, maar ooit had het net zo goed andersom kunnen beginnen toch?

In de natuur is rood weleens een giftige bes, maar stekende wespen zijn bijvoorbeeld geel met zwart en gevaarlijke beren zijn bruin of zwart of wit. Dus waarom rood?
Groen is rust, veilig, bladeren, natuur. Rood is gevaar, giftige bessen, giftige paddestoelen, bloed. Dus op zich wel gebaseerd (van oorsprong ooit) op de natuur, die kleurbetekenis.
Mijn haan wordt er hitsig van. Hoe roder het kammetje van de hen, hoe aantrekkelijker Foppe haar vindt.
Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 16 december 2015 @ 23:35:

Mijn haan wordt er hitsig van. Hoe roder het kammetje van de hen, hoe aantrekkelijker Foppe haar vindt.

De mannen op de Wallen ook blijkbaar...
quote:ikbenik schreef op 17 december 2015 @ 08:03:

[...]

De mannen op de Wallen ook blijkbaar... Hoe roder de lippen... zou het alleen dat zijn?
Ik heb me heel lang afgevraagd of er ook pleisters bestonden voor mensen met een donkere huidskleur!
quote:tien_voor_tien schreef op 17 december 2015 @ 08:42:

Ik heb me heel lang afgevraagd of er ook pleisters bestonden voor mensen met een donkere huidskleur!

Ik heb ze nog niet gevonden. Net als huidkleurig ondergoed, dat kan ik alleen voor blanken vinden.

Bestaan er winterbanden voor fietsen? Ik zie die nooit, maar dat lijkt me alleen maar veiliger om ze wel te hebben.
Winter banden voor fietsen bestaan! Die ga ik voortaan kopen, geen glijpartijen meer voor mij
quote:Annelaure schreef op 17 december 2015 @ 09:23:

[...]

Pleisters voor donkere mensen: Ik heb ze nog niet gevonden. Net als huidkleurig ondergoed, dat kan ik alleen voor blanken vinden.

Nou dan laat je google je toch wel erg in de steek:

http://www.thisgirlsblack ... ten-voor-de-donkere-huid/

Voor wat betreft vleeskleurig ondergoed, alsof dat ook maar 'n huidskleur benadert! Het is hoe dan ook lelijk. Met een donkere kleur kan je toe met bruin, zwart of rood.
Overigens gebruik ik altijd de 'sensitieve' pleisters, en die zijn wit. Valt net zo goed op.
quote:clemance schreef op 17 december 2015 @ 10:05:

[...]

Nou dan laat je google je toch wel erg in de steek:

http://www.thisgirlsblack ... ten-voor-de-donkere-huid/

Voor wat betreft vleeskleurig ondergoed, alsof dat ook maar 'n huidskleur benadert! Het is hoe dan ook lelijk. Met een donkere kleur kan je toe met bruin, zwart of rood.

Natuurlijk bestaat het, het ligt hier alleen nog niet in de winkels, met als bv, make up.

En geloof me, bruin, rood en zwart werkt niet. Dat steekt ontzettend af. Bruin is sowieso meestal beige.
quote:Zelatrice schreef op 16 december 2015 @ 22:07:

[...]

haai dushi! Owwwww dat vind ik wel een leuk verhaal eigenlijk.

Cijfernerd: geweldig, creatief boekhouden.

(Mag ik je de hand schudden, ik ben ook een cijfernerd, ik sfeer het,

zelfs zo erg dat als ik in de rij voor de kassa me sta te vervelen ik voor de lol

zelf al sta de rekenen . Zit er nooit ver naast...)Die afwijking bij de kassa heb ik ook
quote:clemance schreef op 17 december 2015 @ 10:06:

Overigens gebruik ik altijd de 'sensitieve' pleisters, en die zijn wit. Valt net zo goed op.

Ja ik ook. Maar ik ben dan ook wel erg bleek.

En ik ging er altijd vanuit dat ze huid kleurige pleisters ook wel in donkerdere tinten hadden. Eigenlijk best schandalig dat die anno 2015 nog steeds niet gewoon in de supermarkt of drogist verkrijgbaar zijn.
Enne, ECHT? Winterbanden voor FIETSEN..?

Wauw.

Nooit geweten.

Leerzaam topic!
Wat zou je liever doen als je MOEST kiezen?

Elke dag 3x daags een frikadel moeten eten (1 bij ontbijt, 1 bij lunch en 1 bij diner)

of elke zin voortaan altijd moeten beginnen met een klein kuchje. ..?
Wat zou Chris Rea (Driving home for Christmas) op jaarbasis binnenharken aan royalty's?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven