Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
quote:aaaanne schreef op 15 december 2015 @ 23:51:

[...]

Kietelen onder je streepjessokken. Geen idee waarom iets zo kan kietelen, leuke vraag!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:aaaanne schreef op 15 december 2015 @ 23:20:

[...]

Ik heb dit rijtje wel vaker gehoord. Maar ik droom echt nooit een van deze dromen. Ik droom vaak iets wat enige relatie heeft tot dingen waar ik die dag of dagen mee bezig geweest ben, of wat mijn pad juist heeft gekruisd maar ik helemaal niet aan toe gekomen ben. En dat in de meest idiote situaties.

Zoals: ik ben op mijn werk druk met project X met een collega. Thuis vergeet ik alsmaar te bellen over een verjaardag van Pietje (ik wil bellen dat we niet kunnen ofzo). Dan zie ik in de tuin toevallig een mooie vogel, maar daar denk ik verder niet over na. Dan droom ik daarna dat die collega jarig is en ik daar met Pietje naartoe ga. We geven een grote doos X cadeau en daar blijkt een vogel in te zitten. Zoiets En dat dat dan heel logisch is allemaal.

Ja, dat soort dromen ja. Van die 'logische' snippers realiteit, in een nieuwe bizarre combinatie gegoten. Meestal geen Oscar winnaars, dat soort dromen, maar wel op dat moment volkomen logisch aanvoelend. Die heb ik dus ook.

Maar vrij regelmatig komen er bij mij dan thema dromen tussendoor.

Vooral die examendroom heb ik al behoorlijk vaak in verschillende versies gehad.

De onderliggende boodschap is in mijn geval ook geen breinbreker.

Maar ik vraag me wel eens af of dat dan gewoon een gebrek aan fantasie is, of het universum dat nogal hardnekkig mij iets probeert duidelijk te maken
Hmm...kietelen. leuke vraag ja.

Zal iets te maken hebben met het ontbreken v het verrassingselement..?
Ja het was idd een bultje...

Haha grappig van die dromen! Wat zijn dromen bijzonder he.

Ik droom de laatste maanden heel heftig. Over het contact verbreken met mijn moeder (wat ik absoluut nooit zou willen en doen!). Maar de droom die ik meerdere keren per week heb; dat ik een slotjesbeugel heb en dat die losgaat. Stukje bij beetje trek ik hem eraf en het wordt steeds rommeliger en het voelt als zand in mijn mond op het eind. Ik word er helemaal panisch van. Als ik wakker ben moet ik ook eerst wat water drinken om dat gekke gevoel uit mijn mond te krijgen.

Geen idee wat dit betekend. Hoop dat het snel ophoudt.
Ik droom ook vaak dat we gaan verhuizen. Altijd leuke woningen met hoekjes, kamers op gekke plekken, verrassend. En altijd is er dan ook een soort paniek, waarom doen we dit, ik WIL helemaal niet verhuizen. Raar.

Over dat kietelen: heeft volgens mij niks te maken met verrassing. Ik hoef maar met mijn vingers in de búúrt te komen van een kietelplek en kind (of vroeger zus) ligt al te kronkelen.

Anderen kunnen er juist weer prima tegen. HOE KAN DAT?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:streepjessokken schreef op 16 december 2015 @ 08:49:

Ik droom ook vaak dat we gaan verhuizen. Altijd leuke woningen met hoekjes, kamers op gekke plekken, verrassend. En altijd is er dan ook een soort paniek, waarom doen we dit, ik WIL helemaal niet verhuizen. Raar.

Over dat kietelen: heeft volgens mij niks te maken met verrassing. Ik hoef maar met mijn vingers in de búúrt te komen van een kietelplek en kind (of vroeger zus) ligt al te kronkelen.

Anderen kunnen er juist weer prima tegen. HOE KAN DAT?

Ik bedoel met verrassingselement dat je van jezelf PRECIES weet wat je gaat doen, in de milliseconde voordat je gaat kietelen. Dus je hersenen weten precies dat je begint met een kneepjes links, Vinger beweging rechts, etc. Bij een ander is het spannend omdat je weliswaar ziet DAT ze gaan kietelen (dat is al spannend en voorpret), maar af moet wachten (dus zelf geen controle over, en daarom beetje 'gecontroleerd-onveilig') precies waar en hoe hard/zacht, etc.

Denk ik.
quote:BridgetteDubois schreef op 16 december 2015 @ 07:57:

Ja het was idd een bultje...

Haha grappig van die dromen! Wat zijn dromen bijzonder he.

Ik droom de laatste maanden heel heftig. Over het contact verbreken met mijn moeder (wat ik absoluut nooit zou willen en doen!). Maar de droom die ik meerdere keren per week heb; dat ik een slotjesbeugel heb en dat die losgaat. Stukje bij beetje trek ik hem eraf en het wordt steeds rommeliger en het voelt als zand in mijn mond op het eind. Ik word er helemaal panisch van. Als ik wakker ben moet ik ook eerst wat water drinken om dat gekke gevoel uit mijn mond te krijgen.

Geen idee wat dit betekend. Hoop dat het snel ophoudt.

Even de pseudopsych uithangen... eens denken, wat kan dit betekenen...? (*zet een brilletje op om gewichtig over te komen * )

Je worstelt met het al dan niet loslaten van je moeder..? Enerzijds verlang je naar je eigen ontwikkeling, je persoonlijke groei naar zelfstandigheid en zelfontplooiing. Je wil je eigen boontjes doppen. Anderzijds is er een angst dat de boel als los zand uit elkaar valt als deze steun (beugel, je mdr) weg zou vallen. Dus enerzijds trek je hem er stukje bij beetje zelf uit, (je bevrijdt jezelf stukje bij beetje van die steun), anderzijds ben je bang dat je dan zult beschadigen, dat het niet goed komt zonder die steun.

Ze zeggen ook wel eens dat je tanden in je droom symbool staan voor je weerstand, voor letterlijk van je af kunnen bijten. Als dat bij jou zou kloppen dan zou je dus bang zijn dat je zonder steun weerloos zult zijn.

(*zet brilletje weer af nu*)
Nog iets wat ik me afvraag: komen leugens/verzinsels altijd uit? Zou je theoretisch gezien een leugen vol kunnen houden tot je dood gaat? Of zou je het 'verklappen' als je gaat dementeren? Zit er verschil tussen kleine en grote leugens?

Hoorde laatst dat iemand pas na haar 40e ontdekte dat haar vader niet haar vader was. Dit was pas na het overlijden van haar beide ouders en werd verteld door een ander familielid.
quote:Lea32 schreef op 16 december 2015 @ 09:13:

Nog iets wat ik me afvraag: komen leugens/verzinsels altijd uit? Zou je theoretisch gezien een leugen vol kunnen houden tot je dood gaat? Of zou je het 'verklappen' als je gaat dementeren? Zit er verschil tussen kleine en grote leugens?

Hoorde laatst dat iemand pas na haar 40e ontdekte dat haar vader niet haar vader was. Dit was pas na het overlijden van haar beide ouders en werd verteld door een ander familielid.Denk dat zullke dingen ook vaak genoeg tot aan de dood geheim gehouden zijn gebleven hoor
quote:Lea32 schreef op 16 december 2015 @ 09:13:

Hoorde laatst dat iemand pas na haar 40e ontdekte dat haar vader niet haar vader was. Dit was pas na het overlijden van haar beide ouders en werd verteld door een ander familielid.

Denk dat er veel geheimen mee het graf in gaan...

Mijn moeder vertelde mij toen ik 13 jaar was de mijn vader niet mijn biologische vader was. Ze had dit een paar maanden eerder aan mijn vader (gewoon de vader die me op heeft gevoed en dus als vader zie) opgebiecht. Als het aan mijn biologische vader had gelegen, dan hadden ze me dit nooit vertelt.

De allesoverheersende vraag waar mijn moeder haar leven lang al mee worstelt is of ze hier wel verstandig aan heeft gedaan om dit aan mij bekend te maken. Biologische pa was woest; waar zadelde ze mij toch mee op, ik zou beschadigd raken en me verstoten voelen etc. Zijn motto:"Wat niet weet, wat niet deert!"

Mijn moeder vond juist dat ik 'recht had ' op de waarheid. Maar heeft dus wel eerst 13 jaar lang getwijfeld of de wel zo was. Ze vraagt het me wel eens, of ze niet beter had kunnen zwijgen. Ik denk van niet. Snap sowieso niet dat je ergens 13 jaar lang je mond over kunt houden.
De WC-droom vind ik heel herkenbaar.

Ik droom vaak dat ik erg naar de wc moet maar dat ik alleen een wc zonder deur kan vinden. Of eentje midden in een publieke ruimte waar iedereen je kan zien zitten. Dit schijnt een droom te zijn die bij veel mensen voorkomt. net als de droom dat je je tanden en kiezen verliest. Of dat je in je nachtkleding, ondergoed of naakt op je werk aankomt. Vlak voordat ik jaren geleden ging trouwen, droomde ik dat ik in mijn blauwe jack over mijn trouwjurk voor de ambtenaar van de burgerlijke stand stond. Heb ooit gelezen dat zulke dromen met angst voor gezichtsverlies te maken hebben.

Ik droom vaak dat ik op reis moet of examen moet doen maar dat ik van alles vergeten ben in te pakken of mee te nemen en me dan enorm moet haasten om op tijd te komen. Of halverwege de weg kwijtraak of zo iets. Heel goed te herleiden als stress-gerelateerd, denk ik.
quote:foeksia72 schreef op 15 december 2015 @ 16:14:

Het lijkt erop dat je als 50 plussers meer kans te hebben op borstkanker.

Is dat zo en hoe komt dat?

(Tsja als ze dat zouden weten hadden ze waarschijnlijk ook de remedie)

Heeft met oestrogeenproduktie te maken.

Van borstkanker.nl:

Hormonen

De vrouwelijke geslachtshormonen oestrogeen en progesteron beïnvloeden de ontwikkeling van borstkanker. Daarbij geldt in grote lijnen: hoe langer borsten blootgesteld zijn aan deze hormonen, hoe groter de kans op borstkanker. Andersom geldt: hoe korter de periode van oestrogeenproductie door de eierstokken en hoe eerder dit is onderbroken, hoe kleiner het risico van het ontwikkelen van borstkanker. Zodoende is er een verhoogde kans op borstkanker voor vrouwen die:

• vroeg menstrueerden (voor hun 12e jaar), vooral in combinatie met een late overgang (na het 55e jaar);

• die geen kinderen hebben gekregen;

• pas na hun 35e jaar een zwangerschap hebben voldragen;

• de anticonceptiepil slikken;

• hormoonpreparaten gebruiken tegen overgangsklachten.

De kans op borstkanker wordt verlaagd wanneer een vrouw:

laat begon te menstrueren, vooral in combinatie met een vroege overgang;

op jonge leeftijd zwanger is geworden;

meer zwangerschappen heeft doorgemaakt;

langer borstvoeding heeft gegeven; elk jaar borstvoeding verlaagt de kans met vier procent

unquote
quote:ikbenik schreef op 16 december 2015 @ 09:23:

[...]

Denk dat er veel geheimen mee het graf in gaan...

vo

Dat denk ik ook. En dat is misschien maar goed ook.

Wat heftig van je vader. En wat een vraag waar je je leven lang toch geen antwoord op kan geven: had je het willen weten. Ja daar kan toch niks mee? Da's hetzelfde als: 'oh, had je liever toch geen kinderen gehad?' Ja nu zijn ze er dus we doen het maar met wat we hebben toch!
Waarom beginnen mensen die in de bouwsector werken altijd zo vroeg? Iedere timmerman, stratenmaker, loodgieter, noem het maar op begint om 7 uur of eerder. Eigenlijk nooit eerder bij stilgestaan; mijn vader was metselaar en begon ook altijd vroeg. Het was gewoon zo. Maar wat is de reden? Ooit zal iemand hebben bedacht dat dat handige tijden zijn voor zulke werkzaamheden. Ik heb het vanmorgen aan de loodgieter gevraagd die bij mij aan het werk was, en die wist het zelf eigenlijk ook niet. Sterker nog: hij vertelde me dat hij eigenlijk een avondmens is.
Ik vind hier dingen van.
Volgens mij heeft dat te maken met verspreiding van de file druk.
quote:clemance schreef op 16 december 2015 @ 11:06:

[...]

Dat denk ik ook. En dat is misschien maar goed ook.

Wat heftig van je vader. En wat een vraag waar je je leven lang toch geen antwoord op kan geven: had je het willen weten. Ja daar kan toch niks mee? Da's hetzelfde als: 'oh, had je liever toch geen kinderen gehad?' Ja nu zijn ze er dus we doen het maar met wat we hebben toch!

Tja wel een beetje vergelijkbaar mss. Maar ze vroeg dus niet: "had je liever geen biologisch-andere-vader gehad dan je siblings?", maar ze vroeg dus: "het is wat het is, maar heb ik er wel verstandig aan gedaan om het je te vertellen?"

Maar ja, dat is dus idd een vraag die zich moeilijk laat beantwoorden. Ik weet hoe ik me nu voel in mijn leven, maar niet hoe je leven gelopen zou zijn als ik het NIET had geweten. Of ik dan een 'knagend onderbuik gevoel' had gehad bijvoorbeeld, of juist gelukkiger was geweest, onwetend. Je hebt nu eenmaal maar één route die je loopt.

Sabeltandcavia : in de zomer, bij warm weer begrijp ik wel waarom die beroepsgroep vroeger begint met hun fysiek zware werk. Maar zodra het kouder weer is...? Geen idee.
In de winter helemaal inderdaad. Dan is het nog pikkedonker 's morgens, en toch wil die dakdekker om 7 uur beginnen.
Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 16 december 2015 @ 11:33:

In de winter helemaal inderdaad. Dan is het nog pikkedonker 's morgens, en toch wil die dakdekker om 7 uur beginnen.Lijkt me erg lastig dakdekken in het donker
quote:Sabeltandcavia schreef op 16 december 2015 @ 11:15:

Waarom beginnen mensen die in de bouwsector werken altijd zo vroeg? Iedere timmerman, stratenmaker, loodgieter, noem het maar op begint om 7 uur of eerder. Eigenlijk nooit eerder bij stilgestaan; mijn vader was metselaar en begon ook altijd vroeg. Het was gewoon zo. Maar wat is de reden? Ooit zal iemand hebben bedacht dat dat handige tijden zijn voor zulke werkzaamheden. Ik heb het vanmorgen aan de loodgieter gevraagd die bij mij aan het werk was, en die wist het zelf eigenlijk ook niet. Sterker nog: hij vertelde me dat hij eigenlijk een avondmens is. Ik heb het opgezocht Heeft inderdaad met de files et cetera te maken!
Tvp!
Oke, ik ben pas op pagina 9 met lezen, maar ik krijg bijna de slappe lach achter mijn computer van sommige posts.

Wat een wereldtopic! Ik word er vrolijk van (en leer ook nog eens nieuwe dingen).

(Stiekeme TVP)
quote:Sabeltandcavia schreef op 16 december 2015 @ 11:15:

Waarom beginnen mensen die in de bouwsector werken altijd zo vroeg? Iedere timmerman, stratenmaker, loodgieter, noem het maar op begint om 7 uur of eerder. Eigenlijk nooit eerder bij stilgestaan; mijn vader was metselaar en begon ook altijd vroeg. Het was gewoon zo. Maar wat is de reden? Ooit zal iemand hebben bedacht dat dat handige tijden zijn voor zulke werkzaamheden. Ik heb het vanmorgen aan de loodgieter gevraagd die bij mij aan het werk was, en die wist het zelf eigenlijk ook niet. Sterker nog: hij vertelde me dat hij eigenlijk een avondmens is. Dat heb ik dus eens gevraagd aan de stratenmakers, het had inderdaad te maken met dat ze voor de file wilden rijden. Prima, maar ik vind het altijd jammer dat ze ook om 7.00 uur de radio keihard erbij aanzetten. Wakker worden van noodzakelijk werkgeluid is tot daar aan toe, maar uit je bed getrild worden door hollandse hits trek ik echt niet.
quote:maylina schreef op 16 december 2015 @ 12:31:

[...]

Dat heb ik dus eens gevraagd aan de stratenmakers, het had inderdaad te maken met dat ze voor de file wilden rijden. Prima, maar ik vind het altijd jammer dat ze ook om 7.00 uur de radio keihard erbij aanzetten. Wakker worden van noodzakelijk werkgeluid is tot daar aan toe, maar uit je bed getrild worden door hollandse hits trek ik echt niet.Je kunt ook vragen of ze hem zachter willen doen... Al is het natuurlijk belachelijk dat ze hem zo hard zetten.
quote:_Doortje_ schreef op 13 december 2015 @ 22:54:

[...]

De vaginawand rekt mee tijdens de baring. Iets verder rekken, als daar ruimte voor zou zijn, heeft geen gevolgen voor de piemel daar er daarna weer in moet, want de elastieken wand flipt gewoon terug. Soort van Precies, en daarom doet bevallen pijn. Maar als je vagina altijd 30 cm wijd was......
quote:CanYouNot schreef op 16 december 2015 @ 12:37:

[...]

Je kunt ook vragen of ze hem zachter willen doen... Al is het natuurlijk belachelijk dat ze hem zo hard zetten.Als je vraagt of dat ding zachter mag omdat zij zelf met oorbeschermers aan het weetikwatten zijn en die radio toch niet horen maar jouw dochter die voor haar eindexamen zit te leren wel zetten ze hem onmiddellijk zacht of uit. Maar om er nou om 7 uur voor op te staan, me uit te kleden en naar buiten te gaan of het wat zachter mag, da's net zo vervelend als in mijn bed weg liggen dreunen. De straat is hier de afgelopen 5 jaar 3 keer helemaal open geweest, die bouwvakkers waren allemaal aardige lui, behulpzaam ook als ik met mijn bakfiets uit de oprit kwam en er alleen maar zand lag omdat de rijplaten er nog niet lagen, dan hielpen ze me altijd. Alleen zijn zij om 7 uur natuurlijk al uren op het hartstikke wakker en moeten alle kantoormensen dat nog worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven