Honden van buren

16-12-2015 23:01 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Het volgende speelt bij ons: wij wonen in een soort appartementencomplex. Het is een vrij oud, historisch gebouw, met in totaal ca 10 appartementen. Onze directe buren hebben 3 honden. De laatste weken hebben we de buurvrouw ook al regelmatig met 5 of 6 honden naar buiten zien gaan - ze gaf aan, ook 'pleeghonden' op te nemen.

Die 3 honden hebben wij altijd al best irritant gevonden. Ze blaffen veel. Niet alleen in standaardsituaties zoals wanneer de bel gaat, maar eigenlijk de hele dag door wel. Ieder uur horen we wel 2 à 3 flinke blafpartijen. Ik stoor me daar wel aan, maar je kan daar weinig aan doen - het is ten slotte toegestaan huisdieren te houden. Maar ze blaffen ook 's avonds laat, en onze slaapkamer grenst aan hun woonkamer... Soms gaan de buren 's nachts om 1 uur of later nog met ze wandelen. Als ze vertrekken of terugkomen wordt er ook in de gang al flink geblaft. Wij horen dat, en worden daarvan wakker. Dat is vervelend als je om 6 uur weer moet opstaan. Ook 's ochtends vroeg blaffen ze. Normaal zijn we dus om 6 uur wel wakker, maar in het weekend ben ik echt niet zo gelukkig met zo'n blaforkest om 7 uur...

Ook is het al een paar keer gebeurd dat de honden in de gang/op de trap hadden gepoept of geplast. Dit wordt dan niet opgeruimd.

Het is duidelijk erger/luider geworden sinds de pleeghonden er ook zijn. We hebben de buren er al eens op aangesproken, maar die vinden dat wij ons aanstellen en maar moeten accepteren dat dieren nu eenmaal zo zijn... Ze worden eigenlijk meteen kwaad als wij iets over dit onderwerp zeggen.

Andere bewoners in het huis zijn er ook niet gelukkig mee. De verhuurder is ingelicht, maar heeft al laten weten er weinig aan te kunnen doen, aangezien het toegestaan is huisdieren te houden. Maar kom, 5 of 6 grote, blaffende honden in een appartement van ca 60 m2? Ik vind dat niet normaal.

Wat ik met dit topic wil... Misschien wat goede raad. En vooral even mijn irritatie van me afschrijven en ervaringen delen. Wat kunnen wij nog met deze situatie, zonder een enorme ruzie te veroorzaken?

Toevoeging: ik woon niet in Nederland. Tips qua wetgeving zijn dus helaas niet zo zinvol. Ben vooral op zoek naar tips om met de buren & verhuurder te communiceren, en ben ook benieuwd of jullie mijn irritatie terecht vinden, of dat ik me aanstel.
Selbst der längste Weg beginnt mit dem ersten Schritt.
Zo, lekker dan. Helaas geen tips, wel aan de hand gehad, maar we zijn gelukkig verhuisd. Bij ons ook buren die kwaad op ons werden
pfff hier 1 onder.buurvrouw met een hond zelfde verhaal blaft naar elk blaadje wat langs het raam komt. echt non stop. ook gesprek aan proberen te gaan met meerdere buren melding gemaakt maar gebeurt niks mee.

bij jou zal het helemaal erg zijn met zoveel honden!

ik lees mee voor tips.

(wat is al wel doe samen met de buren is een logboek maken van wanneer en hoelang er geblaft wordt zodat we dit een keer aan de woningbouw kunnen tonen)
Life is like an hourglass glued to the table.
Wat vervelend zeg! We hebben ook een pup van 5 maanden en die blafte in het begin ook in de nacht. We hebben de buren wel op de hoogte gehouden dat we dit moeten leren opbouwen dat een pup alleen moet leren zijn.

En overdag ging hij ook blaffen als hij alleen was. Gelukkig hebben de buren begrip voor en hebben niet 1 keer geklaagd.

Bij jou is het anders, als de ene hond blaft steken ze elkaar aan en dan heb je een probleem! Ik kan hierin helaas geen tip voor geven, alleen veel sterkte!!
Een logboek? Doe je dat ook als er de hele dag kinderen huilen? Ik vind 6 honden trouwens wel bizar en plas en poep moet natuurlijk schoongemaakt worden door de eigenaar.
quote:oudelady schreef op 16 december 2015 @ 23:11:

Wat vervelend zeg! We hebben ook een pup van 5 maanden en die blafte in het begin ook in de nacht. We hebben de buren wel op de hoogte gehouden dat we dit moeten leren opbouwen dat een pup alleen moet leren zijn.

En overdag ging hij ook blaffen als hij alleen was. Gelukkig hebben de buren begrip voor en hebben niet 1 keer geklaagd.

Bij jou is het anders, als de ene hond blaft steken ze elkaar aan en dan heb je een probleem! Ik kan hierin helaas geen tip voor geven, alleen veel sterkte!!Ja, dat is het dus, ze steken elkaar aan en blijven maar doorgaan. Bij een pup zou ik ook zeker wel begrip hebben! Ik ben echt geen hondenhater, ik heb er als kind 1 gehad en dat was m'n beste maatje. Jullie hebben het zo te lezen keurig aangepakt. Hier heeft de buurvrouw dus gewoon een grote mond als wij haar beleefd aanspreken of ze 's avonds op het blaffen kan letten... En het zijn dus echt minstens 3 tot 6 (!!) grote honden.
Er is NL geen wetgeving over een max aantal honden. Wel kan het zijn dat de algemene plaatselijke verordening in jouw gemeente er iets over heeft opgenomen. Dat zou je dus even kunnen checken.

Ook kunnen verhuurders paar en perk stellen aan aantallen, maar ik begrijp dat dit niet van toepassing is?

Je zou overlast wel kunnen melden bij verhuurder of wijkagent, en hen kunnen vragen te bemiddelen (of naar een bemiddelaar te verwijzen).
Bestaat hondenbelasting nog? Dan zou je kunnen klikken.

En elke drol die je vindt door hun brievenbus duwen.
quote:Flashy schreef op 16 december 2015 @ 23:11:

Een logboek? Doe je dat ook als er de hele dag kinderen huilen? Ik vind 6 honden trouwens wel bizar en plas en poep moet natuurlijk schoongemaakt worden door de eigenaar.Ik houd geen logboek bij hoor. En eerlijk is eerlijk, van een huilende baby zou ik ook niet heel blij worden. Maar dat is a) niet de kwestie hier, en b) daar zou ik nooit over klagen. Die fase gaat ten slotte voorbij, en je kan er niks aan doen. Volwassen honden kan je wel enigszins opvoeden, ook qua blaffen, maar daar doen onze buren niet echt aan (die 3 'eigen' honden hebben ze al jaren, en luisteren van geen kant).
quote:-NummerZoveel- schreef op 16 december 2015 @ 23:18:

Er is NL geen wetgeving over een max aantal honden. Wel kan het zijn dat de algemene plaatselijke verordening in jouw gemeente er iets over heeft opgenomen. Dat zou je dus even kunnen checken.

Ook kunnen verhuurders paar en perk stellen aan aantallen, maar ik begrijp dat dit niet van toepassing is?

Je zou overlast wel kunnen melden bij verhuurder of wijkagent, en hen kunnen vragen te bemiddelen (of naar een bemiddelaar te verwijzen).Ik woon niet in NL, maar de wetgeving is in dit land redelijk vergelijkbaar. Qua aantallen heeft de verhuurder inderdaad niets vastgesteld... Hij is wel vriendelijk en altijd bereikbaar, en bovendien vrij ouderwets en hecht waarde aan rust en reinheid, dus ik kan mij voorstellen dat we met hem & de buren eens een gesprek kunnen aangaan. Als er geen oplossing komt lijkt buurtbemiddeling me ook niet slecht, op de lange termijn.
quote:Flashy schreef op 16 december 2015 @ 23:11:

Een logboek? Doe je dat ook als er de hele dag kinderen huilen? Ik vind 6 honden trouwens wel bizar en plas en poep moet natuurlijk schoongemaakt worden door de eigenaar.

wij doen dat hier met de buren. omdat de woningbouw dat vroeg toen er veel klachten over binnen kwamen. dan hebben ze meer bewijs ofzo.

en nee dat doe ik niet als kinderen huilen.

de hond van onze buren bladt de hele dag uren achter elkaar en die heeft een hele.harde diepe blaf die helemaal door dreunt. ook snachts. en de eigenaresse heeft er schijnbaar geen last van want die zit er gewoon naast op de bank. geprobeert normaal in gesprek te gaan maar ze gooit gewoon de deur weer dicht of doet helemaal niet open.

tuurlijk een hond blaft weleens en een kind huilt ik ben de laatste die daar over zal klagen.

maar sommige mensen voeden honden niet op waardoor ze de hele dag door blaffen en andere mensen er overlast van ervaren en dat gaat te ver. en het rottige is dat je er eigenlijk niks mee kunt doen.
Life is like an hourglass glued to the table.
quote:LeTempsPerdu schreef op 16 december 2015 @ 23:22:

[...]

Ik houd geen logboek bij hoor. En eerlijk is eerlijk, van een huilende baby zou ik ook niet heel blij worden. Maar dat is a) niet de kwestie hier, en b) daar zou ik nooit over klagen. Die fase gaat ten slotte voorbij, en je kan er niks aan doen. Volwassen honden kan je wel enigszins opvoeden, ook qua blaffen, maar daar doen onze buren niet echt aan (die 3 'eigen' honden hebben ze al jaren, en luisteren van geen kant).Ik bedoelde peach.
laat maar
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
In welke gemeente woon je? Ik vraag dat omdat overlast blaffende honden is geregeld in de A(lgemene) P(laatselijke) V(erordening). En die is per gemeente anders. Meestal staat daar inderdaad een artikel in waardoor opgetreden kan worden tegen overlast van blaffende honden. In de praktijk houdt dat in dat men de politie belt bij overlast, de politie ter plaatse komt om de overlast te constateren, bij aantoonbare overlast een proces-verbaal opmaakt (90 euro), bij herhaaldelijke overlast en na meerdere processen-verbaal kan men de hond in beslag nemen.

Mocht er in de APV van jouw Gemeente geen artikel staan waarin overlast van blaffende honden is geregeld dan kan de politie in jouw geval alleen optreden als de overlast plaats vindt tijdens de voor de nachtrust bestemde tijd, dan valt het onder nachtrumoer.....

http://www.bokt.nl/forums ... feff6b5a81da217c&start=25
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Mijn buren hebben hun honden moeten afstaan, ze mogen geen honden meer hebben door de overlast die ze veroorzaakten, ik heb tig schriftelijke klachten bij verhuurder en politie vele malen gebeld. als dit ten koste van jullie woongenot gaat, moeten ze er wel tegen optreden.
quote:Enn schreef op 16 december 2015 @ 23:58:

In welke gemeente woon je? Ik vraag dat omdat overlast blaffende honden is geregeld in de A(lgemene) P(laatselijke) V(erordening). En die is per gemeente anders. Meestal staat daar inderdaad een artikel in waardoor opgetreden kan worden tegen overlast van blaffende honden. In de praktijk houdt dat in dat men de politie belt bij overlast, de politie ter plaatse komt om de overlast te constateren, bij aantoonbare overlast een proces-verbaal opmaakt (90 euro), bij herhaaldelijke overlast en na meerdere processen-verbaal kan men de hond in beslag nemen.

Mocht er in de APV van jouw Gemeente geen artikel staan waarin overlast van blaffende honden is geregeld dan kan de politie in jouw geval alleen optreden als de overlast plaats vindt tijdens de voor de nachtrust bestemde tijd, dan valt het onder nachtrumoer.....

http://www.bokt.nl/forums ... feff6b5a81da217c&start=25

Dank je Enn, interessant, en ik had hier zeker iets mee gekund als ik in Nederland had gewoond.. Maar dat is dus niet meer zo.

In mijn land heb ik nog geen duidelijke wetgeving gevonden, maar heb ook nog niet intensief gezocht. Wilde de kwestie eerst eens met anderen & forummers bespreken - ik wil ten slotte eerlijke meningen en ideeën.
Oh... dat heb ik over het hoofd gezien.
quote:Enn schreef op 17 december 2015 @ 00:17:

Oh... dat heb ik over het hoofd gezien.Ik had het ook niet duidelijk aangegeven, sorry. Staat nu in de OP. Alsnog bedankt voor het meedenken
Hond van onze overburen blaft ook veel, als er iemand iets in de brievenbus doet, er een andere hond voorbij loopt, en bij nog meer dingen. Blij dat ik er niet naast woon... Moet verhuurder niet eens gaan kijken hoe dat huis er uit ziet? Voor hetzelfde geld zijn er deuren kapot gekrabt oid. Geen idee hoe je met die buren kunt communiceren.
honden in een appartement is prima.. niet prima is het blaffen op late of vroege uurtjes en niet opruimen van de stront.. en als gesprekken niet helpen..

Dan zou je kinderachtig kunnen zijn en iedere drol op hun deurmat of in hun brievenbus stoppen.. dan ervaren zij precies wat hun overlast is..

Beter is met alle buren die er last van hebben een officiele klacht in dienen eventueel advocaat inschakelen afhankelijk wat er in het land gebruikelijk is..
Jee TO, dat is vervelend zeg. En naast het blaffen ook nog de poep & pies in de portiek laten liggen

Heb je er al eens met andere buren over gehad? Zij ergeren zich ook schrijf je, maar misschien zou je nog eens met hen in gesprek kunnen gaan? Proberen concreet iets te bedenken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven