Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
quote:Annelaure schreef op 18 december 2015 @ 23:32:

Voor mij is 50 euro besparen heel iets anders dan 50 euro verdienen. Als ik 50 euro verdien krijg ik er 50 euro bij, als ik 50 euro bespaar heb ik 50 euro minder uitgegeven.Ja, dit dus, ik ken ook niemand die zo'n situatie zou zien als 'verdienen' (denk ik)
quote:ikbenik schreef op 19 december 2015 @ 00:29:

Zou de vraag van cijfernerd daadwerkelijk ontstaan zijn vanuit een intellectueel niet-begrijpen, (mbt het 'vraagstuk' van het geld besparen/verdienen) of zou het een verkapte mening zijn mbt vrouwenlogica. ....? Ik ben er vrij zeker van dat het dat laatste is
quote:[message=21044183,noline]

Omdat er dus in de tweede wereldoorlog werd gesteld dat het Arische ras het 'beste' was. Dat moest 'zuiver' gehouden worden. Maar ik vraag me dan af welke criteria er werden gehanteerd. Wat is het 'beste'..? Vond Hitler dat toevallig? Gebaseerd op... smaak? Persoonlijke voorkeur? En, nog een vraag: bij dieren is het juist vaak zo dat een 'mix' van twee verschillende rassen een sterker exemplaar oplevert. Is dat dan bij mensen ook niet zo..?Dat laatste is niet (helemaal) waar, dat zorgt er juist voor dat er op een gegeven moment problemen ontstaan, ze worden 'doorgefokt' (honden met te korte neuzen bijvoorbeeld, of bruine labradors, die waren ooit zo gewild dat ondertussen de meeste bruine labradors niet meer zuiver zijn en daar zitten veel zieke/zwakke honden bij )
quote:maylina schreef op 19 december 2015 @ 08:53:

[...]

Volgens mij is het zo dat genetisch gezien er binnen de 'rassen' net zoveel variatie is als tussen de 'rassen' en dat het begrip ras dus een sociaal construct is, geen biologisch gegeven. Misschien hebben blonde, blauwogige mensen meer last van allergieën omdat die wonen in noord-west europa, waar ze over het algemeen al lang in behoorlijke welvaart leven. Daardoor kan een afweersysteem, wegens gebrek aan uitdaging overactief raken en reageren om normale zaken. Voordat de muur viel kwam er in Oost Berlijn veel minder astma voor terwijl kinderen daar in vochtige huizen met kolenkachels woonden, de West Berlijners woonden in goed geïsoleerde huizen. Mee eens!
quote:ikbenik schreef op 19 december 2015 @ 00:29:

Zou de vraag van cijfernerd daadwerkelijk ontstaan zijn vanuit een intellectueel niet-begrijpen, (mbt het 'vraagstuk' van het geld besparen/verdienen) of zou het een verkapte mening zijn mbt vrouwenlogica. ....?
quote:streepjessokken schreef op 19 december 2015 @ 10:28:

[...]

Toch niet. De genen hebben daadwerkelijk andere kenmerken waardoor ook andere ziekten kunnen voorkomen. Sikkelcel-anemie (bepaalde vorm van bloedarmoede) komt bijvoorbeeld alleen bij zwarte mensen voor.

Huh? Dat is echt niet waar.

overigens kunnen mensen met sikkelcelziekte geen malaria krijgen, de dokter waar wij les van kregen noemde het een soort 'overlevingsziekte'. Een aandoening die bestaat zodat de mens niet uit kan sterven aan een andere ziekte.
Zo ook mensen met aanleg voor diabetes (type 2?), die zouden een grotere kans hebben om te overleven tijdens een hongersnood
quote:ikbenleaf schreef op 19 december 2015 @ 11:54:

Zo ook mensen met aanleg voor diabetes (type 2?), die zouden een grotere kans hebben om te overleven tijdens een hongersnood

Ik vind dit toch wel super interessant hoor! Wat zit je lichaam soms toch ingenieus in elkaar..!

Zou willen dat ik hier heeeel veel meer vanaf wist. Maar ben wat te oud om me nu nog om te gaan scholen tot klinisch geneticus.
quote:ikbenleaf schreef op 19 december 2015 @ 11:42:

[...]

Dat laatste is niet (helemaal) waar, dat zorgt er juist voor dat er op een gegeven moment problemen ontstaan, ze worden 'doorgefokt' (honden met te korte neuzen bijvoorbeeld, of bruine labradors, die waren ooit zo gewild dat ondertussen de meeste bruine labradors niet meer zuiver zijn en daar zitten veel zieke/zwakke honden bij )

Ik begreep ooit -weet het dus niet helemaal zeker- dat een bastaard hond wat sterker was dan een raszuivere hond, juist door al dat jarenlang doorfokken. Dus als je dan een ras had dat te ver was doorgefokt op uiterlijke kenmerken, en die daardoor bijv ook grote kans had om ziektes te ontwikkelen, dat als zo'n hond dan weer een nestje krijgt van een bastaard (vuilnisbakkie) hond, dat de pups dan juist sterker zouden zijn. Omdat die zwaktes v het doorfokken zeg maar weer opgeheven worden door die bastaard genen.

Weet iemand of dit klopt..?
quote:ikbenik schreef op 19 december 2015 @ 12:11:

[...]

Ik vind dit toch wel super interessant hoor! Wat zit je lichaam soms toch ingenieus in elkaar..!

Zou willen dat ik hier heeeel veel meer vanaf wist. Maar ben wat te oud om me nu nog om te gaan scholen tot klinisch geneticus. Je bent nooit te oud om te leren!
quote:ikbenik schreef op 19 december 2015 @ 12:17:

[...]

Ik begreep ooit -weet het dus niet helemaal zeker- dat een bastaard hond wat sterker was dan een raszuivere hond, juist door al dat jarenlang doorfokken. Dus als je dan een ras had dat te ver was doorgefokt op uiterlijke kenmerken, en die daardoor bijv ook grote kans had om ziektes te ontwikkelen, dat als zo'n hond dan weer een nestje krijgt van een bastaard (vuilnisbakkie) hond, dat de pups dan juist sterker zouden zijn. Omdat die zwaktes v het doorfokken zeg maar weer opgeheven worden door die bastaard genen.

Weet iemand of dit klopt..?

Ja, het werkt 2 kanten op denk ik.

Ik had het net niet goed, doorfokken is inderdaad binnen één ras, maar kruisen kan ook fout gaan, zoals bij die labrador (maar dat is dan meestal ook omdat ze graag één specifiek kenmerken erin willen krijgen)
quote:ikbenleaf schreef op 19 december 2015 @ 13:07:

[...]

Je bent nooit te oud om te leren! Wat zeg je?! Je kunstgebit klapperde er zo hard doorheen dat ik het niet verstond!
Over dat fokken:

Kun je ook dierensoorten mengen?

Je hebt natuurlijk de ezel en het paard (muildier of muilezel), de leeuw en de tijger (lijger ), de geit en het schaap, de zwarte en bruine beer zullen zich mss ook nog wel laten overhalen om het met elkaar te doen...

Maar wat zou er uit een kat en een hond komen? (Een 'kont', of een 'hat')

Of uit een papegaai gekruisd met een raaf..? (Zou die kunnen praten?)

Een gorilla en een chimpansee...? Zou dat kunnen..?
quote:Keuken1987 schreef op 18 december 2015 @ 19:10:

Ik vraag mij af of de koninkl ijke familie ook wel eens zal gourmetten met kerstIk vraag me af hoe de koninklijke familie een bossche bol of een tompouce eet. Echt mijn ergste nachtmerrie: op de koffie worden uitgenodigd bij Beatrix en dan een bossche bol voorgeschoteld krijgen. Hoe???? werk je dat ding dan naar binnen? (Gelukkig is de kans dat ik er ooit op de koffie kom toch vrij klein ;) )
quote:ikbenik schreef op 19 december 2015 @ 13:12:

[...]

Wat zeg je?! Je kunstgebit klapperde er zo hard doorheen dat ik het niet verstond! ik ben nog niet kunstgebitwaardig hoor, ik heb de entree van de kiwi niet meegemaakt, weet je nog?
quote:appeltjesgroen schreef op 19 december 2015 @ 13:29:

[...]

Ik vraag me af hoe de koninklijke familie een bossche bol of een tompouce eet. Echt mijn ergste nachtmerrie: op de koffie worden uitgenodigd bij Beatrix en dan een bossche bol voorgeschoteld krijgen. Hoe???? werk je dat ding dan naar binnen? (Gelukkig is de kans dat Ik er ooit op de koffie kom toch vrij klein ;) )Ik eet die dingen gewoon met mes en vork, wil ik er niet een complete smeerboel van maken
quote:ikbenleaf schreef op 19 december 2015 @ 13:34:

[...]

ik ben nog niet kunstgebitwaardig hoor, ik heb de entree van de kiwi niet meegemaakt, weet je nog?

Nee, helaas, het meemaken van dat memorabele stukje geschiedenis is maar weggelegd voor enkele zeldzame dino's hier op het forum
quote:appeltjesgroen schreef op 19 december 2015 @ 13:29:

[...]

Ik vraag me af hoe de koninklijke familie een bossche bol of een tompouce eet. Echt mijn ergste nachtmerrie: op de koffie worden uitgenodigd bij Beatrix en dan een bossche bol voorgeschoteld krijgen. Hoe???? werk je dat ding dan naar binnen? (Gelukkig is de kans dat Ik er ooit op de koffie kom toch vrij klein ;) )Ik zou er idd niet van wakker gaan liggen ...
quote:ikbenik schreef op 19 december 2015 @ 11:06:

[...]

Ja, die indruk heb ik ook...of hij is gewoon van zichzelf uitgegaan. Anders moest hij vlgs zijn eigen theorie zichzelf uitroeien. Niet handig

Hitler komt bij mij op foto's niet echt over als het toppunt van groot, blond en blauwe ogen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:maylina schreef op 19 december 2015 @ 11:35:

[...]

Da's niet waar. Van Wikipedia:

"Het ziektebeeld komt vooral voor in etnische groepen uit landen waar malaria heerst. Dit betekent dat de ziekte meer voorkomt bij negroïde mensen of het nageslacht van negroïde mensen, vooral van West-Afrikaanse afkomst, maar ook vaker bij mensen van mediterrane afkomst, mensen uit het Midden-Oosten en van Indiase afkomst. Degenen met de heterozygote afwijking hebben evolutionair gezien een grotere overlevingskans in malariagebieden. Dit komt doordat de malariaparasiet, die zich in een bepaalde fase in rode bloedcellen vermenigvuldigt, zich in bloedcellen met hemoglobine S minder makkelijk kan handhaven."Ok, nu ik het opzoek klopt het idd niet helemaal. Komt wel voornamelijk voor bij mensen van het negroïde ras, zie deze link. Maar ik zat er niet heel ver naast.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:ikbenik schreef op 19 december 2015 @ 13:45:

[...]Ik zou er idd niet van wakker gaan liggen ... Nee inderdaad. Maar ik heb wel voor het werk een keer een vrij formele bijeenkomst bijgewoond waar een aantal ministers en staatssecretarissen enzo waren. Bij binnenkomst kreeg je een bossche bol op een servetje overhandigd. Geen mes, geen vork, geen bord, geen tafels ('t was een staande bijeenkomst). Dan schiet ik dus serieus in de stress he.... Maar ik was wel blij opgelucht toen ik om me heen diverse bollen op de grond zag belanden en andere bezoekers met slagroom of choco tot achter de oren zag , dan viel mijn gestunt misschien toch nog mee .
OK, tijd voor echte gekke, maar toch best moeilijke vragen

1- Waarom is/vind je iets eng, terwijl je weet dat het niet echt is

2- Waarom kan je niet stoppen met lachen als je de slappe lach heb--->
iedereen leest mee
quote:ikbenleaf schreef op 19 december 2015 @ 13:08:

[...]

Ja, het werkt 2 kanten op denk ik.

Ik had het net niet goed, doorfokken is inderdaad binnen één ras, maar kruisen kan ook fout gaan, zoals bij die labrador (maar dat is dan meestal ook omdat ze graag één specifiek kenmerken erin willen krijgen)Doorfokken, kruisen, dat komt op hetzelfde neer in dit voorbeeld. Als je bepaalde kenmerken wilt houden, fok je dus met honden binnen 1 groep. Als je dan nog een bepaalde kleur neus wil, wordt de groep waarmee je werkt nog kleiner. Dan heb je dus na een paar generaties te maken met inteelt en dat levert die problemen op. Want je hebt dan hondjes met van zowel vader als moeder hond de grappige (leuke kleur neus) kenmerken, die beide van dezelfde voorouder afstammen. Maar die hondjes hebben dus ook van twee kanten de nare eigenschappen of gevoeligheden die van dezelfde voorouder afstammen.
quote:ikbenik schreef op 19 december 2015 @ 13:19:

Over dat fokken:

Kun je ook dierensoorten mengen?

Je hebt natuurlijk de ezel en het paard (muildier of muilezel), de leeuw en de tijger (lijger ), de geit en het schaap, de zwarte en bruine beer zullen zich mss ook nog wel laten overhalen om het met elkaar te doen...

Maar wat zou er uit een kat en een hond komen? (Een 'kont', of een 'hat')

Of uit een papegaai gekruisd met een raaf..? (Zou die kunnen praten?)

Een gorilla en een chimpansee...? Zou dat kunnen..?Nee. Want het kenmerk van een diersoort dat zich onderscheidt van een andere soort is dat ze zich niet samen kunnen voortplanten en dan vruchtbare nakomelingen krijgen. Zou dat wel lukken dan noem je het niet meer een andere soort.
Oh moeilijke vragen Landylover!

1) als ik dat wist zou ik een stuk makkelijker gaan vliegen... Ik ga wel maar blijf het eng vinden.

2) ookal geen idee! Deze is wel positief

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven