Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad dat weekendje Disney lijkt voor mij ook symbool te staan voor andere zaken. Ben je wel goed genoeg? Houdt je msn wel genoeg van je? Dat soort vragen. Ik zou uitzoeken waar het echt vandaan komt en in ieder geval iets ruimer plannen. En als we het dan toch over 'goedkoop is duurkoop' hebben, een scheiding is natuurlijk wel het allerduurste wat je kan overkomen. Je 'netto waarde' halveert in één keer en dan hebben we het nog niet over verkoop van woningen, advocaatskosten etc. Dat is duurder dan 30 weekendjes Disney ;)
Een museumkaart vind ik een topinvestering! Maar de volgende keer neem ik zelf lunch mee, de horecarekening was bijna 50 euro en we deden niet eens gek :(
Wow, veel reacties vandaag.... ;) Ik ben aan het werk geweest en had geen tijd om te reageren. Wel tussendoor op mijn telefoon meegelezen af en toe, maar het was ook echt gekkenhuis op het werk. Goed te merken dat het bijna Kerst is!

@Nicole123: we hebben nu een relatie-therapeut gevonden die naast relatie-therapie ook gewone gesprekken doet. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik wel eerder gesprekken heb gehad, maar ik heb heel veel moeite om me open te stellen en daarnaast heb ik zelf maatschappelijk werk gestudeerd, dus veel truukjes herken ik en dat maakt het wel extra lastig om je ervoor open te stellen. Maar ik heb wel een goed gevoel nu, eigenlijk... Weet ook niet waarom, maar het voelt gewoon goed.

@lechatrose: ik weet niet waarom ik zo streng ben voor mezelf. Ik heb wel vermoedens, maar of die kloppen weet ik niet. Ben vroeger wel vaak geconfronteerd met de geldzorgen van mijn moeder. Terwijl we het helemaal niet echt arm hadden, maar ze klaagde er wel vaak over... Mijn moeder is heel lief, maar ook erg negatief en heeft moeite om het positieve te zien. Dat doet wel wat met je. En zelf heb ik dit karakter ook wel geërfd denk ik.

@Prik: netto-waarde enzo berekenen is dan juist één van de dingen die ik wél echt leuk vind om te doen! Gewoon grappig om bij te houden, maar het is sowieso maar een fictief cijfer, dus het doet me niet zoveel als het daalt.

Het wordt inderdaad zoeken naar een middenweg, alleen vind ik het zo moeilijk: wat laten we dan los? We kunnen stoppen met de hypotheek extra aflossen, maar daar hebben we wel plezier van om de maandlasten steeds te laten dalen. We kunnen minder hard gaan sparen, maar zullen we dan ons doel wel bereiken om een buffer van ¤10.000 te hebben?! (Dit is voor mij echt een moetje!) Of stoppen we met sparen voor huisverbetering (moeten, want het dak moet gemaakt worden binnenkort) of een nieuwe bank (willen)? Die keuzes verlammen me momenteel nogal.

@Maiskip: zo´n ik-dag klinkt echt heerlijk. Al ben ik meer iemand om dan samen met mijn man iets te gaan doen. Voor ons zoontje was geboren deden we dat ook regelmatig. Nu moet ik dan echt oppas regelen en dat vind ik lastig. Ik steun al veel op mijn ouders voor oppas. Plus dat ik dan ook moet gaan uitleggen waarom we samen weg willen. Het voelt als toestemming vragen en dat vind ik heel naar om dat te moeten doen.

@Boebezoebe: ik denk dat het een combinatie is: aan de ene kant is Disneyland natuurlijk een symbool, maar daarnaast is Disneyland ook echt een plek waar ik het liefst elk jaar wel een keer heen zou gaan. Wij zijn allemaal enorme Disney-geeks.... Daarnaast ben ik ook nog eens dol op achtbanen en pretparken, dus voor mij is het ook wel echt iets wat ik graag doe.

Hoe dan ook: wij gaan dus komende donderdag voor een eerste gesprek bij een relatie-therapeut! Ongelofelijk dat we zo snel terecht kunnen, maar wél heel fijn.
quote:boebezoebe schreef op 22 december 2015 @ 10:38:

Toch vind ik dat genieten van het leven niet per se gelijk staat aan 'geld uitgeven'. Dat ben ik helemaal met je eens hoor! Maar bepaalde dingen kosten nu eenmaal geld. Zonde om die jezelf te ontzeggen voor een doel in een verre toekomst. Ik moet daarbij altijd aan een liedje van Klein Orkest denken. Zij zongen o.a. 'Maar ergens halverwege, ik weet het zeker, krijg je spijt. Want levend voor morgen raak je nu je toekomst kwijt. Dan ben je in de boot genomen door de zilvervloot. Want sparend voor later ga je straks ook sparend dood. Want later is allang begonnen, later is allang begonnen. Later is allang begonnen. En vandaag komt nooit meer terug.'
quote:Bumba1985 schreef op 22 december 2015 @ 17:14:

Hoe dan ook: wij gaan dus komende donderdag voor een eerste gesprek bij een relatie-therapeut! Ongelofelijk dat we zo snel terecht kunnen, maar wél heel fijn.Wat fijn! Ik hoop dat jullie er veel aan hebben.
quote:prik schreef op 22 december 2015 @ 17:21:

[...]

Wat fijn! Ik hoop dat jullie er veel aan hebben. Ik ook! Ik heb geen idee wat ik ervan moet verwachten eigenlijk....
Als ik die opties zie Bumba zouden keuzes voor mij heel makkelijk zijn eigenlijk. Dus inderdaad, goed dat jullie/jij ermee aan de slag gaan/gaat.

Vandaag heb ik gerecycled. Een oude steigerplank die in het vorige huis dienst deed als vensterbank wordt een plank aan de muur voor mooie spullen en kunst. Erg geslaagd moet ik zeggen! En weer een plank die niet naar de stort gaat.
Ik ben dan wel benieuwd wat jij zou doen, Lechatrose... Advies is altijd welkom, want ik zie het zelf niet echt meer
quote:Bumba1985 schreef op 22 december 2015 @ 17:42:

Ik ben dan wel benieuwd wat jij zou doen, Lechatrose... Advies is altijd welkom, want ik zie het zelf niet echt meer Oh die vind ik ook simpel, eerst sparen voor het dak (want je wil wel droog blijven wonen en geen schade, dat is moeten), dan de buffer (is geen moeten volgens mij want je hebt hem niet direct zo hoog nodig en met bijv. 3000 euro kun je ook al best wat opvangen. Daarna pas de hypotheek versneld aflossen. Dat wil je heel graag maar hoeft absoluut niet en gezondheid en geluk (een kind dat met 2 ouders in huis opgroeit) zijn veel belangrijker. Als je vervolgens het dak hebt gedaan, de buffer op peil hebt, en je een weekendje naar Disney bent geweest, pak je de hypotheek weer op.
Van wat je noemt zouden het dak en de buffer mijn prioriteiten zijn. In die volgorde ook. Dus een prijsopgaaf opvragen voor die dakreparatie, daar voor onvoorzien 10% bij optellen en dat eerst sparen. Dan de buffer aanvullen tot 10.000 euro.

Alles wat je boven die 10.000 euro komt dit jaar zou ik dan reserveren voor iets waar jij en jullie blij van worden. Dat kan dan of die nieuwe bank zijn, of een trip naar Disney, of...
Wat shisensa zegt dus :-)
Overigens ook ooit relatietherapie gehad, best duur maar wel heel effectief hier. 5 gesprekken gehad en nog steeds veel profijt van.
quote:lechatrose schreef op 22 december 2015 @ 18:22:

Wat shisensa zegt dus :-)Zie je, het is echt niet moeilijk 😄
Ja, als je het zo zegt dan klinkt dat wel verstandig ja

Fijn dat relatietherapie zo goed hielp bij jou shisensa. Ik hoop dat het hier ook zo goed helpt
Ja zo zou ik het ook doen. Moetje want schade wordt groter en dus duurder als je niet het dak snel fixt. Buffer van 10.000 is nu nog niet noodzakelijk. Daar heb je dus nog even voor.

Zodra je die buffer hebt ben je dan toch even klaar? Kan je daarna juist leuke dingen doen.

Maar wat maakt het magische getal nu 10.000 voor die buffer? Heb je daar een specifieke reden voor?
Geen idee eigenlijk waarom ¤10.000... We hadden zoiets van: we moeten ergens een grens trekken. Dus doen we ¤10.000. Maar eigenlijk is ¤9.000 ook genoeg
Ik zit zelf enorm te twijfelen. Ik ben maar in mijn up dus mijn gevoel zegt 5000 is genoeg. Voor onderhoud betaal ik de vve. De rest wat kapot kan gaan is niet iets wat ik niet snel genoeg zou kunnen vervangen. Indien ik mijn baan verlies en van 70 procent van laatste loon moet rond komen zou ik hiermee een jaar vooruit kunnen. Misschien zelfs anderhalf jaar.

Maar wanneer is genoeg genoeg? Vraag me ook wel eens af of ik misschien niet meer moet sparen.

Wat vinden jullie een goede buffer?
Een goede stelregel voor een buffer is ongeveer 4-6 maanden salaris. In Bumba's geval kun je evt denken aan 4-6x het maandsalaris van je man, want daar konden jullie voordat jij werkte ook prima van rondkomen.

Ik zou ook het dak doen, en dan de buffer. Ik vind versnelde aflossing van de hypotheek met de huidige lage rentes, zolang er hypotheekrenteaftrek bestaat en als je huis niet onder water staat* niet zo belangrijk. Gemiddeld verhuis je iedere 7-10 jaar, dus de kans dat je het hele huis aflost voor je verhuist is niet zo groot, en als je verhuist zit dan die bijleenregeling in de weg. Ja, je kunt roepen dat je nooit gaat verhuizen, maar dat heeft vrijwel iedereen van de verhuizers ook vast wel eens geroepen.

* als je hypotheek hoger is dan de waarde van je huis is de overwaarde aflossen natuurlijk wel belangrijk.
Dit vraag ik me dus ook altijd af. Op dit moment, nu ik weer ben gaan werken, houden we elke maand wel zo´n ¤300 over om kleine onverwachte tegenvallers op te vangen. Alleen echt grote onverwachte tegenvallers gaan dus van de buffer. Dus ik vraag me ook af of die ¤10.000 niet eigenlijk wat aan de hoge kant is...
Wij hebben een paar potjes: zorgkosten (standaard 1x eigen risico aanwezig, we zijn met 2), auto (reservering voor vervanging/reparatie), algemeen (vervanging meubels, audio, dat soort dingen) en vakantie/uitjes. Daarnaast is er een VVE waarin we sparen voor onderhoud. Nu is alles relatief leeg (zijn onlangs begonnen 't zo in te delen), maar het doel is om aan het eind van 2016 ongeveer 5000 in deze potjes te hebben en 5000 aan algemene buffer aan te houden. Zo weten we zeker dat er genoeg geld is voor onverwachte zaken, en hebben we de meer voorspelbare dingen alvast afgedekt.
quote:Bumba1985 schreef op 22 december 2015 @ 20:08:

Dit vraag ik me dus ook altijd af. Op dit moment, nu ik weer ben gaan werken, houden we elke maand wel zo´n ¤300 over om kleine onverwachte tegenvallers op te vangen. Alleen echt grote onverwachte tegenvallers gaan dus van de buffer. Dus ik vraag me ook af of die ¤10.000 niet eigenlijk wat aan de hoge kant is...Jullie hebben geen auto (en willen die ook niet gaan kopen geloof ik?), dus je hoeft geen geld achter de hand te hebben om die auto evt te kunnen vervangen. Het enige echt dure wat je dus hebt is je huis. Verdere zaken als wasmachines die kapot gaan, een nieuwe cv-ketel, etc kost allemaal minder dan een maandloon, dus 10.000 euro is imo wel ruim.
@Marana: ik zeg nooit nooit, maar ik kom uit een erg honkvast gezin.... Mijn ouders wonen al 40 jaar in hetzelfde huis. Wij hebben dit huis ook "op de groei" gekocht... We kochten al een eensgezinswoning voordat we een gezin waren. Mijn zusje kocht een veel kleiner huis, die zullen straks indderdaad wél moeten gaan verhuizen, als er kinderen komen. Wij hadden dat van tevoren al ingecalculeerd. En hebben ook veel in het huis gestoken (niuewe keuken, nieuwe vloer etc.) om het huis helemaal naar onze smaak te maken.

Ik snap die hele verhuisdrang nooit zo... Maar misschien kom ik daar nog op terug hoor

Wat betreft de buffer zit ik ook te denken: wij hebben bijvoorbeeld geen auto, geen dure apparaten enz. Als er iets kapot gaat kunnen we dat gemakkelijk vervangen, maar sowieso is alles ook nog vrij nieuw.... Dus is ¤10.000 dan niet alsnog iets aan de hoge kant?
Ik wil 10.000 euro hebben. Met een eigen hus voel ik me daar prettig bij. Als ik morgen lekkage heb en het blijkt dat mijn hele dakbedekking vervangen moet worden wil ik dat gewoon gelijk kunnen betalen. Of een nieuw kozijn. Of cv-ketel. Of een begrafenis mocht een van ons onverhoopt komen te overlijden (we hebben geen uitvaartverzekeringen).

Nou heb ik misschien makkelijk praten, omdat ik die 10.000 euro al op de bank heb. Maar dat vind ik voor mezelf een fijn bedrag.
Volgens mij zijn buffers ook bedoeld om werkloosheid op te vangen. Daarbij moet je je dus afvragen af je ook tijdelijk kunt leven van 70% van het hoogste inkomen en of je verwacht een nieuwe baan te vinden voordat de WW afloopt.
Ik woon nu nog in een klein huurappartement en vind 5000 euro een fijne buffer. Ik heb nu meer dan dat, dus ik heb heel makkelijk praten. De rest van wat ik nu kan sparen wil ik apart houden om over een paar jaar te gebruiken als een koophuis in zicht komt. Tegen die tijd zal ik mijn buffer inderdaad wel aanpassen zoals ik bij anderen ook zie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven