Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?

Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:

- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes

En het leuk vinden om daarover te kletsen.

Nou, ik ben benieuwd

Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
quote:annavanandelle schreef op 21 december 2015 @ 21:35:

[...]

Volgens mij heeft niemand hier commentaar op hoe jij je geld uit geeft.

Maar meer hoe jij er op reageert.

Ik kan me het lunch verhaal nog herinneren.

Dat ging niet over wel of niet buiten de deur lunchen. Maar vooral prima als je het wel doet, maar dan niet zeuren als het dan geld kost.

Leer je eigen keuzes te respecteren.

Huh, maar dat zeg ik toch ook nergens?? Ik heb het over mijn blog!

Ook als ik op mijn blog (dus niet hier!!!) bijvoorbeeld schrijf over hoe blij ik ben met een bepaalde aankoop, zonder schuldgevoel, dan alsnog vinden mensen het vaak nodig om er negatief op te reageren. Dat begint me wel erg tegen te staan. Dat van die lunch daar heb ik vanmiddag juist nog over geschreven dat jullie daar achteraf helemaal gelijk in hadden
Alle reacties Link kopieren
Praat je wel eens met je man over dat je dat soort keuzes lastig vindt Bumba? En dan niet tijdens een ruzie of als het gaat over iets heel concreets, maar meer in het algemeen: wat willen wij eigenlijk in ons leven? Ik denk dat je door dat soort gesprekken, ook al komt er niet iets heel concreets uit, nader tot elkaar kunt komen en kunt voorkomen dat je er op een later moment ruzie over krijgt.
We praten er wel eens over, maar dan meer over hoe het zou MOETEN volgens mij (ideaalplaatje), ipv hoe ik het zou WILLEN.

Ik ben erg streng voor mezelf, maar kan me tegelijkertijd nooit aan mijn eigen strenge maatstaven houden. En op dit moment voelt het voor mij echt heel erg als een soort van druk die ik op mezelf plaats. Maar dat ik ook niet echt weet welke kant ik op zou gaan als ik het allemaal los zou laten. Want dat is ook weer eng.
Op blogs hebben mensen altijd negatief commentaar. Al blog je over de kat van de buren. Trek het je niet aan hoor, niet twijfelen aan jezelf! Haal je wel nog meer energie uit je blog dan dat dit soort dingen je irritatie en onzekerheid opleveren? Anders kun je ook nog altijd stoppen hè, je bent aan niemand verplicht om je blog voort te zetten.
Ik zou als ik jou was eens een keer 2 A4tjes pakken en op 1 schrijven wat je wilt en op de ander wat je van jezelf moet. Waar zitten de verschillen, wat betekent dat concreet? Wat win je en verlies je als je voor het willen-A4tje gaat?
quote:annavanandelle schreef op 21 december 2015 @ 21:35:

[...]

Volgens mij heeft niemand hier commentaar op hoe jij je geld uit geeft.

Maar meer hoe jij er op reageert.

Ik kan me het lunch verhaal nog herinneren.

Dat ging niet over wel of niet buiten de deur lunchen. Maar vooral prima als je het wel doet, maar dan niet zeuren als het dan geld kost.

Leer je eigen keuzes te respecteren.

Precies dat. Dat jij je zo aangesproken voelt door negatievelingen en zo geraakt wordt door wat anderen wél doen, komt denk ik doordat je het niet met je eigen keuzes eens bent.

Misschien wat minder krampachtig worden. Als jij zin hebt om volgende maand naar Disney te gaan en je kunt dat betalen zonder dat je de vaste lasten die maand niet kunt betalen: doen!

Zo leef ik in elk geval. Wat betreft grote uitgaven en het doordeweekse leven let ik goed op, maak ik slimme keuzes voor milieu en portemonnee. Maar zoals nu in de vakantie koop ik rustig vijf boeken als ik daar zin in heb en man koopt drank, kaas en worst (ja, stereotiep man )

Dan let ik niet op het geld en ga ik zeker niet kijken aan het eind van de maand hoeveel ik nou extra heb uitgegeven en hoeveel ik dus niet heb kunnen sparen. Sparen komt na de vakantie dan wel weer.
Als ik je zo hoor zou ik ook overwegen om ipv of naast de relatietherapie ook zelf eens te kijken of je hulp voor jezelf kunt zoeken bij een psycholoog. Voor jezelf op een rijtje krijgen waarom je zo streng voor jezelf bent en hoe je dat los kunt laten zonder dat je het idee hebt de controle helemaal kwijt te zijn. Ik denk dat dat voor zowel jezelf en voor je relatie heel fijn zou zijn.
quote:Bumba1985 schreef op 21 december 2015 @ 21:33:

[...]

ja, precies.... En die balans was er altijd, maar op de een of andere manier, ondanks dat we niks hebben verandert, is de balans van voorheen niet meer in balans met wie we nu zijn. Maar een nieuwe balans hebben we nog niet gevonden.

Als je merkt dat je wat vaker leuke dingen zou willen doen zoals uitstapjes maken, dan is er niks mis mee om in een ander potje(s) wat minder te stoppen. Een nieuw doel kan ook zijn om te sparen voor een vakantie.

Zo vrek ik op sommige dingen enorm. Echter ga ik vaak en veel op vakantie. Altijd budget en betaal geen cent te veel als het niet moet, maar zelf vind ik dit een van de mooiste dingen die er is. Ik wil het zo vaak mogelijk doen en dat kan ik ook omdat ik bepaalde keuzes maak in het leven. Dat betekend wel dat ik een huisje van het formaat schoenendoos heb, geen auto of rijbewijs etc... Terwijl een ander enorm blij kan zijn met een groot huis en reizen haat. Dus denk er eens goed over na, en vraag het je man ook. Wat wil hij?
quote:Bumba1985 schreef op 21 december 2015 @ 21:47:

We praten er wel eens over, maar dan meer over hoe het zou MOETEN volgens mij (ideaalplaatje), ipv hoe ik het zou WILLEN.

Ik ben erg streng voor mezelf, maar kan me tegelijkertijd nooit aan mijn eigen strenge maatstaven houden. En op dit moment voelt het voor mij echt heel erg als een soort van druk die ik op mezelf plaats. Maar dat ik ook niet echt weet welke kant ik op zou gaan als ik het allemaal los zou laten. Want dat is ook weer eng.

Heb je een idee waar dat vandaan komt? Ik denk dat daar achter komen een hoop inzicht geeft.

Ik herken het wel van mezelf van een aantal jaar geleden. Bij mij kwam het omdat ik in een arm gezin ben opgegroeid, met een vader die onregelmatig verdiende. Dat maakte dat ik dus altijd leefde met het 'wat-alsgevoel'. Dus ik gunde mezelf niet meer dan rijst met diepvriesbonen bij wijze van om maar zoveel mogelijk te sparen. Want als er dan tegenslag zou komen kon ik in elk geval mezelf niet verwijten dat ik te luxe had geleefd.

En inderdaad de angst dat ik misschien door zou slaan naar de andere kant en binnen no-time in de wsnp zou zitten met een overbestedingsschuld.

Toen ik dat patroon doorhad ben ik meer naar mijn man gaan luisteren, die wat betreft een gezondere instelling had. Dus nu kan ik makkelijker en zonder schuldgevoel geld uitgeven.
Kijk anders (weer) eens voor wat inspiratie bij die MrMoneyMustache. Over waarom hij vrekt en wat hij écht belangrijk vind (tijd met zijn kind en vrouw) aan uitstapjes. Ik leef helemaal niet zoals hem, maar vond het een enorm leuk positief blog.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik herken het gevoel wel hoor, Bumba. Mijn probleem ligt vooral bij vakanties: we gaan heel zuinig op vakantie (jaarlijks, dag of 10, kamperen) en soms wil ik gewoon heel graag met de trein naar Peking, of een supergave tocht door Scandinavië doen. En dan bedenk ik me weer dat we van die 3000-5000 euro die dat kost ook suuuuperveel andere dingen kunnen doen... En ons inkomen is er ook niet naar om hele gekke dingen te doen, dus dan is dat opeens verschrikkelijk veel geld. En toch baal ik, want ik weet dat het wel kan, als ik minder/niet spaar en andere doelen op hold zet. Lastig!

Onze oplossing voor nu: rustig aan blijven doen en ons bedenken dat we met wat mazzel nog 60 jaar met z'n tweeën hebben om dit soort trips te doen. We leven nu op 1 salaris, dus zodra dat beter wordt kunnen we ook iets chiller met geld omgaan. En ik geef bijvoorbeeld wel geld uit aan een aantal mooie basicdingen voor in ons nieuwe huis, zodat ik thuis in ieder geval altijd een fijn gevoel heb (en nooit baal van de cheapheid van mijn dagelijkse omgeving).

Is dat niet een beetje het 'probleem', dat 'moeten' en 'willen' te ver uit elkaar liggen en dat je daardoor dus altijd het gevoel zal hebben dat het niet genoeg is of dat je teleurgesteld bent omdat je doel niet hebt gehaald. Volgens mij zouden 'moeten' en 'willen' te ver uit elkaar liggen. Waarom moet je binnen x-aantal jaar de hypotheek aflossen? Ga je er dood van als het een jaartje langer duurt omdat je naar Disney bent geweest? Waarschijnlijk niet?

Ik vind het ook belangrijk om te sparen en niet onnodig geld uit te geven, maar ik wil aan het einde van mijn leven ook het idee hebben dat ik alles heb gedaan wat ik wilde doen zonder dat ik denk "had ik maar.....".

quote:nicole123 schreef op 21 december 2015 @ 21:52:

Ik zou als ik jou was eens een keer 2 A4tjes pakken en op 1 schrijven wat je wilt en op de ander wat je van jezelf moet. Waar zitten de verschillen, wat betekent dat concreet? Wat win je en verlies je als je voor het willen-A4tje gaat?Ik vind dit trouwens ook wel een hele goede. Ik merk dat ik op dit moment ook een beetje zoekende ben in wat ik 'wil' en wat ik 'moet', ik ga dit eens proberen. Thx
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:cybermeisje schreef op 21 december 2015 @ 22:21:

[...]

Is dat niet een beetje het 'probleem', dat 'moeten' en 'willen' te ver uit elkaar liggen en dat je daardoor dus altijd het gevoel zal hebben dat het niet genoeg is of dat je teleurgesteld bent omdat je doel niet hebt gehaald. Volgens mij zouden 'moeten' en 'willen' te ver uit elkaar liggen. Waarom moet je binnen x-aantal jaar de hypotheek aflossen? Ga je er dood van als het een jaartje langer duurt omdat je naar Disney bent geweest? Waarschijnlijk niet?

Ik vind het ook belangrijk om te sparen en niet onnodig geld uit te geven, maar ik wil aan het einde van mijn leven ook het idee hebben dat ik alles heb gedaan wat ik wilde doen zonder dat ik denk "had ik maar.....".

[...]

Ik vind dit trouwens ook wel een hele goede. Ik merk dat ik op dit moment ook een beetje zoekende ben in wat ik 'wil' en wat ik 'moet', ik ga dit eens proberen. ThxIk denk dat ik er net iets anders insta: ik heb heel veel dingen die ik leuk zou vinden om te doen, maar de dingen die ik het belangrijkst vind zijn vrijheid en fijne mensen om me heen. Dat betekent (heel kort) dat ik liever op mijn 50e hypotheekvrij ben en een buffer heb zodat ik mijn werk op kan zeggen dan dat ik nu naar Scandinavië wil. Het betekent ook dat ik vooral veel tijd en aandacht steek in relaties met mijn man, familie en vrienden. Daarbij zijn reizen en hebbedingen eigenlijk heel onbelangrijk - in mijn leven
quote:Bumba1985 schreef op 21 december 2015 @ 21:42:

[...]

Huh, maar dat zeg ik toch ook nergens?? Ik heb het over mijn blog!

Ook als ik op mijn blog (dus niet hier!!!) bijvoorbeeld schrijf over hoe blij ik ben met een bepaalde aankoop, zonder schuldgevoel, dan alsnog vinden mensen het vaak nodig om er negatief op te reageren. Dat begint me wel erg tegen te staan. Dat van die lunch daar heb ik vanmiddag juist nog over geschreven dat jullie daar achteraf helemaal gelijk in hadden Sorry danvheb ik je verkeerd begrepen.
quote:pampas schreef op 21 december 2015 @ 22:44:

[...]

Ik denk dat ik er net iets anders insta: ik heb heel veel dingen die ik leuk zou vinden om te doen, maar de dingen die ik het belangrijkst vind zijn vrijheid en fijne mensen om me heen. Dat betekent (heel kort) dat ik liever op mijn 50e hypotheekvrij ben en een buffer heb zodat ik mijn werk op kan zeggen dan dat ik nu naar Scandinavië wil. Het betekent ook dat ik vooral veel tijd en aandacht steek in relaties met mijn man, familie en vrienden. Daarbij zijn reizen en hebbedingen eigenlijk heel onbelangrijk - in mijn leven

MrMoneyMustache had daar eens een leuke post over. Dat het ook vaak gezegd wordt dat ervaringen gelukkiger maken dan dingen, wbt geld uitgeven. Maar dat het beide een soort van consumptie (of statusding) is, en dat geld op de bank, dus die zekerheid van een buffer hebben en later minder hoeven te doen, dat dat nog veel gelukkiger kan maken. Als je de dingen/ervaringen niet zo nodig hebt om van elkaar te genieten dus.

Nogmaals ik ben helemaal geen bespaarder zoals hij, maar sommige dingen die hij schrijft pas ik wel toe (wbt auto hebben en dichtbij werk willen wonen etc).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Leuk om hier mee te lezen over bezuinigen. Alhoewel ik het vooral leuk vind om te zien hoe iedereen bewuste keuzes maakt en niet alleen maar bezuinigt.

We werden vanavond door een tv-programma weer even getriggerd over onze hypotheek. We doen het best aardig, hebben in een paar jaar tijd nu 15% extra afgelost op onze schuld. Maar dit jaar waren we er nog niet aan toe gekomen. En nu blijkt dat onze hypotheekverstrekker inmiddels de mogelijkheid biedt om maandelijks extra af te lossen. We hebben even gekeken en denken ong 250 euro sowieso wel extra te kunnen missen iedere maand. Daarnaast doen we in januari weer een extra premiestorting en hebben we nu nog een bedragje extra eenmalig afgelost. Voelt goed om er zo mee bezig te zijn.

Onze beste bespaartip is 1x per week boodschappen doen. We hebben een koelkast met een longfresh-deel en daarin blijft ook groente wel een week goed. Ideaal! We gooien veel minder voedsel weg en eten gezonder.

(en aangezien rommel ook nog wel een discussiepunt is hier in huis, heb ik vandaag het boek van Kondo besteld ;)
quote:pampas schreef op 21 december 2015 @ 22:44:

Ik denk dat ik er net iets anders insta: ik heb heel veel dingen die ik leuk zou vinden om te doen, maar de dingen die ik het belangrijkst vind zijn vrijheid en fijne mensen om me heen. Dat betekent (heel kort) dat ik liever op mijn 50e hypotheekvrij ben en een buffer heb zodat ik mijn werk op kan zeggen dan dat ik nu naar Scandinavië wil. Het betekent ook dat ik vooral veel tijd en aandacht steek in relaties met mijn man, familie en vrienden. Daarbij zijn reizen en hebbedingen eigenlijk heel onbelangrijk - in mijn leven

Dan denk ik dat we er juist hetzelfde in staan Als jij je huis niet af zou lossen zou je niet naar Scandinavië kunnen en minder tijd en aandacht voor je familie kunnen hebben. Dan zou je aan het einde van je leven dus 'spijt' hebben en wellicht denken van "had ik mijn hypotheek maar afgelost want...."

Ik spaar volgens mij ook behoorlijk veel (1/4 van mijn inkomen), maar wil mijn studieschuld zo snel mogelijk aflossen (ondanks de lage rente) zodat ik daarna mijn geld weer aan andere dingen kan besteden. In mijn geval is dat bijvoorbeeld een mooie reis naar Zweden met mijn broertje, omdat ik dat een investering in mijn band met familie vindt en ik liever geld uitgeef aan een herinnering die ik (hopelijk) mijn hele leven heb dan de 10e spijkerbroek of 8ste paar zwarte laarzen.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Voor het nieuwe jaar wil ik wel diverse spaarpotjes gaan opzetten. Mijn werk verdient niet supergoed en heb relatief gezien hoge vaste lasten, maar ik zou toch wel meer moeten over houden. Gemakzucht is er vooral ingeslopen qua eten en abbo's. Daar ga ik in januari weer naar kijken/ opzeggen waar kan etc...

Spaar Doelen voor volgend jaar:

2000 euro sparen voor buffer

Reis naar afrika of zuid Amerika.

Bezuinigingsdoelen:

Max 40 euro per week aan eten inc afhaal en ergens snaai halen. Nu zit ik wel op 60. Enorm veel voor 1 persoon.

Abbo's opzeggen, overstappen etc..

Nog minder kleding kopen. Dit jaar denk ik gemiddeld 40 euro per maand. Volgend jaar 25.

Ik ben erg streng voor mezelf, maar kan me tegelijkertijd nooit aan mijn eigen strenge maatstaven houden. En op dit moment voelt het voor mij echt heel erg als een soort van druk die ik op mezelf plaats.

Het viel me al eerder op dat je nogal krampachtig bezig bent met besparen, maar daarbij rare prioriteiten legt (zie voorbeeldje 'lunch'). Dat berekenen van je netto-waarde bijvoorbeeld, word je daar nou echt gelukkiger van? Of zorgt het alleen maar voor een kutgevoel als 'ie eens een keer gedaald is?

Ik ben heel erg voor consuminderen, voor zo zuinig mogelijk leven, zo min mogelijk geld verspillen. Voor het zo snel mogelijk aflossen van je hypotheek. Maar dat moet niet ten koste gaan van mijn levensgeluk. Mijn man en ik worden bijvoorbeeld heel erg gelukkig van reizen. We hebben dan ook zo ongeveer de hele wereld al gezien, en geven daar best veel geld aan uit. Maar dat zijn herinneringen die me altijd bijblijven, waar ik mijn hele leven op kan teren. Wat heb je aan een goedgevulde spaarrekening als je er nooit van hebt kunnen genieten? Mijn vader wilde ook altijd gaan reizen als hij in de vut zat, daar keek hij echt naar uit. Tot hij overleed toen hij 50 was. Sindsdien besef ik dat je nú moet leven, nú moet genieten, omdat het elk moment afgelopen kan zijn. En nee, dat betekent niet dat je maar helemaal geen rekening hoeft te houden met de toekomst, of dat je al je geld maar moet verbrassen, maar wel dat je oog moet hebben voor waar je op dit moment gelukkig van wordt, omdat het nu het enige is dat je hebt. En die toekomst waar je zo hard voor aan het sparen bent komt misschien wel nooit...

Ik denk dat je moet proberen een balans te vinden tussen sparen en genieten, uitzoeken waar jij je het gelukkigst bij voelt. Nu slaat die balans heel erg door naar 'sparen', omdat je jezelf bepaalde doelen hebt gesteld. Maar misschien wordt je leven wel veel leuker als je minder prioriteit zou geven aan bijvoorbeeld het aflossen van je hypotheek, en ook af en toe geld zou uitgeven aan andere dingen waar je óók gelukkig van wordt. Een weekendje Euro-Disney bijvoorbeeld. Dan duurt het maar iets langer voor je hypotheek is afgelost, nou en? Zolang je man en jij het er maar over eens zijn dat dát is wat jullie willen is het toch goed?

Het is niet zwart-wit, er bestaat ook een middenweg. Probeer te ontdekken waar die middenweg ligt voor jullie.
Iedereen is goed bezig!!
Prrrr, mauw miawwwww.
Goeie post Prik, ik ben ook mijn geniet-spaar balans kwijt.

Heb veel spaardoelen. En ben te gefocust op mijn uitgaven.

Ging dit jaar niet op vakantie.

Hele jaar geen kleding gekocht.

Etc. Etc.

Maar mocht ik wat leuks doen, geniet ik wel dubbel van.
Prrrr, mauw miawwwww.
Interessante gesprekken hier!

Ik geloof dat het wat dit betreft ook wel een voordeel is dat ik alleen ben. Ik hoef dus nooit te overleggen of me te verantwoorden als ik toch eens ergens geld aan wil uitgeven. Ik vind het eerlijk gezegd ook een enorme luxe dat ik vrijwillig zoveel geld spaar en niet omdat het moet vanwege schulden, een dreigend baanverlies of een erg laag inkomen. Dat ik vrij ben om elke maand zo'n 35-40% van mijn inkomen niet uit te geven.

@Marana, ik heb trouwens ook zo'n dure hobby. Kost me naar schatting zo'n 100 à 120 euro per maand. Maar het levert me heel veel plezier en voldoening op! Bovendien heb ik plannen om van mijn hobby mijn beroep te maken, dus het zou zomaar kunnen dat later blijkt dat dit een investering in de toekomst is geweest.
Ik zou ook graag mee willen doen.

Ik ben al erg spaarderig en koop veel aanbiedingen (boodschappen) maar ik denk dat het beter kan. Ik koop vooral bij de Dirk vd Broek. Maar de markt is voor groente en fruit natuurlijk goedkoper.

Ik ben 28 jaar, alleenstaand en ik woon in een huurhuis. Willen jullie verder nog wat weten ;).

Ow ja, ZZP-er waardoor ik mijn salaris bruto ontvang. Ik ben erg benieuwd of en zo ja hoeveel ik moet terug betalen aan de belasting. Ik ben namelijk dit jaar begonnen als ZZP-er. Ik heb wel een potje daarvoor......1 vd de tig potjes (via de oranje spaarrekening van de ING)
Hier geniet ik meer sinds voorheen. Spaar alsnog 1/3e van mijn salaris maar geef ook makkelijker geld uit. Zo heb ik nu elke 6 weken een ik-dag ingepland ( sauna / schoonheidsspecialist) hier spaar ik natuurlijk voor maar genieten doe ik meer dan normaal. ( ging best wel krampachtig met geld om maar heb dit nu onder controle).

Heb voor volgend jaar als doel een sabbatical van 1 maand (en de rest neem ik als verlof op) om 2.5 maand door Australie en Azie te gaan backpacken. Hiervoor moet ik wel sparen voor de reis en de vaste lasten die gewoon door gaan maar het gaat lukken.
Toch vind ik dat genieten van het leven niet per se gelijk staat aan 'geld uitgeven'. Er zijn tijden geweest dat ik meer geld uit kon geven en dat ook deed, ook aan leuke dingen en reizen (spullen hebben me nooit veel gescheeld), en ik kan niet zeggen dat ik méér van het leven genoot dan nu. Bewust leven en het fijner hebben hoeft niet per se te maken te hebben met meer geld uitgen omdat je jezelf 'iets gunt'.

Uiteraard is geldstress geen zak aan en moeten bezuinigen al heemaal niet. Daar heb ik het ook niet over. En ik heb makkelijk praten want ik doe al jaren waar ik zin in heb (ik heb niet het idee dat ik ooit grote wensen heb moeten opofferen, al kan ik lang nit alles wat ik leuk zou vinden betalen). En ik ben al helemaal niet het type dat terug kijkt op dingen met spijt, dat zit niet in mijn aard, en ook niet een 'als-dan' denker ("Als ik ......, dan ben ik gelukkiger of beter af dan nu").

Maar geld stress de ene maand omdat je jezelf twee maanden eerder iets enorm 'gegund' hebt ook niet. Ik gun mezelf ook enorm het niet hebben van geld stress (want daar vind ik echt geen zak aan). Genieten van het leven en mijn geld zit dan meer in dankbaarheid voor alle dingen die ik vandaag kan doen (ik kan oprecht genieten, al vind ik dat zo'n overdreven woord, van een kip die ik lekker gegrild heb, met een lekker drankje en toetje), dan dat ik per se bepaalde dingen moet beleven of hebben.

De frustratie over dat weekendje naar Disneyland staat daarom denk ik meer symbool voor andere dingen (misschien het idee dat je het 'niet goed' doet in vergelijking met je familie), dan dat het concreet gaat om daar heen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven