Hoe noemen jullie jullie ouders?

26-12-2015 09:23 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Gewoon even het volgende uit nieuwsgierigheid...

Gisteravond, voordat we aan tafel gingen voor het kerst diner, zat ik met mijn broer (allang en breed de 30 jaar gepasseerd) te kletsen. We hadden het over onze ouders.

Toen hij het over onze vader had noemde hij mijn vader steeds ''papa''. 'hoe was het bij papa gisteravond'?

Toen zei ik tegen hem: kom op, we zijn geen 10 jaar meer, als je het over hem hebt tegen mij noem hem gewoon lekker bij zijn voornaam ipv 'papa en mama' .

Ik vind het persoonlijk een klein beetje kinderachtig namelijk. Maar nu vroeg ik mij af, hoe noemen jullie je ouders als jullie met je broer/zus over je ouders praten? Hebben jullie het dan ook over 'papa en mama' of noemen jullie hen wel bij de voornaam?

Niet dat het nou echt belangrijk is, maar ik ben gewoon even nieuwsgierig
Ook hier een pap en mam.

Met de voornaam aanspreken zou op mij heel onnatuurlijk overkomen.
Juist in gesprek met broertje of zusje zeg ik ook pappa en mamma. Dat is wat jullie bindt! Ze zijn vader en moeder voor jullie allebei, waarom dan ineens namen gebruiken? Pappa en mamma zijn een ere titel :-)
Pa en ma
Tegen mijn ouders en met mijn broers en zus heb ik het over papa en mama. Tegen alle anderen noem ik ze mijn ouders, mijn moeder, mijn vader.

Ik had ooit een vriend (we waren 20) en die zei dingen als: "Mijn mama maakt hele lekkere stamppot". Tegen mij en zijn vrienden dus. Dat vond ik wel apart.
I choose happy!
Spa en sma, als Brabo zijnde.
Ik ben juist gewend om mijn ouders bij hun voornaam te noemen, zo zijn we opgevoed. Daar is niks 'koels' of afstandelijks aan. Het is maar net wat je gewend bent.
Papa en mama of pa en ma als ik het met mijn broertje over ze heb.

Pap en mam als ik ze aanspreek.

Oh, en eind 30.
quote:lielie27 schreef op 26 december 2015 @ 09:28:

Nee als wij rechtstreeks tegen onze ouders praten zeggen we ook 'pap(a) en mam(a)'...

Maar ik bedoel dus als we MET ELKAAR over onze ouders praten..

Dat vroeg ik mij af!Dan zeg ik met mijn broers/zussen onderling ook 'papa en mama'. Dat doet iedereen in mijn omgeving die ik weleens zie in zijn/haar gezinscontext.
Dat is ook juist wat de band tussen mij en mijn broer maakt wat hij is, voor ons als enige op de wereld, zijn die twee personen pap en mam.

Het zijn onze ouders en alleen wij weten hoe ons gezin precies is en hoe alle leuke en minder leuke dingen waren vroeger.

Lijkt mij zo raar om het tegen hem over bijv. Annie en Piet te hebben.
Stiefouder bij zijn voornaam, mijn schoonouders: pa en ma, en mijn eigen ouders zijn voor altijd papa en mama, al noem ik ze soms ook bij de voornaam en heeft dat voor mij geen andere gevoelswaarde.
Oke thanks voor de reacties Nogmaals was gewoon even uit nieuwsgierigheid hoor.
Hier zeggen we ook (allemaal in de 20) nog papa en mama, als we over ze praten. Mijn vader / moeder naar niet-familie toe. Mijn moeder wisselt zelf tussen voornaam en mam als ze het over mijn oma heeft.
Ik heb het tegen anderen ook altijd over m'n vader en m'n moeder, dus ik noem ze echt nooit bij hun voornaam. Waarom zou ik dat bij m'n zus ineens wel gaan doen?
Als ie zegt centjes in plaats van geld dan geef ik je gelijk, maar pap en mam vind ik gewoon normaal en ben ook veel ouder dan jouw broer.
Ik (27) praat met mijn broertje en zusje ( 22) over onze ouders als pap/mam, papa/mama of heeeeel gekscherend Geri en Syl.. Maar dat alleen in een idiote bui..

Ik noem mijn ouders nooit bij hun voornaam, niet in gesprek met anderen en ook niet rechtstreeks tegen hen. Het zijn mama en papa en in gesprek met mensen die niet zo dichtbij staan als broertje en zusje, dan zijn het 'mijn ouders' of 'vader en moeder'.

Schoonouders noem ik bij hun voornaam, man noemt ze wel pap en mam. Met zijn broer heeft hij het wel eens over Hansie en mam, maar pap en mam worden even zo vaak gebruikt.

Mijn vader ( 56) noemt zijn moeder ( 89) ook mam of mama. Mijn moeder idem. En ook als zij onderling over oma praten is dat over 'mama'.
Juist met elkaar zeg ik pap(a) en mam(a). Veel duidelijker dan een voornaam, daarvan zijn er veel meer op de wereld, met papa en mama kunnen we maar 1 iemand bedoelen.

Mijn ouders hebben ook mam/ma tegen hun moeder gezegd tot mijn oma's overleden, ook al waren ze toen al dik in de 50/60. Het blijft toch je moeder, hoe oud je ook bent?

Tegen anderen noem ik ze 'mijn moeder' en 'mijn vader'. Dan vind ik mama wel een beetje kinderachtig klinken, maar ook dan zou ik nooit hun voornaam gebruiken.
Wij zijn met z'n vieren (26 tot 32 jaar) en wij hebben het gewoon over papa en mama. En tegen mn ouders zelf ook pap(a) en mam(a). We zullen nooit pa en ma gaan zeggen, laat staan dat wij hen bij hun voornaam noemen.
Ik noem mijn ouders papa en mama als ik met mijn zus over ze praat. En ik ben over de 40.
Stressed is just desserts spelled backwards
En tegenover mijn zus noem ik ze dus ook gewoon papa en mama, af en toe hun voornaam. Ik zie werkelijk niet in wat daar raar aan is. Geforceerd juist, als je broer ze altijd papa en mama noemt maar tegen jou opeens hun voornaam moet gaan gebruiken omdat jij het kinderachtig vindt.
Wij zijn opgevoed met onze ouders bij de voornaam noemen, dus doen dat onderling vaak nog steeds. Rond mijn 13e ben ik pap en mam gaan zeggen dus nu is het (zowel naar ouders als bij broers) een mengeling afhankelijk van de context. Bij anderen zeg ik vaak ons pa en ons moeder, maar daar gebruik ik soms gewoon hun voornaam (afhanelijk van of ze ze kennen). Oftewel, hier gebruik ik alles door elkaar afhankelijk van de situatie en context...

Schoonouders spreek ik aan bij hun naam, praat ik tegen vriend over jullie pa/moeder en als ik het er met andere over heb zeg ik mijn schoonvader/-moeder. Behalve als diegene ze kent, dan gebruik ik hun voornaam.
quote:PlayingTheAngel schreef op 26 december 2015 @ 09:31:

Juist in gesprek met broertje of zusje zeg ik ook pappa en mamma. Dat is wat jullie bindt! Ze zijn vader en moeder voor jullie allebei, waarom dan ineens namen gebruiken? Pappa en mamma zijn een ere titel :-)Helemaal mee eens! Alleen voor jou en je broer(s) en/of zus(sen) zijn het pap en mam.
Mom and dad (we zijn engelstalig, dus onder broers en zussen dus zo). In het Nederlands zou ik pap en mam zeggen. Nooit afstandelijk bij de voornaam. Ik vind dat zo stom klinken. Het is een titel die ze verdiend hebben en die alleen bij hun hoort. Pap en mam dus.
Wij zeiden altijd pa en ma, ik vind papa en mama ook wat kinderachtig klinken. Schoonouders noemden wij gewoon bij de voornaam.

De zoon van een vriendin noemt zijn ouders ook bij de voornaam. Daar zou ik zelf nooit voor gekozen hebben.
Ja ik ook papa en mama. Mn broer zegt pa en ma dat vind ik altijd zo aso klinken

Maar ik heb een tante die ik heel vaak zie en als ik het dan over mn ouders heb zeg ik ook papa en mama. Dat vind ik wel raar klinken maar voornaam vind ik nog gekker.
Ik noem mijn ouders pap en mama. Juist ook tegen m'n zusjes, tegen iemand anders heb ik het over mijn vader resp. mijn moeder.

Mijn moeder zei laatst nog dat ze het zo lief vond dat ik als enige mama zeg i.p.v. ma. Scoor ik punten mee dus ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven