Hoe noemen jullie jullie ouders?

26-12-2015 09:23 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Gewoon even het volgende uit nieuwsgierigheid...

Gisteravond, voordat we aan tafel gingen voor het kerst diner, zat ik met mijn broer (allang en breed de 30 jaar gepasseerd) te kletsen. We hadden het over onze ouders.

Toen hij het over onze vader had noemde hij mijn vader steeds ''papa''. 'hoe was het bij papa gisteravond'?

Toen zei ik tegen hem: kom op, we zijn geen 10 jaar meer, als je het over hem hebt tegen mij noem hem gewoon lekker bij zijn voornaam ipv 'papa en mama' .

Ik vind het persoonlijk een klein beetje kinderachtig namelijk. Maar nu vroeg ik mij af, hoe noemen jullie je ouders als jullie met je broer/zus over je ouders praten? Hebben jullie het dan ook over 'papa en mama' of noemen jullie hen wel bij de voornaam?

Niet dat het nou echt belangrijk is, maar ik ben gewoon even nieuwsgierig
Waarom je ouders bij de voornaam noemen? Dat zou ik echt heel vreemd vinden.

Wij zeggen pa en ma.
Wat flauw om je broer af te zeiken omdat hij 'papa' zegt. Dat moet hij toch zelf weten. Net zoals dat jij je vader Joop/Henk/Piet mag noemen als jij dat prettiger vindt.

(edit) Oh en ik zeg inderdaad ook nog steeds "pap en mam". En ik ben nog véél ouder dan jouw broer.
Ik ben 30 en zeg nog steeds pap en mam.

Bij de voornaam noemen vind ik afstandelijk klinken. Juist omdat het je ouders zijn.
Het zijn mijn vader en moeder, dus wij hebben het gewoon over pap(a) en mam(a). Pa en ma zal ik ze niet noemen, vind ik zo ouderwets.
Ik zeg papa en mama, net zoals je broer. Waarom is dat kinderachtig?
En de dertig ben ik ook allang gepasseerd
Oh nee ik zeikte hem niet af hoor. Ik zei het alleen

Ik ben alleen even benieuwd hoe het in andere families gaat
Waarom zou je het met je broer/zus niet over papa en mama hebben? Ik vind dat wel wat hebben.
Ik vind het juist heel 'koel' om je ouders bij hun voornaam te noemen. Alsof je het over je buurman/vrouw hebt.

Vriendin van mij doet het ook, zij is begin 20. Zo vreemd !!

Hier midden 20 en het is gewoon "papa en mamma".
Ik ben 35. Ik noem mijn ouders papa en mama. Alleen mijn schoonouders noem ik bij hun voornaam.
Pappa en mamma (ik ben 33). Zo noem ik ze sinds ik kan praten en het voelt heel raar om daarmee te stoppen. Broertje (29) noemt ze wel bij de voornaam, dat vind ik persoonlijk dan weer afstandelijker. Iedereen zn ding toch?
No way dat ik mijn moeder bij haar voornaam noem. Dat zot er niet ingebakken en voelt voor mij alsof er dan een afstand gecreëerd wordt wat ik niet wil. Voor mij was het vroeger mama en nu mam.

Persoonlijk vind ik het gek klinken als iemand zijn ouders bij de voornaam noemt, dus ik ben het meer met je broer eens..
Ik vind het ook lullig van je.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Voornamen vind ik echt raar! Mijn broer en ik hebben het over pap en mam en rechtstreeks tegen mijn ouders zeg ik mam of soms nog mama en pap. Ik vind hier niets kinderachtigs aan.

(Allebei ook de 30 gepasseerd).
Ik zeg ook gewoon papa en mama, mijn broer pap en mam.
Tjezus, wat vals
Overigens is het hier ook gewoon mam.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Pa, bassie of die ouwe.

Ma

Ben toch al 42 maar zou mijn ouders nooit bij hun voornaam noemen. Tenzij mijn moeder me weer eens niet hoort na 30x ma ma ma dan wil ik wel eens haar voornaam brullen en krijg dan standaard "ma voor jou he!" te horen.😊
Nee als wij rechtstreeks tegen onze ouders praten zeggen we ook 'pap(a) en mam(a)'...

Maar ik bedoel dus als we MET ELKAAR over onze ouders praten..

Dat vroeg ik mij af!
Wij praten over ons pap en ons mam als we het over m'n ouders hebben
Dan hetzelfde, ook papa en mama. Waarom zou dat anders zijn? Het zou echt raar zijn om dat na 28 jaar ineens anders te gaan doen.
Huh heten mijn ouders niet papa en mama dan?! Wat een leugenaren!

Mijn vader is er niet meer maar voor mij heet hij nog steeds mama. Mijn moeder heet duidelijk mama. Ik weet dat sommige mensen haar met een andere naam aanspreken, maar ze is duidelijk veel meer een mama dan een Naammoeder.

Mijn moeder noemde haar moeder ook mam trouwens. En mijn vader zijn moeder ma.

Ik vind het nogal raar om je broer te gaan lopen bashen omdat hij het over jullie papa heeft, eigenlijk.
Papa en mama

Sterker nog, mijn ouders zijn tegen de 60 en hebben het met hun broer/zus ook nog steeds over pap/mam/pa/moeder
Gewoon pap en mam. Stiefvader noem ik wel bij de voornaam. Schoonouders ook en vriendin van schoonvader noem ik ook bij de voornaam.

Mijn eigen ouders bij de voornaam noemen vind ik ook erg afstandelijk.

Schoonouders pap en mam noemen krijg ik ook mijn mond niet uit. Heb namelijk al ouders. Maar dat is ook weer persoonlijk.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd...
quote:lielie27 schreef op 26 december 2015 @ 09:28:

Nee als wij rechtstreeks tegen onze ouders praten zeggen we ook 'pap(a) en mam(a)'...

Maar ik bedoel dus als we MET ELKAAR over onze ouders praten..

Dat vroeg ik mij af!Blijft mijn reactie hetzelfde. Als ik met mijn zus over ze praat zijn het nog steeds papa en mama/ pap en mam

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven