Hoe noemen jullie jullie ouders?

26-12-2015 09:23 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Gewoon even het volgende uit nieuwsgierigheid...

Gisteravond, voordat we aan tafel gingen voor het kerst diner, zat ik met mijn broer (allang en breed de 30 jaar gepasseerd) te kletsen. We hadden het over onze ouders.

Toen hij het over onze vader had noemde hij mijn vader steeds ''papa''. 'hoe was het bij papa gisteravond'?

Toen zei ik tegen hem: kom op, we zijn geen 10 jaar meer, als je het over hem hebt tegen mij noem hem gewoon lekker bij zijn voornaam ipv 'papa en mama' .

Ik vind het persoonlijk een klein beetje kinderachtig namelijk. Maar nu vroeg ik mij af, hoe noemen jullie je ouders als jullie met je broer/zus over je ouders praten? Hebben jullie het dan ook over 'papa en mama' of noemen jullie hen wel bij de voornaam?

Niet dat het nou echt belangrijk is, maar ik ben gewoon even nieuwsgierig
Ik kom uit een heel ordinair gezin, lees ik hier, en mijn kinderen ook.

Ik zeg heel aso pa en ma als ik het met familie over mijn ouders heb en onze eigen kinderen spreken ons bijna altijd zo aan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mijn ouders zijn papa en mama. Tegen mensen buiten de familie heb in het dan over mijn vader en moeder. Mijn schoonouders noem ik bij hun voornamen. Now way dat ik hen papa en mama noem, dat zijn ze nl niet van mij. Onze kinderen noemen ons ook papa en mama en ik zou het niet prettig vinden wanneer ze ons met onze voornamen aanspreken. Mijn ouders zijn voor hen opa en oma. Mijn schoonouders did en bake. Wanneer ik het tegen mijn kinderen over hun vader heb dan noem ik hem papa dus bijv. ' wil je papa even roepen' en mijn man noemt mij mama tegen de kinderen. Mijn man en ik noemen elkaar gewoon bij de voornaam. Ik hoor nog wel eens mensen met kinderen elkaar ook papa en mama noemen, dat vind ik vreemd klinken. Die termes alleen voorbehouden aan mijn ouders, mijn man is niet mijn vader. Ik ben 46 en de kinderen zijn pubers. Ik hoop dat ze me de rest van mijn leven mama blijven noemen, dat ben ik nl voor hun. Bij mijn voornaam zou ik het gevoel hebben dat ik niet meer dan een vriendin ben of een buurvrouw ofzo.
Ik noem mijn vader en mijn moeder bij hun voornaam.

Mijn kind noemt me nicotientje of mam, heel soms mamselien als ie wat van me wil
Hier ook, pap en mam. Vind ik niks raar aan.
Ik noem mijn schoonouders trouwens ook pa en ma. Blijkbaar is dat heel raar, volgens de algehele opinie hier.

Ik ken die mensen al ruim tien jaar en het is hier eigenlijk gewoon gewoonte.

Ook omdat mijn schoonouders zelf ook die voorzet geven. Als mijn schoonmoeder over schoonvader praat tegen mij heeft ze het ook over "pa".

En ik heb geen associatie met mijn eigen ouders omdat ik die noooooit pa en ma noem maar altijd pappa en mamma.

Dus voor mij is pa en ma net een tikje afstandelijker. Niet omdat ik dat tokkie of raar vind, maar omdat ik het gewoon niet gewend ben.
668, the neighbour of the Beast
Het is maar net wat je gewend bent. Ik heb mijn ouders altijd bij de voornaam genoemd, soms papa of mama toen ik klein was. Ik zou het heel gek vinden om het nu over papa en mama te hebben. Mijn schoonouders heb ik ook altijd bij hun voornaam genoemd. En ik zou eerder hen pap en mam noemen dan mijn eigen ouders.

De opa en oma van mijn man noem ik ook gewoon opa en oma, alhoewel we het wel eens als grapje hebben over schone kleindochter en schone oma.
Ik noem mijn ouders niet bij de voornaam. Ik zeg mam en pap. Mama en papa vind ik iets voor kinderen. Mijn broer zegt pater tegen onze vader. Mijn moeder noemt hij bij haar voornaam. Mijn moeder is zijn stiefmoeder.
Ik zeg pap en mam en als we het er over hebben ons pap en ons mam
Mijn moeder noem ik mama, mijn vader bij zijn voornaam.

Al vanaf dat ik kind ben is dat zo.

Was in mijn omgeving doodnormaal om je ouders bij hun voornaam te noemen.
quote:khemam schreef op 26 december 2015 @ 09:28:

Pa, bassie of die ouwe.

Ma

Ben toch al 42 maar zou mijn ouders nooit bij hun voornaam noemen. Tenzij mijn moeder me weer eens niet hoort na 30x ma ma ma dan wil ik wel eens haar voornaam brullen en krijg dan standaard "ma voor jou he!" te horen.😊

hahaha dat doe ik ook wel is als ze niet luistert, bij me pa hoef ik dat niet te flikken die wordt groen geel paars dan

maar ik zeg ook gewoon nog steeds mamma of mam, en pa of pap, gister was ik bij schoonfamilie en daar noemde de '' kinderen'' ook hun ouders gewoon bij de voornaam terwijl de ''ouders'' gewoon nog ma en pa zeiden tegen opa en oma.

persoonlijk vind ik het een soort van afstand als ik mijn ouders bij hun voornaam zou noemen, het zijn toch mijn ouders
Ik noemde mijn ouders pa en ma.

Mijn zonen zeiden als ze klein waren mama en papa tegen ons.

Nu zeggen ze mam tegen mij en papa tegen hun vader maar als ze het over hun vader hebben tegen mij spreken ze van 'ons vader'.

Spreken ze over mij tegen hun vader gaat het over 'ons moeder'.

Dat laatste vind ik dus ergerlijk.
Ik heb gisteren voor het eerst in 20 jaar een mail gestuurd naar mijn moeder, die ik al zo lang niet zie. Dus die vraag is precies waar ik aan dacht gisteren, hoe noem ik haar na al die jaren? Vroeger zei ik mama of mam, en in de mail heb ik dat ook gedaan. Haar bij haar voornaam noemen, heb ik nooit gedaan.

Geen idee of ik antwoord krijg maar als ik haar weer ga spreken irl, denk ik dat ik gewoon mama zal zeggen. Vind ik niks kinderlijks aan. Mijn moeder zei zelf ma tegen haar moeder toen ze ouder werd. We zeiden u tegen mijn oma en mijn moeder ook, geen idee waarom, mijn oma was Amsterdams dus misschien komt dat uit Amsterdam.
Echt niet dat ik mijn ouders bij hun voornaam noem, dat zou ik persoonlijk heel raar vinden. Voor ons zijn ze gewoon mam en pap. wel 'je' ipv 'u' ('u' is mijn oma ).

Mijn tantes en ooms hebben aangeven het hele tante x, ome y weg te laten en hun bij de voornaam te noemen.

Edir: en ja, ook pap en mam wanneer we over ze praten/appen
"I love not Man the less, but Nature more..."
Het is inderdaad net wat je gewend bent. Mijn moeder had met haar ouders (ze leven niet meer) een hele slechte relatie en zij noemde ze papa en mama, ook als volwassene. Dus heten mijn ouders voor mij en mijn siblings juist géén papa en mama, maar pa en ma. Zo staan ze ook in m'n telefoon. En de ene ouder heeft het tegen ons ook over pa of ma als hij/zij het over de andere ouder heeft, maar dus niet tegen elkaar pa en ma als in 'Pa, kom je eten?', maar wel tegen ons 'Moet je even aan pa vragen'.

Schoonouders noem ik geen pa(pa) en ma(ma), maar dat doen hun eigen kinderen ook niet, dus dat scheelt :-)
quote:Jareth schreef op 26 december 2015 @ 11:54:

We zeiden u tegen mijn oma en mijn moeder ook, geen idee waarom, mijn oma was Amsterdams dus misschien komt dat uit Amsterdam.oh vreselijk, sommige Surinaamse kinderen worden ook opgevoed met dat ze iedereen met U moeten aanspreken inclusief de ouders moet er persoonlijk niet aan denken creëert nog toch meer afstand, mijn ouders zeiden altijd (oudere)mensen die je niet kent spreek je altijd aan met U.
Mijn ouders zijn pap en mam, papa en mama, pa en ma. En dat afgewisseld.

Schoonouders bij de voornaam.

Ouders alleen bij de voornaam als ze na zoveel keer pap of man niet reageren, dan kijken ze meteen op haha.

Tegen anderen zeg ik mijn vader of mijn moeder.

Opa van vriend is wel opa voor mij.

Ik heb zelf geen opa's en oma's meer.

Iedereen is je, er wordt niemand met u aangesproken in de familie.

Ouders bij de voornaam noemen vind ik zelf wat vreemd, misschien maar net wat je gewend bent. Als iemand het heeft over Klaas en Klara dan zou ik daar nooit uithalen dat het om die persoon dr ouders gaat.

Pap en mam zijn toch een soort titel ofzo.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Broer, zus en ik noemen onze ouders pa & ma.

Naar buiten toe zeg ik mijn vader en moeder of mijn ouders, dan vind ik mijn papa of mama ook kinderachtig klinken.

Schoonouders gewoon bij voornamen
Ik vind het vooral vreemd dat jij je broer hierop hebt aangesproken. Je ouders bij de voornaam noemen vind ik namelijk erg bijzonder. Daardoor schep je gevoelsmatig meer afstand in mijn ogen en die titel is toch aan hen voorbehouden.

Mijn ouders noem ik pap(a) en mam(a) en als ik met mijn zus praat noem ik ze ook zo. Tegen anderen heb ik het over mijn vader en moeder. Ik ben 32 overigens en ik heb nog een vriendin die het tegen mij vaak over mama heeft als het haar moeder betreft. Het is niet mijn moeder dus ik dat vind ik altijd een beetje gek.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Mijn ouders leven niet meer, maar ik sprak ze aan met pa en pa,of pap en mam, en over hen als ons pap en ons mam.Ik vind dit totaal niet ordinair of kinderachtig, raar om dit zo te stellen, dit is toch heel persoonlijk?
Toch leuk?

Die verschillen?

Ik vind niks gek of tokkie eigenlijk.

Verreweg de meeste mensen die ik ken gebruiken de termen die ze voor hun ouders gekozen hebben met liefde en respect.

Daar gaat het toch om?
Hier ook spap & smam.

En als ik over ze praat met zus is het mamma of smam.

Als ik ze aanspreek is met pappa of mama.
Je hebt maar 1 vader en moeder. Je ouders bij de voornaam noemen is raar. Ik ben 45 en zeg ook pa en ma of mama en papa. Vriendin van mij noemt haar moeder bij haar voornaam, is ook en een kille en afstandelijke relatie.
30+ hier en gewoon papa en mama.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik zeg pa en ma tegen mijn schoonouders ,die zijn meer mijn ouders dan mijn ouders ooit geweest zijn.

Ik vind dat ze dat verdienen.
Mijn oudere broer en zus zeiden op een gegeven moment, toen we nog thuis woonden, pa en ma en dat ben ik toen gaan overnemen. Dus het is al jaren pa en ma, dat laatste eigenlijk niet meer omdat ik geen contact meer heb met haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven