Gezondheid alle pijlers

Ileus na keizersnede

27-12-2015 18:17 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er meer vrouwen die dit hebben gehad? Ik lig nu bijna 4 dagen na een spoedkeizersnede nog steeds enkel aan vocht en mag niks eten en drinken. De gyn zegt dat m'n darmen het ieder moment zelf weer gaan op pakken en ik weer rustig met vloeibaar mag beginnen, maar het blijft stil in mijn buik en ik voel me zo slap.. Hoe lang duurde dit bij jullie voordat je darmen weer gingen werken? Het schijnt vaker voor te komen dus hoop op wat verhalen. Ondertussen probeer ik wel borstvoeding te geven en gek genoeg lukt dat aardig maar heb zelf ook zo'n behoefte aan eten/ drinken!
quote:ecam2015 schreef op 27 december 2015 @ 19:34:

Gefeliciteerd met de kleine, gaat alles goed met hem/haar?

Ik heb 4 maanden geleden een geplande keizersnede ondergaan.

Ook bij mij kwam er geen ontlasting op gang, ook omdat ik moeite heb om ergens anders naar het toilet te gaan en de grootste oorzaak was ook omdat ik gewoon niet durfde vanwege de pijn in de wond.

Na drie dagen heb ik movicol gevraagd en gekregen.

Ik heb toen gezegd dat ik ontlasting had gehad op dag vijf omdat ik zo graag naar huis wilde.

( niet slim dat weet ik, maar na totaal drie weken opname wil je echt weg!)

Eenmaal thuis kwam de boel weer op gang...

Mijn herstel was verder verschrikkelijk maar dat staat los van mijn darmen.

Heel veel sterkte de komende dagen en weken en ik hoop dat je toch op een mooie roze of blauwe wolk zit

Dit is heel vervelend, maar nog steeds geen ileus. Het is een totaal ander beeld. Wat TO heeft is een verlamming van de darm. Iets eten of movicolon (of andere laxantia) hebben dus 0 effect. Die darm is verlamd. Punt. Als je er een stethoscoop op zet hoor je niks nada noppes terwijl een buik áltijd dient te borrelen. Je stelt het vast dmv een foto (overmatig veel lucht in de darm, nee echt, meer dan wanneer je winderig bent ), percussie (kloppen op de buik, daarmee stel je zonder foto lucht vast) en auscultatie voor minstens 2 minuten om zeker te weten dat je écht niks hoort.

Na buikchirurgie kan een ileus helaas optreden en een keizersnede is fikse buikchirurgie. TO's darmen zullen vast herstellen, maar dat gaat langzaam. Obstipatie oid is heel iets anders. Zo lang de buik rommelt kan het heel vervelend zijn maar is het géén ileus.
Dankje, het is een heerlijk ventje en maakt een hoop goed! Superblij dat het met hem goed gaat, was best spannend de laatste momenten voor z'n geboorte. Hij was 2 weken 'over tijd' maar het wachten is beloond 😊
Wat trouwens ook goed is om via je buik te ademen.

Doet pijn i know.

Je buik bol maken met inademen en plat maken met uitblazen.

Ik deed dat heel veel en mijn darmen gingen echt te keer, je hoorde ze ook echt daardoor.

Zoek maar eens op buikademhaling keizersnede op Google.
quote:Enora schreef op 27 december 2015 @ 19:37:

[...]

Dit is heel vervelend, maar nog steeds geen ileus. Het is een totaal ander beeld. Wat TO heeft is een verlamming van de darm. Iets eten of movicolon (of andere laxantia) hebben dus 0 effect. Die darm is verlamd. Punt. Als je er een stethoscoop op zet hoor je niks nada noppes. Na buikchirurgie kan dat helaas optreden en een keizersnede is fikse buikchirurgie. TO's darmen zullen vast herstellen, maar dat gaat langzaam. Obstipatie oid is heel iets anders. Zo lang de buik rommelt kan het heel vervelend zijn maar is het géén ileus.

Dat zeg ik ook niet dat ik een ileus heb gehad.

Ik vertel mijn ervaring !
quote:ecam2015 schreef op 27 december 2015 @ 19:39:

Ik deed dat heel veel en mijn darmen gingen echt te keer, je hoorde ze ook echt daardoor.

Haar darmen gaan dat niet doen. Die zijn verlamd. Zij moet vooral het advies van de arts opvolgen.
quote:ecam2015 schreef op 27 december 2015 @ 19:41:

[...]

Dat zeg ik ook niet dat ik een ileus heb gehad.

Ik vertel mijn ervaring !Maar daar vraagt TO helemaal niet om. TO vraagt wanneer de darmen van dames die ook een ileus hebben gehad weer gingen werken. Wanneer ze zou vragen hoe lang een dubbele longontsteking duurt bij jullie, heeft ze toch niks aan info hoe lang jouw oorontsteking duurde? Het is gewoon een totaal ander beeld. Anders in ernst ook.
Gefeliciteerd to!

Ik ben het eens met Enora en ik denk dat dit waarschijnlijk niet het medium is waar je het antwoordt gaat krijgen. Helaas worden er (zeker ook vervelende) andere beelden beschreven waar je dus niets aan hebt... ik hoop dat je snel opknapt!

Geniet van je ventje .
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
quote:Enora schreef op 27 december 2015 @ 19:42:

[...]

Maar daar vraagt TO helemaal niet om. TO vraagt wanneer de darmen van dames die ook een ileus hebben gehad weer gingen werken. Wanneer ze zou vragen hoe lang een dubbele longontsteking duurt bij jullie, heeft ze toch niks aan info hoe lang jouw oorontsteking duurde? Het is gewoon een totaal ander beeld. Anders in ernst ook.

Nee wat jij noemt, dat is dus geen vergelijking.

Maar goed, kennelijk voel jij je geroepen om op alles en iedereen te reageren.

TO heeft op deze manier ook erg weinig aan jouw bijdrage, maar dat terzijde.

Ik wens je veel sterkte TO en hoop dat je niet weer onder het mes moet
quote:ecam2015 schreef op 27 december 2015 @ 19:59:

[...]

Nee wat jij noemt, dat is dus geen vergelijking.

Maar goed, kennelijk voel jij je geroepen om op alles en iedereen te reageren.

TO heeft op deze manier ook erg weinig aan jouw bijdrage, maar dat terzijde.

Dat is het hele punt . Wat jij had is dus ook niet vergelijkbaar met wat TO heeft. Ik voel me idd geroepen om duidelijk te maken dat TO niet zo veel heeft aan random obstipatie verhalen of mensen die zeggen dat ze niet poept omdat ze niet eet.
quote:mel.nl schreef op 27 december 2015 @ 19:15:

Gefeliciteerd!

Ik kreeg direct nadat ik terug op de kamer was vla (het was intussen nacht) en de volgende morgen gewoon eten. Dus ik snap niet zo goed waarom je alleen vocht mag. Bij mij was het ook een spoedje.

En ik denk niet dat je een ileus hebt, dat is namelijk een verstopping, dan zou je wel iets krijgen. Misschien komt er niets uit omdat er niets in gaat.

Echt, op de valreep ding je nog mee naar domste post van het jaar!

@TO: na mijn keizersnee ook een ileus gehad. Na 5 dagen begonnen darmen weer en via thee, vla en pap is het goed gekomen. Helaas wel later, bij een volgende buikoperatie, weer veel ellende gehad voor de boel weer soepel liep. Sterkte!
Wat een onzin wordt hier geschreven. Als je er niets van af weet, zet het dan ook niet op een forum. Je mag helemaal niets eten. Geen druppel drinken. En in je buik hoor je ook niets.

TO ik denk dat je beter naar ervaringen bij je arts kunt vragen. Hoe lang willen ze nog afwachten?

En gefeliciteerd met je zoon! Geniet ervan! Ook al begint het iets anders dan verwacht.
Bedankt voor je verhaal sassafras, vervelend dat je het 2 keer hebt moeten meemaken..
Ik heb het ook gehad na mijn keizersnede en mensenlief, wat voelde ik me beroerd.

Na mijn KZ kreeg ik idd later wat vla en drinken, de volgende ochtend nog een echt ontbijtje gehad en toen begon het...

Toen de verpleegkundige vroeg of ik ook veel winden moest laten, of boeren antwoordde ik nog trots "Nee". Dat bleek een alarmbelletje te zijn. Ze beluisterde mijn buik en inderdaad, geen geluid. Ik werd in de loop van de dag zieker en zieker, mijn buik blies helemaal op, ik bleef overgeven en was daardoor bang dat mijn operatiewond weer open zou scheuren. Na ca. 12 uur hebben ze mij een "schoorsteen" gegeven (plat gezegd een buisje in mijn darmkanaal/anus, om te ontluchten). Al met al ben ik zeker 48 uur heel erg ziek geweest, ik heb zelfs de schoonmaakster weggestuurd en geen visiter willen ontvangen... Toen de artsen gingen praten over een "hevel" als het niet snel verbeterde ging het gelukkig beter. Ik ben er serieus echt heel erg ziek van geweest, daarbij nog de angst van het openscheuren van de wond, kortom: niet fijn. Ik hoop dat je snel opknapt en van je kindje kunt gaan genieten! Sterkte en beterschap!
En verder.. Bedankt voor de steun van de dames die wel begrijpen wat ik hier zocht.. Nu lekker proberen te slapen en hopelijk morgen wat geluiden uit m'n buik!
Jeetje cathalina wat vervelend.. Een schoorsteentje heb ik afgelopen dagen ook een aantal keer gehad inderdaad. Niet fijn maar luchtte vandaag voor het eerst wel even letterlijk een beetje op.
quote:Ijskoud schreef op 27 december 2015 @ 20:25:

En verder.. Bedankt voor de steun van de dames die wel begrijpen wat ik hier zocht.. Nu lekker proberen te slapen en hopelijk morgen wat geluiden uit m'n buik!Beterschap! Ik hoop dat het snel weer gaat werken en je naar huis kan met je kindje.
Gewoon om blijven vragen dan IJskoud! Niet echt sexy, maar goed ;). Had ook nog nooit van deze complicatie gehoord tot het me zelf overkwam.

Bij mij ging het borstvoeding geven ook gewoon door gelukkig, wel in de rugby houding omdat ik niets tegen mijn buik kon hebben.

Daarna nog 6 maanden zelf kunnen voeden. Gelukkig na die rotperiode een heel snel herstel gehad, hoop dat dat ook voor jou geldt.

Weltrusten!
Hallo To,

Hoe gaat het nu met jou?

Ik hoop dat je darmen weer een beetje op gang zijn gekomen en dat jullie snel naar huis mogen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven