Help diner/bezoek crisis

28-12-2015 13:27 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello !

Ik heb een vraagje, wij krijgen morgen bezoek. Collega van mijn man met partner, de maaltijd doen wij geheel traditioneel vanuit onze cultuur. Alleen ik weet nog niet hoe we dat ervoor en erna doen, vanuit huis doen we eerst thee met koekjes en hartige hapjes daarna het eten en na afloop koffie met gebak.

Maar deze dame en heer zijn wel van de wijntjes... Dus doe je het dan anders... na afloop wijn met worstjes of gevulde dadels voor de borrel.. en ervoor gwn thee?

Sorry voor m'n warrige verhaal, maar hoop tips te kunnen krijgen?

Wat is gewoonlijk ?

Alvast bedankt !
Wat ik zelf altijd wel gepast vind is je gasten vragen of ze dieetwensen hebben. Kan je man dat niet alsnog doen?
Alleen alcohol schenken wanneer je daar zelf achter sta.

Wanneer ik uitgenodigd wordt voor een traditionele maaltijd dan vind ik het altijd leuk om deze ook zo voorgeschoteld te krijgen als dat de gastvrouw/heer dit gewend is. Als daarbij normaal gesproken geen alcohol bij geschonken wordt, vind ik dit prima. Thuis drink ik ook niet altijd een wijntje bij het eten.

Lief wanneer je dit wel wilt doen. Maar dan zou ik het beperken tot bij het hoofdgerecht en gewoon beginnen met thee.

Leuk dat jij jullie cultuur wilt delen!

De gastvrijheid wordt niet afgemeten aan de hoeveelheid alcohol die wordt geschonken
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:safari schreef op 28 december 2015 @ 13:33:

Dan bij het eten witte of rode wijn die goed bij de gerechten past, bij de koffie een glas calvados of Amaretto.. Ik zou eerder een glaasje raniya verwachten!
Wow wat veel reacties in korte tijd !! Super !!

Ik denk dat ik erover uit ben !

Het zijn echt wijndrinkers en wij hebben daar geen problemen mee du's die is al aangeschaft! Ik las hier 1 a 2 glazen ahaha, dat zijn er wel meer met hun.

Ik doe bij ontvangst wat hapjes en dan mogen ze kiezen wijn of thee.

Dan de maaltijd en achteraf lekker koffie met gebak! Top dankjewel jongens. Ik laat jullie wel weten wat ze ervan vonden!
Ow en ze komen om half 6 echt avond eten dus
Succes en plezier morgen!
Zoals je ziet komen wij in elk geval allemaal graag bij je eten
Tjezus, wat vals
quote:raniya schreef op 28 december 2015 @ 14:22:

Ik denk dat ik eruit ben! Ik doe bij ontvangst wat hapjes en dan mogen ze kiezen wijn of thee.

Dan de maaltijd en achteraf lekker koffie met gebak! Top dankjewel jongens. Ik laat jullie wel weten wat ze ervan vonden!

fijn! veel plezier!

ben benieuwd wat de gasten gaan doen: helemaal traditioneel 'virgin', of toch met wat alcohol erbij. nou ja hoe dan ook wordt het vast heel erg gezellig!
quote:MevrouwJack schreef op 28 december 2015 @ 14:25:

Zoals je ziet komen wij in elk geval allemaal graag bij je eten +1 Succes en veel plezier!
Ik vind het altijd het meest gastvrij om de gasten zelf te laten kiezen wat ze willen drinken. Zo doen wij het altijd en dan zit je altijd goed. Ik vind het belangrijk om mijn gasten te laten genieten. Die thee met koekjes zou ik nemen uit beleefdheid maar ik zie dat niet als een verwennerij.
quote:raniya schreef op 28 december 2015 @ 14:22:

Wow wat veel reacties in korte tijd !! Super !!

Ik denk dat ik erover uit ben !

Het zijn echt wijndrinkers en wij hebben daar geen problemen mee du's die is al aangeschaft! Ik las hier 1 a 2 glazen ahaha, dat zijn er wel meer met hun.

Ik doe bij ontvangst wat hapjes en dan mogen ze kiezen wijn of thee.

Dan de maaltijd en achteraf lekker koffie met gebak! Top dankjewel jongens. Ik laat jullie wel weten wat ze ervan vonden!Klinkt goed. Wat ga je maken?
quote:safari schreef op 28 december 2015 @ 14:29:

[...]

fijn! veel plezier!

ben benieuwd wat de gasten gaan doen: helemaal traditioneel 'virgin', of toch met wat alcohol erbij. nou ja hoe dan ook wordt het vast heel erg gezellig!Nou ze gaven al aan de tel toen m'n man de dag had aangegeven dat ze een flesje meenemen. Mijn man zei dat ze ons bezoek waren dus hij daar wel voor zou zorgen. Dus denk niet vergin ahahah.
quote:Sensy12 schreef op 28 december 2015 @ 14:07:

Wat ik zelf altijd wel gepast vind is je gasten vragen of ze dieetwensen hebben. Kan je man dat niet alsnog doen?Hij heeft al gevraagd of ze iets niet eten en ze gaven aan alles te eten !
quote:sandra1905 schreef op 28 december 2015 @ 15:37:

[...]

Klinkt goed. Wat ga je maken?

Soepje, met een kipfilodeeg hapje ernaast

Vleesmaaltijd met pruimen en warme groentesalades.

En als toetje een soort van aardbeien tiramisu, slaat altijd goed aan!
klinkt heerlijk!!

oh ze zijn er al (1730), enjoy!
quote:safari schreef op 28 december 2015 @ 18:05:

klinkt heerlijk!!

oh ze zijn er al (1730), enjoy!Nee nee , ze komen morgen. Ben lekker bezig met de voorbereidingen. Dan hoef ik morgen weinig te doen!
Je klinkt als een hele leuke en attente gastvrouw. Hopelijk zijn je gasten ook zo leuk, veel plezier met ze morgen!

Ik zou het ook super vinden om een traditionele maaltijd uit iemand anders' cultuur voorgeschoteld te krijgen, wijn of geen wijn, boeit me niet zo. Het gaat om de ervaring en de sfeer.
Je eten klinkt heerlijk! Hopelijk heb je een gezellige avond!
Je klinkt als een hele lieve gastvrouw!

Waarschijnlijk nemen je gasten zelf een flesje wijn mee, maar als ze weten dat jullie niet drinken kan dat ook wat anders zijn. Dat flesje wijn is namelijk een standaard aardigheidje en bedoeld als bedankje voor jouw gastvrijheid. Je hoeft die wijn niet per se dezelfde avond te serveren.

Leuk topic dit, maakt je even heel bewust van je eigen gebruiken en gewoontes.
Dank jullie wel ! Zo leuk jullie reacties, helemaal niet gewend van andere fora.

Hoe plaats je hier een foto? Wil het toetje alvast showen
Oh, dat klinkt super lekker TO! Wordt vast gezellig morgen.

Lief dat je zo veel aandacht besteed aan de wensen van je gasten.
quote:raniya schreef op 28 december 2015 @ 20:31:

Dank jullie wel ! Zo leuk jullie reacties, helemaal niet gewend van andere fora.

Hoe plaats je hier een foto? Wil het toetje alvast showenhelaas raniya.. 'fotoplakrechten' krijg je hier pas na 'gebleken geschiktheid', ergens in de reglementen staat: "200 zinnige posts"
quote:safari schreef op 28 december 2015 @ 21:02:

[...]

helaas raniya.. 'fotoplakrechten' krijg je hier pas na 'gebleken geschiktheid', ergens in de reglementen staat: "200 zinnige posts" ow echt, wat jammer zeg!
quote:raniya schreef op 28 december 2015 @ 16:08:

[...]

Soepje, met een kipfilodeeg hapje ernaast

Vleesmaaltijd met pruimen en warme groentesalades.

En als toetje een soort van aardbeien tiramisu, slaat altijd goed aan!Mjam... Veel plezier!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven