Gezondheid alle pijlers

Bloedplaatjes (tekort)

29-12-2015 15:17 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Mijn moeder heeft door haar ziekte/behandelingen (chemo's) een tekort aan bloedplaatjes in haar lichaam. Hierdoor kan de volgende chemo niet doorgaan. Zijn er factoren waarop we zelf invloed hebben om de aanmaak van bloedplaatjes te stimuleren? Bijv. iets in de voeding? Supplementen?

Voor de aanmaak van witte bloedcellen krijgt ze binnenkort waarschijnlijk groeifactoren ingespoten, die het beenmerg stimuleren om witte bloedcellen aan te maken.

Donderdag leg ik deze vraag ook bij de arts neer, maar ik dacht: misschien heeft iemand op het forum nog suggesties.
Don't let your dreams be dreams
Wat vervelend dat de chemo niet door kan gaan.

Ik zelf heb een te laag aantal witte bloedcellen, rode bloedcellen en bloedplaatjes door ziekte. Van de hematoloog moet ik 5 mg foliumzuur per dag slikken, maar ik dacht dat dit alleen hielp voor aanmaak rode bloedcellen. Zeker weten doe ik het niet, dus je kunt het navragen bij de arts.

Verder geen tips gekregen van mijn arts; bij mij doet het beenmerg gewoon z'n werk niet goed. Daar heb ik zelf geen invloed op. Weet niet of dit bij chemo anders is trouwens.

Sterkte!
Hallo Cenar, ik heb begrepen dat je moeder ernstig ziek is en eigenlijk nu chemo zou krijgen. Het is echt niet verstandig om nu zelf supplementen etc. op advies van leken te gaan geven. Doe dit aub alleen in overleg met de artsen. Zij weten wat het lichaam van je moeder nog wel en wat niet meer kan verdragen.

Ik wens jullie heel veel sterkte toe.
@thoughcookie dankjewel voor je reactie. Wat vervelend dat je zelf beenmerg hebt dat z'n werk niet doet! Heeft het veel invloed op je dagelijks leven? Ik ga eens uitzoeken wat foliumzuur precies doet. Slik het zelf overigens ook i.v.m. zwangerschapswens.

@mary57 van artsen hebben wij ook vaak genoeg advies gekregen m.b.t. bepaalde voeding en supplementen. Veel spinazie, vette vis, ijzerfabrieken enz. Het kan toch ook zo zijn dat bepaalde dingen in de voeding het lichaam kunnen stimuleren? Ik heb het er donderdag met de arts sowieso over. Dank voor je advies!
In elk geval geen alcohol drinken. Qua voeding: Voldoende foliumzuur en B12.

http://nl.m.wikihow.com/Je-bloedplaatjes-laten-toenemen
.
Dankjewel Impala! Ik ga het eens nader bestuderen
Sterkte met je moeder!
.
Ha Cenar, er is niks wat je moeder kan eten om de aanmaak van bloedplaatjes te bevorderen. Dat moet het beenmerg doen en het beenmerg ligt juist plat door de chemotherapie. Daar kun je niks aan doen met voeding.
Occam's razor
quote:Debora schreef op 29 december 2015 @ 16:22:

Ha Cenar, er is niks wat je moeder kan eten om de aanmaak van bloedplaatjes te bevorderen. Dat moet het beenmerg doen en het beenmerg ligt juist plat door de chemotherapie. Daar kun je niks aan doen met voeding.Ja daar zit wat in. Daar had ik even niet hij stilgestaan. Dom. Maar geen alcohol drinken is nog steeds een goed advies, want alcohol vermindert de werking van de bloedplaatjes die ze nog heeft.
.
Thanks Debora!

En wat betreft de alcohol, dat heeft ze nooit gedronken dus dat zit wel goed.

Ik wacht het gesprek donderdag maar af.
Hoi Cenar,

Op zich merk ik weinig van mijn te lage bloedwaarden, alleen steeds terugkerende infecties. Daarom slik ik continu medicatie om infecties te voorkomen en mijn beenmerg te stimuleren.

Helaas zal ik over een tijd (maanden/jaar/jaren) zelf ook chemo + bestralingen moeten ondergaan voor een stamcel transplantatie. Wanneer dat nodig is is nog niet te zeggen, wel dat het sowieso in de komende 5 jaar gaat plaatsvinden.

Weet hoe heftig het is als familie chemo etc krijgt! Op het moment is m'n moeder bezig met een experimentele behandeling tegen kanker; de 3e keer nu in een aantal jaar dat ze dat heeft.

Ik hoop voor jouw moeder dat ze snel wat opknapt en verder kan met haar behandeling. Hoe is haar prognose? (Als ik dat vragen mag) En wat ontzettend goed en lief dat je zo voor je moeder dingen uitzoekt!
Jeetje, wat heftig toughcookie. Hopelijk ondervind je niet al te veel hinder van de behandelingen. Het lijkt me heel belastend, zeker ook als je denkt wat je in de toekomst nog te wachten staat. Met wat voor een experimentele behandeling is je moeder bezig? En is dat in het AVL? Dankjewel dat je je verhaal met me deelt.

De prognose van mijn moeder is helaas niet best. Ze zit in de 'blessuretijd' van haar leven, maar haar strijdlust is nog volop aanwezig. Ik probeer haar natuurlijk zo lang mogelijk bij me te houden, maar er moet wel sprake zijn van kwaliteit van leven... Ach, ik wil haar nog helemaal niet kwijt. Wil nog zoveel met haar doen, maar dat zal ik waarschijnlijk van me af moeten zetten. Ik schrijf ook in een ander topic : "het onvermijdelijke komt toch hard aan" ... Als je interesse hebt kun je daar ook een deel van mijn verhaal lezen.

Nogmaals thanks...
Oh dat is helemaal heftig zeg! In "het onvermijdelijke komt toch hard aan" heb ik inderdaad gelezen dat jouw moeder ziek is, maar niet zo begrepen/onthouden dat ze in haar 'blessuretijd' zit. Ik zal nog eens jouw posts lezen daar.

Wij hopen dat de behandeling van mijn moeder aanslaat en haar 'geneest'. Ze gaat daarvoor inderdaad naar het AVL, waar ze immunotherapie krijgt. Ze zal ook nog een ingrijpende operatie moeten ondergaan binnenkort. Hoop echt dat dit goed gaat en de behandeling helpt, want ik kan en wil haar echt nog niet missen!
Wauw, ik duim voor je mama! Hopelijk slaat de immunotherapie aan en mag je nog lang van haar genieten. Het AVL is wat dat betreft wel vooruitstrevend. De oude longarts van m'n moeder is er ook werkzaam.

Thanks

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven