Borstvoeding??Flesvoeding??? hellup???

14-10-2008 21:52 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
er zullen wellicht legio topics te vinden zijn over dit onderwerp, maar ik vind de zoekfunctie niet echt handig en om nou even wat duidelijk te hebben dacht ik, ik open een nieuw topic..

Ik ben nu bijna 34 weken zwanger en heb een ( tot nu toe) redelijk zware zwangerschap inclusief zwangerschapsvergiftiging en al.

Ik heb van t begin af aan geroepen dat ik borstvoeding wil geven, maar na een gesprek met mijn echtgenoot ben ik hevig in de twijfel.

Om diverse redenen maar ook omdat ik bij het kraamzorg bureau heb aangegeven dat ik BV ga geven en daarom meer zorg krijg, vind ik eigenlijk dat ik t gewoon moet doen.

Mijn echtgenoot vind echter dat ik er nu al teveel druk op leg, en hij is bang dat ik dan helemaal uitgeput raak... hij zei letterlijk: je kan dan ook niet nog even een nacht doorslapen en mij de voedingen laten doen, want borstvoeding kan ik moeilijk geven!.. en ja daar heeft hij eigenlijk wel gelijk in...het zou niet zo`n probleem voor hem zijn als ik nu gewoon goed slaap, maar de laatste 12 weken heb ik nog geen enkele nacht gewoon doorgeslapen wat ook niet echt bevordelijk is voor je gemoedstoestand!!

Daarnaast is hij van mening dat wanneer je een goede flesvoeding koopt hier alles in zit wat er ook zit in borstvoeding en ergens weet ik het niet meer...

mijn gevoel zegt me dat ik borstvoeding moet geven, dat is wat hoort, dat is er niet voor niks en je kan dat niet over 4 wken alsnog doen.... maar mijn verstand zegt me, ja hij heeft gelijk.....

Wat vinden jullie?? en wat denken jullie?? Ik hoor het graag!!

alvast bedankt!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik snap dat wel. Ik vond zwanger zijn ook een vreselijk idee en in het verlengde daarvan een kind aan mijn borst ook. De eerste maanden van de zwangerschap... of nou ja, bijna de hele zwangerschap dus in mijn geval ... bleef ik dat vinden. Ik kon er niet aan wennen dat ik mijn lichaam moest lenen voor het laten volgroeien van een kind, vind het hele idee ontzettend primitief. Borstvoeding hetzelfde verhaal: ik heb daar nooit naar uitgekeken. Ik vond het maar wat primitief en genant.

Hoewel ik daar wel degelijk in gegroeid ben, zowel in mijn zwangerschap als in het borstvoeden, ben ik nog steeds niet iemand die helemaal lyrisch wordt van een kind aan de borst. Het is voor mij iets functioneels: zo werkt het nu eenmaal. Ik heb daar niet overdreven positieve gevoelens bij zoals ik sommige anderen dat wel heb zien hebben (in mijn ogen overdreven dus ). Het uiterst negatieve is er inmiddels wel af, maar ik heb daar echt in moeten groeien en mezelf daar zeker in het begin overheen moeten zetten. (En stel je voor, dan krijg je zo'n dramastart als ik... ik zie me daar nog zitten, pas bevallen (ook al zoiets genants) en dan moeten kolven. Kólven! Zo'n melkmachine aan je borsten zetten en dan gruwelgruwel je tepels als ware het uiers in dat apparaat gezogen zien worden. Ik voelde me dúbbel gestraft, dat kan ik je wel vertellen. )
(In het gedeelte "ik vind dat ze iets moeten uitvinden zodat een kind in een doosje in de kast kan groeien tot het klaar is om de wereld tegemoet te zien" heb ik overigens wel mijn zin gekregen, de laatste twee maanden van de zwangerschap. )
Quertu, ik zie het ook als iets functioneels, je borsten heb je gekregen om je kind te voeden, ik vind het gewoon jammer als je daar geen gebruik van maakt. Ik snàp gewoon niet dat je als vrouw kunt zeggen dat je het een vreselijk idee vindt, maar goed, zo denk ik erover. Ik denk ook dat het er mee te maken heeft dat veel mensen gevoelsmatig te ver van hun eigen lichaam afstaan.
layla, ik ben het helemaal met je eens. Vind het ook zo moeilijk te begrijpen dat vrouwen niet eens willen beginnen aan bv omdat ze het een vervelend idee vinden, iedereen moet het allemaal zelf weten hoor, maar ik snap het echt niet. Of genant ook zoiets. Ik vind het vanzelfsprekend, gewoon, normaal en gelukkig blijk ik het ook nog makkelijk en fijn te vinden wat natuurlijk scheelt, dat besef ik me ook wel.
Wat een pittige discussie. Vind het altijd moeilijk om te lezen dat vrouwen die kiezen voor flesvoeding zo neer gezet kunnen worden alsof ze iets misdadigs doen. Zelf heb ik 6 weken borstvoeding gegeven, terwijl het heel moeizaam ging, ik pijn ervan had (ondanks deskundigen die zeiden dat het goed ging) en uiteindelijk met een borstontsteking in het ziekenhuis ben beland. Dat is het moment dat ik op flesvoeding ben overgestapt. Vond ik echt vreselijk, maar het was zo een opluchting.... Als er niet zo moeilijk zou worden gedaan over flesvoeding had ik misschien eerder een flesje gegeven en had ik daardoor de borstvoeding kunnen doorzetten (af en toe door kunnen slapen, borsten rust kunnen geven enz). Nu ik weer zwanger ben wil ik het weer proberen, maar ga ik er flesvoeding bijgeven (als alles netjes op gang is), al ik merk dat het me weer teveel wordt. Op op die manier te proberen de bv te kunnen blijven geven!

Nu moet ik wel zeggen dat ik een kindje had met een reflux en koemelkallergie, waardoor ze heel veel huilde en het gewoon allemaal erg moeilijk ging.
Ik zie dat anders. Ik vind niet dat ik gevoelsmatig te ver van mijn eigen lichaam af sta. Het is wél zo dat ik mijn lichaam als eigen beschouw en dat ik moeite heb met het parasitaire aspect van een zwangerschap en borstvoeding. Jezelf zo in dienst stellen van een ander is een eigenschap die mij niet zo goed ligt.

Wat ik ook ervaar trouwens, is dat ik afscheiding -in welke vorm dan ook- niet zo fris vind. En ik beschouw mijn borsten als een deel van mijn seksuele identiteit, iets wat ik niet goed kan rijmen met een baby die eraan ligt. Maar in mijn ogen heeft dat niets van doen met gevoelsmatig te ver van je eigen lichaam afstaan. Ik heb er gewoon ándere gevoelens over, maar dat zijn niet per se gevoelens die dichterbij of verder weg staan. Ik vind gewoon andere aspecten belangrijker, hanteer andere kernwaarden. Maar bij wat ik als kernwaarden beschouw, sta ik niet verder af dan een ander die andere dingen als kernwaarden beschouwt hoor.
(Was een reactie op Layla en Arwen dus, niet op 080808)
0808, dat vind ik dan weer jammer, dat je dat zo ziet. Dat ik bv als iets natuurlijks en vanzelfsprekends zie, wil zeker niet zeggen dat ik fv zie als iets misdadigs, waar komt die overdrijving toch vandaan? Ik vind het jammer als vrouwen op basis van verkeerde informatie of te weinig informatie kiezen voor flesvoeding (lees dat stukje van qwertu hierover, die schrijft precies wat ik bedoel), maar als je om wat voor reden dan ook kiest voor fv omdat je zelf het gevoel hebt dat dat beter bij je past, je dat prettiger vindt, het nodig is of wat dan ook, moet je dat vooral doen. Qwertu, met je stukje over kernwaarden verlies je me, wat bedoel je nou precies? Voor jou zijn je borsten in de eerste plaats een sexueel iets?
080808 Ik vind niet dat je ten koste van àlles bv moèt geven, als het ècht niet gaat is fv een alternatief. Ik vind het alleen zo jammer dat vrouwen het al bij voorbaat niet willen proberen. Bij mij is het ook niet van een leien dakje gegaan de eerste keer, ik heb in het begin ook bijgevoed met fv en achteraf gezien heb ik veel te lang aangemodderd. Na 3 weken was mijn dochter nog niet op haar geboortegewicht en heb ik een lactatiekundige ingeschakeld, binnen 3 dagen had ik genoeg productie om mijn dochter volledig te voeden. Ik ben nu hoogzwanger van de 2e en heb me al voorgenomen om als het weer niet lekker loopt in het begin dìrect een lactatiekundige in te schakelen. Ik ben heel blij dat ik op dat moment niet gelijk op fv ben overgestapt, maar toch even heb doorgezet en hulp heb ingeschakeld, want ik heb haar toch maar mooi 6 maanden volledig gevoed. En ja, er zitten ook nadelen aan, kolven is ook niet je van hèt, en ik was blij dat ik daar vanaf was, maar het is het me wel waard geweest.
en 0808 wie deed er moeilijk bij jou over flesvoeding? Ik heb echt andere ervaringen, niet zelf, maar bij vriendinnen met problemen met de bv, enige die goed zijn in veroordelen lijken wel voor te komen hier op het forum, in het echte leven is iedereen gelukkig heel wat genuanceerder, althans, dat is mijn ervaring.
quote:chicha schreef op 15 oktober 2008 @ 18:58:

Stuwing is best pijnlijk en ook lastig ivm lekkende borsten. De tabletten zijn niet 100% afdoende maar het scheelt een boel.

Ik heb ze zelf geslikt en er geen bijwerkingen aan ondervonden. Het is de normale procedure voor moeders die geen borstvoeding willen geven.

Volgens mij is dit helemaal niet de normale procedure. Dan had mijn nichtje die haar kindje heeft verloren met 37 weken ze ook wel gehad, maar die had maanden later nog last van lekkende borsten.

En ja, stuwing en lekkende borsten zijn vervelend, maar dat krijg je (meestal) als je bent bevallen. Dat gaat vanzelf weg, of je nu gaat voeden of niet. En wat is er nu zo erg aan dat je er pillen voor zou willen slikken die misschien wel helemaal niet zo onschadelijk zijn?
Ik vind de zinsnede, "begin gewoon met borstvoeding, je kunt er altijd nog mee stoppen door flesvoeding te gaan geven" niet zo handig. Borstvoeding geven moet gewoon iets vanzelfsprekends voor je zijn. Ik had er nooit over nagedacht voordat ik mijn eerste dochter kreeg, geen enkele voorlichting gehad, maar (toevallig) bevallen in een erg pro-bv ziekenhuis en toen als vanzelfsprekend begonnen met voeden. 15 maanden gedaan, heerlijk. Nu met de tweede van 6 maanden gaat het helemaal super. Na 2 nachten bv helemaal op gang, geen lekkages gehad (zowel 's nachts als overdag), geen enkele kloof (nog geen enkele keer mijn tepels ingesmeerd) en kolven op het werk gaat super (iedere dag drie volle flessen van 180 cc). Mijn dochter is volgens mij ook echt een natuurtalent op bv gebied.

Ik heb mijn man er nooit opuit gestuurd om kind te halen en aan te leggen. Wat een onzin om hem daarvoor wakker te maken, ik was al wakker nog voor ze echt ging huilen, aanleggen, drinken huppekee en naar bed. Ik vind liggend voeden niet prettig, altijd zittend gedaan in dezelfde houding, nooit een borstontsteking gehad (heb er wel in het begin tegenaan gezeten).

Positieve verhalen kunnen dus ook!
Precies, die pillen worden heus niet zomaar voorgeschreven en ik heb gehoord dat die ook niet heel onschuldig zijn.
quote:calvijn1 schreef op 14 oktober 2008 @ 22:25:

Ben ook naar zo'n bv-voorlichtingsavond geweest.

Inderdaad een aanraderHeb de rest nog niet gelezen, maar wat ik me afvraag; hebben ze daar ook niet gezegd dat bv geven niet altijd een kunstje is dat iedere moeder en iedere baby direct goed kan? Dat het dus ook wel gewoon soms een paar dagen (enkele weken) kan duren voordat het allemaal lekker loopt? Als je dat wel had geweten (ga er nu even van uit dat je dat niet wist), had je dan misschien langer doorgezet?
quote:calvijn1 schreef op 14 oktober 2008 @ 22:31:

Knus vind ik het voeden met een flesje wel. In mijn ogen maakt dat weinig verschil met bv.Maar voed je je zoontje dan altijd tegen je blote lijf? Ik zie wel verschil eerlijk gezegd, maar fijn dat jij het net zo knus vindt.
quote:layla1969 schreef op 15 oktober 2008 @ 21:07:

Precies, die pillen worden heus niet zomaar voorgeschreven en ik heb gehoord dat die ook niet heel onschuldig zijn.

dat zijn ze ook niet. En ik vind stuwing en lekkende borsten ook geen reden om ze te slikken, hoort erbij, net zoals weken lang nabloeden erbij hoort, ook vervelend.

Ik heb denk ik geluk gehad met mijn voorlichtingsavond, daar werd duidelijk gezegd dat bv tijd nodig heeft om op gang te komen, wat de problemen kunnen zijn die je tegen kan komen, wat je daar mee aan moet, wat de oplossingen zijn, de nadelen van bv (ervaar ik niet zo, maar kan me voorstellen dat dat voor sommige vrouwen wel zo geldt). En inderdaad, hoewel dochters en ik natuur talenten blijken op het gebied van bv, vond ik bij beide de eerste week best vervelend, pijnlijk en even wennen. Dus dat hoort er wel zeker echt bij.
Ik kan me heel goed vinden in alle argumenten van vrouwen om de fles te geven, behalve als ze zeggen; nee, hoor, dat is niks voor mij. Mijn borsten zijn voor de seks

ik ben ze Echt tegen gekomen, meerdere keren.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:arwen173 schreef op 15 oktober 2008 @ 20:33:

Qwertu, met je stukje over kernwaarden verlies je me, wat bedoel je nou precies? Voor jou zijn je borsten in de eerste plaats een sexueel iets?Ja en vooral iets van mij. Voor mij is dat mijn kernwaarde, daar ben ik met mijn gevoel trouw aan. Andere vrouwen zien hun lichaam misschien meer als bedoeld om te dragen, te baren en te voeden en staan daar met hun gevoel dichtbij. Dat mag ook. Ik ervaar dat zelf dus anders, maar hoe ik mijn lichaam ervaar, daar sta ik wel met mijn gevoel dichtbij. Mijn lichaam is in mijn geval volledig verweven met mijn gevoel voor autonomie dus.
Dat uitgeput raken valt wel mee hoor. Ik vond het wel makkelijk. Kleine sliep naast mij, en als ze honger had pakte ik haar zo op, en kon haar voeden terwijl man doorsliep! Daar was hij heel blij mee. En ik heb er nooit last van gehad. Met 4 maanden ging ik weer aan de slag, en toen sliep ze echt geen nachten achter elkaar door, dus als ik weer eens een keer een nachtvoeding gaf, dan had ik daar echt geen last van de volgende dag.

Met 4,5 maanden ben ik gedeeltelijk overgestapt op gewone nutrilon, omdat het kolven niet lekker ging. Op het KDV dronk ze dus kunstvoeding. Dat heb ik volgehouden tot 8,5 maanden, toen ben ik gestopt met borstvoeding. Prima te doen.
nou maleficent, met deze (ook echt gehoord) had ik ook wel wat moeite: ik vind het zo lastig met kraamvisite, want ja, die komen voor mij en als ik dan moet voeden is dat voor hen geen prettig gezicht en daarom kies ik voor de fles.
ik snap je qwertu, al deel ik je gevoel totaal niet, voor mij is mijn lichaam juist zo mooi omdat het 2 kinderen gemaakt en gevoed heeft, grappig is dat, dat verschil in beleving.
quote:Mirjam762 schreef op 15 oktober 2008 @ 21:10:

[...]

Heb de rest nog niet gelezen, maar wat ik me afvraag; hebben ze daar ook niet gezegd dat bv geven niet altijd een kunstje is dat iedere moeder en iedere baby direct goed kan? Dat het dus ook wel gewoon soms een paar dagen (enkele weken) kan duren voordat het allemaal lekker loopt? Als je dat wel had geweten (ga er nu even van uit dat je dat niet wist), had je dan misschien langer doorgezet?

Ik heb een bv-cursus gevolgd via de Thuiszorg (3 avonden van 2,5 uur) en daar werden de problemen uitvoerig besproken, dus dan weet je dat het niet zo makkelijk is als het lijkt. Ik had dan ook helemaal geen romantisch idee van knus een kindje aan de borst, maar wist dat het ook heel erg kon tegenvallen. Maar ik bedacht ook dat als miljoenen vrouwen het kunnen, waarom zou het mij dan niet lukken?

Een bevalling is ook iets waar je niet naar uitkijkt, maar dat doe je ook, zo denk ik ook over borstvoeding, het hoort gewoon bij het krijgen van een kind.
quote:jetje31 schreef op 15 oktober 2008 @ 21:07:

Ik vind de zinsnede, "begin gewoon met borstvoeding, je kunt er altijd nog mee stoppen door flesvoeding te gaan geven" niet zo handig. Borstvoeding geven moet gewoon iets vanzelfsprekends voor je zijn. Ik had er nooit over nagedacht voordat ik mijn eerste dochter kreeg, geen enkele voorlichting gehad, maar (toevallig) bevallen in een erg pro-bv ziekenhuis en toen als vanzelfsprekend begonnen met voeden. 15 maanden gedaan, heerlijk. Nu met de tweede van 6 maanden gaat het helemaal super. Na 2 nachten bv helemaal op gang, geen lekkages gehad (zowel 's nachts als overdag), geen enkele kloof (nog geen enkele keer mijn tepels ingesmeerd) en kolven op het werk gaat super (iedere dag drie volle flessen van 180 cc). Mijn dochter is volgens mij ook echt een natuurtalent op bv gebied.

Ik heb mijn man er nooit opuit gestuurd om kind te halen en aan te leggen. Wat een onzin om hem daarvoor wakker te maken, ik was al wakker nog voor ze echt ging huilen, aanleggen, drinken huppekee en naar bed. Ik vind liggend voeden niet prettig, altijd zittend gedaan in dezelfde houding, nooit een borstontsteking gehad (heb er wel in het begin tegenaan gezeten).

Positieve verhalen kunnen dus ook!Wat ik jammer vind aan jou verhaal, is dat je het niet bij jezelf houdt. Borstvoeding moet helemaal niet iets vanzelfsprekends zijn. Het kan wel dat iemand dat zo ervaart, maar het moet dus helemaal niet.

En waarom is het onzin dat mijn man onze dochter haalt en brengt voor de nachtvoedingen? Dat dat in jouw geval niet nodig was, maakt het nog geen onzin hoor. In ons geval was (en is) het wél nodig. Ik word níet wakker van onze dochter en bovendien: als ik eruit ga om haar te halen, dan lig ik de rest van de nacht wakker. Als ik al in staat ben om haar te halen, want dat is ook vaak niet het geval.

Ik vind het jammer dat je zo dwingend bent naar anderen. Dat het voor jou goed werkt op deze manier: fijn voor jou. Dat jij twee natuurtalentjes had en zelf blijkbaar ook makkelijk overal doorheen fietst: ook heel fijn. Blijf zeker je verhaal vertellen. Maar graag zonder dat "moeten" en "onzin" graag, want die schieten eerlijk gezegd een beetje verkeerd hier.
quote:arwen173 schreef op 15 oktober 2008 @ 21:17:

nou maleficent, met deze (ook echt gehoord) had ik ook wel wat moeite: ik vind het zo lastig met kraamvisite, want ja, die komen voor mij en als ik dan moet voeden is dat voor hen geen prettig gezicht en daarom kies ik voor de fles.Oh ja, ook zoiets, als ik wist dat er mensen op bezoek kwamen die er moeite mee hadden (of als ik ze niet zo goed kende) ging ik zelf lekker naar mijn slaapkamer om onze dochter op bed te voeden. Dan moesten ze maar even wachten tot ik klaar was.
Ik ben ook naar zo'n avond geweest, heb een keer een lactatiekundige aan huis 'besteld' van tevoren voor een uitgebreide instructie met babypop (haha) en ik heb op internet veel gezocht naar info.

Mijn moeder heeft geen bv gegeven, dus die kon ik niks vragen. De kraamverzorster wist er wel veel van en heeft me goed geholpen. Vooral zij was erg belangrijk.

Ik had me ook voorgenomen bij de geringste strubbelingen of problemen een lactatiekundige te laten komen. Alleen voor de kolf-problemen heb ik dat niet gedaan. Daar had ik echt weerzin tegen en ook de oxytocine neusspray hielp niet. Ook het archiefhok waar ik met de kolf aan een verlengsnoer in zat was verre van comfortabel.

Nou wat je ook gaat doen, veel succes ermee. Ik heb de borstvoeding altijd als oké ervaren. Niet superleuk, maar ook niet vervelend, gewoon gewoon, hoort erbij. En de intieme momentjes met die kleine aan de borst zijn achteraf wel bijzonder. In ieder geval intiemer dan de flesjes die ik nu geef.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven