Isolatiefolie ramen

03-01-2016 23:03 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Vriend en ik wonen sinds de zomer samen in ons eerste eigen (huur) appartementje. Wonen hier met erg veel plezier. Zitten op de hoek van een flat met veel ramen en een heel mooi uitzicht. Alleen het is koud in de winter! Het is een oud gebouw en met die ramen vliegt de warmte weer weg,

Nu ben ik aan het kijken naar raamisolatie folie maar ik heb echt geen idee naar welk merk/type ik moet kijken. Heeft iemand ervaring met een merk en werkte het ook echt? Of misschien andere tips? Hoop iets bedacht te hebben voor het echt echt koud wordt buiten.
Overgordijnen
Is het enkel of dubbel glas? Hebben jullie gordijnen? Zitten er radiatoren onder de ramen?
Indien radiatoren: iig radiatorfolie achter de radiatoren doen, dan kaats die warmte gelijk de kamer in en gaat het niet via de muur en de ramen weg.

Verder dikke gordijnen, en tochtstrips waar ie kieren hebt.
We hebben inderdaad folie achter de radiatoren. Gordijnen ook, die hingen er al toen we hier kwamen wonen. Ze zijn alleen onhandig ivm de radiatoren, de gordijnen hangen er recht boven.. Als we de gordijnen niet tegen het raam klemmen gaat alle warmte meteen achter de gordijnen tegen het raam en de wijde wereld in. We hebben enkel glas en de huisbaas is voorlopig niet van plan het te vervangen, ze heeft twee jaar terug al wat verbouwd.

Zijn wel flinke ramen ook, zal ze eens opmeten.
Kan de rolmaat niet vinden maar denk dat het grote raam in de huiskamer ong. 1.30/1.40 hoog is en 3 meter breed. Op de hoek zit dan nog een raam van ong 1.30/1.40 bij 80 cm. In de keuken zit een raam van ook weer 1.30/1.40 bij 1,5 of 2 meter.
Extra rolgordijn plaatsen tussen raam en overgordijn?

Indien folie: letten op GSM ontvangst (schijnt soms problemen te geven)
Ik had het als tijdelijke oplossing tot mijn enkelglas ramen vervangen zouden worden door dubbelglas. Je plakt de folie met dubbelzijdig tape op de kozijnen, zodat er een soort spouw ontstaat. Het werkt zolang de tape blijft plakken maar mooi is anders. Zijn voorzetramen een optie?
Ik vind hier dingen van.
We zijn niet van plan hier heel lang te wonen, dus echt investeren met ons budgettje zit er niet in. Vandaar op zoek naar low-budget oplossingen, mits het een beetje werkt.

Rolgordijnen is dan nog wel een optie misschien, hm. Houdt dat veel warmte tegen of moet je dan naar speciale merken gaan kijken?

Ik weet niet Sabeltandcavia, ik heb er nog niet naar gekeken. Zet ze even op m'n lijstje!
Ik lees even mee.

Hier een aanbouw met erg ongunstige indeling van de ramen om gordijnen te kunnen ophangen: 2 en 3 ramen, haaks op elkaar met alleen het kozijn daartussen (geen stuk muur), brede vensterbank, deels met radiator eronder, een van de ramen is een tuindeur, ramen komen tot het plafond.

Van die dunne rolgordijnen lukken wel (je zit met die hoek) maar isoleren uiteraard voor geen meter.

Folie zou wel praktisch zijn
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ik vond het er bij mij uitzien of de ramen continu vuil en beslagen waren.
Ik vind hier dingen van.
Hm, dat is weinig positief. Welk merk was dat? Dan weten we iig dat die het niet wordt!
In het voorjaar is het lekker om grote, hoge ramen te hebben in de woonkamer. Maar hartje zomer kan het erg warm worden.

Ik heb daarom, geïnspireerd op die doeken die bakkerswinkels vroeger (half) voor hun ramen hadden, gewone rechte doeken gemaakt ter grootte van (of eigenlijk iets groter dan) de ramen.

Op alle hoeken een lusje gemaakt + in het kozijn een paar haakjes geschroefd.

Bij zeer zonnig weer hang ik die doeken (speciale zonwerende/weerkaatsende stof die ik op de markt heb gekocht) voor de ramen. En dat scheelt echt héél veel warmte.

Hetzelfde idee zou je tegen de kou kunnen doen: elke laag stof isoleert, dus houdt allicht kou tegen.

Een lap -goedkope- dikke (over)gordijnstof, maak er een paar lussen aan. Maak twee haakjes in de bovenste hoeken van het kozijn en twee haakjes (boven) in het midden van het kozijn.

In de wintermaanden (als je fulltime werkt) vertrek je 's morgens in het donker en kom je 's avonds in het donker weer thuis.

Als je overdag daglicht in je kamer wil (weekend?), hoef je alleen de middelste lussen los te maken zodat het gordijn naar de zijkant valt.

Je moet dan dus wel zo af en toe een opstapje/kruk gebruiken, maar het is in elk geval een goedkope oplossing voor die paar koude maanden die we misschien nog gaan krijgen?

Maar misschien heb je een ruim budget?

Folie aanbrengen schijnt een dure grap te zijn. En ik heb meegemaakt dat alle folie weer verwijderd moest worden (dat was bij een bedrijf) omdat de GSM ontvangst weg viel vanwege die folie.
Ik was iets van twee tientjes kwijt voor vier ramen. Gewoon besteld via internet. Het is gewoon dun plastic, maar dat trekt dus ook stof aan.
Ik vind hier dingen van.
Ik wil sowieso elke dag licht naar binnen. Ik heb een hele zooi kamerplanten, een kat en een vriend die vooral in de avond werkt. Maar als het niet al te veel gedoe is is het misschien nog wel het overwegen waard. Makkelijker en goedkoper dan rolgordijnen iig.

En nee, het budget is ongeveer 0. Dus alles daarboven is al jammer. Maar in de kou zitten de hele dag is ook niets en de verwarming staat vol aan dus dat is ook gewoon heel erg zonde.

Ik bedoelde ook niet professioneel folie hoor, had al gezien dat dat een godsvermogen kost. Meer van die folie die je vastplakt of met een fohn op het raam 'smelt'. Zoiets bijv.

http://www.plakfoliewebsh ... folie/isolerend-raamfolie
Ik heb de gewone plakfolie van de Action, die is volgens mij bedoelt om geen doorkijk te hebben maar op de plekken waar de folie zit voelt het echt niet koud, of het isolerend is weet ik niet maar ik vind het veel schelen in temperatuur.

Volgens mij kost een rol een paar euro...
Daar heb ik iemand eerder over gehoord maar hier in de buurt lag er twee weken terug niets. Of is het zo'n soms aanbieding?
De vraag is hoe je kozijnen achterblijven als je de folie weg haalt (als je niet lang in dat huurhuis wilt blijven wonen en je moet straks alle kozijnen bij vertrek gaan opknappen/schilderen)?!

Misschien heeft Sabeltandcavia daar ervaring mee.

Verder kan ik natuurlijk niet inschatten hoe lastig het bij jullie is om een krukje midden voor het raam te zetten en dan, voordat je de overgordijnen sluit/opent, die twee lusjes vast/los te maken.

Het lijkt mij dat de planten er geen last van hebben en als de kat niet dagelijks in de gewone overgordijnen klimt, lijkt het mij geen probleem?
Bubbeltjesplastic op de ramen vastmaken.

Doen ze in Amerika ook veel heb ik gezien.
Precies, bubbeltjesplastic. Wij wonen in een antikraakpand met alleen enkele beglazing. Daarom hebben we alle ramen met bubbeltjesplastic bedekt want de energienota loopt op tot 400 euro als we dat niet doen. Belachelijk natuurlijk want met dubbele beglazing heb je dat helemaal niet meer. Ik zou dus vragen aan je huurbaas waarom het zo ontzettend tochtig is en of er iets aan gedaan kan worden. Hebben wij ook gedaan, zonder resultaat helaas. We gaan dan ook verhuizen want het is gewoon niet te betalen. Je kunt ook nog karton over het bubbeltjesplastic doen voor extra warmte maar dan is je licht weg. Succes iig.
Bubbelfolie zal ongetwijfeld isoleren maar dat ziet er natuurlijk niet uit.

Ik vind die doeken voor de ramen (had mijn moeder vroeger ook) eigenlijk geen gek plan. Nu vriend nog overtuigen
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Karton en bubbeltjes plastic is echt niet te doen, we wonen hier juist deels vanwege het uitzicht. De huisbaas komt van de week een kopje koffie doen (hebben goed en leuk contact) dus misschien dat er nog wel wat uitkomt.

Ze wil geen nieuwe ramen erin omdat ze twee jaar geleden een nieuwe keuken en badkamer geplaatst heeft, nogal een kostenpost dus. Daarnaast heeft ze een van de ramen dichtgekit zodat het niet meer tocht. Zie net dat er een beetje schimmel op staat

Kan misschien van een vriend zware gordijnen krijgen trouwens! Zo simpel maar had er niet echt aan gedacht tot het hier gezegd werd. Hij werkt in een theater dus zijn echt van die hele dikke. Denk niet dat de gordijnrailing het houdt dus dat met die doeken is misschien het beste. Hopelijk vindt de huisbaas dat oke. We gaan het zien.
Wij hebben bij een raam, omdat het enkel glas is, folie er voor geplakt. Het is lastig om het er strak op te krijgen. Ik vind het niet mooi, maar het helpt wel iets.
Zou zo zonde zijn want ons uitzicht..
Ik lees ook even mee. Dat gordijnen de warmte tegen houden snap ik wel, maar ik wil ook niet de hele dag met dichte gordijnen zitten. Net als TO wil ik eigenlijk iets wat nog wel licht doorlaat en idealiter zelfs wat uitzicht. Maar ons uitzicht is lang niet zo mooi als dat van TO, haha.

Bij ons gaat het trouwens om 3 ramen van ongeveer 50 bij 50 cm. Die zitten in de babykamer en voor baby wil ik toch wel graag wat warmte waarvoor niet per se de verwarming altijd hoog aan moet staan.

Hoe veel kost professioneel raamfolie dan eigenlijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven