10 mnd: opvang wil halfvolle melk geven ipv nutrilon3???

09-07-2007 22:55 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoonlief is bijna 10 maanden. Thuis en op de opvang krijgt hij nu nutrilon 2. Vanaf 10 maanden stappen we over op nutrilon 3, dacht ik dus. Op de opvang zijn ze van mening dat nutrilon 3 niets toevoegd voor goed etende kindertjes en dat vinden ze mijn zoon ook: 2 boterhammen, pap, fruit en groenten, het gaat er allemaal in en ook nog eens 4 flessen van 200 ml per dag.

Ze stellen voor of gewonen halfvolle melk te geven of nutrilon 2 te blijven geven. We mogen ook zelf nutrilon 3 meegeven, maar zij hebben het om bovenstaande reden dus niet

Ik vind dit raar. Lees namelijk dat je tot 1 jaar geen gewone melk moet geven ivm voedingswaarde. Wat geven jullie na 10 maanden?
Klopt Miffy, maar ik heb er nog 1 die al héél lang geen opvolgmelk meer krijgt :-)
quote:Suzeli, ik zou nog even wachten met voortplanten, als je van plan was 6 maanden BV te geven en je kind daarna aan de halfvolle melk te zetten.

(jee, wat zijn we weer aardig)

Nergens gezegd, alleen hoor en lees je overal reclame over opvolgmelk e.d. En ik wil er graag meer over weten want ik weet niet waarom een kind geen koemelk zou mogen enzo. dat moet ik nog leren. vandaar dat ik mee lees. (en wat ik zei liever nu dan wanneer er al een kind in de wieg ligt)
Oh ja, jij had twee maatjes, Eowynn

Onder het motto "eet gevarieerd en matig" krijgt mijn kind bv, opvolgmelk en yoghurt (en vaste voeding). Voor de matigheid zorgt hij zelf, want hij vertikt het regelmatig te eten

Kennelijk werkt zo'n reclameverbod op kunstvoeding voor kinderen jonger dan 6 maanden trouwens toch wel een beetje: voor kinderen die ouder zijn dan dat wordt de reclame van de kunstvoedingsproducenten ineens heilig (en BV kennelijk iets heel lachwekkends).

Toevoeging: ik zie nu de post van Suzeli hierboven, en die sluit hier ook mooi bij aan.
Nou nou Nippo, geïndoctrineerd klint wel heel erg onaardig. Zo lelijk deed ik toch niet?

Heb jij trouwens (wetenschappelijk) onderzoek gedaan naar de behoeftes van een kind rond die leeftijd?

Ik vind dat jij nakauwt wat de meeste mensen hier beweren, namelijk dat Nutrilon 3 niets toevoegt aan Nutrilon 2.

En dat het zoeter smaakt dan Nutrilon 2: dat wordt door veel mensen ook alleen maar nagekauwd hier. Juist door mensen die er tegen zijn en dus het verschil niet eens geproefd hebben, wat wij wel gedaan hebben. Wij vonden het niet zoeter. Bedoel jij inderdaad niet peutergroeimelk die je gratis hebt gekregen?

Ik ben de laatste die zomaar nakauwt wat fabrikanten zeggen. Ik let juist altijd op ingrediënten en voedingswaarden van producten. Voor mezelf en voor mijn kind. Ik vind de discussie rondom de commercialiteit van Nutrilon 3 misplaatst. Ik geloof oprecht dat het een passend product is. Ga discussiëren over andere producten zoals babykoekjes met suiker en dat soort dingen. Dàn heb je een echt punt.
What matters most is how you see yourself
Suzeli, ik zou even wachten tot je daadwerkelijk een kind hebt (en een jaar voedt) voordat je dit soort stelligheden gaat beweren. Al was het maar omdat je tegen die tijd wel geloofwaardig bent en nu niet.

Bovendien: voor iemand die zo stellig beweert dat er geen poedermelk in komt, vind ik een half jaar voeden rijkelijk kort. Ik weet niet wat je in dat tweede halve jaar wilt geven, maar optie 1 is moedermelk en optie 2 is poedermelk. Meer smaken zijn er niet.

Over nutrilon 3: dat is marketing, dames, trap er niet in. Een kind mag met een jaar gewoon normale koemelk en tot die tijd voldoet nr. 2 ook prima. Dat is ook wat de fabrikanten zelf beweerden tot een of andere slimmerik bedacht dat er nog meer geld te verdienen was met een nr. 3 die je tot anderhalf jaar zou moeten geven.
Jane, ik heb geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de behoeftes van kinderen van 1 jaar. jij wel dan? Want je zegt dat je juist altijd let op ingrediënten en voedingswaarden van producten, maar waar let je dan precies op? Wat moet er volgens jou precies inzitten, en waarom is nutrilon 3 dan zoveel beter dan gewone melk?
Jane, een kind van 10 maanden eet als het goed is redelijk wat vaste voeding, melk wordt steeds minder belangrijk. Volgens mij kun je beter proberen te zorgen dat je kind via de vaste voeding binnen krijgt wat het in deze levensfase nodig heeft, aangevuld met opvolgmelk nummer 2, dan nog weer nieuwe poedermelk te gaan introduceren.
Ik heb alleen gezegd dat ik de kriebels krijg van het poedermelk idee, ik heb nergens gezegd dat ik het nooit aan mijn kinderen zal geven ik heb alleen gezegd dat ik mijn kind liever geen onnatuurlijk gezoet voedsel wil geven. Ik wil gewoon graag weten wat ik eet en dus ook wat ik bij een kind naar binnen schuif.

Ik heb er gewoon nog geen verstand van dus ben ik hier voor ideeen.
Jane, ik ben dan wel oprecht benieuwd naar de ingrediëntenlijst van nutrilon 2 en nutrilon 3. Als zo veel mensen beweren dat het zoeter is, dan zou dat daarin terug te vinden moeten zijn. Ik kan deze info op internet niet vinden.
Miffy, Natuurlijk kreeg ze vaste voeding met alle benodigde voedingswaardes. Ik beweer ook niet dat ze alles uit de melk moest halen. Ze kreeg rond die tijd trouwens nog maar 1 flesje of 2 flesjes melk per dag. Ik weet 't niet precies meer.

Wat is er trouwens mis met het introduceren van nieuwe poedermelk voor een periode van 2 maanden? 'Introduceren' en 'nieuwe' klinkt zo formeel. 'Introduceer' je ook nieuw fruit, nieuwe koekjes e.d.? Bij mij krijgt ze het gewoon.

Mijn punt is dat het verschil tussen Nutrilon 2 en 3 hier zo groot (en negatief) gemaakt wordt, terwijl er veel relevantere discussies kunnen plaatsvinden over baby-/peutervoeding.
quote:Suzeli schreef op 17 oktober 2008 @ 10:46:

Ik heb alleen gezegd dat ik de kriebels krijg van het poedermelk idee, ik heb nergens gezegd dat ik het nooit aan mijn kinderen zal geven ik heb alleen gezegd dat ik mijn kind liever geen onnatuurlijk gezoet voedsel wil geven. Ik wil gewoon graag weten wat ik eet en dus ook wat ik bij een kind naar binnen schuif.

Ik heb er gewoon nog geen verstand van dus ben ik hier voor ideeen.

Als je geen poedermelk wilt geen, dan zul je door moeten voeden tot je kind een jaar is. Dat kan gewoon (mijn kind krijgt ook niets anders dan moedermelk en is net een jaar geworden), maar het kan ook gewoon niet lukken met de borstvoeding, om wat voor reden dan ook. Daar kun je van te voren niets over zeggen.

Eet je zelf alles biologisch? Nooit uit een pakje? Eigengebakken brood? Ik snap dat je het belangrijk vindt dat je weet wat je je kind te drinken geeft en dat is ook prijzenswaardig. Maar op het moment dat biologisch rechtsdraaiend bij de juiste maanstand geplukt niet lukt, dan ben je maar wat blij dat er ook nog honig snel klaar maaltijden zijn, want je moet toch gewoon eten binnenkrijgen.

Als je overigens meeleest en post uit interesse en om er wat van op te steken, dan zou je dat misschien beter kunnen doen in neutrale, vragende vorm.
Hoi Qwertu, precies ! ik kon ook niets vinden over meer suiker of zoetstoffen in Nutrilon 3. Niet op de site en niet op de verpakking. Ik vond het ook echt niet zoeter smaken. Dus waarom zoveel mensen dat beweren, snap ik niet. Als iemand mij dit kan aantonen, ben ik om .

Ik ben overigens al lang uit de Nutrilon, dus ik kan het verschil niet meer aangeven.
Jane, nu je het zegt: nieuw voedsel introduceer ik inderdaad. We geven zoon ook geen eten, we bieden het aan - daar had ik mezelf laatst al op betrapt.

Ik ben gewoon niet zo van de onnodige babymeuk: als opvolgmelk 2 het ook doet, maak ik dat pak leuk op en begin niet aan iets dat verder niks toevoegt. Opvolgmelk nummer 3 is volgens mij puur een vinding om ouders langer aan poedermelk te binden dan voor hun kind nodig is. Roep er nog een keer bij dat je "voor je kind natuurlijk het beste wil" en tadaa: ouders gaan zich al zorgen maken als een kdv het spul niet in huis wil halen, en zeggen, zoals jij, leuk de fabrikant na dat het zo'n passend product is.

Toevoeging: een tijdje terug postte er ook iemand op het forum die zich zorgen maakt dat haar kind geen danoontjes moest, want hoe moest dat nou? Fabrikanten van babyvoeding slagen er kennelijk heel goed in ouders ervan te overtuigen dat hun producten onmisbaar zijn, ook als ze dat niet zijn.
Voor degenen die echt graag het verschil tussen 2 en 3 willen weten: Nutrilon heeft een advieslijn die je kan bellen. Die weten het hopelijk wel. Ja, ik weet dat je dan iemand te spreken krijgt die in dienst is van Nutricia, en dus niet onbevooroordeeld. Echter, ik heb zelf laatst gebeld met een vraag en kreeg een advies dat slecht was voor de beurs van meneer Nutricia en goed voor mijn beurs

Suzeli: voor jou hoop ik dat het lukt met de borstvoeding, want zo niet, dan heb je toch weinig keus behalve poedermelk.
sorry, volgende keer beter. Ik vin die reclame ook zo stom :puke: (die met dat peutertje in z'n aura)

Als het niet lukt dan is het niet anders.
Van het pak Friso 3 (ok geen nutrilon): bevat 4,5 gr suiker per 100 ml.

Hoeveel suiker er in Friso nr 2 zit weet ik niet want daar heb ik geen pak meer van staan.

En van 3 wel maar die is nog overgebleven van dochter, toen we naar Turkije gingen.

Ik ben ook niet van plan tot anderhalf jaar nummer 3 te geven.

Ga binnenkort maar eens testen of zoon gewone melk ook lekker vindt.
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 17-10-2008 15:42
Reden: 3, 2, 1 whatever ;)
% gewijzigd
quote:Eowynn_ schreef op 17 oktober 2008 @ 10:27:

Nippo, bedoel jij niet die peutergroeimelk die je gratis hebt gekregen? Dat hebben ze toen een tijdje gedaan. Dat is nóg erger dan Nutrilon 3, voor kindjes tot een jaar of 3/4 geloof ik. Zo idioot dat dat uberhaupt verkocht wordt. En mensen maar mekkeren dat tot 3 of 4 jaar BV geven onnatuurlijk is, terwijl je wel geacht wordt om je kind vol te gieten met 'peutergroeimelk'.Dat zou best kunnen, dat dat het was. Het was in ieder geval geen poeder, maar zat gewoon in flessen. Dat was in ieder geval erg zoet. En 6 liter inderdaad, er werd ineens zo'n hele doos thuis bezorgd.
In 'mijn tijd' bestond nummer 3 nog niet eens ;)

Vergelijk de voedingswaarde lijst eens (in de winkel). Want ik vraag me af of er werkelijk verschil is.

Kijk maar eens bij de hema op de potjes met viezemientjes. Je hebt kauwtabletten voor kinderen, en voor volwassenen. De lijst met wat erin zit is exact hetzelfde, op 1 ding na. En dat ene ding is voor kinderen 50% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid, dus om 100% binnen te krijgen moet ik mijn kind de volwassen versie geven. Wat ik trouwens ook doe. Hier komen de vitamine toevoegingen in de winter wel het huis in, dochterlelie eet slecht groente, en fruit gaat er in de winter ook al niet zo super in, vandaar.

En Mac Mama, koeienmelk wordt afgeraden tot 1 jaar ivm darmen en maag, en eventuele allergieen. Maar het is natuurlijk niet zo dat een kind op de dag van zijn verjaardag ineens heel anders is dan de dag ervoor. Als ze op het KDV goede ervaringen hebben met gewone melk, zou ik me niet teveel zorgen maken.

Het verschil tussen halfvol en vol is het vetpercentage. Voor kinderen is volle melk op zich wel oke, omdat vet voor de opname van bepaalde vitamines zorgt, en een kind kan wel wat vet gebruiken voor de groei. Maar als er voldoende vetten in de normale voeding zitten, dan is halfvolle melk ook prima.

En mijn dochter vindt melk vies. En ze groeit waar je bij staat, dus het zal toch wel meevallen.
Ik ga na 10 maanden (dochter is nu 9,5 maand) gewoon door met de borstvoeding. Als ik flesvoeding had gegeven, was ik doorgegaan met nr. 2 en met 1 jaar voorzichtig begonnen met gewone koemelk.

Het verbaast me eigenlijk dat sommigen hier er erg van opkijken als je met 1 jaar nog borstvoeding geeft.... het voelt een beetje als uitgelachen worden, zoiets stond er ook... (niet dat ik het me persoonlijk aantrek hoor, wij gaan gewoon lekker door met de borstvoeding ).
quote:mamalelie schreef op 17 oktober 2008 @ 15:45:

Vergelijk de voedingswaarde lijst eens (in de winkel). Want ik vraag me af of er werkelijk verschil is.

Toevallig was ik vandaag bij de drogist en ik heb inderdaad de ingrediëntenlijsten met elkaar vergeleken. Zo op het eerste oog zit er hetzelfde in, maar in andere verhoudingen. (Ik heb er geen wetenschappelijke studie van gemaakt daar in het Kruidvat. ) Uit de voedingswaarde-tabel bleek dat in nr. 2 over de hele linie genomen meer eiwitten, meer vetten, meer vitaminen, mineralen en spoorelementen zitten. Als ik de waarden die ik een beetje half-half onthouden heb (ik zei het al: niet wetenschappelijk ) vergelijk met de samenstelling van koemelk qua eiwitten en vetten (zoals ik die op internet vind) dan sluit nr. 3 beter aan bij koemelk dan nr. 2. Ik weet niet meer de precieze getallen, maar zo op het eerste oog & geheugen zou het zomaar kunnen zijn dat nr. 3 qua eiwit- en vetverhouding zo'n beetje onderling uitwisselbaar is met gewone koemelk.

Qua koolhydraten lijkt nr. 2 zelfs iets meer koolhydraten te bevatten, wat zou betekenen dat nr. 3 juist iets mínder zoet is.

Overigens vond ik hier wel een leuk vergelijkend staatje van verschillende melksoorten. De groeimelk die erin opgenomen is, is weliswaar made in Belgium en voorgeschreven vanaf 1 jaar, maar dat was volgens mij het aanvankelijke voorschrift van nr. 3 ook.

Behalve op de sites van de melkbrouwers zelf heb ik overigens nog nooit ergens teruggevonden dat de tussenstap tussen nr. 2 en melk (namelijk door introductie van nr. 3) noodzakelijk is. Wél staat me bij uit onafhankelijke informatie dat er juist vermeld wordt dat het niet nodig is.

Maar goed. Het misverstand over zoeter en dezelfde samenstelling als nr. 2 is uit de wereld nu. Blijft staan het misverstand dat het bij nr. 3 zou gaan om iets anders dan "gewone melk met toevoegingen", waarbij je de toevoegingen en de gewone melk dus ook voor veel minder geld los kunt kopen.
ik ben een heul slechte moeder, want ik geef mijn dochter die begin deze maand al 1 is geworden nog steeds nr.2 Mijn dochter krijgt EnfamilAR2 (een dieetvoeding voor kids met ernstige reflux).

Ik heb gewacht tot de herfstvakantie (die vandaag begonnen is hier, jippie!) om over te stappen op gewone halfvolle melk met toegevoegde johannesbroodpitmeel, om de reden dat ik dan een hele week met haar thuis ben en ik dan kan kijken hoe ze hier op reageert.

Ik heb me alleen een beetje misrekend, want ik heb nog 2 onaangebroken blikken Enfamil AR2 in de kast staan. Maar ik denk dat ik deze week die melk-met-johannesbroodpitmeel probeer en lukt dat goed, dan eerst nog even die 2 blikken op maak (want zo zonde van het geld anders, ¤12,50 per blik) en dan weer verder ga met melk-met-johannesbroodpitmeel.

En als de melk-met niet goed gaat zal ik zelfs nog een tijdje langer door moeten gaan met nr. 2. En nu ik dit topic zo lees vraag ik me af, hoe erg is het om een paar maanden langer met nr. 2 door te gaan?

Om ook even on-topic te reageren: ik zou ook nooit nummer 3 kopen, heb ik bij mijn andere kids ook niet gedaan, om precies dezelfde redenen als bovengenoemd, waarvan de belangrijkste:

het voegt niks toe en is dus pure geldklopperij
Whatever, I do what I want
Even een vraagje aan Macmama. Als je kindje met 10 maanden zo goed (en veel) eet, waarom krijgt hij dan nog 4 keer per dag zo'n volle fles? Is dat niet een beetje veel van het goede?
Ik vind 4 keer een volle fles op die leeftijd ook wel veel, maar het zal wel een hongerig kind zijn denk ik? Is 800ml eigenlijk niet teveel op die leeftijd?
4 flessen + pap, dus dat is 5 keer zelfs...

Toen zoon fruit, groente en brood at, kreeg hij nog 3 keer per dag (borst dan, geen fles) en dat is nu nog zo. En dan is tussen de middag niet eens meer een hele voeding, maar een beetje drinken na de boterham.

En als hij hongerig is met zoveel eten, dan kun je dat "oplossen" door bijvoorbeeld meer vezels in brood/groente/aardappels etc. Als het voor het vocht is kun je meer water/thee/sap geven. Die van mij tankt ook wel 600 ml water/sap weg op een dag (en vaak nog wel meer ook).
Meestal lees/hoor je dat kinderen die bv krijgen nog langer meer voedingen krijgen, maar ik zit hier nu (met 9,5 maand dus) op 3 a 4 voedingen (ligt eraan of ze 1 of 2 keer slaapt), ik denk dat ze hooguit 500ml bv binnenkrijgt. En sap/water drinkt ze haast niet. Maar bijna een liter flesvoeding met 10 maanden is wel erg veel toch? Dat is toch de hoeveelheid die baby's krijgen voordat ze bijvoeding krijgen?

Ik zou ook bij een hongerige baby iets anders aanbieden dan zoveel melk, maar goed, ik gokte maar wat he, laten we maar even wachten op het antwoord van TO .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven