Werk & Studie alle pijlers

Van spw naar sph

10-01-2016 10:58 16 berichten
Paar jaar geleden heb ik mijn spw afgerond, maar waar ik nu werk, vind ik de hbo ers functie zoveel leuker! Vandaar dat ik in september met sph(deeltijd) wil beginnen.

Iemand hier ervaring mee? Het verschil, tempo, vrijstelling etc.
Geen ervaring met sph maar goed om te doen. Wil je werkgever bijdragen aan opleidingskosten met evt leerplaats?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit een aantal jaren geleden gedaan, zat toen bijna 10 jaar tussen spw en SPH. Ben blij dat ik het gedaan heb. Heb halverwege de opleiding baan op HBO niveau gekregen.

Je hebt wel minimaal 18 uur ( geloof ik) werk in een SPH gerelateerde baan nodig.

Ik vond het goed te doen de combinatie al moet je wel rekening houden met flink wat uren huiswerk.

SPH is veel verdiepender dan spw en interessante vakken. Sommige vakken weer minder maar ik heb een leuke tijd gehad en er best veel aan gehad.
Ik heb niet gekozen voor vrijstelling trouwens omdat ik al behoorlijk wat jaren uit het leren was. Maar volgens mij kon dit wel. Ga je de opleiding SPH doen of sociale work? Ik heb die laatste gedaan en kreeg daardoor ook het eerste jaar overkoepelende vakken van MWD en CMV. Vond dat een meerwaarde boven alleen de opleiding SPH.
Ik weet alleen dat vrienden met die achtergrond bijna geen baan kunnen vinden.

Kun je bij je huidige werkgever een hogere functie krijgen?
quote:JulienClerc schreef op 10 januari 2016 @ 11:44:

Ik weet alleen dat vrienden met die achtergrond bijna geen baan kunnen vinden.

Kun je bij je huidige werkgever een hogere functie krijgen?Idem.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Heb het nog niet met mijn huidige werkgever overlegd. Er is net reorganisatie geweest, dus alles moet weer een beetje op gang komen.

Ik vind het ook niet erg om mijn opleiding zelf te betalen.

Ik zou het ook niet erg vinden om straks mbo en hbo functie te doen, dat doen meerdere collega's. Staan op de groep (mbo) maar zijn daarnaast ook mentor van de cliënten (hbo)

Ben meer benieuwd naar de overgang, spw naar sph
Ik ben twee jaar geleden begonnen aan SPH. Gezien het feit dat ik SPW had gedaan (wel niveau 4, anders mag het niet) heb ik vrijstelling gekregen van het eerste jaar. Ik ben dus begonnen in het tweede jaar, aankomende september ga ik afstuderen. Hiervoor moet je wel een hele toetsing afgaan.

Er ligt een groot verschil tussen SPW en SPH. SPH vind ik zelf veel (uiteraard) interessanter. Ik ben begonnen met deze opleiding als deeltijder in de ouderenzorg. Als deeltijder moet je zelf je opleiding betalen en zelf je boeken, daarbij krijg je minimale begeleiding. Ik heb er toen bewust voor gekozen om te gaan solliciteren voor een Duaalplek. Ik kreeg binnen drie maanden een plek aangeboden in de gehandicaptenzorg. Als dualer, krijg je wel leerlingloon. Maar daar tegenover staat dat je werkgever je opleiding en je boeken betaald. Daarnaast krijg ik nog studiefinanciering volgens de oude regeling.

Je moet minimaal 20 uur werken, maar ze raden 24 uur aan. Ik heb al die tijd 24 uur gewerkt, maar ga binnenkort naar 28 uur. Je moet veel discipline hebben. Naast je onregelmatig werken moet je ook huiswerk maken en natuurlijk je huishouden (als je die hebt). Ik vind de combinatie super. Alles wat je leert kan je gelijk inzetten en daarnaast verdien je geld (en super veel ervaring).

Mocht je nog vragen hebben mag je me altijd een PB sturen.
Er zat bij mij een behoorlijk aantal jaren tussen en de spw opleiding was voor mij meer lang leve de lol en vrij makkelijk. Niveau was vrij laag en heb er weinig aan gehad voor m'n werk, behalve dat ik een diploma had waardoor ik in die richting een baan kon krijgen en veel leerde in m'n stages wat wel van pas kwam in m'n werk. Maar het werk leerde ik in de praktijk.

SPH is veel vakinhoudelijker, verdiepender en breder. Ook omdat je meer leert over wetten en regelgeving. Je gedwongen wordt om je werk opnieuw te bekijken binnen ethische kaders, de huidige ontwikkelingen, geschiedenis van de zorg en daarnaast ook een stuk psycho educatie krijgt. Voor mijn ontwikkeling als professional heb ik er veel aan gehad.

Daarnaast leer je ook veel over jezelf, je waarden en normen en hoe je als professional in je werk staat. Wat je sterke kanten zijn, hoe je die kan uitbreiden en welke kanten je nog verder kan ontwikkelen.

Ik vond de inhoud en het niveau tussen spw en SPH groot.
Depster ik stuur je even een pm!

Tjengaz, spw vond ik het niveau dus ook echt laag, vandaar dat ik benieuwd ben naar het verschil! Enige wat ik aan spw heb gehad is idd het papiertje!
Depster, ik heb je een privé bericht gestuurd, maar doen ik op verzenden klikte kwam er een fout op de pagina, weet dus niet of het Is aangekomen!
Hij is niet aangekomen, ik zie ook dat jij je PB functie niet hebt aan staan, wellicht helpt het om die aan te zetten.
Nou het lukt dus echt niet despter
Bijzonder, ik zal jou wel een berichtje sturen, wellicht lukt het dan
Ik heb 1 jaar de spw gedaan en ben toen overgestapt naar de sph. Ik heb een vwo diploma. Maar wilde eerst met de spw beginnen om in te komen. En eigenlijk had ik beter de spw af kunnen maken. Wat ik zo jammer vind aan de hbo functies, is dat je de clienten nauwelijks meer ziet of spreekt. Dan ben je persoonlijk begeleider en heb je 30 dossiers onder je verantwoordelijkheid, oid. Dus echt vaak spreek je ze niet persoonlijk. Ik vond het werk op de werkvloer het leukst, op de groep dus. Als je eenmaal een hbo diploma hebt, denk ik dat ze je niet meer aannemen als groepsleider.

Maar goed, ik ging door mijn hoeven in het laatste jaar sph, dat komt door mij persoonlijk hoor. Het is een goeie opleiding, als je zelf veel extra ernaast doet. Ik deed cursussen op mijn werk, op school en las veel extra. En je moet eigenlijk stage lopen in twee disciplines, dat maakt iig indruk op je cv. Ik heb in de gehandicaptenzorg gewerkt en 1 jaar met kinderen en pubers met een verstandelijke beperking en een gedragsstoornis. Dus dat is meer het probleemgedrag waar je dan mee werkt. Ik had dus wel een vette cv, alleen nam ik teveel hooi op ijn vork en ik mankeer van alles. Als je het zoals mij doet, is het wel zwaar. Ik was lang bezig met mijn huiswerk, helemaal in tentamenweek. En deed ook extra dingen op mijn werk, begeleidde stagiaires en gaf leiding. Dat moet je wel zelf regelen bij je stage-adres, dat je alle competenties haalt. Dus wel vrij zelfstandig allemaal. Ook je studie en stage-begeleider moet je vaak zelf aanzwengelen. Dat hoor je iig vaker. Ik kreeg dus een salaris en mijn werk betaalde school. Klinkt goed maar tis geen vetpot, check de salarissen maar.

Maar het is geen moeilijke opleiding. Blokken hoeft niet echt maar je werkt wel aan literatuurstudies waar je dan met vier anderen een lijvig verslag over moet schrijven. Veel zelf-reflectie en je werkt vaak in groepjes in de klas. Hele aardige leraren, van die geitenwollensokken. En ook ruimte voor creatieve uitingen, soms. Ik vond het iig geweldig, alleen met het diploma ga je dus de mensen zelf niet meer vaak zien. Succes iig!
Depster en beau, jullie pb functie staat beiden aan hoor. Als het niet lukt, ff de mods mailen. Forum@viva.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven