Chips op het kdv?

18-10-2008 22:53 431 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een dochter van 18 maanden. Zij gaat sinds ze 14 maanden is 2 dagen per week naar het kdv. Ik ben tot nu toe zeer tevreden over het kdv, over de leidsters en de communicatie tussen mij en de leidsters.

Afgelopen vrijdag haalde ik mijn dochter op en kreeg zoals altijd een korte overdracht van 1 van de leidsters (de mentrix van mijn dochter). Tijdens deze overdracht vertelde zij mij onder meer wat mijn dochter die dag allemaal gegeten had. Nu heeft ze na haar middagslaapje als tussendoortje fruit en chipjes gekregen. Mijn eerste reactie was nogal direct (ben ik meestal ) Ik vroeg wat voor chips ze bedoelde; nibbits. Daarop zij ik direct dat ik het niet wilde hebben dat mijn dochter chips kreeg.

De leidster reageerde een beetje verbaasd. Zij gaf aan dat ze dit wel vaker deden. Zo af en toe kregen de kindjes wat extra. Dit zou niet wekelijks gebeuren. Zo krijgen ze soms een knakworstje of een kipnugget bij de boterham en chipjes na het middagslaapje.

Daarbij vertelde ze dat mijn dochter de chipjes erg lekker had gevonden…….Wel gaf ze ook direct aan dat als ik het niet wilde zij dit zou opschrijven.

Daarop dimde ik wat in. Ik begon te twijfelen. Heb gezegd dat ik hierover na wil denken en hierop terug zou komen. Het was al met al absoluut geen vervelend gesprek.

Nu ben ik dus erg aan het twijfelen en wil graag advies en meningen van verschillende mensen horen, vandaar mijn topic hier.

Enerzijds wil ik nog niet hebben dat mijn dochter snoep of chips krijgt. Ook kipnuggets en knakworstjes vind ik eigenlijk niet nodig. Lekkers is voor mijn dochter nu een liga of rozijntjes. Dit vindt ze heerlijk en geef ik haar als tussendoortje (naast fruit).

Anderzijds wil ik haar niet in een uitzonderingspositie stellen. Als alle kindjes aan tafel chipjes krijgen en zij niet vind ik ook sneu. Zij weet nu immers dat chipjes lekker zijn (en daar baal ik van!)

Nogmaals graag advies.
Ik vind 18 maanden ook nog wel erg jong voor chipjes, dus jouw schrik vind ik vrij normaal. Kind boven de twee jaar ok, maar kom op he, nog een dreumes. Laat haar lekker die rozijntjes opsnoepen als ze daar ook van geniet. En uitzonderingspositie, als ze drie is, niet met deze leeftijd.

Blijf bij je eigen gewoontes. Waarom kinderen zo jong al wennen aan die troep.

En ik ben echt niet de moeilijkste op dat gebied.
Kan me voorstellen dat je dat niet nodig vindt.
Ik begrijp wel dat je er niet blij mee bent. Als ik jou was zou ik het eens met andere ouders bespreken. Grote kans dat deze ook niet op de hoogte zijn en er niet blij mee zijn. Misschien kunnen jullie dan gezamelijk aangeven dat jullie deze traktaties liever niet meer zien. Dan sta je ook niet voor het dilemma dat je je kind niet in een uitzonderingsposite wilt stellen.
The time is now
Geloof me, ze komt er toch wel achter dat chippies, knakworstjes etc. lekker zijn. Leef jij zelf trouwens op een dieet van alleen maaltijden en rozijntjes en liga?

Ze gaat echt niet ophouden van rozijntjes en liga te houden omdat ze elders ook wat anders krijgt. Bij jou krijgt ze het -nog- niet. Fijn. Ergens anders wel, ook fijn.

Ik hoop dat je haar gewoon mee laat doen met de rest want traktaties bij een kinderdagverblijf zijn echt altíjd met mate.
Ik snap dat niet zo, al die mensen die er zo op tegen zijn dan hun kind iets lekkers krijgt.

Bij de creche waar mijn zoon heen ging kregen de kindjes ook weleens een extraatje bij de boterham (inderdaad een knakworstje) of een paar chipjes in de middag. Niet onder het jaar, maar als ze een jaar waren geweest dan werd er met mate iets gegeven.

Mijn zusje is ook falikant tegen het geven van iets lekkers aan haar kind, die krijgt alleen bruine boterhammen en een zoutloze rijstwafel. Ze vindt het niet nodig.

Wat is het bezwaar om niets te geven? Je eet zelf toch ook weleens iets lekkers?
ik wilde het ook niet en heb dat bij de intake al aangeven (en dat vonden ze erg vreemd) maar het is verder nooit een probleem geweest. mijn kinderen hebben er nooit wat van gemerkt, en als ze het wel merkte maakte het ze niks uit.

nou had mijn jongste een melk allergie/intolerantie dus die mocht het meeste toch al niet, maar ook pindakaas op brood of zo wilde ik niet en ook dat werd netjes gerespecteerd.

ik ben nog steeds blij dat ik heb vast gehouden aan mijn standpunten. mijn kinderen zijn nu 2 en 3 en willen nog steeds liever rozijnen (of paprika/komkommer/tomaat) dan een snoep of chips.
Ben ook helemaal niet tegen iets lekkers, maar maak dan bijvoorbeeld pannekoeken in plaats van kip nuggets.
lastig idd. Je hebt je eigen principes, maar je wil je dochter niet buiten sluiten.

Bij ons op de creche krijgen ze ook weleens wat extra's. Heb er zelf geen moeite mee. Hij krijgt van mij ook weleens een extraatje. Ik krijg altijd overdracht als ze wat lekker gehad hebben, en zo heel vaak gebeurt het niet. Snoep geven ze trouwens nog niet, dat geven ze vanaf twee jaar af en toe. Ik heb het over de dingen als knakworstjes enzo.
Ik moet het eerste kind nog tegen komen wat liever een tomaat eet dan een snoepje of chipje.

Ik geloof je wel, maar ik ken ze niet. En dat komt echt neit omdat ze op het kinderdagverblijf weleens iets hebben gekregen. Ik heb ook liever chocola dan een stuk komkommer.
quote:whopper schreef op 18 oktober 2008 @ 23:03:

Ik moet het eerste kind nog tegen komen wat liever een tomaat eet dan een snoepje of chipje.

Ik geloof je wel, maar ik ken ze niet. En dat komt echt neit omdat ze op het kinderdagverblijf weleens iets hebben gekregen. Ik heb ook liever chocola dan een stuk komkommer.

Kind vroeg hier bij thuiskomst van vakantie na week pizza, patat en snoep gegeten te hebben om komkommer

Normaal gesproken inderdaad niet.
quote:whopper schreef op 18 oktober 2008 @ 23:00:

Wat is het bezwaar om niets te geven? Je eet zelf toch ook weleens iets lekkers?

Ach, op zich snap ik het wel. Als je kind net zo blij is met rozijntjes als iets waar een stuk meer suiker in zit, waardom dan kiezen voor de suiker. De blijdschap is, nu ze de suiker nog niet kent, net zo groot.

Ik snap de houding dus wel, maar wil hem zelf niet toepassen omdat ik zo geniet van mijn zoon die duidelijk z'n voorkeuren begint te krijgen, en geniet van nieuwe smaaksensaties af en toe.
Ik was eerst ook redelijk streng omdat het zo schijn te te horen als verantwoorde ouder of zo (tsja... dat is toch het beeld wat je mee krijgt in je omgeving), maar eigenlijk ben ik het wel met Whopper eens. Zoon krijgt hier ook alleen rozijntjes en liga, maar als hij op het kinderdagverblijf iets anders krijgt zoals jij beschrijft vind ik dat prima. Ze geven hem geen vergif, het gebeurd met mate, dan zie ik eigenlijk niet in waarom niet. Zoon is 15 maanden, maar wil alles wat wij eten ook proberen, dus ik zou het zielig vinden als hij op de creche ineens dit soort dingen niet mee mag doen. Hij was eerst allergisch dus mocht veel dingen niet, maar nu hij in principe alles mag ga ik het niet meer tegenhouden.
quote:Star schreef op 18 oktober 2008 @ 23:02:

Ben ook helemaal niet tegen iets lekkers, maar maak dan bijvoorbeeld pannekoeken in plaats van kip nuggets.Wat is er beter aan pannekoeken (vaak met stroop en suiker of andere zoetigheid) dan kipnuggets???
Chipjes ok, traktaties ok, maar we hebben het hier over een kind van 18 maanden. Net baby af.

Als het dan toch moet, want inderdaad hou je het toch niet tegen, dan vanaf een jaar of twee.

Oh en whopper, ik heb een zoon die het liefst de hele dag wate drinkt en een dochter die echt de tomaatjes verkiest boven een snoepje. Vind ze gewoon lekker, gezonde dingen. Olijven, ik gruwel ervan, maar ze bestaan toch die kinderen.
[quote]Lika schreef op 18 oktober 2008 @ 23:06:

Ik was eerst ook redelijk streng omdat het zo schijn te te horen als verantwoorde ouder of zo (tsja... dat is toch het beeld wat je mee krijgt in je omgeving), quote]

Dat had ik ook heel erg. "Mijn zoon krijgt alleen maar verantwoord te eten". Hahaha. Je had hem gisteren van de patatjes met een beetje mayo moeten zien smullen. Geweldig.
quote:Lika schreef op 18 oktober 2008 @ 23:08:

[...]

Wat is er beter aan pannekoeken (vaak met stroop en suiker of andere zoetigheid) dan kipnuggets???Ze worden niet gefrituurd.
Het kind van mijn zusje mag op de creche niet eens een lange vinger als de anderen dat wel krijgen.

Ik heb er nooit bij nagedacht of ik dat wel of neit wilde voor mijn zoon. Na zijn eerste verjaardag zijn we losser geworden met eten en deed hij gewoon mee, dus een mariakaakje of lange vinger op de creche als drie-uurtje. Geen probleem.
Ik vind het wel heel raar dat dit soort dingen niet (eerst) met de ouders besproken wordt.
The time is now
Pannekoek vind ik ook ok, lange vinger ook, maar chips, kipnuggets enz vind ik overdreven en zo volstrekt onnodig.
Och, natuurlijk had ik vooraf ook mijn ideeen over verantwoord ouderschap. Voor het eerste jaar geen suiker en slechte dingen (daar heb ik me aan gehouden) geen omkoperijen van mijn kant, geen chantage met toetjes, geen televisie als oppas.....

ach.

sja.
Ik vind het heel normaal dat een kind af en toe wat lekkers krijgt. Doen we zelf toch ook?

Als het af en toe gebeurt zie ik het probleem er niet van in.

Je moet die chips denk ik ook niet zien als een bak vol, maar een paar chipjes. En een knakworstje, geen vier. Wat is daar mis mee?
quote:domnaiefmutsje schreef op 18 oktober 2008 @ 23:11:

Pannekoek vind ik ook ok, lange vinger ook, maar chips, kipnuggets enz vind ik overdreven en zo volstrekt onnodig.Liever suiker dan zout dus ???
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:krokusje schreef op 18 oktober 2008 @ 23:06:

[...]

Ach, op zich snap ik het wel. Als je kind net zo blij is met rozijntjes als iets waar een stuk meer suiker in zit, waardom dan kiezen voor de suiker. De blijdschap is, nu ze de suiker nog niet kent, net zo groot.

Ik snap de houding dus wel, maar wil hem zelf niet toepassen omdat ik zo geniet van mijn zoon die duidelijk z'n voorkeuren begint te krijgen, en geniet van nieuwe smaaksensaties af en toe.Maar het is niet eens iets waar heel veel suiker in zit zoals snoep op zo, het gaat om hartige dingen (wat nibbits, knakworstjes en kipnuggets). Eerlijk gezegd heb ik dat veel liever dan al die zoetigheid op brood. En iemand schreef dat ze ook niet wilde dat haar kind pindakaas kreeg op brood. Waarom niet dan? En wat mocht je kind wel op brood dan? Zoon had een koemelk allergie en ik wasjuist blij met dingen als pindakaas omdat hij op de creche anders alleen maar smeerworst (veel meer troep) of zoetigheid op brood kon eten.
quote:whopper schreef op 18 oktober 2008 @ 23:11:

Och, natuurlijk had ik vooraf ook mijn ideeen over verantwoord ouderschap. Voor het eerste jaar geen suiker en slechte dingen (daar heb ik me aan gehouden) geen omkoperijen van mijn kant, geen chantage met toetjes, geen televisie als oppas.....

ach.

sja.Eerste heb ik me aan gehouden, rest ook al vrij vlot sinds puberaal peutergedrag laten varen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven