Hoe vaak ben jij aangerand?

13-01-2016 16:05 373 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aanrandingen, en verkrachtingen, komen helaas veel voor. Naar schatting heeft zeker 1 op de 3 vrouwen er weleens mee te maken gehad. De aangiftebereidheid is zeer laag waardoor we slechts kunnen spreken van een schatting.

Wat is nu precies aanranding? Er is sprake van aanranding wanneer iemand door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid een ander dwingt tot het plegen of dulden van ontuchtige handelingen. Er moet dus sprake zijn van dwang én die dwang moet leiden tot het plegen of dulden van ontuchtige handelingen. Ontuchtige handelingen zijn handelingen met een seksuele ondertoon.

Ook ik ben (meermalen) slachtoffer van aanranding geweest . Ik kan me door eigen ervaring en door ervaringen van vriendinnen nauwelijks voorstellen dat slechts 1 op de 3 vrouwen dit meemaken.

Deze poll geeft wellicht ook geen compleet en objectief cijfer maar geeft misschien wel een idee over aantallen.

Hoe vaak ben jij aangerand?

Totaal aantal stemmen: 529

Nog nooit (52%)
0 tot 3 keer (34%)
3 tot 10 keer (9%)
Vaker dan 10 keer (5%)
Naar aanleiding van de aanrandingen in Keulen heb ik met mijn dochters een gesprek gehad over wat wel en vooral niet kan. Ik denk dat het goed is om er met hen over te praten. Mijn zoon zat er ook bij trouwens. Ze hadden beiden een verhaal, niets ernstigs gelukkig, maar dat het bij veel vrouwen gebeurd staat buiten kijf.

Heb verteld dat het me vroeger zelf ook is overkomen in het zwembad. Ik was denk ik een jaar of 12 (dus al 40! jaar geleden). Een man betastte mijn borsten en kruis. Ik heb hem een harde trap ergens in de buikstreek gegeven. Heb er verder geen "last" van gehad gelukkig.

Maar het is van alle tijden...
Horen, zien en .... reageren
Nog nooit.

Maar, dan ben ik het dus eens met de dames die het erover hebben dat een aanranding een gevoelskwestie is. Ik ben nog nooit betast op een manier dat ik me kwetsbaar of machteloos voelde.

Ik ben enorm assertief, best groot, kom zelfverzekerd over, en bij bevriezen, vluchten of vechten, ben ik van het vechten ( daar schrik je zelf het hards van na die tijd ) Voor het bij mij onprettig kan gaan voelen heb ik al op iemand zijn neus getimmerd. Ook als iemand het bij een vrouw naast mij probeert zeg ik er meteen wat van. Verder vooral mazzel hebben met nog nooit op de verkeerde tijd op de verkeerde plek zijn. Ik heb ook niet de illusie dat het mij niet kan overkomen en het lijkt me verschrikkelijk.

Ik ben wel een keer door een verstandelijk beperkte jongen besprongen en nogal hardhandig in mijn kruis gegrepen. Gewoon in de supermarkt. Die jongen was naar mij aan het staren, ik kon zien dat hij verstandelijk beperkt was en ik heb hem getrakteerd op een vrolijke glimlach. Voor ik het wist sprong hij toen op me af. De vader van deze jongen stond een meter verderop en greep meteen in, schaamde zich rot, putte zich uit in excuses... Ik vond het vervelender voor die vader dan voor mezelf. Heb er niks aan over gehouden, er zat geen "kwaads" achter voor mijn gevoel, dus dan voelt het voor mij niet als aanranding.
Dat is ook zo, dat het heel veel uitmaakt wie het doet, ik heb ook wel gewerkt met verstandelijk gehandicapten, en dan heb je zoiets wel eens, en daar sta ik nog geen 2 seconden bij stil (leg meestal wel even uit dat het de bedoeling niet is, maar daar blijft het bij)

Ik sta dan ook echt in een andere mindset, zeg maar, want normaal vind ik aanrakingen al snel vervelend, maar bij kinderen, demente bejaarden en mensen met een beperking heb ik er veel minder moeite mee.

Verder merk ik dat ik juist minder assertief ben soms, omdat ik het al zo snel vervelend vind.

Dat klinkt raar, maar eigenlijk vind ik handen schudden, zoenen op verjaardagen, een arm om mijn schouder etc, ook al heel vervelend, maar daar zeg ik niks van, want je kunt niet aan de gang blijven.

En dan zeg ik vaak automatisch ook niks van een hand op mijn kont, want net zo vervelend voor mij als die arm, maar niet erger.

Eigenlijk zou de kont wel over de grens zijn, en de arm niet.
Ik heb wel een beetje moeite met de omschrijving van aanranding in het strafrecht.

Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het plegen of dulden van ontuchtige handelingen, wordt, als schuldig aan feitelijke aanranding van de eerbaarheid, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

De definitie vergt in mijn ogen namelijk een vorm van verdediging. Ik zat er even over te googlen en toen vond ik een website waarin gesteld werd dat het beter zou zijn dat wanneer de mogelijkheid tot nee zeggen is ontnomen als tekst wordt gebruikt. Dit dekt wat mij betreft beter de lading. Ik google me nu suf welke website dat was maar kan hem niet meer vinden.. grr. In ieder geval is het vaak de situatie dat een man ongevraagd handtastelijk wordt en het kwaad al is geschied wanneer een vrouw van zich afduwt / mept. In principe is er dan al sprake van aanranding.

Op de website van RUG kon ik hier nog een stukje over vinden.

Weerloosheid

Tegenwoordig is het zo dat de dader geen weerstand hoeft te hebben overwonnen om als verkrachter of aanrander te worden aangemerkt, concludeert Lindenberg. Ter illustratie: wanneer een vrouw in een overvolle treincoupé door een man onzedelijk wordt betast, is voor het delict aanranding nu voldoende dat de vrouw zich niet kon verweren. Niet is nodig, dat haar weerloosheid door de dader werd veroorzaakt.
Doubt kills more dreams than failure ever will
1x door een buurman beetgepakt en getonged (dat is toch eigenlijk verkrachting?) ik was toen 13.

1x meegegaan met een kinderlokker (ik was 9) en die probeerde mijn majootje uit te krijgen! Ik heb geworsteld en ben hard weggerend, was boos op mijzelf dat ik zijn smoesjes geloofd had.

Beide voorvallen noooit aan mijn ouders verteld.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:guirne schreef op 13 januari 2016 @ 16:32:quote:Hoezo heeft dik topic een sticky status?Geen idee. Ik kijk of ik het aan kan passenEen niet-moderator kan dat niet aanpassen. Waarschijnlijk heeft een moderator dit per ongeluk gestickyd.
World of Warcraft: Legion
1 keer

Zeer stevig gebouwde vrouw greep me in mijn kruis tijdens het stappen, toen ik vertelde hier niet van gedient te zijn deed ze het opnieuw en zei "je vind het wel lekker". Niet dus. Hield me zo stevig vast dat er geen ontkomen aan was.

Was geen leuke ervaring, ook al kan ik er nu wel om lachen.
Ik verschil enigszins van mening met artikel 246 van Strafrecht, waarin aanranding gedefinieerd staat.

Mijn mening: Als persoon A persoon B bij zijn/haar intieme delen aanraakt (met seksuele ondertoon) zonder duidelijke toestemming van persoon B, vind ik dat er sprake is van aanranding van B door A. Dwang en/of geweld hoeft er niet per se te zijn, m.i. Artikel 246 vindt dat dat er wel moet zijn om van aanranding te kunnen spreken.
World of Warcraft: Legion
quote:tampontouwtje schreef op 14 januari 2016 @ 11:50:

[...]

Gaat het wel goed met jou??Dat heb ik me bij het lezen van Jareth gisteren en vandaag ook al een paar keer afgevraagd. Ik hoop natuurlijk van wel maar ik krijg een beetje 'hyper' gevoel erdoor, geen idee waarom maar ik vind de teksten vermoeiend om te lezen.
quote:hans66 schreef op 14 januari 2016 @ 16:20:

Ik verschil enigszins van mening met artikel 246 van Strafrecht, waarin aanranding gedefinieerd staat.

Mijn mening: Als persoon A persoon B bij zijn/haar intieme delen aanraakt (met seksuele ondertoon) zonder duidelijke toestemming van persoon B, vind ik dat er sprake is van aanranding van B door A. Dwang en/of geweld hoeft er niet per se te zijn, m.i. Artikel 246 vindt dat dat er wel moet zijn om van aanranding te kunnen spreken.

Dan ben ik het heel erg eens met jou.

Als een of andere kerel je plotseling bij je borsten pakt en ondertussen in je kruis graait, dan doet zo'n kerel dat gewoon. Die neemt niet eens de tijd om je te dwingen en dan zou dat geen aanranding zijn volgens 246? Raar. Hopelijk begrijpen wij het artikel verkeerd.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Zie de post van handigmetgeld:quote:handigmetgeld schreef op 14 januari 2016 @ 10:41:

Het gaat hier om juridische dwang, niet per se om fysieke dwang.

Juridisch heb je maar 2 mogelijkheden: vrijwillig, of onder dwang. Daar zit niet zoveel tussen. Als je vrijwillig iemand aan je laat zitten, dan is het geen aanranding. Als het niet vrijwillig is, dan is het blijkbaar afgedwongen. Afdwingen kan door geweld, maar ook gewoon (zoals in jouw geval) door omstandigheden. Zoals TO dat juridisch heel correct verwoord 'andere feitelijkheden'.

Praktisch komt het op hetzelfde neer: mensen moeten van je af blijven, tenzij je dat graag wilt.

Het enige grijze gebied zit daartussen. Als je met iemand aan het zoenen bent, mag hij dan zijn hand op je kont leggen? Zijn hand op je borst? Je hoeft elkaar geen schriftelijke toestemming te geven voordat je met elkaar het bed in duikt, maar je kunt je wel 'gebruikt' voelen als de ander sneller gaat dan je zou willen.

Maar als het duidelijk niet vrijwillig is, dan is het dwang. En dus aanranding. Daarvoor hoef je geschreeuwd te hebben.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
mijn vorige post was duidelijker
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Carliena schreef op 14 januari 2016 @ 13:10:

Naar aanleiding van de aanrandingen in Keulen heb ik met mijn dochters een gesprek gehad over wat wel en vooral niet kan. Ik denk dat het goed is om er met hen over te praten. Mijn zoon zat er ook bij trouwens. Ze hadden beiden een verhaal, niets ernstigs gelukkig, maar dat het bij veel vrouwen gebeurd staat buiten kijf.

Heb verteld dat het me vroeger zelf ook is overkomen in het zwembad. Ik was denk ik een jaar of 12 (dus al 40! jaar geleden). Een man betastte mijn borsten en kruis. Ik heb hem een harde trap ergens in de buikstreek gegeven. Heb er verder geen "last" van gehad gelukkig.

Maar het is van alle tijden...

Met de influx van vooral moslimmannen (met een godsdienst dat nogal denigrerend aankijkt tegen vrouwen) is dat een goed idee. Het is inderdaad (en helaas) van alle tijden en alle culturen, maar er zijn verschillen.

Uit het onderzoek: Zedendelinquentie en etniciteit, een exploratief onderzoek op basis van politiegegevens (2006)

De uitkomsten van dit onderzoek wijzen erop dat, met uitzondering van West-Europa en Indonesië, alle etnische minderheidsgroepen zijn oververtegenwoordigd in de groep zedenverdachten. Vooral Antillianen vallen in dit verband op, gevolgd door Surinamers, personen uit het Midden-Oosten en Marokkanen. Wanneer we de mate van oververtegenwoordiging in de groep zedenverdachten vergelijken met die in de totale groep verdachten in 2005, dan blijken in beide gevallen Antillianen, Surinamers en Marokkanen het sterkst oververtegenwoordigd te zijn. Voor de andere bevolkingsgroepen zijn er wel verschillen te zien. Personen uit het Midden-Oosten blijken bijvoorbeeld sterker te zijn oververtegenwoordigd in de zedencriminaliteit dan in de totale criminaliteit. Voor personen uit het voormalige Oostblok geldt het omgekeerde.

bron: http://nl.aup.nl/wosmedia ... quentie_en_etniciteit.pdf

In 1996 berichtte Trouw het volgende: "Driekwart van verkrachters in grote steden is allochtoon"

Islamitische daders geven in hun gedrag blijk van seksueel racisme: zij vergrijpen zich meestal aan Nederlandse en Surinaamse meisjes en vrouwen. Moslimmeisjes laten zij, althans op straat, met rust.

Dus in 1996 blijkt dat 3/4e van de verkrachters allochtoon is en dat Islamitische daders de voorkeur geven aan Nederlandse en Surinaamse meisjes en vrouwen. In 2006 blijkt uit een onderzoek dat verdachten uit het Midden-Oosten (Alsook Turken en Marokkanen) zijn oververtegenwoordigd als het gaat om zedendelinquenten. In 2016 blijkt dat er massaal vrouwen zijn aangerand door moslimmannen in Keulen, Hamburg, Stockholm, Kopenhogen, Bonn, Stuttgart en Malmö. Maar of het beperkt is tot de afgelopen dagen of tot Duitsland of Zweden komt bedrogen uit. 'Vrouw niet veilig': Bende-oorlog en verkrachting in azc (17 september 2015) Meisje van 18 aangerand door asielzoekers (28 september 2015) College Almere bevestigd: asielzoekers betrokken bij aanranding Jonge vluchtelingen randen 3 meisjes aan in de trein (15 januari 2016) Klacht over ‘doofpot’ na aanrandingen Almere (15 januari 2016)
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
quote:operator_7 schreef op 15 januari 2016 @ 12:39:

[...]

[/b]Je bent nogal off topic met je moslim-haat propaganda.
quote:pruttel schreef op 15 januari 2016 @ 12:41:

[...]

Je bent nogal off topic met je moslim-haat propaganda. Hoezo? Waarom mogen wetenschappelijke statistieken en nieuwsfeiten aangaande dit onderwerp niet besproken worden. Ik haat trouwens geen moslims, dat is vooral jouw onbehoorlijke conclusie. Ik merk op dat er alleen een hoop mis is met de cultuur die we hier naar binnenhalen en dat dat ALLES met dit onderwerp te maken heeft. Vertel jij maar eens waarom niet.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
quote:operator_7 schreef op 15 januari 2016 @ 12:53:

[...]

Hoezo? Waarom mogen wetenschappelijke statistieken en nieuwsfeiten aangaande dit onderwerp niet besproken worden. Ik haat trouwens geen moslims, dat is vooral jouw onbehoorlijke conclusie. Ik merk op dat er alleen een hoop mis is met de cultuur die we hier naar binnenhalen en dat dat ALLES met dit onderwerp te maken heeft. Vertel jij maar eens waarom niet.

Ik zou zeggen: Lees de OP.

Verder zijn er al 2 moslim-bash topics op deze pijlers, waar niet tot nauwelijks gekeken word naar rascisme, vreemdelingenhaat en discriminatie, ga daar lekker verder.
1 keer in mijn kont geknepen en 1 keer heeft een jongen in de kroeg tegen me gezegd dat hij vond dat ik perfecte lippen had en dat hij de hele avond al op zat te geilen. Beide ong. 20 jaar geleden..
quote:pruttel schreef op 15 januari 2016 @ 13:03:

[...]

Ik zou zeggen: Lees de OP.

Verder zijn er al 2 moslim-bash topics op deze pijlers, waar niet tot nauwelijks gekeken word naar rascisme, vreemdelingenhaat en discriminatie, ga daar lekker verder.Mensen vals beschuldigen van racisme vind ik nogal laag (en dan is de Islam een godsdienst, geen ras). Ik heb geen hekel aan vreemdelingen. Vanwaar de oneerlijke reacties? Waarom is wetenschappelijk onderbouwd bewijs ineens "racisme" of "vreemdelingenhaat". Waarom mogen de feiten niet worden benoemd? De feiten zijn dat aanranders uit alle lagen van de bevolking komen, alleen verhoudingsgewijs vaker uit de hoek van moslimmigranten. Dat is een probleem. Zonder het benoemen van de problemen is het lastig om te zorgen dat we het aantal aanrandingen of sexueel geweld in het algemeen terugdringen? Waarom wil jij het probleem met aanrandingen niet aanpakken?
Mooie conclusie: In 1996 is 3/4e van de verkrachters allochtoon.

Volgens mij staat er dat in 1996 blijkbaar 3/4 van de verdachten in grote steden allochtoon is. Op het platteland en in de minder grote steden zal dit precentage anders zijn. Daarbij komt misbruik vaak voor binnen de familie-/kennissenkring, waarvan zelden of pas heel laat aangifte wordt gedaan. Deze cijfers zullen nauwelijks in dit onderzoek mee genomen zijn.
quote:Teemo schreef op 15 januari 2016 @ 13:30:

Mooie conclusie: In 1996 is 3/4e van de verkrachters allochtoon.

Volgens mij staat er dat in 1996 blijkbaar 3/4 van de verdachten in grote steden allochtoon is. Op het platteland en in de minder grote steden zal dit precentage anders zijn. Daarbij komt misbruik vaak voor binnen de familie-/kennissenkring, waarvan zelden of pas heel laat aangifte wordt gedaan. Deze cijfers zullen nauwelijks in dit onderzoek mee genomen zijn.

Voor een deel heb je gelijk. Hoewel in 2006 ook blijkt dat de allochtone groep over het algemeen oververtegenwoordigd is in de statistieken. Heb je ook dit gelezen, want dat beantwoord je familie-/kennisenkring vraag een beetje:

"Islamitische daders geven in hun gedrag blijk van seksueel racisme: zij vergrijpen zich meestal aan Nederlandse en Surinaamse meisjes en vrouwen. Moslimmeisjes laten zij, althans op straat, met rust."
quote:operator_7 schreef op 15 januari 2016 @ 13:20:

[...]

Mensen vals beschuldigen van racisme vind ik nogal laag (en dan is de Islam een godsdienst, geen ras). Ik heb geen hekel aan vreemdelingen. Vanwaar de oneerlijke reacties? Waarom is wetenschappelijk onderbouwd bewijs ineens "racisme" of "vreemdelingenhaat". Waarom mogen de feiten niet worden benoemd? De feiten zijn dat aanranders uit alle lagen van de bevolking komen, alleen verhoudingsgewijs vaker uit de hoek van moslimmigranten. Dat is een probleem. Zonder het benoemen van de problemen is het lastig om te zorgen dat we het aantal aanrandingen of sexueel geweld in het algemeen terugdringen? Waarom wil jij het probleem met aanrandingen niet aanpakken?

Gaat heen met je off topic gezwam. Ik heb er ook geen enkele trek in om jou hier te beoordelen.

Dit topic gaat over of je wel eens bent aangerand. Dus als je daar een bijdrage over hebt dan graag.
quote:evelynsalt schreef op 15 januari 2016 @ 13:15:

1 keer in mijn kont geknepen en 1 keer heeft een jongen in de kroeg tegen me gezegd dat hij vond dat ik perfecte lippen had en dat hij de hele avond al op zat te geilen. Beide ong. 20 jaar geleden..

Als dit soort dingen al onder aanranding valt dan ben ik al minstens 200 keer aangerand.

Het is in onze maatschappij helaas volkomen normaal om als vrouw altijd en eeuwig als lustobject te worden gezien en behandeld door mannen. Het ge 'pssst... lekkertje, kom eens' achter/naast je als je door de stad loopt is inmiddels gewoon behang.

Wat dat betreft begrijp ik wel dat volgens het Strafrecht pas over aanranding gesproken wordt wanneer er dwang/geweld bij komt kijken want anders zit je gerust iedere week op het politiebureau aangiftes te doen.
Nog nooit.

Wat heftig, deze aantallen.
Operator_7,

Geen idee of je man of vrouw bent maar zo te lezen ben jij als vrouw zijnde in elk geval nooit werkzaam geweest op een kantoor in een mannenbranche, waar 100% nederlandse mannen werken - Man man man, wat die er allemaal uitkramen aan vrouwonvriendelijke, altijd seksueel getinte opmerkingen en grappen. Net iets te dicht naast je staan bij de koffieautomaat en 'per ongeluk' je borst aanraken, een pets op je kont met de opmerking 'Zoiets lekkers kan ik niet weerstaan, hoor!' en waar je vooral niet tegenin moet gaan want dan ben je een zeikwijf die niet tegen een gebbetje kan. Dikke doei.

Een man is een man, seksuele intimidatie komt in alle lagen van de bevolking voor dus je zogenaamde statistieken kunnen me wat.
quote:Bambi schreef op 15 januari 2016 @ 14:52:

Operator_7,

Geen idee of je man of vrouw bent maar zo te lezen ben jij als vrouw zijnde in elk geval nooit werkzaam geweest op een kantoor in een mannenbranche, waar 100% nederlandse mannen werken - Man man man, wat die er allemaal uitkramen aan vrouwonvriendelijke, altijd seksueel getinte opmerkingen en grappen. Net iets te dicht naast je staan bij de koffieautomaat en 'per ongeluk' je borst aanraken, een pets op je kont met de opmerking 'Zoiets lekkers kan ik niet weerstaan, hoor!' en waar je vooral niet tegenin moet gaan want dan ben je een zeikwijf die niet tegen een gebbetje kan. Dikke doei.

Een man is een man, seksuele intimidatie komt in alle lagen van de bevolking voor dus je zogenaamde statistieken kunnen me wat.Dus dat wat we in Keulen hebben gezien is heel gewoon en normaal. Dat kan een opvatting zijn, het is mijn opvatting in ieder geval niet. Overigens vind ik een pets op je kont ook iets heel anders dan in je kruis worden gegrepen door meerdere mannen. Er zit nogal een gradatie verschil in. Ik zou zeggen: laat je beter inlichten over de feiten (waarvan de statistieken maar een onderdeel zijn). En alle mannen op één hoop gooien met een stel grijpgrage moslimmannen is gewoon onterecht, afgezien van wat jouw persoonlijke ervaringen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven