Gezondheid alle pijlers

Metformine

15-01-2016 19:11 46 berichten
Ik moet beginnen met het slikken van tabletten metformine vanwege diabetes.

Een paar maanden geleden was ik er ook mee begonnen. Ik had toen een paar dagen lang zulke maagkrampen dat ik de hele dag op bed moest liggen. Ik moest steeds overgeven en op een gegeven moment gaf ik zelfs water over. Ik ben toen gestopt, want ik kon niet meer tegen de pijn en ik had zo'n dorst, maar ik kon niks binnen houden.

Ik moet die metformine weer gaan gebruiken, omdat mijn suiker te hoog is. Ik ben nu bang dat het weer gaat gebeuren dat ik er zo slecht tegen kan. Mijn huisarts zegt dat het bekend is dat metformine in het begin irritatie kan veroorzaken, maar dat het na een aantal dagen vanzelf weer overgaat.

Heeft iemand hier misschien meegemaakt dat je metformine in het begin slecht kon verdragen en dat het daarna vanzelf beter ging? Ik heb wat succesverhalen nodig, want ik ben bang voor weer die ellende van maagkrampen en overgeven.
Alle reacties Link kopieren
Kun je geen alternatief vragen? Of afspreken hoe lang je het probeert? Dan weet je waar je aan toe bent.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ik gebruik zelf Metformine maar ik heb nergens last van, misschien vragen om doorverwijzing naar een internist?,misschien weet die een alternatief voor de Metformine.
Mijn huisarts zegt dat het alternatief voor metformine is dat je insuline moet spuiten. Dat lijkt mij ook een verschrikking.
Maar daar krijg je iig geen buikpijn van. Kiezen of delen dus, misschien kun je het even aankijken.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:verity schreef op 15 januari 2016 @ 19:18:

Mijn huisarts zegt dat het alternatief voor metformine is dat je insuline moet spuiten. Dat lijkt mij ook een verschrikking.Hij heeft gelijk, je wil insuline spuiten zo lang mogelijk uitstellen en voorkomen. Dus ik zou toch even proberen door te zetten en voor de tabletten te gaan. Succes!
Maagbeschermer erbij gebruiken? Ook te koop bij drogist.
Carpe Diem.
Ik heb een aantal mensen in mijn directe omgeving die het slikken en bij allen verdwenen de heftigste bijwerkingen na een paar weken. Wel hebben ze allen blijvend last van winderigheid, maar ze zijn allen familie van elkaar dus misschien is het een erfelijke reactie op die medicatie ofzo.
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Ik zou het opnieuw proberen, het komt inderdaad voor dat metformine in de eerste periode niet goed wordt verdragen en daarna wel. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik de door jouw genoemde klachten wel heel hevig vindt. Kan het zijn dat er een samenloop van omstandigheden was? Een maag/darmvirus, terwijl je net begonnen bent met de metformine.

Verder heb je metformine en je hebt metformine. Wisselen van merk/fabrikant kan ook verschil maken.

En zijn er nog andere dingen die je misschien zelf kan doen om je glucose waarden naar beneden te krijgen? Daarbij kun je denken aan het aanpassen van je voeding, gewichtsverlies(indien van toepassing) en meer bewegen? Soms kan het gebruik van medicatie worden uitgesteld als mensen hun leefstijl weten aan te passen.
Ook ik gebruik Metformine, mijn bijwerking is diaree. Ik heb er nog 2 medicatie naast. Gliclazide en Forxiga.

Metformine heb ik 1x daags 850mg, gliclazide 3x daags 1 80 mg en forxiga 1 daags 5 mg.
Ik vind het trouwens nogal wat, dat de huisarts zegt dat het alternatief voor metformine het spuiten van insuline is.
Ik ben inderdaad te zwaar. Blijvend afvallen is me tot nu toe niet gelukt, ik ben zo'n slappeling die dat niet volhoudt. Ik ben al te dik sinds de lagere school. Ik heb wel slankere periodes gehad, maar dat was altijd maar relatief kort.

Het zit bij mij ook in de familie: mijn ouders en mijn oudste zus hebben diabetes.
quote:-NummerZoveel- schreef op 15 januari 2016 @ 19:26:

Ik heb een aantal mensen in mijn directe omgeving die het slikken en bij allen verdwenen de heftigste bijwerkingen na een paar weken. Wel hebben ze allen blijvend last van winderigheid, maar ze zijn allen familie van elkaar dus misschien is het een erfelijke reactie op die medicatie ofzo.De bijwerkingen verdwenen pas na een paar weken? Wat een doorzetters zijn die mensen. Bij mij duurde het overgeven en de maagkrampen een paar dagen en ik was toen zo moe dat ik afgehaakt ben. Door de maagkrampen kon ik moeilijk overeind staan en ik lag toen de hele dag op bed naar het plafond te staren met een teiltje naast me voor het overgeven.
quote:mallebeppie schreef op 15 januari 2016 @ 19:32:

Kan het zijn dat er een samenloop van omstandigheden was? Een maag/darmvirus, terwijl je net begonnen bent met de metformine.

Ik weet niet of ik misschien al ziek was. Ik denk dat ik daar nu achter ga komen nu ik het weer ga proberen. Ik moet zeggen dat toen ik stopte met metformine ik me de volgende dag al veel beter voelde en ik gaf niet meer over, dus ik denk dat het wel door de metformine kwam.
Dan weet je dat je straks aan de insuline moet als je zo zwaar blijft.
quote:catmommy schreef op 15 januari 2016 @ 19:24:

Maagbeschermer erbij gebruiken? Ook te koop bij drogist.Dat valt misschien wel te proberen. Ik weet alleen niet of ik dat mag gebruiken samen met metformine. De apotheek en huisarts zijn dicht in het weekend, dus ik kan het ook niet vragen. Ik was van plan om er in het weekend mee te beginnen, zodat ik hopelijk maandag gewoon gezond en fit naar mijn werk kan. Ik wil me niet ziek melden omdat ik niet tegen een medicijn kan.
Ik kan mij niet herinneren ooit bijwerkingen gehad te hebben van de Metformine. Op dit moment zit ik op de hoogste dosering.

Aangezien dit onvoldoende helpt spuit ik daarnaast een behoorlijk hoge dosering insuline.

Ik begrijp de weerstand tegen insuline maar dit is lang zo erg niet als het lijkt.

Bedenk dat erge dorst juist een symptoom is van diabetes. Hoe hoger de bloedsuikerwaarde hoe meer dorst.
Niet geschoten is altijd mis
quote:SilverShadow schreef op 15 januari 2016 @ 19:47:

Dan weet je dat je straks aan de insuline moet als je zo zwaar blijft.Ja, dat is zo. Het is mijn eigen schuld. Ik zou willen dat het me lukte om afgevallen te blijven.
quote:verity schreef op 15 januari 2016 @ 19:50:

[...]

Dat valt misschien wel te proberen. Ik weet alleen niet of ik dat mag gebruiken samen met metformine. De apotheek en huisarts zijn dicht in het weekend, dus ik kan het ook niet vragen. Ik was van plan om er in het weekend mee te beginnen, zodat ik hopelijk maandag gewoon gezond en fit naar mijn werk kan. Ik wil me niet ziek melden omdat ik niet tegen een medicijn kan.Dan ga je langs bij de weekendapotheek, die kan je vast verder helpen.
Neem je de metformine wel tijdens of na het eten? Dat wil ook nogweleens helpen.

Vaak duurt het 1-2 weken voordat je lichaam er helemaal aan gewend raakt. Als dat het niet het geval is dan kun je er inderdaad niet tegen.

Dat de huisarts zegt dat de tweede optie insuline is, is niet waar. Gliclazide is ook nog een optie, die geven minder maag/darm klachten.

En inderdaad afvallen zorgt voor een betere insuline gevoeligheid, waardoor je vaak minder medicatie nodig hebt.

Succes!
quote:verity schreef op 15 januari 2016 @ 19:53:

[...]

Ja, dat is zo. Het is mijn eigen schuld. Ik zou willen dat het me lukte om afgevallen te blijven.Heb je al eens proberen af te vallen met behulp van een psycholoog? Vaak zijn er redenen waarom je het afvallen niet zo belangrijk vindt dat je het vol kunt houden, en dan gaat het ook niet lukken voordat je achter die reden bent en daar wat mee gedaan hebt.
quote:Bitje93 schreef op 15 januari 2016 @ 19:51:

Bedenk dat erge dorst juist een symptoom is van diabetes. Hoe hoger de bloedsuikerwaarde hoe meer dorst.Ik had dorst omdat ik geen water kon drinken zonder het over te geven. Ik dronk daarom bijna niks en ik at ook bijna niks, want anders zou ik het toch maar overgeven of moest ik naar het toilet. Nadat ik stopte met de metformine kon ik wel drinken en had ik geen dorst meer.
Heeft de huisartsenpraktijk waar jij bij bent een praktijkverpleegkundige of praktijkondersteuner in dienst? Vraag dan of je daar terecht kan. Zij hebben meer tijd voor patiënten dan de huisarts, kunnen je leren wat diabetes precies is en wat het voor jou betekent. Een goede praktijkverpleegkundige zal je ook laten inzien wat je zelf kunt doen om de suikerwaarden beter onder controle te krijgen.

Als je de knop weet om te zetten en het je zal lukken om af te vallen, zal je zien dat de waarden verbeteren. Heeft de huisarts je verwezen naar een diëtiste die ervaring heeft op het gebied van diabetes? Zo nee, vraag er om! Mensen met diabetes krijgen de hulp van een diëtiste vergoed. Het feit dat het vergoed wordt, zegt hoe belangrijk het is. Gezonde voeding en afvallen bij overgewicht kan suikerwaarden enorm doen verbeteren!

Maar uiteindelijk is wel het zo.....dat je het zelf moet willen. Je moet zelf onderzoeken wat jou zou motiveren tot afvallen en wat je nodig bent om het vol te houden. Jezelf een slappeling vinden als het aan komt op afvallen, is een gedachte die niet echt mee werkt. Op deze wijze zal elke poging een mislukking worden. Dat zou erg jammer zijn.

De afweging is aan jou als patiënt zelf; kies je nu voor medicatie of kies je voor een aanpassing in je leefstijl waardoor je mogelijk het gebruik van medicatie een tijd kan uitstellen.
quote:Bikkeltje22 schreef op 15 januari 2016 @ 19:53:

Neem je de metformine wel tijdens of na het eten? Dat wil ook nogweleens helpen.

Vaak duurt het 1-2 weken voordat je lichaam er helemaal aan gewend raakt. Als dat het niet het geval is dan kun je er inderdaad niet tegen.

Dat de huisarts zegt dat de tweede optie insuline is, is niet waar. Gliclazide is ook nog een optie, die geven minder maag/darm klachten.

En inderdaad afvallen zorgt voor een betere insuline gevoeligheid, waardoor je vaak minder medicatie nodig hebt.

Succes!

Ik ben het helemaal met je eens!

Gliclazide is ook een optie. Gliclazide heeft echter een ander werkingsmechanisme dan Metformine. Gliclazide stimuleert de aanmaak van insuline in de alvleesklier. Gezien het overgewicht is het lichaam inderdaad ongevoeliger voor insuline. Het betekent wel dat in TO haar situatie Metformine zeker het eerst aangewezen middel is om te proberen.
quote:-NummerZoveel- schreef op 15 januari 2016 @ 19:54:

[...]

Heb je al eens proberen af te vallen met behulp van een psycholoog? Vaak zijn er redenen waarom je het afvallen niet zo belangrijk vindt dat je het vol kunt houden, en dan gaat het ook niet lukken voordat je achter die reden bent en daar wat mee gedaan hebt.Ik vind dit ook een heel goed voorstel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven