Gezondheid alle pijlers

Daglenzen uithalen

15-01-2016 20:58 31 berichten
Ik weet niet of iemand me kan helpen, maar heb nu sinds gisteren daglenzen, Indoen gaat al prima, maar uitdoen is nog een hel. Mijn rechteroog gaat prima, maar links lukt gewoon niet, en volgens mij raak ik dan met mijn nagels mijn oog, want heb nu een heel branderig gevoel aan dat oog, en ben bang dat ik hem beschadigd heb? Wie kan me hier tips in geven?
Even een pincetje halen bij de opticien.
En voor nu: vingertop er op en naar je ooghoek wrijven.
Alle reacties Link kopieren
Bij het uithalen van je lens je vinger zo stijf mogelijk maken. Dan krult je vingertop iets omhoog en is de kans dat je met je nagel je oog/lens raakt, kleiner. Wat ik zelf altijd doe: vinger een klein beetje vochtig maken met leesvloeistof en dan de lens opzij vegen, zo mijn oog uit (ipv beetpakken).

@branderig gevoel: zou ook nog kunnen zijn dat je ogen gewoon wat aan de lenzen moeten wennen, of zie je een overduidelijke beschadiging aan je lens?
YouTube-filmpjes kijken en na doen.

Er zijn verschillende technieken.

Haal jij je lens uit je linkeroog met je linker of rechter hand?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Weet je zeker dat je je lens links nog in hebt?

Ik herken dit van die keren dat een lens ongemerkt al aan de zijkant van mijn vinger zat, en ik de kleur van mijn ogen aan het krabben was.
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
Nee ik zie gelukkig niets raars aan mijn oog, maar die pijn komt pas als ik de lens eruit haal, en heb bij het eruit halen ook echt het gevoel dat ik dat in mijn oog knijp met mijn nagels.
Mijn lens zat er echt nog in ja, kreeg hem uiteindelijk er wel uit. En mijn linkeroog doe ik ook met mijn linkerhand terwijl ik dus wel rechshandig ben
jE moet de lens even verplaatsen, wegschuiven met je vingertop van je middelvinger, en in 1 beweging de zijkanten met duim en middelvinger beetje samenknijpen. Zo deed ik dat. Maar ik heb in het begin ook wel eens 2 helften er uit zitten peuteren. Daglenzen zijn zo dun.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Zie je de lens nog wel zitten? Wellicht kun je even iemand anders laten kijken, wellicht zit de lens helemaal dubbel in een hoekje van je oog. Ik pluk ze er altijd met met duim en wijsvinger uit. Met klein pincetje of zuignapje van de opticien lukt het ook vaak snel.

Heb een keer hetzelfde gehad. Ik maar pulken en zoeken.. Oog helemaal geïrriteerd.. Wat bleek, ik had beide lenzen in hetzelfde oog gezet
Of eerst even wat drupjes lenzenvloeistof in je ogen doen.
Ik vond het ook een heel gedoe in het begin. Heb wat afgehuild (letterlijk dus). Dat prikkende gevoel krijg je als je met de vinger over je oogbol gaat, maar volgens mij komt het niet alleen door schuren maar ook gewoon door het zoutige op je vinger. Goed je handen wassen en met wat vochtige vingers werken helpt.

En niet met het puntje van je vinger, maar met het meest bolle deel, zodat je je niet met je nagels bij je ogen komt. Soms als het niet lukt helpt het om je oog even rust te geven, even 5 minuten iets anders doen voor je weer gaat 'graven'. Als het lastig blijft kan je ook je opticien vragen om te kijken wat je anders kan doen zodat het makkelijker gaat.

Sterkte er mee voor nu, het gaat echt makkelijker straks!
Haha ja hij zat erin, en heb hem er ondertussen al wel een paar uur uit, maar mijn oog blijft pijn doen bij het knipperen, denk dat ik hem echt met een nagel heb geraakt. Die vloeistof las ik ook, maar omdat het daglenzen zijn heb ik dat niet in huis. maar ben nu al bang om ze morgen in te doen, want ze moeten er ook weer uit...
Kan ook zijn dat je ogen heel droog zijn. Ik had een tijdje andere lenzen en die kreeg ik gewoon niet uit mijn oog, zaten helemaal vastgezogen. Toen ben ik overgestapt op mijn oude lenzen en een speciale lenzenvloeistof die mijn ogen beter vochtig hielden en toen gingen ze er weer gewoon 'floep' uit. Van die vastzuigende lenzen kreeg ik ook heel erg last van mijn ogen.
Kan je ene oog dan ook droger zijn dan je andere? Want heb alleen maar last van links,en daar ook de meeste moeite mee
Die zuignapjes zijn toch voor harde lenzen? Zuigen die niet vacuüm op zachte lenzen?

Verder inderdaad je lens pakken met je vingertoppen, niet met je nagel.
Het kan ook zijn dat je door het het gepruts maar een deel uit je oog hebt gehaald, heb ik ooit gehad met m'n maandlenzen. Daar kan het prikkende gevoel van komen. Toen zat er een stukje onder m'n ooglid. Geen tips verder, misschien morgen even langs opticien, die kan kijken of er nog iets zit geloof ik. Heb je geen reserverbril?

En ik haal altijd m'n linker lens ook met rechts eruit, met links gaat dat echt nooit lukken!
Het uithalen is de reden dat ik weer ben teruggegaan naar maandlenzen. Ik vond het een hel.
Ik heb nu mijn bril ook gewoon op, en ja had wel de hele lens eruit, want heb hem nog goed nagekeken. Morgen ga ik het ook maar met mijn rechterhand proberen dan.
Ik druppel altijd eerst een druppeltje vloeistof in mijn oog, dan gaat het een stuk makkelijker
Naar de opticien morgen om samen te oefenen. Daar maken ze als het goed is gewoon tijd voor.

En goed met je vingertoppen, als ze er nu nog niet uit zijn.

Desnoods voor nu nagels kort knippen.
668, the neighbour of the Beast
Hoe ik t doe, ben rechtshandig

Met de pink van m'n linkerhand bovenste ooglid omhoog duwen (zachtjes)

Met rechter ringvinger onderooglid omlaag.

Dan schuif ik met m'n rechterwijsvinger m'n lens omlaag en met m'n rechter duim en wijsvinger pak ik m van m'n oog.

Lukt altijd, geen contact met nagels op m'n oog.

Succes!
Ze zijn al uit gelukkig zie ik.

Je kunt bij de opticien ook pipetjes zoutoplossing halen. Helpt ook.

En inderdaad, eerst met vinger war verschuiven, ik doe schuin naar beneden.

Dan kun je hem makkelijker pakken.

Succes, het is in het begin een ramp maar het werkt echt!!
668, the neighbour of the Beast
Ik heb bij het uit halen ooit mijn oog beschadigd omdat de lens te droog was. Daar heb ik een zalfje voor gekregen vaag de huisarts.

Als ik lange nagels heb, pak ik de lens vast met de zijkanten van de toppen van mijn middelvingers. Met twee handen dus.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Verder blijven oefenen. En niet eerst pepertjes snijden, zoals ik deed.
Opinions are like assholes. Everybody has one.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven