Napraattopic deel 52
donderdag 14 januari 2016 om 18:24
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
woensdag 20 januari 2016 om 15:45
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 20 januari 2016 @ 15:44:
Zo leuk, vrijdag ga ik naar 2 films in ons filmhuis. Tussendoor een hapje eten bij een eetcafé. Dat doe ik heel soms, eigenlijk niet vaak genoeg. Ik heb er zin in.Naar welke films ga je?
Zo leuk, vrijdag ga ik naar 2 films in ons filmhuis. Tussendoor een hapje eten bij een eetcafé. Dat doe ik heel soms, eigenlijk niet vaak genoeg. Ik heb er zin in.Naar welke films ga je?
You're one of a kind - and that's already more than enough.
Week 39 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 39 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 20 januari 2016 om 15:48
woensdag 20 januari 2016 om 15:49
quote:Ttass28 schreef op 20 januari 2016 @ 00:23:
Hier nog een nostalgie barbarpapa
http://youtu.be/NmO0qKZG9uE
Wist je trouwens dat zwarte en roze Barbapapa en Barbamama een gemengd huwelijk symboliseren en daarom is gestopt? Allemaal gekleurde kindjes.
Hebben de gekleurde Teletubbies geen pappa en mamma?
Ik dacht dat het zoiets als gekleurde Italiaans ijs was.
Een hoorntje met zo'n fruitig likkebolletje. (Likkepot is welke vinger... Duimelot en zo'n rijmpje...)
Hier nog een nostalgie barbarpapa
http://youtu.be/NmO0qKZG9uE
Wist je trouwens dat zwarte en roze Barbapapa en Barbamama een gemengd huwelijk symboliseren en daarom is gestopt? Allemaal gekleurde kindjes.
Hebben de gekleurde Teletubbies geen pappa en mamma?
Ik dacht dat het zoiets als gekleurde Italiaans ijs was.
Een hoorntje met zo'n fruitig likkebolletje. (Likkepot is welke vinger... Duimelot en zo'n rijmpje...)
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 20-01-2016 15:50
Reden: Het gaat fout als ik denk in TWEE GROEPEN... Jong en oud.
Reden: Het gaat fout als ik denk in TWEE GROEPEN... Jong en oud.
% gewijzigd
woensdag 20 januari 2016 om 15:51
Naar bed, naar bed zei Duimelot. Eerst nog eten zei likkepot..... en zo voorts.
Er was trouwens een dikkopje op het dode mensen forum die er een raadspel van maakte.
Wie kent welke artTRiesten. (Hee, Bieber dat nummer met TRIP, TRIP ....)
Ik ga weer. Had de film van gisteren gemist. Die ga ik wel kijken dan weet ik welke artiesten gisteren voorbij kwamen.
Wie kent er nog Dave Brubeck? Ik vind Jazz vreselijk, maar er zijn wel klassiekers die door anderen weer omgevormd naar meer moois.
Zwaai, zwaai. Tot misschien weer ooit.
Er was trouwens een dikkopje op het dode mensen forum die er een raadspel van maakte.
Wie kent welke artTRiesten. (Hee, Bieber dat nummer met TRIP, TRIP ....)
Ik ga weer. Had de film van gisteren gemist. Die ga ik wel kijken dan weet ik welke artiesten gisteren voorbij kwamen.
Wie kent er nog Dave Brubeck? Ik vind Jazz vreselijk, maar er zijn wel klassiekers die door anderen weer omgevormd naar meer moois.
Zwaai, zwaai. Tot misschien weer ooit.
woensdag 20 januari 2016 om 15:56
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 20 januari 2016 @ 15:50:
[...]
Wat is dat Yas? (sorry, mijn google is stuk)
Soto ajamSoto ajam is een Indonesische maaltijdsoep met kip, die je bijvoorbeeld in kraampjes als lunch kan nuttigen. De variant met rundvlees heet Soto madura.
Met dit soort gerechten is het onmogelijk het enige juiste recept te geven, er zijn allerlei varianten. Dit is de mijne. De wijze van serveren lijkt op die van gazpacho, koude Spaanse groentesoep (maar dan warm): de vulling wordt in aparte kommetjes op tafel gezet, iedereen doet op zijn bord of in zijn kommetje waar hij trek in heeft. De ingrediënten in de kommetjes moeten op kamertemperatuur zijn. Door ze in je bord te overgieten met de hete bouillon, wordt de vulling warm, en is de soep meteen op eettemperatuur.
Maak zelf de bouillon
Als je deze soto maakt met kippebouillon van een blokje of uit een pot en gepocheerde kipfilet gebruikt, mag de soep dan wel sneller klaar zijn, maar hij is minder vol van smaak. Maak de bouillon dus als het even kan zelf. Je kan deze basisbouillon in dubbele hoeveelheid bereiden en de rest invriezen voor de volgende keer dat je soto maakt.
Deze hoeveelheid (ongeveer twee liter) is als maaltijdsoep genoeg voor 4 tot 6 personen; voorbereidingstijd 30 minuten; bereidingstijd 15 minuten.
Ingrediënten
Basis
2 liter Indonesische kippebouillon, getrokken met twee schijven citroen zonder schil (geel en wit afsnijden)
soepkippevlees van de bouillon (ongeveer 500 gram)
Kruiderij voor in de soep
2 uien, fijngesnipperd
2 tenen knoflook, geperst
1 theelepel laos
1 theelepel gemberpoeder (djahé)
1 theelepel korianderpoeder (ketoembar)
1 theelepel geelwortelpoeder (koenjit)
1 theelepel trassi
1 theelepel geraspte kemirienoten
1 theelepel sambal oelek
1 1/2 deciliter santen van geraspte cocos, of 60 gram creamed coconut
2 eetlepels neutrale olie
Vulsel bij de soep
150 gram taugeh
150 gram sperciebonen
2 aardappels
100 gram rijstvermicelli
fruitjes
1 hardgekookt ei per persoon
1/2 deciliter ketjap asin vermengd met 1 theelepel citroensap
Sambal voor bij de soep
50 gram rode pepertjes, héél fijngehakt, of 1 1/2 eetlepel sambal oelek
1 kleine ui, fijngesnipperd
1 theelepel suiker
1/2 eetlepel azijn
1 theelepel trassi
1 eetlepel olie
Voorbereiding
Basis - Zeef de bouillon, haal het kippevlees van de botten en snijd het klein.
Vulsel - Pel de hardgekookte eieren, snijd ze in plakjes of partjes. Doe de taugeh in een vergiet en overgiet met een liter kokend water om de scheuten te laten slinken. Bereid de rijstvermicelli zoals op de verpakking staat (soms een paar minuten koken, soms alleen in kokend water enkele minuten weken, dan afgieten en in koud water dompelen om doorgaren te voorkomen). Snijd de sperciebonen in stukjes die makkelijk op een lepel passen, kook bijna gaar. Kook de aardappelen, snijd in plakjes of blokjes, en laat afkoelen. Bewaar alle ingrediënten van de vulling in aparte bakjes. Doe ketjap met citroensap in een kommetje.
Sambal - Verhit de olie in een kleine pan. Fruit de ui tot lichtbruin, doe dan alles behalve de azijn erbij. Bak alles op, doe dan de azijn erbij, en verhit nog een halve minuut. Doe ook in een kommetje en laat afkoelen.
Bereiding
Verhit de olie in een grote pan. Fruit ui en knoflook enkele minuten op middelhoog vuur tot glazig. Doe alles van de kruiderij behalve de santen erbij. Fruit nog een minuut op hoger vuur, doe dan het kippevlees erbij, en bak deze even mee. Giet dan de bouillon erbij en santen. Gebruik je creamed coconut, dan lost die vanzelf op als de bouillon heet wordt. Breng de soep aan de kook, laat vijf minuten zachtjes sudderen.
Serveren
Zet alle ingrediënten voor de vulling in kommetjes op tafel, met de sambal. Zet de pan met gloeiend hete soep erbij. Iedereen schept op zijn soepbord van alles uit de kommetjes, en giet er de hete soep overheen. Tot slot strooit men er fruitjes over. Als je dat lekker vind, kun je ook een schaaltje emping erbij serveren.
[...]
Wat is dat Yas? (sorry, mijn google is stuk)
Soto ajamSoto ajam is een Indonesische maaltijdsoep met kip, die je bijvoorbeeld in kraampjes als lunch kan nuttigen. De variant met rundvlees heet Soto madura.
Met dit soort gerechten is het onmogelijk het enige juiste recept te geven, er zijn allerlei varianten. Dit is de mijne. De wijze van serveren lijkt op die van gazpacho, koude Spaanse groentesoep (maar dan warm): de vulling wordt in aparte kommetjes op tafel gezet, iedereen doet op zijn bord of in zijn kommetje waar hij trek in heeft. De ingrediënten in de kommetjes moeten op kamertemperatuur zijn. Door ze in je bord te overgieten met de hete bouillon, wordt de vulling warm, en is de soep meteen op eettemperatuur.
Maak zelf de bouillon
Als je deze soto maakt met kippebouillon van een blokje of uit een pot en gepocheerde kipfilet gebruikt, mag de soep dan wel sneller klaar zijn, maar hij is minder vol van smaak. Maak de bouillon dus als het even kan zelf. Je kan deze basisbouillon in dubbele hoeveelheid bereiden en de rest invriezen voor de volgende keer dat je soto maakt.
Deze hoeveelheid (ongeveer twee liter) is als maaltijdsoep genoeg voor 4 tot 6 personen; voorbereidingstijd 30 minuten; bereidingstijd 15 minuten.
Ingrediënten
Basis
2 liter Indonesische kippebouillon, getrokken met twee schijven citroen zonder schil (geel en wit afsnijden)
soepkippevlees van de bouillon (ongeveer 500 gram)
Kruiderij voor in de soep
2 uien, fijngesnipperd
2 tenen knoflook, geperst
1 theelepel laos
1 theelepel gemberpoeder (djahé)
1 theelepel korianderpoeder (ketoembar)
1 theelepel geelwortelpoeder (koenjit)
1 theelepel trassi
1 theelepel sambal oelek
1 1/2 deciliter santen van geraspte cocos, of 60 gram creamed coconut
2 eetlepels neutrale olie
Vulsel bij de soep
150 gram taugeh
150 gram sperciebonen
2 aardappels
100 gram rijstvermicelli
fruitjes
1 hardgekookt ei per persoon
1/2 deciliter ketjap asin vermengd met 1 theelepel citroensap
Sambal voor bij de soep
50 gram rode pepertjes, héél fijngehakt, of 1 1/2 eetlepel sambal oelek
1 kleine ui, fijngesnipperd
1 theelepel suiker
1/2 eetlepel azijn
1 theelepel trassi
1 eetlepel olie
Voorbereiding
Basis - Zeef de bouillon, haal het kippevlees van de botten en snijd het klein.
Vulsel - Pel de hardgekookte eieren, snijd ze in plakjes of partjes. Doe de taugeh in een vergiet en overgiet met een liter kokend water om de scheuten te laten slinken. Bereid de rijstvermicelli zoals op de verpakking staat (soms een paar minuten koken, soms alleen in kokend water enkele minuten weken, dan afgieten en in koud water dompelen om doorgaren te voorkomen). Snijd de sperciebonen in stukjes die makkelijk op een lepel passen, kook bijna gaar. Kook de aardappelen, snijd in plakjes of blokjes, en laat afkoelen. Bewaar alle ingrediënten van de vulling in aparte bakjes. Doe ketjap met citroensap in een kommetje.
Sambal - Verhit de olie in een kleine pan. Fruit de ui tot lichtbruin, doe dan alles behalve de azijn erbij. Bak alles op, doe dan de azijn erbij, en verhit nog een halve minuut. Doe ook in een kommetje en laat afkoelen.
Bereiding
Verhit de olie in een grote pan. Fruit ui en knoflook enkele minuten op middelhoog vuur tot glazig. Doe alles van de kruiderij behalve de santen erbij. Fruit nog een minuut op hoger vuur, doe dan het kippevlees erbij, en bak deze even mee. Giet dan de bouillon erbij en santen. Gebruik je creamed coconut, dan lost die vanzelf op als de bouillon heet wordt. Breng de soep aan de kook, laat vijf minuten zachtjes sudderen.
Serveren
Zet alle ingrediënten voor de vulling in kommetjes op tafel, met de sambal. Zet de pan met gloeiend hete soep erbij. Iedereen schept op zijn soepbord van alles uit de kommetjes, en giet er de hete soep overheen. Tot slot strooit men er fruitjes over. Als je dat lekker vind, kun je ook een schaaltje emping erbij serveren.
woensdag 20 januari 2016 om 16:03
quote:missie_m schreef op 20 januari 2016 @ 12:36:
[...]
[fgcolor=#1b1470]Vreemde redenering. Laat je het dan niet min of meer gebeuren dat ze je belazeren?[/fgcolorJa, omdat ik liever een aardig persoon ben die belazerd wordt, dan iemand die overal wat achter zoekt. Hoe ik in het leven sta, ga ik niet afhankelijk maken van hoe anderen in het leven staan.
[...]
[fgcolor=#1b1470]Vreemde redenering. Laat je het dan niet min of meer gebeuren dat ze je belazeren?[/fgcolorJa, omdat ik liever een aardig persoon ben die belazerd wordt, dan iemand die overal wat achter zoekt. Hoe ik in het leven sta, ga ik niet afhankelijk maken van hoe anderen in het leven staan.
IMHO
woensdag 20 januari 2016 om 16:11
Bij die OP van die peuter dochter moest ik gelijk aan deze film denken.
http://www.imdb.com/title/tt1242460/
http://www.imdb.com/title/tt1242460/
woensdag 20 januari 2016 om 16:12
quote:Moiren_ schreef op 20 januari 2016 @ 16:11:
http://www.imdb.com/title/tt1242460/Die OP is wel heel erg. Wegrennen voor je eigen dochter...
http://www.imdb.com/title/tt1242460/Die OP is wel heel erg. Wegrennen voor je eigen dochter...
IMHO
woensdag 20 januari 2016 om 16:15
woensdag 20 januari 2016 om 16:18