vraag bevalling
vrijdag 22 januari 2016 om 13:54
10 maanden geleden ben ik bevallen. Ik ben ingeleid. De bevalling heeft in totaal 10 uur geduurd. Ik heb ongeveer 9 uur op 4 cm ontsluiting gezeten. Het laatste 3 kwartier tot 1 uur gingen heel snel. Van 4 cm naar volledige ontsluiting in ongeveer 45 minuten. De hartslag van de baby ging omlaag, ongeveer naar 70. Ze moest toen snel geboren worden. Daarom is er een knip gezet. Ze is geboren met blauwe handjes en voetjes. Nu vraag ik me af, als de hartslag zo omlaag gaat, is het dan ook zo dat de baby zuurstofgebrek heeft gehad?
vrijdag 22 januari 2016 om 14:01
Mijn dochtertje heeft tijdens de bevalling een hartslag gehad die steeds dipte tussen de 70 en de 90, en ze is geboren met paars/blauwe handjes/voetjes. De apgar was ook niet meteen super denderend, maar over zuurstofgebrek heeft niemand het gehad en is nu ook niks van te merken.
De hartslag gaat omlaag als het kindje zich tijdens de bevalling niet prettig voelt, hoeft niet meteen zuurstofgebrek te zijn.
De hartslag gaat omlaag als het kindje zich tijdens de bevalling niet prettig voelt, hoeft niet meteen zuurstofgebrek te zijn.
vrijdag 22 januari 2016 om 14:02
Wat was de apgarscore? Mijn kind had apgar 1-4-8 en mijn kind heeft zelfs niet te lang zuurstofgebrek gehad, hoogstwaarschijnlijk. Hij is wel in de couveuse beland (was 42 weken, niet prematuur dus), heeft een week op neonathologie gelegen, heeft hersenecho gehad ed. Voor zover we weten geen schade.
Vermoed je zuurstofgebrek? Hoezo dan?
Vermoed je zuurstofgebrek? Hoezo dan?
vrijdag 22 januari 2016 om 14:04
Heb je reden om aan te nemen dat je dochter last heeft gehad van zuurstofgebrek? Verloopt haar ontwikkeling trager of heeft ze misschien last van spasmes? Als er reden tot twijfel is, kan er door de kinderarts een MRI aangevraagd worden, aan de hersenen en hersenontwikkeling kunnen ze dan afleiden of er mogelijk sprake is van zuurstofgebrek tijdens de geboorte.
Als de ontwikkeling "normaal" verloopt, gaat een kinderarts dat denk ik niet zo snel uitzoeken.
Als de ontwikkeling "normaal" verloopt, gaat een kinderarts dat denk ik niet zo snel uitzoeken.
vrijdag 22 januari 2016 om 14:05
Nee zeker niet. Het is juist te verklaren waardoor die hartslag daalt, omdat het laatste stuk zo snel is gegaan. Dat is normaal. Kinderen met echt zuurstoftekort worden geboren met een slechte start of slechte gassen die na de tijd uit de navelstreng genomen worden. En zelfs dat zegt eigenlijk niets. Een echte asfyxie (zoals je ernstig zuurstofgebrek noemt) betekent vaak reanimatie/ beademing enzo. Niet druk over maken! (Ben verloskundige in het ziekenhuis)
vrijdag 22 januari 2016 om 14:05
Lage hartslag wordt niet genoemd als oorzaak voor zuurstofgebrek, maar toenemende weeen wel. Maar dat hoeft ook weer niet hele verstrekkende gevolgen te hebben. Hebben ze er in het ziekenhuis/de vk bij haar geboorte niets over gezegd?
uitleg zuurstof tekort
Bij mijn kind ging de hartslag ook omlaag, maar dat werd een KS uiteindelijk. Hij is nu 6, maar ik kan niet zeggen dat hij daardoor zuurstofgebrek heeft gehad. Daarnaast is het ook nog van belang hoe lang dat dan eventueel is geweest.
uitleg zuurstof tekort
Bij mijn kind ging de hartslag ook omlaag, maar dat werd een KS uiteindelijk. Hij is nu 6, maar ik kan niet zeggen dat hij daardoor zuurstofgebrek heeft gehad. Daarnaast is het ook nog van belang hoe lang dat dan eventueel is geweest.
vrijdag 22 januari 2016 om 14:06
quote:shala91 schreef op 22 januari 2016 @ 14:01:
De hartslag gaat omlaag als het kindje zich tijdens de bevalling niet prettig voelt, hoeft niet meteen zuurstofgebrek te zijn.Dat vind ik zo'n bijzonder zinnetje, dat zeggen ze op tv ook altijd. Maar wat betekent dat nou eigenlijk, 'de baby voelt zich niet prettig'?
De hartslag gaat omlaag als het kindje zich tijdens de bevalling niet prettig voelt, hoeft niet meteen zuurstofgebrek te zijn.Dat vind ik zo'n bijzonder zinnetje, dat zeggen ze op tv ook altijd. Maar wat betekent dat nou eigenlijk, 'de baby voelt zich niet prettig'?
•
vrijdag 22 januari 2016 om 14:06
vrijdag 22 januari 2016 om 14:08
quote:Frizz schreef op 22 januari 2016 @ 14:06:
[...]
Dat vind ik zo'n bijzonder zinnetje, dat zeggen ze op tv ook altijd. Maar wat betekent dat nou eigenlijk, 'de baby voelt zich niet prettig'?Haha xD mijn dochter voelde zich 'niet prettig' toen ze met haar hoofd in het geboortekanaal zat. Vond ze niet prettig. Met elke keer persen dipte de hartslag weer een beetje, want dan kwam ze meer 'klem'. Tussen het persen door ging het dan weer omhoog.
[...]
Dat vind ik zo'n bijzonder zinnetje, dat zeggen ze op tv ook altijd. Maar wat betekent dat nou eigenlijk, 'de baby voelt zich niet prettig'?Haha xD mijn dochter voelde zich 'niet prettig' toen ze met haar hoofd in het geboortekanaal zat. Vond ze niet prettig. Met elke keer persen dipte de hartslag weer een beetje, want dan kwam ze meer 'klem'. Tussen het persen door ging het dan weer omhoog.
vrijdag 22 januari 2016 om 14:09
quote:Frizz schreef op 22 januari 2016 @ 14:06:
[...]
Dat vind ik zo'n bijzonder zinnetje, dat zeggen ze op tv ook altijd. Maar wat betekent dat nou eigenlijk, 'de baby voelt zich niet prettig'?
Nouja.. in zo'n krappe ruimte zou ik me ook niet prettig voelen
Ik dacht altijd dat de navelstreng ook een beetje wordt geplet ofzo in het geboortekanaal waardoor het niet te lang mag duren... Maar dat heb ik er zelf maar van gemaakt
[...]
Dat vind ik zo'n bijzonder zinnetje, dat zeggen ze op tv ook altijd. Maar wat betekent dat nou eigenlijk, 'de baby voelt zich niet prettig'?
Ik dacht altijd dat de navelstreng ook een beetje wordt geplet ofzo in het geboortekanaal waardoor het niet te lang mag duren... Maar dat heb ik er zelf maar van gemaakt
vrijdag 22 januari 2016 om 14:11
vrijdag 22 januari 2016 om 14:12
Tijdens de bevalling op het laatst, zei de gynaecoloog dat het kon zijn dat ze werd meegenomen. Maar toen ze eenmaal geboren was is dat niet meer aan de orde geweest. De apgarscore was verder goed. Verder is er nooit ergens iets gezegd over zuurstofgebrek door de artsen.
ik maak me wel ergens zorgen over. Daarom vroeg ik het me af.
ik maak me wel ergens zorgen over. Daarom vroeg ik het me af.
vrijdag 22 januari 2016 om 14:13
quote:mila81 schreef op 22 januari 2016 @ 14:12:
Tijdens de bevalling op het laatst, zei de gynaecoloog dat het kon zijn dat ze werd meegenomen. Maar toen ze eenmaal geboren was is dat niet meer aan de orde geweest. De apgarscore was verder goed. Verder is er nooit ergens iets gezegd over zuurstofgebrek door de artsen.
ik maak me wel ergens zorgen over. Daarom vroeg ik het me af.Maak die zorgen dan bespreekbaar bij de huisarts of het CB.
ik maak me wel ergens zorgen over. Daarom vroeg ik het me af.Maak die zorgen dan bespreekbaar bij de huisarts of het CB.
•
vrijdag 22 januari 2016 om 14:14
quote:pien6 schreef op 22 januari 2016 @ 14:09:
[...]
Ik dacht altijd dat de navelstreng ook een beetje wordt geplet ofzo in het geboortekanaal waardoor het niet te lang mag duren... Maar dat heb ik er zelf maar van gemaaktKomt door de druk op het hoofdje. Volgens de vk daalt onze hartslag ook als je een baksteen oid op je hoofd zou krijgen.
[...]
Ik dacht altijd dat de navelstreng ook een beetje wordt geplet ofzo in het geboortekanaal waardoor het niet te lang mag duren... Maar dat heb ik er zelf maar van gemaaktKomt door de druk op het hoofdje. Volgens de vk daalt onze hartslag ook als je een baksteen oid op je hoofd zou krijgen.
vrijdag 22 januari 2016 om 14:16
quote:Frizz schreef op 22 januari 2016 @ 14:11:
Dat niet prettig voelen van een baby is toch gewoon een heel geruststellende bewoording voor: "Het gaat niet helemaal lekker nu en daar moeten we snel wat aan doen?". En dat kan dan lijkt mij allerlei oorzaken hebben, gevolg is lage hartslag.
Of denk ik nu verkeerd?Neehoor, dat denk je goed. Kan meer of minder ernstig zijn. Bij mij was er verder niks aan de hand, maar de gyn stond wel al stand by voor de vacuümpomp.
Dat niet prettig voelen van een baby is toch gewoon een heel geruststellende bewoording voor: "Het gaat niet helemaal lekker nu en daar moeten we snel wat aan doen?". En dat kan dan lijkt mij allerlei oorzaken hebben, gevolg is lage hartslag.
Of denk ik nu verkeerd?Neehoor, dat denk je goed. Kan meer of minder ernstig zijn. Bij mij was er verder niks aan de hand, maar de gyn stond wel al stand by voor de vacuümpomp.
vrijdag 22 januari 2016 om 14:17
ik maak me wel ergens zorgen over. Daarom vroeg ik het me af.Ze nemen bloedgas af uit de navelstreng na de bevalling, als er zuurstofgebrek was geweest had je dat wel gehoord neem ik aan. Anders bel je je verloskundige, die kan het voor je nakijken in het verslag.
ik maak me wel ergens zorgen over. Daarom vroeg ik het me af.Ze nemen bloedgas af uit de navelstreng na de bevalling, als er zuurstofgebrek was geweest had je dat wel gehoord neem ik aan. Anders bel je je verloskundige, die kan het voor je nakijken in het verslag.
vrijdag 22 januari 2016 om 14:35
ik maak me wel ergens zorgen over. Daarom vroeg ik het me af.Neem dan contact op met je huisarts om je zorgen te bespreken. Als het goed is heeft hij/zij ook het bevallingsverslag.
ik maak me wel ergens zorgen over. Daarom vroeg ik het me af.Neem dan contact op met je huisarts om je zorgen te bespreken. Als het goed is heeft hij/zij ook het bevallingsverslag.
vrijdag 22 januari 2016 om 15:36
Volgens mij meten ze inderdaad het zuurstofgehalte in de navelstreng. Is bij onze dochter op twee plaatsen gedaan, ook omdat haar hartslag dipte en ze slap te wereld kwam. Ze heeft ook zuurstof gekregen, niet gereanimeerd gelukkig. Maar WWW7, neem aan dat die uitslagen in de navelstreng wel wat betekenen? Of wat bedoel je daarmee?