vraag bevalling

22-01-2016 13:54 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
10 maanden geleden ben ik bevallen. Ik ben ingeleid. De bevalling heeft in totaal 10 uur geduurd. Ik heb ongeveer 9 uur op 4 cm ontsluiting gezeten. Het laatste 3 kwartier tot 1 uur gingen heel snel. Van 4 cm naar volledige ontsluiting in ongeveer 45 minuten. De hartslag van de baby ging omlaag, ongeveer naar 70. Ze moest toen snel geboren worden. Daarom is er een knip gezet. Ze is geboren met blauwe handjes en voetjes. Nu vraag ik me af, als de hartslag zo omlaag gaat, is het dan ook zo dat de baby zuurstofgebrek heeft gehad?
Mijn dochters harslag dipte een aantal keer tot onder de 60. Ik mocht niet meer persen en zou een spoed keizersnee krijgen. Uiteindelijk nog 1 keer geprobeerd met een flinke knip en met 1 perswee is ze geboren. Apgarscore 9 en 10. Wel dysmatuur en door een dalende suikerspiegel 5 dagen op de nicu gelegen. Ze is nu een blije kleuter van 5 die er voor zover ik kan nagaan niks aan over heeft gehouden. En als ze dat wel had dan kan ik daar nu niets meer aan veranderen. Ik kan er dan alleen naar handelen.

Je kunt niets meer veranderen aan je bevalling. Ook niet aan het feit of ze wel of geen zuurstofgebrek heeft opgelopen. Kijk naar de ontwikkeling van je kind. Ga naar het CB of de huisarts als je je zorgen maakt.
Na de geboorte nemen ze vaak bloedgassen af. Als er sprake is van een matig/ slecht ctg. Aan de hand vn die bloedgassen kunnen ze zeggen of er sprake is van zuurstof teckort.

Maar dan zou je in je bevallings verslag moeten kijken of ziekenhuis moeten bellen. Blauwe handjes en voetjes heeft iedere pasgeboren baby. Goedé apgar zegt veel.
Blauwe handen en voeten is vrij normaal als een baby echt net geboren is. Waar wij een zuurtstofpercentage van 95-99% in ons bloed hebben, heeft een baby in de buik standaard een percentage van 70%. Vrij normaal dat je dan blauwe handen en voeten hebt.

Dalende hartslag is tijdens een wee niet een probleem, maar baby moet wel tussendoor herstellen.
@loolaa87 ja, betekent wel wat, maar altijd in combinatie met apgarscore. Er zijn natuurlijk hele slechte gassen, waarbij een kind zeg maar nauwelijks overlevingskansen heeft. Maar er zijn ook iets slechtere gassen met een stralend huilend kind. Het zegt dus alleen wat als het kindje het na de bevalling heel slecht doet en slechte gassen heeft, dan kan je redelijkerwijs zeggen dat er sprake is van asfyxie
En met 'slecht doen' moet je denken aan langdurige beademing of reanimatie
Ok, dank je. Onze dochter had een apga score van 5 na een minuut, daarna 7 en de laatste 9. Ze is dus niet langdurig beademd of gereanimeerd gelukkig, wel zuurstof gekregen. Een score was ok, de andere was randje. Maar wat ik begreep is er gelukkig geen sprake van zuurstoftekort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven