Werk & Studie alle pijlers

Zelfreflectie-onkunde

26-01-2016 12:49 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt zo'n moeite om vragen te beantwoorden m.b.t. mijzelf!

For example: een POP opstellen. Schiet mij maar lek!

Kernkwaliteiten, kernwaarden, waar zie je jezelf over 5 jaar, wat zijn je persoonlijke doelen...

Ik kom er gewoon niet uit!
Ik dus totaal niet.

Waar heb ik dat geleerd? Door klant te worden van de psychiatrie. Als je daar je hulpvraag en je doelen niet duidelijk en helder formuleert, krijg je gewoon geen hulp.
Als je een Pop op moet stellen een je vindt dat moeilijk, kun je dan geen hulp vragen bij je studie?

Kwaliteiten zijn wel lijsten van op internet te vinden. Als je die doorloopt herken je waarschijnlijk wel punten die juist wel of helemaal niet bij jou passen. Zo kun je inspiratie opdoen. Vaak zijn kwaliteiten dingen die je zelf heel vanzelfsprekend vindt een dan kan zo'n lijst je op weg helpen.
Welke opleiding doe je?
Googelen, serieus wat hierboven gezegd wordt.

Uit een lijst pakken waar je je in herkent is veel makkelijker dan zelf alles verzinnen.
En als eerste persoonlijk doel: leren kritisch reflecteren op eigen handelen en vaardigheden en daaruit voortvloeiend haalbare leerdoelen opstellen.

Afhankelijk van je studie is dat een prima leerdoel.
Precies wat Flitseflats zegt: je hebt hier dus al een prima leerdoel geformuleerd. Je weet nog niet wat je over 5 jaar wil, wat je nu kan en wat je belangrijk vindt. Dat zijn de dus dingen die je zou willen leren: wie je bent, wat je kunt, wat je wil en wat je in de toekomst wil gaan doen. Heel normaal om dat niet te weten hoor, ik ben halverwege de dertig en ik weet het ook nog niet
Als je dan toch aan het googelen slaat, zoek dan naar het begrip kernkwaliteiten.

Als je je eigen kwaliteiten kent, zie je ook makkelijker je uitdagingen en valkuilen. Lees je even in hoe dat werkt, bijvoorbeeld hier.

Er bestaan lange lijsten, dus je hoeft de kwaliteiten niet zelf te bedenken. Wel moet je zelf bedenken HOE je valkuilen vermijdt dmv leerdoelen te stellen.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Waar wordt je op beoordeeld? Neem die punten door en bedenk waar je nog beter in kan worden, welke punten worden genoemd in je laatste beoordeling? Zijn er nog andere dingen die beter kunnen? Is er nog iets dat je wil leren, wil je een cursus doen? Als je blij met je huidige functie mag je ook best zeggen dat je dit over 5 jaar nog steeds wil doen.
Je kan ook eens zoeken naar de start methodiek. Daarmee kan je kwaliteiten onderbouwen met concrete praktijkvoorbeelden. Situatie, taak, actie, resultaat en terugblik. Succes!
quote:Flitseflats schreef op 26 januari 2016 @ 13:03:

Als je een Pop op moet stellen een je vindt dat moeilijk, kun je dan geen hulp vragen bij je studie?

Kwaliteiten zijn wel lijsten van op internet te vinden. Als je die doorloopt herken je waarschijnlijk wel punten die juist wel of helemaal niet bij jou passen. Zo kun je inspiratie opdoen. Vaak zijn kwaliteiten dingen die je zelf heel vanzelfsprekend vindt een dan kan zo'n lijst je op weg helpen.

Nee, sinds dit jaar zijn er coachingsgesprekken op mijn werk ingevoerd. En ik wil goed voorbereid ten slage gaan.

Ben vorig jaar aangenomen als jr Art Director, maar afgelopen jaar is er niks ingezet (opleidingsplan of iets dergelijks) om mij verder te ontwikkelen. Dus ik wil me goed voorbereiden, want ik heb een leuke opleiding gezien die me daar wel bij gaat helpen. Maar dat moet dus wel nog even worden verkocht aan de baas. En wil het ook proberen voor elkaar te krijgen het dagprogramma te gaan volgen (lessen op vrijdag, dus onder werktijd) Dus wil goed voorbereid zijn. Een POP bij de baas voorleggen, beargumenteren etc. Maar ik vind het verdomd lastig!
quote:Flitseflats schreef op 26 januari 2016 @ 13:17:

En als eerste persoonlijk doel: leren kritisch reflecteren op eigen handelen en vaardigheden en daaruit voortvloeiend haalbare leerdoelen opstellen.

Afhankelijk van je studie is dat een prima leerdoel.Dat is puntje 1 inderdaad
Waarom vraag je geen feedback aan je collega's? Wat zijn goede eigenschappen die ze in jou zien en waarin denken zij dat jij nog moet verbeteren? Laat meteen zien dat je openstaat voor ontwikkeling.
quote:tutu87 schreef op 26 januari 2016 @ 13:52:

Je kan ook eens zoeken naar de start methodiek. Daarmee kan je kwaliteiten onderbouwen met concrete praktijkvoorbeelden. Situatie, taak, actie, resultaat en terugblik. Succes!

Die methode heb ik idd voorbij zien komen bij het googlen Maar dan STARR (terugblik is dan reflectie)

Eigenlijk best grappig. Voor mijn werk houdt ik me dagelijks bezig met concepten, maar voor mijzelf lukt het niet ...
Dan is het toch heel simpel? Neem de studie, jouw huidige functie en de volgende stap(pen) in jouw carrière als uitgangspunt. Jouw einddoel is om die volgende stap(pen) in je carrière te zetten. Op dit moment doe je functie X en daarin komen jouw huidige kwaliteiten naar voren (zie functiebeschrijving, wat doe je goed)? De studie helpt jou om jouw zwakkere kwaliteiten te verbeteren en/of om nieuwe dingen te leren die jou helpen om jezelf klaar te stomen voor de volgende stap in jouw carrière (zie functiebeschrijving van de functie(s) die je hierna wil doen, en leg dat naast de competenties in de beschrijving van de opleiding). Dat zijn dus jouw doelen.
Bekend probleem, heb het tijdens mijn studie meermalen moeten doen. Gek werd ik er altijd van...

Tip: probeer dingen via STARR of SMART te formuleren. Er zijn online ook een aantal stageverslagen van HBO-ers te vinden met daarin een gedeelte voor danwel reflectie, danwel TVR. Die zou je er als voorbeeld bij kunnen pakken.
quote:-NummerZoveel- schreef op 26 januari 2016 @ 14:14:

Dan is het toch heel simpel? Neem de studie, jouw huidige functie en de volgende stap(pen) in jouw carrière als uitgangspunt. Jouw einddoel is om die volgende stap(pen) in je carrière te zetten. Op dit moment doe je functie X en daarin komen jouw huidige kwaliteiten naar voren (zie functiebeschrijving, wat doe je goed)? De studie helpt jou om jouw zwakkere kwaliteiten te verbeteren en/of om nieuwe dingen te leren die jou helpen om jezelf klaar te stomen voor de volgende stap in jouw carrière (zie functiebeschrijving van de functie(s) die je hierna wil doen, en leg dat naast de competenties in de beschrijving van de opleiding). Dat zijn dus jouw doelen.

Dat zij ik in eerste instantie ook tegen mijzelf ;)

Thanks voor de tips!
Ok. Ik heb me gisterenavond eens flink gebogen over de kwestie.

Ik heb een zelfreflectie gedaan (meer om voor mijzelf goed vast te stellen wat ik wil) en de opleiding die ik eerder al gevonden had sluit hier na de reflectie ook nog perfect op aan. Voor mij een goede bevestiging dus en naar mijn baas toe een goede onderbouwing. Ik wil de opleiding dus bij mijn leidinggevende gaan aankaarten.

En nu gaat het wellicht wat off-topic. Mijn coachingsgesprek (waarin zelfreflectie, POP en opleiding centraal staat) staat gepland voor eind maart, maar de opleiding start half april. Dat gesprek moet ik dus vervroegen. Leidinggevende is er deze week niet dus wil een mailtje sturen hoe en wat, zodat hij dit maandag meteen binnen ziet komen. Hoe zou ik dat moeten formuleren? Al in de mail aangeven dat ik een leuke opleiding gevonden heb die aansluit op mijn functie en daarom het gesprek wil vervroegen of het nog een beetje vaag houden en gewoon vragen of het gesprek eerder kan? Argumenten waarom ik deze opleiding MOET gaan volgen liggen klaar, tevens de argumenten waarom ik dit als dagopleiding onder werktijd wil gaan doen. Maar dat wil ik bewaren voor het 1 op 1 gesprek.
quote:Ringquelle schreef op 26 januari 2016 @ 15:44:

Bekend probleem, heb het tijdens mijn studie meermalen moeten doen. Gek werd ik er altijd van...

Tip: probeer dingen via STARR of SMART te formuleren. Er zijn online ook een aantal stageverslagen van HBO-ers te vinden met daarin een gedeelte voor danwel reflectie, danwel TVR. Die zou je er als voorbeeld bij kunnen pakken.Mag ik vargen waar jij op gegoogled hebt? Ik kan zoiets niet vinden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven