Algemeen vluchtelingentopic deel 5

18-12-2015 22:42 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:Boomheide schreef op 30 januari 2016 @ 21:27:

[...]

En totaal niet stil staan bij wat ze de maatschappij eigenlijk kosten. Net als asielzoekers dat denk ik niet doen. Of niet willen doen.

Ach, dat opleveren is ook zo relatief.

Onze koning heeft op ons aller kosten allerlei dure opleidingen gedaan en daar ongetwijfeld zijn best gedaan.

Hij vindt zelf dat hij 'keihard' werkt.

Naar schijnt levert de man ons qua pr veel op. Is dat zijn persoonlijke verdienste of had willekeurig wie met deze achtergrond datzelfde opgeleverd? En werkt hij harder dan een bejaardenverzorgster of een vuilnisman?
quote:vruchtgebruik schreef op 30 januari 2016 @ 21:59:

[...]

Ach, dat opleveren is ook zo relatief.

Onze koning heeft op ons aller kosten allerlei dure opleidingen gedaan en daar ongetwijfeld zijn best gedaan.

Hij vindt zelf dat hij 'keihard' werkt.

Naar schijnt levert de man ons qua pr veel op. Is dat zijn persoonlijke verdienste of had willekeurig wie met deze achtergrond datzelfde opgeleverd? En werkt hij harder dan een bejaardenverzorgster of een vuilnisman?Als pr medewerker is hij meer waard dan een willekeurige pr medewerker van een multinational.
verba volant, scripta manent.
quote:tvandattum schreef op 30 januari 2016 @ 21:53:

[...]

Een illegaal wordt niet door de samenleving onderhouden.Die onderhoudt zichzelf...
verba volant, scripta manent.

[...]

Een illegaal wordt niet door de samenleving onderhouden.

Als een illegaal acute medische zorg nodig heeft, dan krijgt hij dat.

En wij belastingbetalers betalen dat.
quote:pejeka schreef op 30 januari 2016 @ 20:25:

Ik heb alleen wel eens de vraag hoeveel van die asielzoekers daadwerkelijk beseffen welk beslag ze hier leggen op de middelen, of op de burgers, of op de voorzieningen. Of hebben die écht het idee dat het geld hier gewoon uit de lucht komt vallen?Dit vraag ik me ook regelmatig af en ik denk dat ze heus weten hoe het zit, en dat het antwoord is dat het ze helemaal niets kan schelen. Af en toe zie je wel wat sympathieke acties langskomen van asielzoekers die bijvoorbeeld bloemen aan mensen uitdelen, maar ik denk dan altijd maar dat iemand ze dan heeft ingefluisterd dit te doen, ik kan me niet voorstellen dat ze dit zelf bedenken en uitvoeren.
quote:Gisselle schreef op 30 januari 2016 @ 23:29:

[...]

Dit vraag ik me ook regelmatig af en ik denk dat ze heus weten hoe het zit, en dat het antwoord is dat het ze helemaal niets kan schelen. Af en toe zie je wel wat sympathieke acties langskomen van asielzoekers die bijvoorbeeld bloemen aan mensen uitdelen, maar ik denk dan altijd maar dat iemand ze dan heeft ingefluisterd dit te doen, ik kan me niet voorstellen dat ze dit zelf bedenken en uitvoeren.

Dat denk ik ook.. maar er zijn ook echt wel veel asielzoekers die maar wat dankbaar zijn dat ze hier opgevangen worden, maar niet weten hoe dat te uiten. Zou ik zelf ook moeilijk vinden.

In tegenstelling tot linkse welkomknuffelaars, ben ik blij dat vluchtelingen mij niet om de nek vallen om hun dankbaarheid te tonen.
quote:cijfernerd schreef op 30 januari 2016 @ 22:37:

[...]

Als een illegaal acute medische zorg nodig heeft, dan krijgt hij dat.

En wij belastingbetalers betalen dat.

Niet alleen dat, hij wordt compleet onderhouden.

Of heeft deze persoon een illegalenbaantje met een vast inkomen? Nee, velen gaan de criminaliteit in: diefstal, inbraak, drugs...

Dus ze worden alsnog onderhouden door de samenleving en daar bovenop zorgen ze ook voor kosten (schade in ruim begrip)
Known to cause insanity in laboratory mice
Ik denk dat asielzoekers net echte mensen zijn, en dat sommigen over dit soort dingen als kosten nadenken, en anderen niet. Toen ik studeerde en heel veel bier dronk van m'n stufi, dacht ik nooit na over belastingbetalers die mijn kroegentochten financierden.
Gisteren op Nieuwsuur

Hoogleraar Cengiz Aktar, tevens oud-directeur van de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR.

Vervolgens een paar minuten later de "doodsbange vluchtelingen" met een compleet vertekend beeld van Europa

.

.

Dat gaat tegenvallen in Europa

Gezellig op een stapelbed in een sporthal
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Lys schreef op 31 januari 2016 @ 06:06:

[...]

Niet alleen dat, hij wordt compleet onderhouden.

Of heeft deze persoon een illegalenbaantje met een vast inkomen? Nee, velen gaan de criminaliteit in: diefstal, inbraak, drugs...

Dus ze worden alsnog onderhouden door de samenleving en daar bovenop zorgen ze ook voor kosten (schade in ruim begrip)Precies!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Goedemorgen staatssecretaris Klaas Dijkhoff! Goedemorgen Joop.nl! Goedemorgen Volkskrant! Goedemorgen NRC/Handelsblad! Goedemorgen Lodewijk Asscher! Goedemorgen Frans Timmermans! Goedemorgen Judith Sargentini! Goedemorgen Leo Lucassen! Goedemorgen Tineke Ceelen! Goedemorgen burgemeester Wienen van Katwijk! Goedemorgen COA-baasjes! Goedemorgen WOB-ambtenaartjes van VenJ! Incidentje mensen. Niets aan de hand. Doorlopen aub. Welterusten Nederland!

ZAANDAM - Bij een opvang voor vluchtelingen aan de Rijshoutweg in Zaandam keerden in de nacht van zaterdag op zondag zo'n dertig asielzoekers zich tegen ambulancepersoneel en agenten.

Door Sander van Lubeck - 31-1-2016, 7:11 (Update 31-1-2016, 9:11)

Politie en ambulance kwamen af op een poging tot zelfdoding bij de 'bajesboten'. De bewoners wilden de patiënt zelf in de ambulance plaatsen. Dat wilden het ambulancepersoneel niet.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... um=twitter
quote:Boomheide schreef op 30 januari 2016 @ 21:27:

[...]

En totaal niet stil staan bij wat ze de maatschappij eigenlijk kosten. Net als asielzoekers dat denk ik niet doen. Of niet willen doen.

En stel dat de chronisch zieke zich dat wel dagelijks realiseert, bij elke pil denkt, ojee daar gaat weer een fortuin van de belasting betaler. Is dat de bedoeling? En verandert dat iets?

Ik denk trouwens dat veel asielzoekers geen idee hebben van de kosten en denken dat alles vergoed wordt, want zij hebben immers niks en Nederland is een rijk land dus..
quote:MalleBabbe1 schreef op 31 januari 2016 @ 09:48:

Goedemorgen staatssecretaris Klaas Dijkhoff! Goedemorgen Joop.nl! Goedemorgen Volkskrant! Goedemorgen NRC/Handelsblad! Goedemorgen Lodewijk Asscher! Goedemorgen Frans Timmermans! Goedemorgen Judith Sargentini! Goedemorgen Leo Lucassen! Goedemorgen Tineke Ceelen! Goedemorgen burgemeester Wienen van Katwijk! Goedemorgen COA-baasjes! Goedemorgen WOB-ambtenaartjes van VenJ! Incidentje mensen. Niets aan de hand. Doorlopen aub. Welterusten Nederland!

ZAANDAM - Bij een opvang voor vluchtelingen aan de Rijshoutweg in Zaandam keerden in de nacht van zaterdag op zondag zo'n dertig asielzoekers zich tegen ambulancepersoneel en agenten.

Door Sander van Lubeck - 31-1-2016, 7:11 (Update 31-1-2016, 9:11)

Politie en ambulance kwamen af op een poging tot zelfdoding bij de 'bajesboten'. De bewoners wilden de patiënt zelf in de ambulance plaatsen. Dat wilden het ambulancepersoneel niet.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... schuwelijk, manipulatie door dreigen met zelfmoord. Het gedrag van de mensen er om heen, alles voor aandacht. En als het onverhoopt lukt dan heeft COA/Ambulancepersoneel/Nederland het gedaan en moet er een onderzoek komen naar de kwaliteit van de zorg en had de "patiënt" wel psychische hulp. Met overdwars snijden over je arm pleeg je overigens geen zelfmoord, is niet dodelijk.
Ik vraag mij af wat dat zooitje daar in Den Haag de hele dag doet. Werkelijk niets is geregeld; constant wordt er achter de feiten aan gelopen. Nu blijkt dat de grenscontroles op mensensmokkelaars mislukken, want de politie mag, door allerlei bureaucratische regels, niet in kofferbakken of afgesloten/geblindeerde busjes kijken.
Is dit het begin van de burgeroorlog? Is dit wat de regering uiteindelijk wil bereiken?

Zweden bereikt kookpunt

Van onze buitenlandredactie

Bron: Telegraaf

STOCKHOLM -

De dood van een 22-jarige medewerkster van een asielzoekerscentrum, bezweken aan steekwonden toegebracht door naar verluidt een 15-jarige Somalische migrant, lijkt de lont te zijn geweest in het Zweedse kruitvat.

Alexandra Mezher werd maandag vermoord in een opvangcentrum voor kinderen in Mölndal, Zweden.

Vrijdagavond verzamelden honderden woedende Zweden zich in hartje Stockholm. De demonstratie liep uit op een spontane vechtpartij waarbij meerdere jongeren die er niet ’Zweeds’ genoeg uitzagen in elkaar werden geslagen. Volgens een politiewoordvoerder had de menigte „geen ander doel dan migrantenkinderen aan te vallen”.

Minister van Binnenlandse Zaken Ygeman reageerde door te zeggen dat „de racistische groepen die dreigementen en haat naar onze straten brengen met kracht tegemoet moeten worden getreden”. De bewindsman spreekt van een „zorgwekkende ontwikkeling”.

Zeker drie mensen zijn opgepakt, en volgens lokale media in de ochtend alweer vrijgelaten. De gemaskerde aanvallers hebben „banden met hooliganbendes uit Stockholm”, melden de autoriteiten. Een verslaggever van Aftonbladet zegt dat zeker twee arrestanten sjaals van de Poolse club Lech Poznan droegen, en dat hij ook Poolse vlaggen heeft gezien.

De ’Zweedse Verzetsbeweging’, een club van neonazi’s, zette na de aanvallen een verklaring online. De relschoppers „hebben het gebied rond het centraal station, waar veel criminele immigranten uit Noord-Afrika rondhangen, schoongeveegd. Deze criminele immigranten hebben lange tijd Zweden beroofd en gemolesteerd”, schrijft de Verzetsbeweging. „Het ontbreekt de politie duidelijk aan middelen om deze uitzinnige praktijken de kop in te drukken. We zien geen andere mogelijkheid dan zelf de straffen uit te delen die deze lui verdienen.”

Flyers met dezelfde tekst werden aan de naar schatting 200 deelnemers aan de anti-vluchtelingenmars uitgedeeld. „Als de Zweedse straten niet meer veilig zijn voor gewone Zweden, is het onze plicht het probleem op te lossen.” De neonazi’s dreigen met nog meer aanvallen tegen ’jonge criminele migranten’.

Vijf of zes deelnemers aan een tegendemonstratie zijn tegen de grond gewerkt. Een getuige stelt: „Ze begonnen gewoon lukraak in te slaan op mensen met een donkere huidskleur.” „We hebben niets uitgelokt”, verzekert Sandra Kurén in gesprek met Aftonbladet. „Ze gebruikten vlaggenstokken als wapen.” Alex Monsalves, een Zweed van Chileense komaf: „Ze sloegen me, ook in mijn gezicht. Ik belandde op de grond, maar ook toen bleven ze me schoppen.”

Zweden neemt per hoofd van de bevolking de meeste asielzoekers op: vorig jaar 163.000 op een bevolking van tien miljoen. Tientallen asielzoekerscentra werden afgelopen jaar aangevallen.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:fairy1 schreef op 31 januari 2016 @ 09:56:

[...]

En stel dat de chronisch zieke zich dat wel dagelijks realiseert, bij elke pil denkt, ojee daar gaat weer een fortuin van de belasting betaler. Is dat de bedoeling? En verandert dat iets?

Ik denk trouwens dat veel asielzoekers geen idee hebben van de kosten en denken dat alles vergoed wordt, want zij hebben immers niks en Nederland is een rijk land dus..

Laat maar gaan Fairy. Boomheide denkt dat iemand die chronisch ziek is een profiteur is die voor de lol lekker veel dure medicatie slikt op kosten van een collectieve voorziening.

Alsof iemand voor de lol medicatie neemt.

En wat dan met al die mensen die zorg moeten ten gevolge van een hobby (ski ongelukken, voetbalblessures, in je eigen hand zagen bij het decouperen, etc)? Dat is nog veel erger, die hebben het zelf gedaan. Hardrijders die zichzelf en anderen in de kreukels rijden?

Er zijn heel veel mensen die zorg nodig hebben door eigen of andermans toedoen. Een ziekte kies je niet. Erg dom dus om in te zoomen op de groep chronisch zieken en ze te bestempelen als onnadenkende profiteurs.
quote:Ikbenanoniem schreef op 31 januari 2016 @ 10:18:

[...]

Laat maar gaan Fairy. Boomheide denkt dat iemand die chronisch ziek is een profiteur is die voor de lol lekker veel dure medicatie slikt op kosten van een collectieve voorziening.

En wat dan met al die mensen die zorg moeten ten gevolge van een hobby (ski ongelukken, voetbalblessures, in je eigen hand zagen bij het decouperen, etc)? Dat is nog veel erger, die hebben het zelf gedaan. Hardrijders die zichzelf en anderen in de kreukels rijden?

Er zijn heel veel mensen die zorg nodig hebben door eigen of andermans toedoen. Een ziekte kies je niet. Erg dom dus om in te zoomen op de groep chronisch zieken en ze te bestempelen als onnadenkende profiteurs.Idd, dat is ook een heel andere discussie dan over vluchtelingen.
quote:Paekzwart schreef op 30 januari 2016 @ 20:28:

[...]

De overheid zou er voor iedereen moeten zijn. Jij noemt het nu een specifiek kleine groep, nou ben ik absoluut geen voorstander van het huidige overheidsbeleid, maar in definitie ga ik er nog vanuit dat zij het belang van állen in de samenleving in de gaten houden.

Dat is de kern van onze verschillende standpunten.

Ik denk dat de overheden inmiddels lang genoeg bewezen hebben dat ze er niet zijn voor de samenleving, maar juist voor een kleine groep. Om eerlijk te zijn, ik weet ook niet welke bewijzen jou hiervan zouden kunnen overtuigen. Zelf schrijf je al dat je het huidig overheids belijd niet goed vind, maar je gaat er kennelijk wel van uit dat dit toch op de een of andere manier gerealiseerd kan worden.

Of de overheden in het verleden beter waren? Ik denkt van niet. Zeker we hebben een "welvaartsstaat" opgebouwd. Maar vergeet niet waar dit toe geleid heeft en nog zal leiden. We kunnen natuurlijk niet oorzaak en gevolg loskoppelen en vervolgens deel 1 goedkeuren door deel 2 weg te laten.

De na-oorlogse welvaartsstaat is opgebouwd middels een pyramide-systeem waarbij eeuwige groei verondersteld werd. Ook in 1950-1960 wisten de mensen al dat bijvoorbeeld het pensioen systeem niet eeuwig zou werken. Maar ja, toen hadden ze nog 40 jaar groei voor de boeg waarmee ze het uiteindelijke probleem voor zich uit konen schuiven. De welvaartsstaat van toen is opgebouwd op leugens en bedrog. Daar gaan we nu de prijs voor betalen.
quote:Ikbenanoniem schreef op 31 januari 2016 @ 10:18:

[...]

Iemand die ernstig ziek is is wel degelijk een profiteur van het huidige ziektekosten systeem.

Helaas zit er een emotionele bijklank aan het woord "profiteur". Maar het staat buiten kijf dat ernstig zieken profiteren van de ziektekostenverzekering op kosten van de niet-zieken.

Dat is natuurlijk ook het doel van de ziektekostenverzekering. Dus daar is op zich niets mis mee.

Waar ik persoonlijk wel weer een probleem zie is dat de ziektekostenverzekering afgedwongen wordt. Ik zou veel liever zien dat deze op vrijwillige basis opgebouwd zou zijn. En natuurlijk ook dat mensen die zich niet wensen te verzekeren dit niet hoeven te doen, en zij dan ook geen vergoeding voor hun ziektekosten krijgen.

[...]

Een illegaal wordt niet door de samenleving onderhouden.Oh nee? Waar haalt die zijn eten en drinken dan vandaan? Wat kosten bad, brood en bed dan die vele gemeenten aan illegalen bieden? Wat kost het aan criminaliteit, waartoe bepaalde illegalen overgaan om toch geld te krijgen? Enz.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:obl schreef op 31 januari 2016 @ 11:13:

[...]

Iemand die ernstig ziek is is wel degelijk een profiteur van het huidige ziektekosten systeem.

Helaas zit er een emotionele bijklank aan het woord "profiteur". Maar het staat buiten kijf dat ernstig zieken profiteren van de ziektekostenverzekering op kosten van de niet-zieken.

Dat is natuurlijk ook het doel van de ziektekostenverzekering. Dus daar is op zich niets mis mee.

Waar ik persoonlijk wel weer een probleem zie is dat de ziektekostenverzekering afgedwongen wordt. Ik zou veel liever zien dat deze op vrijwillige basis opgebouwd zou zijn. En natuurlijk ook dat mensen die zich niet wensen te verzekeren dit niet hoeven te doen, en zij dan ook geen vergoeding voor hun ziektekosten krijgen.Dus iemand van wie het huis afbrandt, en die altijd netjes de verzekering heeft betaald, vind jij ook een "profiteur"? Immers, de premies die hij jarenlang heeft betaald, zijn bij elkaar opgeteld echt niet de waarde van zijn huis en inboedel. Zoiets?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:fairy1 schreef op 31 januari 2016 @ 10:03:

[...]

Afschuwelijk, manipulatie door dreigen met zelfmoord. Het gedrag van de mensen er om heen, alles voor aandacht. En als het onverhoopt lukt dan heeft COA/Ambulancepersoneel/Nederland het gedaan en moet er een onderzoek komen naar de kwaliteit van de zorg en had de "patiënt" wel psychische hulp. Met overdwars snijden over je arm pleeg je overigens geen zelfmoord, is niet dodelijk.

Ach gut, en wat zeggen de knuffelaars nu ? Slechte jeugd gehad, getraumatiseerd?

Dat heeft alles en alleen maar te maken met drammen omdat ze hun zin niet krijgen.

Opzouten met die lui. Je zou toch werkelijk denken dat ze de hersencellen in land van herkomst achter hebben gelaten. Wat een stelletje idioten komen er toch binnen.

Ze vluchten toch hier naar toe? En waarvoor? Voor veiligheid en rust toch?

Je zou eerder denken dat de ellende die ze daar achter hebben gelaten, nu hier komen introduceren. Is niet zo gek toch dat steeds meer mensen een hekel gaan krijgen aan al die lui die hier binnen komen sluipen. En nog eens ondankbaar zijn ook, door zich op deze manier op te stellen.

Terug sturen die hap, ongeacht of het daar veilig is. Dat kan me dan ook niet meer boeien, hier misdragen ze zich, dan ook de consequenties aanvaarden. Dus weg ermee. Die moeten heel eenvoudig het land uitgezet kunnen worden.
quote:jo-elise schreef op 31 januari 2016 @ 11:45:

[...]

Ach gut, en wat zeggen de knuffelaars nu ? Slechte jeugd gehad, getraumatiseerd?

Dat heeft alles en alleen maar te maken met drammen omdat ze hun zin niet krijgen.

Opzouten met die lui. Je zou toch werkelijk denken dat ze de hersencellen in land van herkomst achter hebben gelaten. Wat een stelletje idioten komen er toch binnen.

Je zou eerder denken dat de ellende die ze daar achter hebben gelaten, nu hier komen introduceren. Is niet zo gek toch dat steeds meer mensen een hekel gaan krijgen aan al die lui die hier binnen komen sluipen. En nog eens ondankbaar zijn ook, door zich op deze manier op te stellen.

Terug sturen die hap, ongeacht of het daar veilig is. Dat kan me dan ook niet meer boeien, hier misdragen ze zich, dan ook de consequenties aanvaarden. Dus weg ermee. Die moeten heel eenvoudig het land uitgezet kunnen worden.Helemaal met je eens, ik heb te doen met de hulpverleners die er op afgestuurd worden.
quote:jo-elise schreef op 31 januari 2016 @ 11:45:

[...]

Terug sturen die hap, ongeacht of het daar veilig is. Dat kan me dan ook niet meer boeien, hier misdragen ze zich, dan ook de consequenties aanvaarden. Dus weg ermee. Die moeten heel eenvoudig het land uitgezet kunnen worden.En wat ik zo erg vind is dat ze er gewoon mee wegkomen, ze mogen het ambulance personeel en de politie aanvallen en we gaan gewoon weer over tot de orde van de dag, geen consequenties staan er tegenover deze uitbarsting van agressie, en die politie die aangerukt moest worden…ach de belastingbetaler betaald wel, want er is toch genoeg geld in dit rijke landje? Ik ben die lui zo spuugzat, allemaal terugsturen wat mij betreft. Ik vind het echt volkomen absurd dat deze mensen na een aantal jaren een permanente verblijfsvergunning krijgen, dat is denk ik voor wat mij betreft het ergste van dit alles.
Haha

*tring*

“Monsieur le Président, quelle surprise! How lovely of you to call me despite my busy schedule. Gae hetj nog te völ haor op eure kop um mei-j te kale! Che cosa posso fare per te, Barack?”

“Met Diederik, Frans.”

“Sorry, ik verwachtte een ander telefoontje. Maar voor jou maak ik uiteraard mijn spaarzame tijd vrij.”

“Frans, het zit als volgt. Ik heb iets bedacht. De bedoeling is dat…”

“Heb ik jou weleens verteld dat Nelson Mandela mij vaak om advies vroeg? Die belde mij gewoon ’s nachts uit bed omdat hij dan wat wilde weten over…”

“FRANS! Luister nou even. Ik ga komende week een plan presenteren. Die arme sloebers die via Turkije naar Griekenland varen wil ik per kerende veerboot terugsturen. In ruil kom ik dan met een soort legale migratiestroom. Ik denk aan een luchtbrug en een verdeling over de lidstaten. Daardoor kunnen we dan vervolgens…”

“Mein lieber Didier, sorry dat ik je onderbreek maar Jean Claude is al met iets dergelijks bezig en je weet dat ik onlangs ook met de Turken heb onderhandeld. Waarom bel je mij?”

“Omdat jij mijn reddingsboei bent, Frans. Mijn rubberboot is lek en het gaat niet lang meer duren of ik en de PvdA liggen te dobberen in een kille donkere electorale zee. Bij Greenpeace had ik tenminste nog een reddingsvest.”

“Diederik, vluchtelingen terugsturen lijkt verduiveld veel op het plan van die VVD’er Azmani vorig jaar. Ik verkeerde in de veronderstelling dat jij ab initio tegen was.”

“Frans, het water staat mij aan de lippen! Jij kent toch ook The West Wing? Wanneer het weer eens misgaat komt Josh altijd met dezelfde oplossing: leverage creëren! Dus als jij maandag nou een statement maakt en zegt… ”

“Hoe doet Bert het?”

“Welke Bert, wat bedoel je?”

“HOE DOET BERT HET, DIEDERIK?”

“Binnen de partij leeft een breed gedragen gevoel dat Bert Koenders ondanks zijn grote inspanningen in de schaduw blijft staan van zijn voorganger. Frans Timmermans evenaren was sowieso een onmogelijke opdracht en dat hebben we dan ook nooit van hem verwacht. ”

“Dank, please continue.”

“Frans, wat ik dus heb bedacht…(-)”

Naschrift – Hier stopt de opname in bezit van Geenstijl. De maandag na dit gesprek zei Eurocommissaris Frans Timmermans tegen de NOS dat meer dan de helft van de vluchtelingen die naar Europa komen niet op de vlucht zijn voor oorlog. Het zijn volgens hem vooral Noord-Afrikanen die om economische redenen hun thuisland verlaten. Donderdag presenteerde de PvdA-leider zijn Plan Samsom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven