Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
Ik ben nog steeds vol in de race. Hele drukke maand gehad qua werk dus ook geen tijd of puf om over shoppen na te denken. Project is nu klaar dus weer wat meer tijd en ruimte. Merk dat ik wel wat kritischer na ga denken, als de zes maanden om zijn, wat heb ik dan echt nodig?

Ik voorzie iig dat mijn gympen dan aan hun einde zitten dus die moet ik vervangen, heb maar 1 paar nl. Ik koop altijd dezelfde, dus dat moet niet moeilijk zijn. Verder heb ik denk ik een nieuwe zomerjas nodig, ik heb alleen een spijkerjasje en een mooie trenchcoat voor werk. En eventueel een nieuwe pyama. Maar allemaal dingen die ik nog wel even uit kan stellen.

Ik heb voor begin maart een weekendje Wenen geboekt. Ik ga dan zeker niet los, maar mocht ik iets moois tegenkomen zal ik het ook niet laten liggen denk ik.
Ik kom hier maar even een dansje doen: twee maanden niks gekocht!

@hieperdepiephoera: leuk dat je je trui zo vaak draagt. Dan was het dus een goeie aankoop. Ik vind dat ook een deel van de uitdaging: dat wat je wel koopt ook veel gedragen wordt.

Mij gaat het momenteel prima af: ik heb juist totaal geen zin meer in winkelen. Zelfs als ik een cadeautje moet kopen, of iets voor mijn dochter, bestel ik dat liever dan dat ik de stad in moet.

Ik heb momenteel best een stressvolle tijd en had ook opeens een onverwachte financiële meevaller. Normaalgesproken is dat voor mij hét recept om weer los te gaan, maar ik heb nu het geld gewoon op mijn spaarrekening gestort. Geen seconde over getwijfeld ook. Ik voel me ook nog steeds een beetje schuldig het bedrag dat ik vorig jaar heb uitgegeven, maar ik merk wel dat ik vorig jaar heb 'geleerd' om alleen echt fijne kledingstukken te kopen. Hopelijk is dit dan toch echt het begin van het einde van mijn koopverslaving.
Wat goed, twee maanden! Knap! Het wordt echt makkelijker he!

Hier nu een maand onderweg, best een beetje trots
Dank sofietje Ik ben ook best trots.

Ik heb het idee dat steeds als ik iets nieuwers, mooiers en duurders kocht, mijn andere kleding in mijn hoofd minder werden. Ik stel steeds hogere eisen, zeg maar. Wat ooit voelde als een mooi shirtje, voelt later als een huis-shirt. En niet doordat het verwassen of afgedragen is, of doordat het minder mooi zit. Misschien wordt dat gevoel dus ook weer minder als je een tijdje niet koopt. Ga je wat je hebt weer meer waarderen. Ik ben nu toch weer best blij met sommige dingen die ik al een tijdje niet meer droeg.

Beetje vage omschrijving, maar ik hoop dat jullie het snappen. En dat het ook echt zo werkt. Het wordt voor mij nu inderdaad makkelijker, in elk geval.
Ik doe ook mee met niks kopen, alleen dingen voor mn reis zijn een uitzondering. Ik zag een fijn windjack/regenjack met flink veel korting die ik nog wel heb gekocht.

Verder gaat het me goed af, ik krijg geen reclamefolders meer binnen, mijd shopsites zoveel mogelijk, ga niet veel de stad meer in
Ik wil vanaf 1 februari ook graag mee gaan doen voor de rest van het jaar. Ik heb de afgelopen maanden al alle kleren naar de kledingbak gebracht die ik niet meer mooi vind. Dus nu heb ik alleen nog over wat ik echt leuk vind, maar het is nog steeds heel erg veel. Ik heb al een paar jaar geleden best een shopverslaving en geef gemiddeld 200-250 euro per maand uit aan kleding. Ook jojo ik wat in gewicht en heb kleding in maten 38/40/42. Omdat ik zoveel shopte heb ik nu wel genoeg voor elk seizoen en elke gelegenheid dus ik zou makkelijk een jaar zonder shoppen moeten kunnen. Zelfs beha's en onderbroeken heb ik in overvloed. Het enige wat bij mij echt regelmatig vervangen moet worden zijn pantysokjes, dus daar wil ik een uitzondering voor maken.

Ik draag momenteel maat 42 maar hoop het komende jaar in ieder geval terug te gaan naar maat 40 want daar voel ik me prettiger bij en in die maat heb ik de meeste en leukste kleding. Ik hoop dat het vooruitzicht die kleding weer te kunnen dragen me zal helpen met wat af te vallen.

Ik heb afgelopen week nog wat kleding en schoenen besteld dat nog onderweg is. Dat moet dan het laatste zijn voor dit jaar....

Ik ben benieuwd hoe het stoppen met shoppen gaat bevallen :-)
Jihoe!!! Ik heb mijn eerste maand er ook opzitten. Ik zei laatst nog tegen mijn partner dat het zo heerlijk rustig is als je niet alle kledingsites af hoeft te struinen. Nu ben ik lekkere recepten aan het zoeken enzo
Pas maar op Jules; niet te lekkere recepten zoeken hè, want dan moet je alsnog de stad in voor een maat groter

Wat goed dat er zoveel al een maand erop hebben zitten! op naar de volgende!

Zelf begin ik nu dus ook weer

Heb nog wel echt een nieuwe zomerjas nodig. Dit wordt denk ik het 4e jaar dat ik er een zoek, maar telkens vind ik geen leuke. Of alleen maar jassen die teveel op m'n oude lijken en ik wil niet voor niets een nieuwe na een jaar of 8 dat ik deze heb

Dus voor mij is de zomerjas een uitzondering. En bikini ook, want de enige die ik daar is het broekje van versleten. echt jammer want die was erg leuk! Wellicht kan ik alleen het broekje vervangen
Jeeeeeej, heel de maand januari géén nieuwe kleding gekocht! Op naar de volle februarimaand !
Weer een maand voorbij. Nog 2 te gaan...
quote:toughcookie schreef op 01 februari 2016 @ 09:10:

Pas maar op Jules; niet te lekkere recepten zoeken hè, want dan moet je alsnog de stad in voor een maat groter

Wat goed dat er zoveel al een maand erop hebben zitten! op naar de volgende!

Zelf begin ik nu dus ook weer

Heb nog wel echt een nieuwe zomerjas nodig. Dit wordt denk ik het 4e jaar dat ik er een zoek, maar telkens vind ik geen leuke. Of alleen maar jassen die teveel op m'n oude lijken en ik wil niet voor niets een nieuwe na een jaar of 8 dat ik deze heb

Dus voor mij is de zomerjas een uitzondering. En bikini ook, want de enige die ik daar is het broekje van versleten. echt jammer want die was erg leuk! Wellicht kan ik alleen het broekje vervangen
Vandaag ga ik dan echt beginnen :-)

Ben benieuwd hoe het zal gaan. Ik ben nu met zwangerschapsverlof en het is wel lastig mijn vrije tijd niet te vullen met online shoppen, ik ben het ook zo gewend meerdere keren per week in mijn favoriete webshops te kijken.

Maar nu ga ik me bezig houden met thuis opruimen en babykleertjes wassen enzo.

Met de komst van de baby heb ik straks vast ook minder tijd om te winkelen dus hopelijk helpt dat ook.
Heb de maand januari een zomerjas gekocht die ik ook echt nodig heb straks. Voor de rest niets heb verder genoeg hangen in de kast dat eerst maar eens afdragen.Heb het programma koopverslaafd ook gezien . 700 euro in de maand uitgeven aan kleding wat zonder.
Ik heb ook niks gekocht! Nou ben ik ook helemaal niet in het centrum geweest, dus wat dat betreft was het niet zo moeilijk. Aanstaande vrijdag gaat het lastiger worden, want dan moet ik en de stad in en we gaan 's avonds naar de hengstenkeuring met allemaal leuke stands met paardrijkleding en paardenspulletjes. Gelukkig is het budget voor de avond 5 euro om wat eten te halen (erg krap deze maand), en houdt het daar wel mee op, dus ik mag wel kijken wat ik nog zou kunnen gebruiken als ik er weer geld voor heb, maar absoluut niks kopen!
@Spuit-elf

De laatste kleding (jas, broek, vest en shirt) is ook eind maart 2015 gekocht.

Ach, buurvrouw met schulden zag ik wel lopen met prachtige nieuwe kleren...

Gelukkig hoef ik niet te concurreren.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 01-02-2016 21:02
Reden: Ik heb nog geld van haar tegoed.
% gewijzigd
Buurvrouw doet wel aan concurreren.

Zelf met het geld van anderen. Ik heb geld tegoed van haar.

Jammer dat ik niets van de loterij heb gewonnen.
Concurreren moet je sowieso niet doen. Soms zag ik iemand anders opeens in de perfecte broek. Dan dacht ik opeens: "ik móét ook zo'n broek!" Terwijl ik daarvoor gewoon tevreden was met wat ik had.

Ik heb het nu minder, maar het blijft wel een valkuil voor koopdrang. Ik las het ook op één van die sites over capsule wardrobes: kijk niet naar anderen, en als je toch iets heel leuks ziet, realiseer je dan dat je al een complete garderobe hebt.

Dat is de uitdaging: denken vanuit wat je echt nodig hebt, en niet iets willen omdat iemand anders het heeft, of omdat het opeens in een etalage hangt, of omdat het 50% is afgeprijsd...
Zo de eerste maand zit erop!

Het gaat best goed, alleen had ik van de week een lelijke vlek op mijn enige gekleurde jeans, die kan ik nu niet meer aan

Normaal gesproken was ik dan gelijk op zoek gegaan naar een nieuwe, maar dat doe ik nu niet.....
quote:spuit-elf schreef op 02 februari 2016 @ 07:00:

...

Dat is de uitdaging: denken vanuit wat je echt nodig hebt, en niet iets willen omdat iemand anders het heeft, of omdat het opeens in een etalage hangt, of omdat het 50% is afgeprijsd...Mooi gezegd spuit-elf! En dat is eigenlijk met alles zo en niet alleen met kleding.
@Rosawinde Wat vervelend. Is de vlek echt niet meer te verwijderen?

Tot 1 april niets kopen wordt een makkie. Ik ben de afgelopen maanden een paar kilo aangekomen. Hierdoor vind ik niets leuk staan. Eerst maar stoppen met snaaien. Scheelt geld en hopelijk ook kilo's...
Met dat concurreren heb ik juist een tegenovergestelde reactie (gevoelsmatig): hoe meer ik anderen zie kopen en in iets nieuws zie lopen, hoe sterker ik er van overtuigd raak dat het mij gaat lukken om niets te kopen en om niets te willen hebben. Ook niet echt helemaal pluis misschien maar ik spreek dat irl niet hardop uit.
Ik leen nooit iets en koop alleen als ik schuldenvrij ben.

Ik geef ook altijd terug wat ik geleend heb.

Je moet mensen waar je geld van tegoed hebt aanspreken om het terug te krijgen.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 02-02-2016 14:31
Reden: Maar gisteren was er iets over: ze zijn er aan gewend dat als iets op is er iets nieuws moet komen. En het komt er, hoe dan ook. Gelukkig ben ik niet zo.
% gewijzigd
quote:Pumps_italiaans schreef op 02 februari 2016 @ 14:25:

Ik leen nooit iets en koop alleen als ik schuldenvrij ben.

Ik geef ook altijd terug wat ik geleend heb.

Je moet mensen waar je geld van tegoed hebt aanspreken om het terug te krijgen.Gaat dit nog over je buurvrouw?
Shift_delete: ik heb je een PB gestuurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven