Dominante schoonmoeder

02-02-2016 14:41 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Je vriend is potdorie nog maar 22. En nu al dwingend zijn over zijn moeder. 22 jaar versus 1.5 jaar he. Onvoorwaardelijk versus een vriendinnetje. Ik zou het wel weten.
Lijkt me heel moeilijk voor je. Het punt is namelijk dat jij er niks mee kunt. Je vriend moet er iets mee, maar ja, dat moet hij wel willen en kunnen.

Tegen je ouders/ moeder ingaan als er al jaren angst ingeboezemd wordt ( omdat ze anders tekeer gaat) dat doe je niet zomaar. Hij zal zich ook wel irriteren maar dat is iets anders dan er iets over zeggen. Zulke ouders hebben de overhand.

Ik heb het ook jarenlang niet gedurfd tegenover mijn moeder, nu gaat het veel makkelijker omdat ze 1000-en kilometers verder woont.

Maar je vriend zit in een spagaat en voor hem is dit ook niet leuk.

Dat gezegd hebbende; ik snap jouw frustratie ook heel goed. Je kunt namelijk niet zoveel zonder of met je vriend of met zijn ouders ruzie te krijgen.

Dus, wat je rest is je eigen plan trekken. Als je iets plant, doe je alsof dat de normaalste zaak van de wereld is dat dat doorgaat.

Als zijn moeder schoenen voor hem koopt, gaan jullie alsnog gewoon nieuwe schoenen voor hem halen

Maar zoek geen ruzie met je vriend, kill it with kindness.
quote:ZaraZara100 schreef op 02 februari 2016 @ 14:52:

[...]

Wie is 'hij'?Vriend
quote:Mikadoos schreef op 02 februari 2016 @ 14:48:

Ik denk dat er alleen iets kan veranderen op het moment dat jouw vriend het ook echt beu is.

Maar vooralsnog lijkt hij heel loyaal en trouw aan zijn ouders, en misschien wil hij helemaal niet dat er dingen veranderen. Dat recht heeft hij uiteraard.

Wat zegt jouw vriend als jij aangeeft met deze situatie zeer ongelukkig te zijn?

Hij geeft me gelijk en geeft aan dat hij het moeilijk vindt. Hij wil zijn moeder niet teleurstellen.

Het is al beter. Vroeger als hij mij iets gaf (souvenir van een vakantie bijvoorbeeld) moest hij ook zijn moeder iets geven omdat hij anders een schuldgevoel kreeg.

Aan de andere kant wil hij heel graag dat ik een geode band met zijn ouders krijg, maar ik zie dat niet gebeuren als ze nare opmerkingen blijven maken en achter mijn rug mijn vriend opstoken om de relatie te verbreken (waar hij gelukkig niet naar luistert)
quote:Flora99 schreef op 02 februari 2016 @ 14:55:

[...]

Vroeger als hij mij iets gaf (souvenir van een vakantie bijvoorbeeld) moest hij ook zijn moeder iets geven omdat hij anders een schuldgevoel kreeg.

Kom op zeg het is pas 1,5 jaar. Over vroeger praten...

Ik denk dat jij qua dominantie meer op je schoonmoeder lijkt dan jezelf beseft en toe wilt geven.
Over tien jaar zijn jullie getrouwd en hebben jullie twee schattige kindertjes.

Je zegt tegen je schoonmoeder: "We gaan zondag naar Linneaushof met zijn viertjes."

Komt je daar, staat schoonmoeder bij de ingang, met een mand vol koekjes.

Ze zegt tegen je kinderen: "Kijk eens wat oma allemaal voor lekkers voor jullie heeft meegebracht. Oma gaat gezellig met jullie mee in het treintje." Je kinderen juichen.

En je man zegt: "O, mamsje, wat een leuke verrassing. Lief van je. Je zorgt zo goed voor ons. Wat gezellig dat je er bent."

Verheug je je al op zo'n toekomst?
quote:mamsvan schreef op 02 februari 2016 @ 14:49:

en waarom tegen zijn moeder zeggen, we kopen nette schoenen voor hem, het is geen klein kind he,

Haha ja dat was geen toestemming vragen aan zijn moeder of we schoenen moisten kopen hoor.

Hij had een sollicitatie staan en ik zei tussen neus en lippen om het gesprek een beetje op gang te houden 'we gaan nog nette schoenen voor hem halen'

Stom stom!! besef ik me nu ook
Herkenbaar, dus ik snap je irritatie.

Maar dit is iets waar je vriend zich los van moet maken.

Mijn vriend had daar ook veel moeite mee, was inderdaad bang zijn moeder teleur te stellen. Maar aan de andere kant was hij het ook goed zat om behandeld te worden als een puber.

Ik weet nog dat hij zijn huis ging kopen en zijn moeder ontzettend verontwaardigd was dat hij niet eerst goedkeuring van haar had afgewacht voordat hij een bod deed. Vervolgens moest dat huis ingericht worden en stond zij in de kamer te wijzen van ''ja daar moet je het die en die kleur schilderen, en dan zulke gordijnen (...)''. Dat was het moment dat hij haar duidelijk verteld heeft dat hij erg goed in staat was zijn eigen keuzes te maken.

Er is wel wat tijd overheen gegaan maar inmiddels hebben ze een nieuwe balans gevonden.
Pivot! PIVOT!!!
quote:Globox schreef op 02 februari 2016 @ 14:55:

[...]

VriendIk lees in het verhaal van TO dat vriend zelf last heeft van het dominante gedrag van zijn moeder, maar hij haar niet teleur durft te stellen en daarom geen grenzen durft te stellen. Het gaat er dus niet om dat alleen TO last heeft van het gedrag van schoonmoeder. Ik lees dat éigenlijk de zoon wil verhuizen maar dat alleen al niet durft omdat z'n moeder over de zeik gaat. Dit klinkt niet als een gezonde ouder-kindrelatie waarbij je als ouder een twintiger de ruimte geeft om de wereld te verkennen en hem/haar leert om zelf beslissingen te nemen.
quote:-Ange- schreef op 02 februari 2016 @ 15:00:

Over tien jaar zijn jullie getrouwd en hebben jullie twee schattige kindertjes.

Je zegt tegen je schoonmoeder: "We gaan zondag naar Linneaushof met zijn viertjes."

Komt je daar, staat schoonmoeder bij de ingang, met een mand vol koekjes.

Ze zegt tegen je kinderen: "Kijk eens wat oma allemaal voor lekkers voor jullie heeft meegebracht. Oma gaat gezellig met jullie mee in het treintje." Je kinderen juichen.

En je man zegt: "O, mamsje, wat een leuke verrassing. Lief van je. Wat gezellig dat je er bent."

Verheug je je al op zo'n toekomst?

Rillingen over mijn rug...

Bah ik ben ook echt allergisch voor moederskindjes.

En hoewel mijn vriend er veel trekjes van heeft, is hij wel voordat wij een relatie kregen en elkaar kende, zelfstandig gaan wonen (mede omdat hij moeders gedrag zelf niet meer aankon). Dus het is geen 100% moederskindje.

Ze guilt hem ook in dingen. Zo slecht...
quote:ZaraZara100 schreef op 02 februari 2016 @ 15:01:

[...]

Ik lees in het verhaal van TO dat vriend zelf last heeft van het dominante gedrag van zijn moeder, maar hij haar niet teleur durft te stellen en daarom geen grenzen durft te stellen. Het gaat er dus niet om dat alleen TO last heeft van het gedrag van schoonmoeder. Ik lees dat éigenlijk de zoon wil verhuizen maar dat alleen al niet durft omdat z'n moeder over de zeik gaat. Dit klinkt niet als een gezonde ouder-kindrelatie waarbij je als ouder een twintiger de ruimte geeft om de wereld te verkennen en hem/haar leert om zelf beslissingen te nemen.Dan nog bepaald hij dat helemaal zelf. Daar heb je meteen de sleutel van succes. Of niet. Doet hij niets zelf kan TO op haar kop staan of net zo dominant terug doen tot zij haar zin krijgt, maar dan veranderd de schoot, niet de hond.
Hij is er nog niet aan toe om een volwassen gelijkwaardige relatie te hebben. Daarvoor zit hij nog teveel bij zijn moeder onder de plak.

Laat hem eerst eens op zichzelf gaan wonen en niet direct bij jou gaan wonen. Daar worden jullie beide niet gelukkig van.

Hij moet eerst leren voor zichzelf op te komen en zijn eigen plan te trekken, zonder dat moeder aan zijn ene en vriendin aan zijn andere arm staat te trekken en de macht over hem wil hebben.

Laat los. Dit is hoe hij en zijn moeder met elkaar omgaan. Het is niet aan jou om daarin te pushen, dwingen en terug manipuleren. Sta gewoon op na 3 rotopmerkingen en zeg: zo, dat was weer gezellig, maar nu moet ik toch echt weer gaan.
TO, ik gun je een zoon en een schoondochter als jij later.
quote:Globox schreef op 02 februari 2016 @ 15:04:

[...]

Dan nog bepaald hij dat helemaal zelf. Daar heb je meteen de sleutel van succes. Of niet. Doet hij niets zelf kan TO op haar kop staan of net zo dominant terug doen tot zij haar zin krijgt, maar dan veranderd de schoot, niet de hond.Inderdaad, daarom gaf ik aan dat vriend zelf grenzen moet stellen naar zijn moeder. Dat kan TO niet doen. Open deur.
Ik zou je vriend adviseren met zijn 22 jaar niet zijn familie op te geven omwille van 1 van zijn eerste vriendinnetjes.
ik heb zo een relatie gehad, (gelukkig niet helemaal met ruzies en dergelijke) maar wel met een dominante moeder, een vrouw die nog kleding voor hem kocht toen hij tussen de 24 en 27 was, die zijn geld beheerde en waar die wekelijks weekgeld voor kreeg, terwijl die al uit huis was, en zijn huis werd 2x per week in moeder opdracht door vader schoongemaakt, en hij at ongeveer 4x per week bij haar en elk zondag verplicht hele gezin + ik eten.

stimuleerde hem niet om te werken of een opleiding te volgen en hij leefde vooral erg met jonge jongens op een skate-baan en met mij (5 jaar jonger) bij mijn ouderlijke huis,

de bedoeling was dat ik met ging samen wonen, en we keken ook samen steeds naar elk huurhuisje waar zij op had gereageerd, gelukkig kreeg ik al vrij snel door dat haar gedrag als we zouden samen wonen/ of hij alleen wonend nog erger zou worden,

toen ze merkte dat ik opeens wel werk ging zoeken en verder met mijn opleiding kwam en hem probeerde te stimuleren werd er slecht over mij gepraat,

het waren de 3 verstikkende jaren van mijn leven ooit, en ondanks dat hij het op een gegeven moment ook irritant vond heb ik nooit een poging willen doen om de navelstreng los te breken en heb gekozen om niet meer aan dood paard te trekken (ons relatie) ,

omdat het geen zin heeft en omdat ik weet dat al zou het wel lukken het altijd een probleem blijft in je relatie,

ik zou je aanraden om door te gaan in je eentje,
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
quote:ZaraZara100 schreef op 02 februari 2016 @ 15:07:

[...]

Inderdaad, daarom gaf ik aan dat vriend zelf grenzen moet stellen naar zijn moeder. Dat kan TO niet doen. Open deur.En ik geef aan dat hij helemaal niets moet wat hij niet zelf WIL.
Schoonmoeders zijn heksen. Alhoewel mijn vriend duidelijk is naar zijn moeder.
quote:Globox schreef op 02 februari 2016 @ 15:06:

TO, ik gun je een zoon en een schoondochter als jij later.Lijkt me beter als je kinderen, twintigers leert om autonomer in het leven te staan en op een prettige, assertieve manier te kunnen reageren als het nodig is.
quote:Globox schreef op 02 februari 2016 @ 15:10:

[...]

En ik geef aan dat hij helemaal niets moet wat hij niet zelf WIL.Hij wil wel maar durft niet. Hij zal van de vier zonen ook de eerste zijn dus dat is best eng. Begrijp ik ook wel.
Mijn vriend had twee stoffen boodschappentassen voor mij meegekregen, met de mededeling: "Ange moet die lelijke boodschappentassen die ze nu gebruikt maar snel weggooien en deze nemen." (Mijn tassen waren eenvoudige blauwe stevige boodschappentassen, niet mis mee.)

En ja, vriendlief vond het 'attent'.

Ik: "Ze beledigt me."

Hij: "Nee, ze is lief. Ze gunt je iets nieuws. Ze heeft dit speciaal voor jou meegegeven. Ze koopt nooit iets voor zichzelf, alleen maar voor anderen. En om haar te respecteren moet je deze gebruiken."

Sommige mannen hebben een bord voor hun kop.

Ik kan er erg slecht tegen als mensen proberen om mijn ruimte in te nemen. En dan ook nog onder het mom van 'liefde en zorgzaamheid'.
quote:ZaraZara100 schreef op 02 februari 2016 @ 15:11:

[...]

Hij wil wel maar durft niet. Hij zal van de vier zonen ook de eerste zijn dus dat is best eng. Begrijp ik ook wel.Dan is hij niet volwassen genoeg voor die keuze. Hoe dan ook, door af te dwingen doe je juist waar ze schoonma van beschuldigd. Zelfstandigheid heeft overigens niets te maken met naar je vriendinnetje te luisteren en ruzie te gaan maken om een paar schoenen. Mss is vriend wel veel verstandiger dan je denkt.
Ange, je vriend had gelijk. En jij reageerde kinderachtig.
quote:Globox schreef op 02 februari 2016 @ 15:14:

[...]

Dan is hij niet volwassen genoeg voor die keuze.

Hoe dan ook, door af te dwingen doe je juist waar ze schoonma van beschuldigd. Zelfstandigheid heeft overigens niets te maken met naar je vriendinnetje te luisteren en ruzie te gaan maken om een paar schoenen. Mss is vriend wel veel verstandiger dan je denkt.Uh juist ja.
Wat is er mis met "He, bedankt! Tof" voor een tas of een paar schoenen? Leer wat van je kerels en doe niet zo moeilijk. Vrouwen lijken wel honden die territorium willen pissen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven