Gezondheid alle pijlers

Brillen probleem

03-02-2016 18:35 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen, was benieuwd of iemand mij wat advies kon geven. Heb al langer dan een jaar last van vermoeide ogen, hoofdpijn, last met in het donker rijden. Schoof dit af op stress maar de huisarts wees me er toch eens op mijn ogen te laten meten. Nu heb ik echter het volgende dilemma; heb het bij 3 opticiens laten meten. Dit om mij te oriënteren op prijzen en aanbiedingen e.d. De uitslagen waren als volgt : pearl -1/-0,5 en cilinder. Eye wish; + 0,75/+0,25 en specsavers -1/-0,25 en cilinder. De opticiens konden de verschillen met andere winkels niet verklaren. Best raar dat de ene winkel een - aangeeft en de andere een + sterkte.Omdat een bril best prijzig is wil ik natuurlijk wel meteen de juiste sterkte e.d. Iemand tips welk advies nu op te volgen?
Met mijn laatste bril zie ik aan de ene kant beter en de andere slechter. Ik heb alleen een heel goedkoop brilletje van de laatste meting laten maken maar ik draag nog steeds de vorige bril omdat ik nog geen besluit heb kunnen nemen. De enige zekerheid is dat één kant nu een beter getal heeft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het lastige van meten is dat het geen 'exact science' is. Ja globaal wel natuurlijk want die lettertjes worden steeds kleiner en hoe kleiner het lettertje wat je met het glas kan lezen hoe beter het is natuurlijk. Dus het is wel ongeveer te controleren. Maar ik maak vaak zat mee dat op zijn allerscherpst lang niet voor iedereen prettig kijkt. Daarom doen we ook met die pasbril nog even een check met een kwartje meer of minder om te zien wat het comfortabelst aan de ogen voelt. Dit is heel persoonlijk namelijk.

Ook is het zo dat je ogen samenwerken en sommige mensen van zichzelf een beter en een minder oog hebben. Kortom er is met een heleboel dingen rekening te houden. Wat dat betreft is het netjes dat veel zaken een wengarantie hebben.
Maar ik denk dat je van zo'n klein beetje bijziendheid toch niet zulke hoofdpijn kan krijgen, TO. Ik bedoel, ik heb het vijfvoudige van jouw meting en ik krijg echt geen hoofdpijn als ik mijn bril afzet Ik zie dan alleen heel weinig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
@ Retrostar ook dit kan per persoon enorm verschillen. Ik heb mensen in de stoel gehad die zich voor de grap lieten meten omdat ze zich verveelden en met -4 bleken te lopen en ik heb er mensen bij zitten die op een half puntje cilinder al gammel worden zonder bril. Daar valt echt geen peil op te trekken.
Bedankt voor jullie goede adviezen! Ga van d'r week nog even naar de particuliere brillenzaak. Daarna zal ik toch echt eraan moeten geloven haha 😝 @retrostar ; nee het is ook deels stress. Maar merk toch echt dat ik in het donker vooral m'n ogen constant moet "dicht knijpen" om tegenliggers scherper te zien en veel last van de lichten. Dan is de auto rit van een uur echt lang.Dus lijkt me wel dat het hier iets mee te maken heeft
@ zonnetje neem desnoods de gemeten sterktes bij de andere opticiens mee en vraag of de particulier je het verschil wil laten zien tussen die sterktes. Als het een beetje sympatieke vakman/vrouw is dan werkt diegene daar best wel even aan mee. En vraag dan gelijk per sterkte wat je visus is (mooi woord voor gezichtsscherpte) Hoe hoger dat getal (0,8 is minder dan 1,0) hoe scherper je ziet. Die cijfers corresponderen trouwens met de lettergrootte op de kaart (bij sommige oogmeet apparaten staat het ook aan t begin van de regel)
quote:retrostar schreef op 03 februari 2016 @ 19:55:

Maar ik denk dat je van zo'n klein beetje bijziendheid toch niet zulke hoofdpijn kan krijgen, TO. Ik bedoel, ik heb het vijfvoudige van jouw meting en ik krijg echt geen hoofdpijn als ik mijn bril afzet Ik zie dan alleen heel weinig.

Precies dit!

Ik laat mijn ogen altijd op meten bij een particulier. Ik heb toch iets meer vertrouwen in hun dan in de grote brillen ketens wat dit betreft. Ik heb namelijk het gevoel dat die particulieren meer passie hebben voor hun vak dan die grote ketens
quote:ChuckTaylor schreef op 03 februari 2016 @ 19:24:

[...]

Zoals ik al aangaf een kwart is niet noemenswaardig. Ik zet mensen de gemeten sterkte altijd op door middel van een pasbril en laat ze naar een punt in de verte kijken. Vervolgens hou ik er een extra brilletje voor met +0,25 en ook met -0,25 en de klant geeft dan aan wat lekkerder/rustiger kijkt.

Hebben ze je gemeten sterkte bij Eye Wish in een pasbril gezet?

Een kwart is wel noemenswaardig , ik werd er echt ziek van!

Ik heb hier 6 metingen liggen met allemaal verschillende uitkomsten en heb die sterktes ook in brillen gehad , het was niet te doen.

Een opticien gaf toe dat rechts moeilijk te meten was , hou dan de oude sterkte aan als het kwartje niks uit mag maken!
quote:zonnetje20 schreef op 03 februari 2016 @ 19:58:

Bedankt voor jullie goede adviezen! Ga van d'r week nog even naar de particuliere brillenzaak. Daarna zal ik toch echt eraan moeten geloven haha 😝 @retrostar ; nee het is ook deels stress. Maar merk toch echt dat ik in het donker vooral m'n ogen constant moet "dicht knijpen" om tegenliggers scherper te zien en veel last van de lichten. Dan is de auto rit van een uur echt lang.Dus lijkt me wel dat het hier iets mee te maken heeft

heb je je wel eens op nachtblindheid laten onderzoeken?

en ga naar een oogarts als je zulke klachten hebt.

en een oogmeting kan nog zo goed zijn, maar als de glazen niet correct in de bril zijn geplaatst, dan heb je ook problemen. let daar ook op.
quote:nadina79 schreef op 04 februari 2016 @ 10:51:

[...]

Een kwart is wel noemenswaardig , ik werd er echt ziek van!

Ik heb hier 6 metingen liggen met allemaal verschillende uitkomsten en heb die sterktes ook in brillen gehad , het was niet te doen.

Een opticien gaf toe dat rechts moeilijk te meten was , hou dan de oude sterkte aan als het kwartje niks uit mag maken!Ik schreef dat uit het perspectief dat een kwart verschil zo gebeurt omdat meten geen exacte wetenschap is en je als opticien ook heel erg leunt op wat de klant zegt. Als die bij de pasbril of in de stoel zegt dat glaasje 1 toch echt fijner kijkt dan 2 en ze kan met allebei de sterktes de onderste regel lezen dan ga ik af op wat klant fijner vind kijken. Daarom zijn er ook wengaranties meestal. Kijk grote verschillen zou niet moeten. Maar daar kan een opticien met bepaalde testen wel achterkomen (testen met een rood en een groen vlak met cijfers ga niet helemaal uitleggen hoe dat werkt vrij technisch verhaal)
Hoihoi,

Ik heb nu zoon 6 maanden een bril,

Altijd lenzen gedragen!

Bril gekocht bij Hans anders. Sindsdien

Last van duizelingen, misselijk, vermoeide ogen

Afentoe hoofdpijn/ druk op het hoofd.

Zou dat nog steeds kunnen vanwege de bril?

Ik heb aan 1 kant een (redelijk zware) cilinder.

( best beangstigend deze klachten )

Afz: Mariëlle
quote:Marielle1991 schreef op 02 mei 2016 @ 10:25:

Hoihoi,

Ik heb nu zoon 6 maanden een bril,

Altijd lenzen gedragen!

Bril gekocht bij Hans anders. Sindsdien

Last van duizelingen, misselijk, vermoeide ogen

Afentoe hoofdpijn/ druk op het hoofd.

Zou dat nog steeds kunnen vanwege de bril?

Ik heb aan 1 kant een (redelijk zware) cilinder.

( best beangstigend deze klachten )

Afz: Mariëlle

Ja dat komt door de bril , probeer je lenzen maar dan is het weg.

Heb je een oude bril waaruit ze de sterkte kunnen overnemen?

Ik heb bij Hans Anders 3x nieuwe glazen gehad , kwartje uit de gewone sterkte en uit de cilinder maakte geen verschil ik bleef duizelig , merkte dat meteen bij opzetten en ze bleven maar zeggen je moet wennen, aan mijn eerste bril nooit een seconde hoeven te wennen dus ik heb deze sterkte overgenomen en daarmee was het opgelost.

Wat is het verschil in sterkte van je lenzen en je bril?
Laat je ogen eens opmeten door een optometrist. Ik had bij de bekende ketens ook afwijkende sterktes en ben toen naar twee particuliere optometristen gegaan. Zij kwamen beide uit op dezelfde sterkte en sindsdien ga ik nooit meer naar een keten.
quote:zonnetje20 schreef op 03 februari 2016 @ 18:42:

Ik heb er echt 0 verstand van 🤓 Wat is een multi vocale bril? Geen van de opticiens heeft het hierover gehad. Wel over een cilinder

Multivocaal = op diverse geluidssterktes kunnen zingen

Grapje: het is multifocaal. Een bril die zowel bij- als verziendheid corrigeert.
@Zonnetje

Ik raad je aan je ogen eens bij een vrijgevestigde opticien/optometrist te laten opmeten.
Is er ook naar prisma gekeken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven