** Longdistance relationships deel 11 **

26-09-2008 23:03 3420 berichten
Alle reacties Link kopieren
En daar gaan we weer! Met of zonder longdistance

Isiss: getrouwd met R. uit Marokko. Is in BE gaan wonen om hem makkelijker deze kant op te krijgen. 2,5 jaar longdistance relatie gehad.Speeseend: relatie met J. uit Duitsland. Druk aan de studie. J komt vaak deze kant op of Spees gaat naar Duitsland.Cadi: helaas ook nog steeds legaal. Hij woont in Turkije, ook samen een kindje. De bedoeling is dat hij hierheen komt hij is ook net geslaagd voor zijn examen.Fille: longdistance relatie met Berliner (we hebben toch best nog veel legalen hier hoor). Hij woont in Duitsland. Toekomst waar en hoe nog onbekend. Misschien gaat fille naar Duitsland??Es1450: illegaal hier. Zorgt voor neverending scriptiestories, schoonfamilieverhalen en werkperikelen die heel saai zijn. (haar eigen woorden). Long-distance ervaring met een Panamees, maar ze woont nu samen met een Nederlander!Margaretha: jaren lang gelongdistanced (wat je wel niet allemaal kan met dit woord). Woont en werkt nu in Spanje vlakbij haar vriend.Rianneplaya: Long distance relatie gehad met een Mexicaan. Daar naar toe verhuisd en blijven hangen. Woont en werkt nu in Mexico waar ze geniet van het single leven.La Moon: Geen longdistance meer omdat ze de zon heeft opgezocht. Ze woont nu samen met haar vriend op de Canarische eilanden.Jooles: Heeft een relatie gehad met een Nederlander die in China ging wonen. Het is toen over gegaan (Chinees heeft nu bedacht dat ie terug wilt naar NL, maar met zn nieuwe liefde). Jooles is nog lekker vrijgezellig.Ine: Woonachtig in Tirol met haar zoon van 2. Had een relatie met een NL uit Noord Holland en dus long distance. Relatie is nu over, maar Ine is gezellig blijven hangen!Mezelf nog: findingnemo, relatie gehad met een Belgische Marokkaan en in Marokko gaan wonen. Sinds augustus 2008 mn zooi terug in NL en relatie over. Nu lekker vrijgezel.En beste nieuwe mensen, : wees welkom! Hopelijk kan je het een beetje volgen met deze intro.
Cadi: met terugwerkende kracht nog gefeliciteerd!

Ine: die modeshow klonk goed. Net als iets wat hier in 't dorp zou kunnen plaatsvinden.

Vage 'collega' wel, daar kan je niks tegen beginnen, als iemand je beschuldigt van jaloezie.

Fieje weer terug. Doe 'ns wat meer verhalen, neem die laptop gewoon mee naar de plee. Ben benieuwd naar die constatering over de marokkanen (al kan ik me er al veel bij voorstellen), ben benieuwd naar wat leuk was en wat juist niet, jou kennende moeten er zeker wel wat memorabele anekdotes zijn ontstaan, toch?

Es: waarom is dat eigenlijk, eerst willen trouwen en dan de rest? Ik heb ook 'n collega die dat persé wil, ze is een paar weken geleden ook getrouwd, maar ik ben zo benieuwd waarom dan. Want als je samen 'n kind krijgt ben je nog een graadje meer met elkaar verbonden dan getrouwd, lijkt mij.

Al ben ik wel pro-trouwen hoor, ik vind het symbolisch gewoon heel mooi om elkaar te beloven dat je er in goede en slechte tijden voor elkaar bent.

Over dat sociale vangnet: daar heb je (deels) gelijk in. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het nu met R's broer zit. Hij heeft geen vast werk, zijn vrouw had dat wel. Ik denk niet dat er een regeling is voor hem nu. Voor de nabestaanden van iemand die in 't leger of bij de politie heeft gezeten wordt juist weer wel goed gezorgd. R's moeder krijgt bv. een levenslange weduwe-uitkering omdat R's vader in 't leger zat. En de vrouw van R's overleden broer idem, omdat hij bij de politie zat.

Eerst effe eten nu.
Isiss, voor zover ik weet is alles rond om het kind automatisch geregeld als je getrouwd bent. Ouderlijk gezag, erkenning door de vader, erfenis. Ik zie het gewoon zo dat trouwen juist bedoeld is om twee mensen aan elkaar te verbinden en vast te leggen dat je een stel bent en voor elkaar wilt gaan, een gezin wilt vormen (met of zonder kinderen). Maar ook dat alles juridisch het makkelijkst vastgelegd kan worden. Afgezien van het romantische aspekt vind ik het dus handig met een contract (want dat is het natuurlijk) alles te regelen ipv in het geval van kinderen bijvoorbeeld steeds weer afzonderlijk erkenning en zo te moeten regelen. Waarom moeilijk gaan doen met testamenten, samenlevingscontracten en dergelijke als het ook makkelijk en leuk (met een feest) kan?

Mocht ik nu ongepland zwanger worden dan gaan wij dus iig trouwen voor dat het kind er is. Vooral vriend wil dat, want de positie van een vader ten opzichte van een kind is toch al kwetsbaarder dan van de moeder en hij wil er alles aan doen evenveel rechten (en plichten) aan zijn kinderen te hebben als de moeder.

Ik keur het trouwens absoluut niet af als mensen voor zichzelf iets anders kiezen en ik vind de gedachte van niet trouwen omdat je dan iedere dag weer bewust voor elkaar kiest en niet om een boterbriefje bij elkaar blijft, ook mooi. Of ik begrijp mensen die pas trouwen als de kinderen er zijn, zodat het trouwen de afsluiting, de kroon is van de relatie, het gezin is, ook. Ikzelf vind het alleen maar handiger om het omgedraaid te doen. Voor vriend kiezen doe ik ook nu al, want hoewel ik in mijn achterhoofd weet dat de relatie ooit over kan gaan, zie ik dit niet als test. Wij gaan niet samenwonen om te zien waar het schip strandt, wij gaan samenwonen/leven omdat wij ons leven willen delen. Voor altijd. Daarvoor hoef ik idd niet te trouwen.
Klopt, voor de eventuele kinderen is het wel het makkelijkst. En goedkoper dan dingen bij de notaris regelen, als je alleen naar 't trouwen op zich kijkt.

Toevallig gaat 'n andere collega van me binnenkort trouwen, ook o.a. omdat ze nu zwanger is.

R. is weer thuis trouwens, heel fijn. Heb 'm vannacht op 't vliegveld opgehaald (zitten hier nu dus ook samen op de bank te knikkebollen).

Haha, RP, dat is toch typisch. Tijdens vakantie in regenland NL bijna geen regen de afgelopen weken, en in 't tropische Mexico aan één stuk door.
Isiss, ik vond veel Marokkanen erg opdringerig. Ik had me wel geestelijk voorbereid op nagesist en geroepen worden en opgelicht worden, dus dat vond ik niet het ergste. Maar ik vind het wel vervelend als mensen zich overal mee bemoeien, zich aan je opdringen, steeds over je grenzen heengaan en zich vrij intimiderend op kunnen stellen. Essaouira was trouwens wel een goede afsluiter, want daar viel het mee.

Wat fijn trouwens dat R. terug is. Was het moeilijk voor hem om weer weg te gaan? Buiten het feit dat hij naar jou ging natuurlijk, maar ik bedoel vond hij het moeilijk om zijn familie weer achter te laten?

Voor een kind is trouwen best wel handig inderdaad. Maar alleen gezag hebben kan ook heel handig zijn. Mijn zus en haar vriend waren nog even vergeten om gedeeld gezag aan te vragen en dat kwam toen juist erg van pas omdat mijn zus toen snel even in haar eentje een paspoort aan kon vragen. Anders had hij toestemming moeten geven en hij zat in het buitenland en het moest echt snel gebeuren.

Maar volgens mij geeft samen een huis kopen meer gedoe om uit elkaar te gaan dan trouwen.

Ik heb ooit ook in een dorpsmodeshow meegelopen. Echt vreselijk. Ik was veertien dus hartstikke blij dat ik mee mocht lopen. Wat kreeg ik aan: een joggingbroek! Het soort wat héérlijk zit, maar waar ook een gezin in zou kunnen wonen en dat tot onder je oksels zit en waarbij het kruis bij je knieën zit. Heel charmant.
anoniem_9073 wijzigde dit bericht op 22-10-2008 21:03
Reden: Duidelijk hak-tak-hak-gevalletje
% gewijzigd
Grappig, ik zie een stukje van een documentaire over watermanagement in Nederland op National Geographic. Door de voice-over zou je denken dat wij allemaal elke dag met het angstzweet op onze bovenlip naar huis gaan, ons afvragend of ons huis er nog wel zal staan.
quote:fille schreef op 22 oktober 2008 @ 21:28:

Door de voice-over zou je denken dat wij allemaal elke dag met het angstzweet op onze bovenlip naar huis gaan, ons afvragend of ons huis er nog wel zal staan.

Ben ik toch weer blij dat ik in (of is t op?) een flat woon, veilig op de 4e verdieping..

Het is nu alleen een heel geploeter om thuis te komen, hebben vanochtend DE belangrijke hoofdweg van mijn huis naar de uni/sportcentrum/rest van de stad afgesloten om wegwerkzaamheden te doen. Nu is er nog 1 smal strookjes trottoir over voor 2-richtingsverkeer fietser én omaatjes met boodschappenkarren.. Levensgevaarlijk! En niet zomaar voor een paar dagen.. nee, het is blijkbaar strikt noodzakelijk dat die hele straat tot en met 5 decmber dicht is

Ben nu bang dat ze dat smalle strookje weg morgenvroeg ook hebben weggehaald..

Heb vanavond geen verantwoorden docu's gekeken, wel een fout Net5 programma dat 'alleen nog een man' ofzo heet, samen met een vriendin van me.. In een deuk gelegen, en geconcludeerd dat we aan de volgende editie meedoen: want in dit programma wordt gratis je halve huis verbouwt én mag je op vakantie naar zonnig Spanje/Italie.. Gemakshalve vergeten we even dat ik al een man heb (vriendin niet, dus mag ik vast wel gratis mee op vakantie..)

Ga nu maar slapen, te veel vanav. Iedereen welterusten!
Ben ein-de-lijk bijgelezen in de AK.
Geen bijzonderheden
Fieje: ik begrijp 'm helemaal, van die marokkanen. Irritant dat ze zo vasthoudend zijn. Wat ik zelf altijd heel apart vind, is dat ze heel anders zijn als bv. R. erbij is, of als gaandeweg 't gesprek o.i.d. blijkt dat ik met 'n Marokkaan getrouwd ben (en dus half Marokkaan ben, roepen ze dan) en vaker in Marokko ben geweest. Dan verdwijnt de opdringerigheid en komt er ineens veel meer respect & interesse naar boven. Vraag me altijd af waarom dat zo moet, en wat 'n bizar idee het is dat ze schijnbaar twee gezichten hebben (generaliserend).

En 'n geheimpje wat ik in m'n omgeving nooit heb verteld: hoe meer marokkaans in m'n leven nu, hoe minder leuk ik 't vind.

Over het algemeen dan. R. is er de grote uitzondering in, uiteraard . Maar door hem krijg ik natuurlijk 'n hele hoop meer dingen mee die ik voorheen nooit echt wist of mee te maken had. Bv. zus in Fr. die zich schor klaagt over haar afschuwelijke man maar geen enkele actie onderneemt om haar kinderen 'n beter leven te geven, het gebrek aan zin om te werken bij R's (Belgische) Marokkaanse vrienden (in Marokko ervaar ik dat 't tegenovergestelde, daar zitten ze te springen om aan 't werk te kunnen), het geroddel en geklets over anderen (R's zus in Fr. heeft laatst bv. enorm zitten zeiken over een schoonzus in Marokko, dat ze niks in huis doet, blablabla, maar is poeslief tegen haar als ze daar is. Ik vraag me dan af: doet ze dat ook over mij als wij daar zijn geweest?). En nog veel meer voorbeelden.

Maar: als ik -zoals voorgenomen- minstens tot m'n 80e met de kerel getrouwd ben, krijg ik al die dingen er ook gratis bij, dus moet er wel normaal mee om kunnen gaan. Ben nog even aan 't bedenken hoe.

Wat je nog vroeg over R enzo: deze keer vond ie 't moeilijk om weg te gaan, alleen maar omdat z'n moeder het echt heel erg vond dat ie ging. Ze heeft enorm gehuild, en had er grote moeite mee, en daar had R. weer moeite mee. Toen we in de auto terug zaten van 't vliegveld zei ie dat ie ons appartementje had gemist (eerst had ie al 25 keer gezegd dat ie mij had gemist), en de dagelijkse dingetjes van hier, vond ik wel erg leuk om te horen want hoewel ie niet vaak genoeg zei dat ie me miste, schoot 't toch wel door m'n hoofd: 'stel dat ie zegt dat ie liever daar wil blijven, wat dan?!'

Hier ook last van de kredietcrisis. Bij DAF 1000 ontslagen, dus bij 't bedrijf waar R. werkt volgende week geen werk omdat DAF hun grootste afnemer is. Weekje 'vakantie' dus, helaas zonder inkomen want hij werkt nog steeds via 'n uitzendbureau.

Yas: haha, was 'n hele klus, of niet, dat bijlezen?

Ik heb lang geleden ook ooit 'n modeshow gelopen, maar 't is niet de moeite waard daar hier uitgebreid over te gaan schrijven. In die tijd had ik er 't lijf nog wel voor (dat besef je je dan achteraf, ik heb er in die tijd serieus nooit over nagedacht dat 65 kg bij 1.88 iets was waar anderen jaloers op waren, ik vond 't vooral onhandig), nou ga ik zo'n soort dingen als modeshows lopen niet meer uithalen.

Spees: ken 't programma helemaal niet want geen Net5 in BE. Hoe jammer, want klinkt zeer boeiend. Not.

Tv-junk R. bepaalt voor 't grootste deel wat er op tv komt (le directeur du telecommand), omdat 't mij zelf weinig boeit. Als ik dan echt iets wil zien is m'n onderhandelingspositie dus ijzersterk.

Marg: is de beurs weer voorbij? Ben je nou al echt met je baan begonnen?

Wat betreft die directeur zou ik echt 'n knop omzetten, dat commanderen zal voor 'n deel in z'n cultuur zitten, in z'n man-zijn en in z'n authoriteitspositie. Niks van aantrekken en 'm zonder nadenken gewoon z'n biertje brengen als ie daar om vraagt, anders wordt je er stikchagrijnig van.

Met vriendje alles oké?
Vriendinnetje werd wel steeds voor Marokkaanse aangezien, maar dat heeft dus niet in ons voordeel gewerkt. Ik denk dat de neiging om ons aan te spreken daarom alleen maar groter werd.

Kan me goed voorstellen dat R. het lastig vond om weg te gaan. Maar bij jou zijn is dan vast weer heel fijn. En kut van z'n werk. Met kerst gaan jullie toch naar Maroc (hak-tak)?

Marg, je kan in zijn biertje spugen.
Jezus, ben jij 1.88!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ben idd al echt begonnen, sommige dingen vind ik leuk, andere heel belachelijk (zoals die biertjes) maar ik geloof dat ik me er best overheen kan zetten. Ik heb een vrij gladde rug .

Wat ik jammer vind is dat er vrij weinig uitdaging zit in de taken, natuurlijk weet ik nog niet hoe het boekhoudprogramma werkt, maar dat is het wel zon beetje. Hij legde ook uit hoe de fax, scanner, en alarm werken, om maar wat te noemen, maar dat zijn gewoon korte uitleg waarna je alles zelf kan natuurlijk. Boekhoudprogramma eigenlijk ook alleen dan is het iets ingewikkelder.

Isiss, dat roddelen en dat hypocriete dat doet men volgens mij overal zuidelijk van Nederland. Ik hou er ook absoluut niet van, blegh. hier is dat ook echt zo (bv met de master), en bv. op tv heb je ook alleen maar schreeuw en roddelprogrammas. En nu ik vaak met de bus reis ook, op de voorste stoel gaat altijd een kletsgraag persoon zitten die dan honderduit vertelt over haar schoondochter, buurvrouw, bakker, etc. Echt van die zinnetjes als Nou, en ze heeft dus wel kinderen maar geen man, ja, kijk, en dat vinden de mensen vreemd! Op zo´n moment denk ik echt Geef Mij Maar Amsterdam!!!!

Fille, die boodschap kreeg ik ook van alle masterprofessoren. Maar ik vond mezelf heel cool omdat ik altijd antwoordde dat wij altijd nog zulke ingenieuze oplossingen hebben uitgevonden dat wij nu ook niet bezorgd zijn omdat we weten dat er wel weer iets geniaals komt uit de kokers van onze super ingenieurs hahaha. Alleen dan natuurlijk heel nonchalant. Goh, maken jullie je daar druk over? Nee, wij niet hoor.

Isiss, met vriend gaat het echt supergoed. De lucht is helemaal geklaard, we hebben het heerlijk samen en ik zie het weer heel zonnig in (ook de toekomst).

Wel een fout geheimpje heb jij! Ik geef er ook één dan. Ik erger me kapot aan het verborgen racisme van veel Cubanen. Als je zelf een halfbloedje bent en je krijgt een kind met een neger dan is dat het ras teruguit gooien (met mij kan je dat ook doen, ook al denk je dat je wel snor zit met Sneeuwwitje met sproetjes en blauwe ogen want mijn hele familie heeft kroeshaar, heb ik ook al te horen gekregen). Kroeshaar is slecht haar. En zo nog meer verborgen racisme wat gewoon hardop wordt uitgesproken. :puke: En verschrikkelijk vind ik die gozer (ja die ene eikel, gelukkig is het wel vooral verenigd in één persoon, tenminste dat hele extreme) die dan gaat lopen strijen dat híj blanke familie heeft. En mijn vriend niet (wat overigens bullshit is want mijn vriend is koffie verkeerd). En dan denk ik, sjongejonge. Ben er maar gruwelijk trots op zeg. En dat zeg ik dan ook. En dan krijg ik een geïrriteerde blik van mijn vriend, want zo slecht bedoelt men het natuurlijk allemaal niet
quote:fille schreef op 23 oktober 2008 @ 21:44:

Marg, je kan in zijn biertje spugen.http://es.youtube.com/watch?v=_Ml9fMqCk1E

Een (caribische) vriendin van mij in Nederland wordt ook voor Marokkaanse aangezien door veel Marokkanen, maar ze is dus caribisch (met bijbehorend ´overdreven´ gedrag, strakke blote kleding, ed.). Werkt meestal niet echt gezellige ontmoetingen in de hand

Met Marokkanen en Turken hier die een tijd in Nederland gewoond hebben heb ik dan wel weer vaak heel gezellige ontmoetingen
Marg, de mensen in de docu (eerlijkheidshalve, ik heb drie minuten gezien) noemden de Nederlanders ook vindingrijk, geniaal, etc. en wij waren het land dat zich het beste tegen het water kon weren (zie je die 'wij', opeens is het 'wij' alsof we winnen met voetbal).
Ja, ik buit het ten volste uit .

Ik ben er trouwens ook oprecht trots op, op Lely en zijn makkers.
Descartes: God schiep de wereld, en de Hollanders schiepen Holland. Dat is gewoon te mooi om te laten liggen. (jammer dat ik geëmigreerd ben, Balkenende zou vast in zijn handjes hebben gewreven van mijn VOC-mentaliteit)
Hihi Marg, wat goed. Ik heb besloten dat ik mijn voc-mentaliteit meer moet laten gelden tegenover Berliner (op de Balkenende-manier, niet de uitmoordmanier). Hij is zo trots op z'n land en alles en ik laat me volledig ondersneeuwen. Dat gaan we anders doen.

Naast dat filmpje staan ook de 'maatschappij, dat ben jij' reclames in Nijntje-stijl. Die waren geweldig! 'optieven ouwe graftak!' Jaren scheldplezier van gehad!
Oh meiden, ik kan het gewoon niet bijbenen hier! Half acht thuis, eten, katten knuffelen, bijlezen op forum (en ik post tegenwoordig op wat meer plekken dus 't een en 't ander bij te houden), kijken of ik al wat heb verkocht via eBay, B een uur aan de telefoon en hop, de avond is alweer voorbij.

Issis, wel erg fijn om te lezen dat R je zo mist. En ik kan me je geheim echt heel goed voorstellen. Vind het erg dapper dat je dat hier gewoon opschrijft. Ik heb ook wel zo mijn bedenkingen bij bepaalde dingen uit B's cultuur (en hij bij die van mij, dat dan ook weer). Over racisme gesproken... Ben trouwens nog steeds bezig mensen uit te leggen dat B niet zwart maar blank is. Vandaag een collega die ik al drie maanden ken. moest opeens zijn plaatje bijstellen.

Yas: lekker dat huisje! Gefeliciteerd!

Fille, fijn dat je er weer bent. Merkte dat ik je echt gemist had.

Marg, MissSpees, Rianne, Es, Cadi, ik lees jullie allemaal en ik ben weer eens de onattente doos. Vandaag op mijn werk in dat kader trouwens een heerlijke opmerking gemaakt tegen de systeembeheerder op zijn vraag of ik mijn werktelefoon met of zonder doos had gekregen: "Ja, ik heb een doos!". Hij keek mij even verstoord aan, werd vuurrood en daarna begonnen we allebei hard te lachen. Even ervoor had hij trouwens al de opmerking gemaakt dat ik mijn katten maar beter kon laten steriliseren zodat ze niet gingen seksen, want dat dat zielig voor mij was met mijn vent zo ver weg. Hij is erg onschuldig ende naief, deze systeembeheerder.

Overigens ben ik met B bezig met wat er allemaal nodig is voor het inburgeringsexamen. Kennen jullie deze al? test Het grootste deel van mijn Nederlandse vrienden mag Nederland niet in. Net met B lang aan de foon gezeten en het hier ook over gehad. Damn, hij wist al veel vragen goed te beantwoorden! Dat geeft weer goede moed. Met kerst veel oefenen.

Nu ga ik nog even tv kijken en mijn bed in. Morgen weer vroeg naar kantoor. Waarom werk ik toch op 100 km afstand van mijn huis?
Hahaha ja leuk is dat, ouwe reclames bekijken! Of überhaupt goeie reclames!!

Ik ben een immigrant from hell. In Nederland merk je wel dat er dingen zijn die niet goed gaan, maar toch gaat bijna alles beter dan hier in Spanje . En vind ik bijna alles leuker aan ons (behalve als ik dan weer een weekendje thuis ben en net de Dolle Dwaze Dagen zijn losgebroken oid ). Ik probeer alles waarvan ik denk wat leuk aan de Spanjaarden / Spaanse cultuur ook hardop te zeggen, om niet zon verongelijkte immigrant te worden waarvan men zegt Wat doe je dan in godsnaam hier. Maar het VOC gehalte in mijn mentaliteit is echt sky high

Weet je wat ook leuk is op you tube te bekijken? Oude tekenfilmpjes. Kennen jullie bv. nog Johan en Pierewiet (mijn persoonlijke favoriet, dat liedje is echt super), Nils Holgersson, Vrouwtje Theelepel, Nathalie, Waterspin Wonderspin, David de Kabouter, Foofur, Seabert, Teddy Ruxspin, Olvide, Babar of Boes Boes?

Ook als je het niet zo één twee drie weet weet ik zeker dat er allerlei verborgen herinneringen terugkomen als je de filmpjes ziet!

(met mijn vriend heb ik laatst een hoop afleveringen van Zo werkt je lichaam liggen kijken haha, echt SUPER leerzaam (vooral in het spaans hahah))
Oh Etosha, ga jij vreemd? Ergens anders posten, pfff. Omdat ik zo moest lachen om je verhaal over de systeembeheerder zie ik het door vingers.

Ik heb ook ooit een inburgeringstestje gedaan (die voor in het butenland) en ik zat ook op het randje. Ik vind veel dingen nogal afhankelijk van de situatie. Je buurvrouw werpt een kind. Wat doe je? Tsja, hoe goed ken ik de buurvrouw? In mijn geval doe je namelijk niks. Drink je wekelijks koffie, dan doe je waarschijnlijk wel wat. Dus: weettikveul.
of Bouli of Dommel (met Semafoor, dat betkeent hier stoplicht ).
Ik moest trouwens behoorlijk wat duits praten op die beurs, en ik heb me toch peentjes gezweet, niet normaal. Nu wil ik ook afleveringen van Turkisch fur Anfänger. Door te mailen naar het gebruikelijke adres!
Jaaaaaa, ik had een paar jaar terug een link naar een site met alle liedjes van tv-programma's. Dus heb ik een avond met mijn broer en zus voor de computer zitten zingen.

Oh ik ga een link voor je zoeken.
Oh als ergens anders posten vreemdgaan is, dan ga ik wel vreemd ja. Ben druk bezig met parfum, andermans kinderen, slechte relaties en elkaar opzoeken op Hyves. Ach en die systeembeheerder... het is zo'n droppie! In de categorie moedergevoelens hoor, niks anders dan dat.

Oh damn, en nu die associatie weer, met moeders en zo. Yuk, wat gebeurt er toch met mij lately?
Weet je wat ik raar vind Fille, dat je aan dat soort dingen wel of niet toegelaten wordt. Wat boeit het dat je een autist bent en geen contact wil met je buren. Of juist als hobby muffins bakken en feestjes geven hebt en daarom je hele buurt wil kennen?

Ik vind het prima dat men wat basiskennis krijgt over belangrijke dingen zoals WO2, hoe onze parlementaire democratie in elkaar zit, wat het poldermodel is, hoe Nederland onafhankelijk is geworden en wie de vader des vaderlands is. En ik zou het ook niet erg vinden als men bv. goed ingeprent krijgt wat er hier met je gebeurt als je besluit eerwraak te plegen, of je dochter te laten besnijden, dat we hier vrijheid van godsdienst kennen en dik bij de joden in het krijg staan, cultureel gezien, en dat je dat niet kan veranderen.

En dat vrouwen gelijke rechten hebben aan mannen, in theorie en in praktijk. Dat men niet mag discrimineren en wat de grondwet in houdt.

En het telefoonnummer van postbus 51 op een blaadje meegeven.

Dat is wat mij betreft wel genoeg.

Je leert een cultuur niet kennen door erover te lezen, je leert hem alleen kennen door erin te wonen, is mijn ervaring. En zelfs dan. Ik ben nu hier meer dan een jaar en kom nog regelmatig nieuwe culturele dingen tegen (zoals bv. waarom Catalanen zo spastisch doen over de taal, ben ik onlangs achter gekomen, wat voor invloed die burgeroorlog en franco tijd had kan ik nog steeds niet helemaal bevatten, net als tot hoever de autonomie van de regio´s rijkt, wat de rol van de kerk is en hoeverre dat nu nog speelt, etc).
Altijd leuk, zingen voor de computer. Of de tv, of de autoradio. Zolang er maar niemand in de buurt is, want dan is het opeens een stuk minder leuk. (Of zoals B altijd zei als ik in de truck weer eens zong: "nog 1 liedje en ik laat je hier aan de kant van de weg achter!")
Nog erger, nu zit ik me af te vragen of ik een hork ben dat ik mijn overburen geen kaartje heb gestuurd voor de geboorte van hun kind. Ik heb dus totaal geen contact met die buren. En nu voel ik me schuldig door de inburgeringstoets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven