Geld & Recht alle pijlers

Als single op jezelf.

07-02-2016 12:29 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal !

Dit is mijn allereerste post, omdat ik toch graag wat advies zou kunnen gebruiken.

Ik ben single, en vind het tijd om op mezelf te gaan.

Graag zou ik dichterbij mijn werk willen wonen, en op jezelf heb je toch meer privacy dan bij je ouders.

Niks mis met wonen bij mijn ouders, ze zijn echt super. maar iedereen begrijpt denk ik wel wat ik bedoel op een bepaald punt in je leven.

Ik ben opzoek gegaan naar een klein appartementje, en eerlijk gezegd ben ik me dood geschrokken van de huur prijzen.

voor een mini kamer in de desbetreffende stad betaal je 500 euro kaal, die je dus moet delen met medebewoners.

voor een klein appartementje betaal je 700-800 euro kaal.

Nu is het zo, dat ik net een nieuwe baan heb en ik mijn inkomen niet met 100% zekerheid kan vast stellen.

dit in verband met overwerken en met dubbel betaald op zondag. ( ik werk vaker zn 46 uur per week )

Met mijn eerste loon zou ik dus net geen huur toeslag kunnen krijgen.

Met een huurprijs boven de 710 dus ook niet.. dus ik ga er maar vanuit dat ik niks krijg.

Als ik met 2 personen was, vond ik dit echt wel prima.

Maar als er zn 800 euro naar de huur gaat + 100 euro GWL + mijn vaste lasten.

dan hou je dus echt niet veel over. en is het alleen bijna niet te doen.

( ik ga bijna nooit uit of doe dingen die extra geld kosten, leef best zuinig )

heeft er iemand misschien tips?

of zijn er subsidies voor alleenwonende wat ik over het hoofd heb gezien?

+ voor de alleen wonende mensen: hoe brengen jullie dit op?
'Succes is achieved and maintained by those who try and keep trying'
quote:Marbles2 schreef op 07 februari 2016 @ 12:47:

[...]

Ik verdien dus te veel voor huursubsidie, dus dat is zeker niet te weinig zou je zeggen dan.Je verdient niet teveel voor huursubsidie maar de huurprijs van de woning die je op het oog hebt, is te hoog (699 euro is de grens).
quote:Stokstaartjenl schreef op 07 februari 2016 @ 12:51:

[...]

TO is vermoedelijk rond de 18, en dan val je nog onder het minimumjeugdloon. Rare regeling, maar zo is het wel.Op je 18e hoef je het huis toch nog niet uit? En TO werkt al ipv dat ze studeert dus neem aan dat ze dan eerder rond de 23 zit.
Shoot first, ask questions later!
quote:Elisabeth1988 schreef op 07 februari 2016 @ 12:43:

[...]

He, ik vond dit dus eerst een beetje lullig, maar toen ik bezig was aan een reactie kwam ik dus ook hierop uit

TO, ik ben wel benieuwd hoe grondig je al hebt gezocht. Als je niet verder bent gekomen dan een paar standaard verhuurmakelaars, dan is er waarschijnlijk nog wel een markt in een lager prijssegment.

Wil je per se alleen wonen of is een appartement met een huisgenoot een optie?

Over welke stad hebben we het hier? Hoe is de woningvraag/nood?

Wat zijn je eisen voor een woning? Zijn die realistisch?

Nou ik heb geen vriendinnen. klinkt een beetje vaag

heb wel kennissen, maar geen echte vriendinnen + hun die ik ken die studeren nog of wonen samen met hun vriend.

dus dat is zoiezo geen optie. heb altijd gewerkt en gestudeerd dus daar niet echt tijd voor gehad.

Ik heb de websites afgestruind, ben langs de gemeente geweest en ik heb een 'nieuwe woning melding' bij elke nieuwe advertentie.

en dan nog via particulieren gezocht ..

Mijn wensen zijn letterlijk : NIKS

ik zoek gewoon een klein appartementje wat gewoon in orde is, ik hoef geen extra's of niks.

moet wel niet van ellende uit elkaar vallen als je snapt wat ik bedoel.

[...]

ECHT??

bij welke bank was dat dan?

Ik verdien dus te veel voor huursubsidie, dus dat is zeker niet te weinig zou je zeggen dan.Hier kun je een klus-appartment voor 42.000 kopen. Moet je wel nog 20.000 investeren, maar wel lage woonlasten daarna.
quote:redbuIIetje schreef op 07 februari 2016 @ 12:53:

[...]

Op je 18e hoef je het huis toch nog niet uit? En TO werkt al ipv dat ze studeert dus neem aan dat ze dan eerder rond de 23 zit.

nee sorry ik ben 27 jaar trouwens..

dus echt wel TIJD

[...]

ECHT??

bij welke bank was dat dan?

Ik verdien dus te veel voor huursubsidie, dus dat is zeker niet te weinig zou je zeggen dan.Sorry maar er zijn gewoon tabellen met dit soort bedragen op internet te vinden. Op basis van een bruto jaarsalaris van 25.000 euro kun je iig ruim meer lenen dan 70.000. Dat suggereert dat het jouwe lager is, en dat is dus geen hoog salaris.
Buiten de stad zoeken, in de dorpen zijn appartementen vaak een stuk goedkoper.
Heb je al eens gedacht aan anti-kraak?

Zo ben ik destijds begonnen.
quote:redbuIIetje schreef op 07 februari 2016 @ 12:53:

[...]

Op je 18e hoef je het huis toch nog niet uit? En TO werkt al ipv dat ze studeert dus neem aan dat ze dan eerder rond de 23 zit.

Niet alle mensen gaan studeren . Doordat ze aangeeft dat ze dubbel betaalt krijgt op zondag heb ik het idee dat TO in een winkel werkt oid.

Maar goed, er is al een aantal keer de vraag gesteld aan TO hoe oud ze is, maar die word gewoon genegeerd.
Tsja, gelijk vanuit je ouders naar een appartement helemaal voor jezelf alleen in een dure stad is ook niet helemaal realistisch.

Het is heel gewoon om als twintiger faciliteiten te delen. Heb ik ook zo'n 6 tot 7 jaar gedaan en was een leuke tijd.

Inmiddels heb ik een hele leuke woning gekocht, dat is goedkoper dan particulier huren. Ik heb een hypo van ruim 150.000,- en betaal met een rente voor 20 jaar vast plus volledig aflossen en VvE bijdrage minder dan 700 euro per maand. Komt nog wel gas, water en licht bij.

Neem je een kortere vaste rente periode dan kom je nog een stukje lager uit.

Zou ik dit huis in deze staat particulier huren in mijn stad dan zou ik zeker rond de 1000,- kwijt zijn excl gas, water en licht.

Dus lekker op kamers en al proberen wat geld voor later opzij te zetten. Probeer van je basis salaris te leven en je toeslagen voor weekend en overwerk te sparen.
Als je 6,50 verdient op je 27e, dan wordt je onderbetaald.

En in welke stad zoek je? Zijn er geen goedkopere dorpen in de omgeving?
vanaf de 22.000 nog wat krijg je idd geen huurtoeslag meer. Maar met 25.000 jaar salaris kun je toch wel meer lenen dan 77.000? Of kan dat tegenwoordig niet meer?

Sta je lang genoeg in geschreven bij de woningbouwvereniging? Kom je in aanmerking voor een twee kamerappartementje? Deze zijn vaak toch wel te krijgen vanaf 450 euro - 600 euro.
Hoe oud ben je, to?

mosterd

Sta je ingeschreven bij de woningbouw/woningnet?

Hier in de omgeving bieden de verschillende woningbouwverenigingen ook jongerenwoningen aan. Tot een bepaalde leeftijd (soms 22, soms 29) krijg je dan voorrang. Maar daarvoor moet je dus wel ingeschreven staan.
quote:Marbles2 schreef op 07 februari 2016 @ 12:54:

[...]

dus echt wel TIJDMaar dan heb je toch al jaren kunnen sparen terwijl je bij je ouders woonde? Dan kun je toch iets proberen te kopen? En dan niet in 'n stadscentrum maar in 'n dorp als je betaalbaarder wil zitten.
Shoot first, ask questions later!
Ik ben gaan huren toen ik 21 was. Ik verdiende netto zo'n 1100 euro per maand en mijn huur was rond de 550 euro. Hierbij natuurlijk nog service kosten en gas/water/licht. Ik kwam wel in aanmerking voor huurtoeslag gelukkig Het was krapjes, maar ik redde het prima.
quote:blueeyes*3 schreef op 07 februari 2016 @ 12:57:

Hier in de omgeving bieden de verschillende woningbouwverenigingen ook jongerenwoningen aan. Tot een bepaalde leeftijd krijg je dan voorrang. Maar daarvoor moet je dus wel ingeschreven staan.

Die leeftijd is hier in de omgeving meestal 23/25.

Mijn tip: Begin simpel. Je eerste huis zal niet direct een villa zijn. Kijk of je ergens een appartementje/studio kan vinden, of een kamer met gedeelde voorzieningen. Zeker in de grotere steden heb je veelal huizen waar 'starters' bij elkaar wonen. Dus dan heb je minder kans dat mensen om 3 uur dronken thuis komen (zoals in studentenhuizen). Als je eenmaal ergens zit, kan je altijd vanaf daar verder kijken.

Kijk naar de omgeving, wellicht niet in het centrum, maar in de buurt. Soms is het mogelijk om in een vakantiepark een huisje te huren. Anti-kraak kan ook een optie zijn, als je het niet erg vind regelmatig te moeten verhuizen.
Snap trouwens dat het niet ideaal is hoor. Hoop dat je wat spaargeld hebt

En anders zou ik nog een jaartje extra bij je ouders blijven wonen om flink te sparen en goed om je heen te kijken naar een leuke betaalbare woning.
Bij welke bank anderen een hypotheek hebben is niet zo relevant. Wat je kunt hypotheken is echt alleen afhankelijk van je salaris, die ¤70.000 wordt bij een andere bank echt niet opeens ¤100.000.

Ik heb jaren op kamers gewoond en daarna heel lang in een sociale huurwoning. Nu als single een huis van ¤250.000, maar dat had ik op m'n 27e echt niet kunnen lenen!
voor een mini kamer in de desbetreffende stad betaal je 500 euro kaal, die je dus moet delen met medebewoners.

Ze zegt niet dat ze dit niet wil, maar dat het gewoon duur is.
Ik ben 2/3 van mijn inkomen kwijt aan vaste lasten. Niet zo heel gek hoor, in de stad als starter..

Als je geen app kunt betalen moet je een kamer nemen.

Edit: dit is ook inclusief abonnementen e.d.
quote:Stokstaartjenl schreef op 07 februari 2016 @ 13:01:

[...]

Die leeftijd is hier in de omgeving meestal 23/25.

.Hier wisselt het tussen 22 en 29 (zie aanpassing).
quote:Marbles2 schreef op 07 februari 2016 @ 12:54:

[...]

dus echt wel TIJD

Ik ging een paar maanden nadat ik 26 was geworden het huis uit

Toen naar een sociale huurwoning...nog net op het nippertje een jongerenwoning en nog net vóórdat de inkomensgrens hard werd aangehouden...
"I love not Man the less, but Nature more..."
Toen ik 27 was was ik getrouwd en moeder

We zijn niet allemaal hetzelfde maar ik zou toch linksom of rechtsom een manier vinden om op mezelf te gaan wonen, met 27.
TO, sta je nou inschreven bij woningnet?
Ik vind 27 overigens inderdaad wel echt Heel Erg Tijd, ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven