Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!

Komen de volgende quotes jou bekend voor?

- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!

Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.

(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
Grrrr dat alles vijftig keer moeten vragen en dat het dan nog niet gedaan wordt. Daar word ik zo van!

En het gaat toch om vrij simpele dingen zoals ruim je tas even op ( ligt midden in de kamer) of jij moet vandaag afsluiten dus kijk even of je je sleutel hebt ( is ze altijd en eeuwig kwijt )

Word er zo moe van . ....
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Huissleutel hangt hier aan de fiets, samen met fietssleutel en kluisjessleutel. En 346 sleutelhangers . Ze is sowieso eigenlijk nooit wat kwijt, behalve de dingen die ze niet zelf opruimt, maar die ik dan maar weg leg.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:TJDeLuxe schreef op 04 februari 2016 @ 12:32:

Hier een (stief)dochter van bijna 15 die in het bezit is van een Iphone en hier de hele dag aan vastgeplakt zit. Dit is vooral irritant wanneer we in de auto zitten en ik in gesprek ben met man of een ander kind. Ze probeert dan te appen/instagrammen/facebooken (liefst met oordopjes in) en tegelijkertijd wil ze deelnemen het gesprek. Dat lukt dus niet waardoor ze ons de hele tijd in de reden valt met 'huh'/'over wie hebben jullie het'/'wat zei je?', etc. En áls je haar dan wat vraagt is het van 'ja wacht even hoor'. Ja dikke doei...

Oooooohhh zo herkenbaar, vierkante ogen van het “schermpje turen” eelt op de vingertoppen van swipen en vergroeide vingers.

Geen gesprek meer mee te voeren.

Maar ze zijn onder elkaar niet heel anders, ik haalde puber plus 3 vriendinnen op van carnaval in de nacht van zondag op maandag, ze stappen in en de schermpjes floepen aan om pas weer uit te gaan bij het uitstappen.

Toch heeft het wel voordelen, als we met vakantie gaan maakt het puber niet uit waarheen als er maar WIFI is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Vraagje tussendoor: puberzoon heeft met enige regelmaat een grote mond, nou zeg maar bek, da tik er bijna bang van word. Niks deugt, en ik al helemaal niet. Ik vind het lastig hier goed mee om te gaan. Tips anyone?
Always look on the bright side of life
Hoe oud is puberzoon flowerpowers?

Hier heeft het geholpen dat ik op een hele rustige en gedecideerde toon zei; ik wil niet hebben dat je zo tegen me praat / met me omgaat. Dat zou jij omgekeerd óók niet fijn vinden.

Als je niet op een normale toon en manier met mij kunt omgaan, heb ik liever dat je ( terug) naar je kamer gaat.

En verder negeren.

Meestal kwam zoon hier dan na een half uurtje naar beneden om zijn excuses aan te bieden en uit te leggen wat hem getriggerd had. Even kort nog uitleg van mijn kant dat zulk gedrag niet aardig is en dan niet meer erover hebben.

Na een half jaar zakte het steeds meer af en nu ( bijna 18 ) geen problemen meer.

Dit speelde vnl ongeveer rond zijn 15 e denk.

Toch frustraties die ze niet kwijt kunnen, losmaken van ouders enz.
En vooral de toon is héél belangrijk.

Gedecideerd met de klemtoon op NIET.

En zo kalm en rustig mogelijk. Anders is het effect weg. ( is lastig als je zelf op ontploffen staat, maar wel héél belangrijk)
Hier vind ik momenteel even best lastig ook om moeder te zijn.

Dochter heeft verdriet omdat een meisje dat ze via de paarden kende, plotseling is overleden aan een hersenvliesontsteking.

Zze waren niet heel dik bevriend ofzo maar deden wel dingen samen.

Nu zei ze gisteravond: ik voel me schuldig dat ik hier verdrietig om ben. Want voor haar familie is het een miljoen keer erger.

Het meiske was pas 10 jaar oud...
quote:lientje69 schreef op 10 februari 2016 @ 07:13:

Hier vind ik momenteel even best lastig ook om moeder te zijn.

Dochter heeft verdriet omdat een meisje dat ze via de paarden kende, plotseling is overleden aan een hersenvliesontsteking.

Zze waren niet heel dik bevriend ofzo maar deden wel dingen samen.

Nu zei ze gisteravond: ik voel me schuldig dat ik hier verdrietig om ben. Want voor haar familie is het een miljoen keer erger.

Het meiske was pas 10 jaar oud... Jeeeee wat vreselijk, je kind verliezen, alleen de gedachte al maakt me gek.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 10 februari 2016 @ 07:18:

[...]

Jeeeee wat vreselijk, je kind verliezen, alleen de gedachte al maakt me gek.

Mij ook.

Ik ben er gewoon zelf ook beroerd van. En ik ken het meisje alleen van verhalen van dochter.

Dan ga je tegen al die puberproblematiek toch weer iets anders aankijken. ...
Ow, jakkes. Sterkte voor je dochter Lientje. Wij vinden in zo´n geval dat juist ook omstanders verdrietig mogen zijn. Graag zelfs, want hoe erg is het voor die familie als het voor de rest geen mens wat boeit??

Hier trouwens regelmatig de tekst; grote waffel heb ik niet nodig. Verder niks, soms snapt ze niet eens wat er zo brutaal was en de ene keer kan ik het uitleggen, de andere keer niet, is het puur gevoelsmatig. Maar ik heb verder geen tips want die van mij is eigenlijk relatief braaf. Of eigenlijk, ik was zelf al vroeg ´volwassen´ en zie datzelfde bij Lon ook terug.

Even totaal offtopic; gisteren reed ik achteruit de garage uit en blijkbaar vond de poort dat ie wel zelf kon beslissen hoever hij open wilde. Auto paste er nog net onderdoor, de antenne helaas niet. Dus zometeen een rondje garage - verzekering want het ding is finaal overgebroken op de schroefdraad en de antennevoet sluit niet meer netjes aan op het dak. Met wat mazzel kloppen ze hem dalijk recht, met wat pech moet het dak eraf.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Gisteren een boze puber die een gymles in moet halen omdat hij zijn gym spullen niet mee had. Die spullen lagen nog bij een vriendje van de vorige keer. Nu ligt het aan mij dat ik die spullen niet gemist heb in de was en even een seintje heb gegeven. Dat had ik toch best even kunnen doen?!? Ik ga mijn baan maar opzeggen en thuis de was afvinken ofzo.. Mijn een na jongste is echt het toppunt qua vergeten en dan verwachten dat een ander het oplost, het liefst zijn moeder natuurlijk. Hij had ook iets anders kunnen pakken en schoenen van zijn broer lenen maar dat had ik dan moeten bedenken natuurlijk..
quote:lientje69 schreef op 10 februari 2016 @ 07:04:

Hoe oud is puberzoon flowerpowers?

Hier heeft het geholpen dat ik op een hele rustige en gedecideerde toon zei; ik wil niet hebben dat je zo tegen me praat / met me omgaat. Dat zou jij omgekeerd óók niet fijn vinden.

Als je niet op een normale toon en manier met mij kunt omgaan, heb ik liever dat je ( terug) naar je kamer gaat.

En verder negeren.

Meestal kwam zoon hier dan na een half uurtje naar beneden om zijn excuses aan te bieden en uit te leggen wat hem getriggerd had. Even kort nog uitleg van mijn kant dat zulk gedrag niet aardig is en dan niet meer erover hebben.

Na een half jaar zakte het steeds meer af en nu ( bijna 18 ) geen problemen meer.

Dit speelde vnl ongeveer rond zijn 15 e denk.

Toch frustraties die ze niet kwijt kunnen, losmaken van ouders enz.Zoon is 16.(bijna 17) Vind het ook lastig om zelf rustig te blijven, als ik een veeg uit de pan krijg. Dat gaat steeds beter, maar ik vlieg ook wel eens uit de bocht, helaas. Dan is het hek helemaal van de dam uiteraard, want dan geef ik gelijk stok om mee te slaan. De grote mond is toch wel aanwezig af en aan vanaf zijn 15e ongeveer. Moet wel zeggen dat de tussenliggende periodes steeds langer worden en zoon dan ook echt gezellig en leuk is gelukkig!
Always look on the bright side of life
Waar ik me overigens wel behoorlijk aan erger; kleren die opgepropt in een hoekje liggen. Niet eens omdat ik vind dat er af en toe opgeruimd moet worden, maar meer omdat die spullen geld kosten. Dat ze zo slordig omgaat met spullen waar wij best hard voor moeten werken. En dan heeft ze ook nog eens meer kleren dan man en ik sámen.

Dat laatste is verder niet erg, wij hebben kwalitatief betere kleding. Zij krijgt een budget waar ze het mee moet doen en komt dan thuis met vijf zakken vol. Voor mezelf kan ik met datzelfde budget heel wat minder vinden (maar het blijft wel langer mooi en ik heb geen gemakkelijk lichaam dus ben nogal kritisch).

Maar toch, als ik dan weer een stapeltje opgepropt in een hoek zie liggen denk ik wel eens; verdorie, daar heb ik twee dagen voor moeten werken .

Nog even, dan is ze 16. Mag ze een baantje gaan zoeken.

Ook zoiets trouwens. De gratis plastic tas mag niet meer. Is op Europees niveau besloten. Maar ze krijgen het niet voor elkaar om de regelgeving omtrent andere dingen op één lijn te krijgen. In NL mag je al vanaf je 13de werken (mits voldaan aan bepaalde voorwaarden), hier pas vanaf 16. En een baantje in NL zou wel kunnen maar na het vakkenvullen ofzo nog tien km naar huis fietsen is eigenlijk te gek. En haar ophalen is nog veel gekker, dan kost de diesel meer dan zij verdient.
Ceylon: Die opgepropte kleren herken ik helemaal. Zoonlief moet echt nog leren om zijn kleren netjes op te hangen als hij ze nog een dag langer aankan, i.p.v. alles opgefrut over en door elkaar te hangen. Hij heeft eigenlijk nieuwe schoenen nodig en ik vind het bijna zonde om daar geld aan uit te geven omdat ze over 4 maanden toch compleet afgetrapt zijn. Manlief en ik hadden het er juist over dat het tijd wordt dat hij een bijbaantje gaat zoeken. Nog een halfjaar, dan is hij 13 en dan mag het .

Lientje: Ach, wat erg van dat 10-jarig meisje. En zo triest om je eigen meisje dan zo verdrietig te zien....

Mwcactus: oh wat irritant zo'n reactie van je zoon, en dan de "oprechte" verontwaardiging dat jij dat niet even in de gaten had , ik zou me helemaal opvreten.

Hier is de carnaval weer voorbij, nu nog even spullen opruimen in huis. Nog een paar vrije dagen voor de boeg, de kinderen dan, en daar zijn ze ook wel aan toe. Nog lekker even geen planning maar gewoon doen waar ze zin in hebben, heerlijk !
Lon mag nog zeker drie weken met die gipsplaat rondlopen .

We zijn vanmiddag maar even wezen shoppen, want ze heeft een kast vol kleren maar niks dat over die plaat heen past. En denk maar niet dat het gemakkelijk was. De winkels hangen vol met uitverkoop én nieuwe spullen, maar mouwen zijn bijna standaard aansluitend. Zeg maar gerust skinny. We hebben uiteindelijk 3 blouses en een vest gevonden en ze had nog één trui die eroverheen kan. Hopelijk wordt het niet al te gek koud, want ze heeft momenteel dus ook geen passende winterjas..... Wel een bodywarmer gelukkig, en stapels sjaals.
Hallo, ik lees hier graag mee! Ik heb een puberella die momenteel al mijn gevoelige snaren als een volleerd harpiste weet te bespelen.

Ze is 15,5 jaar. En heeft besloten dat ze een 'emo' is. Ik heb me laten vertellen dat dit een feit is waar ik mee zal moeten 'dealen'. (?) Ik heb het moeten googlen. Ze verzekerde me dat ze geen psychisch-rare-dingen-doet, maar dat het verder wel klopt, de Wikipedia omschrijving.

Ik vind haar erg....'zoekende' momenteel. Naar wie ze is. Een identiteit.

Ze was altijd een lief, zorgzaam en ook wel heel erg aangepast kind. Nu is het een norse passieve puber, die ons met haar scherpe gevoel voor humor de hele dag door voorziet van sarcastisch commentaar.

Ze maakt zich steeds steviger op. Waarbij haar zwarte oogpotlood inmiddels dient als wenkbrauw potlood, oogpotlood, getekende figuurtjes rond de ogen, lipstick etc. Ze wil haar gezicht nog bleker schminken, maar heeft aangekondigd hier nog even mee te wachten totdat wij aan de verandering tot nu toe gewend waren. (Hoe nobel! )

Haar vrolijke bos blond krulhaar is inmiddels knalpaars geverfd, haar kapsel hangt voor haar ogen en is.helemaal steil getrokken. Ze draagt alleen nog maar zwarte kleding. Vage band t shirts en duistere rubberen sierraden.

Ik realiseer me dat haar iets simpelweg verbieden niet werkt.

We zijn sowieso altijd meer een overleg gezin geweest, dus dit hele afzetten begrijp ik niet goed. Ik doe mijn best haar drive te begrijpen, betaal met liefde de paarse haarverf.

Maar die 'attitude' die ze zich heeft aangemeten......

Ik mis mijn kleine lieve meisje.
@ikbenik, jeetje, ja dat zou ik heel erg vinden als dit bij ons gebeurd. Wat happened??? Ik hoop dat deze fase heeeel snel voorbij gaat. en anders, ga ook een dag zo erbij lopen, dan stopt ze misschien??
@Lientje, jeetje wat heftig. Sterkte voor je dochter en haar paardenvriendinnen!
@Ceylon, drie weken, ik hoop dat het droog blijft en niet glad wordt, wat onhandig zo'n gipsplaat....het was niet haar schrijfhand toch?
quote:swifty schreef op 12 februari 2016 @ 21:01:

@ikbenik, jeetje, ja dat zou ik heel erg vinden als dit bij ons gebeurd. Wat happened??? Ik hoop dat deze fase heeeel snel voorbij gaat. en anders, ga ook een dag zo erbij lopen, dan stopt ze misschien??

Ja, goede vraag: 'what happened '?

Naar dat antwoord zijn wij dus ook op zoek.

Ben benieuwd hoe ze zou reageren als ik ook 'emo' zou worden, haha!
quote:ikbenik schreef op 12 februari 2016 @ 21:11:

[...]

Ben benieuwd hoe ze zou reageren als ik ook 'emo' zou worden, haha! Ja, misschien een nieuwe vriendengroep op school gevonden? Ja, grappig, zou ze het dan heel leuk of heel erg vinden? Of alleen je makeup zo nadoen, iets makkelijker te kopieren. Als er een event is voor ouders met kinderen
quote:ikbenik schreef op 12 februari 2016 @ 21:11:

[...]

Ben benieuwd hoe ze zou reageren als ik ook 'emo' zou worden, haha!

Tja, kan best zijn dat het over 3 of 6 maanden weer over is.

En ze haar haar dan groen of roze verft, als ze dan tenminste nog binnen mag op school.

Ik zou haar rustig laten zoeken.

Zolang ze er uiteindelijk niemand kwaad mee doet behalve misschien een moeder die haar dochter ineens "ouder" ziet worden ...

Is er overigens misschien een vriendje in 't spel dat ook emo is?
als ze maar lekker in haar vel zit, zou ik me geen zorgen maken.
quote:Ceylon schreef op 10 februari 2016 @ 18:40:

Ook zoiets trouwens. De gratis plastic tas mag niet meer. Is op Europees niveau besloten. Maar ze krijgen het niet voor elkaar om de regelgeving omtrent andere dingen op één lijn te krijgen. In NL mag je al vanaf je 13de werken (mits voldaan aan bepaalde voorwaarden), hier pas vanaf 16. En een baantje in NL zou wel kunnen maar na het vakkenvullen ofzo nog tien km naar huis fietsen is eigenlijk te gek. En haar ophalen is nog veel gekker, dan kost de diesel meer dan zij verdient.

Serieus?

Een vijftienjarige kan geen tien km fietsen?

We zijn voor zoon van 12 een middelbare school aan het uitzoeken. Dikke kans dat het de school op 10 km afstand gaat worden. Wat nu?

Ik woonde vroeger heel dicht bij school, maar werkte ook ergens 10 km verderop. Heb nooit ervaren dat dat belachelijk ver was eigenlijk.
quote:Starshine schreef op 12 februari 2016 @ 22:36:

[...]

Serieus?

Een vijftienjarige kan geen tien km fietsen?

We zijn voor zoon van 12 een middelbare school aan het uitzoeken. Dikke kans dat het de school op 10 km afstand gaat worden. Wat nu?

Ik woonde vroeger heel dicht bij school, maar werkte ook ergens 10 km verderop. Heb nooit ervaren dat dat belachelijk ver was eigenlijk.

Blijkbaar heb je gemist dat ze 10 km moet fietsen om op school te komen. En het vrijwilligerswerk dat ze doet is ook tien km. De andere kant op. En blijkbaar heb je ook gemist dat wij dusdanig afgelegen wonen dat in je uppie, als vijftienjarige, op een veldweg zonder lantaarns fietsen niet zo´n geweldig goed plan is. En al helemaal niet met een asielzoekerscentrum in de buurt.

In de zomer allemaal niet zo´n punt, maar in deze tijd van het jaar heb ik toch liever dat ze ofwel wat dichter bij huis werkt, ofwel gewoon een zaterdagbaantje zoekt. Maar in de avonduren tot 9 uur vakken vullen en daarna nog naar huis moeten, nee, dat vind ik inderdaad geen goed plan.

@Ikbenik, ik denk dat je niet zo heel veel kunt doen. Wel jammer, de meeste meiden zijn op die leeftijd bloedmooi. Zo zonde dat ze dat vaak zelf niet zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven