Autisme,wie ook?

31-05-2015 16:01 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of er meerdere dames zijn met autisme die zin hebben om mee te schrijven. Bij mij is de diagnose pas gesteld en ben al in de 30. Ze weten alleen nog niet of het Asperger is of pdd-NOS. Wil er iemand meekletsen?😊
quote:hondenmens schreef op 16 februari 2016 @ 18:25:

Zijn jullie een beetje sportief of liever lui dan moe?

Ik ga rennen naar de sportschool, om 7 uur begint mijn les

reageer later !
.
Ik fiets ongeveer een uur per dag, maar niet aaneengesloten. Het is 's ochtends naar mijn werk twee keer een kwartier, en op de terugweg twee keer een kwartier. Dan moet ik soms ook de post bezorgen; dan komt daar nog ongeveer 20 minuten bij.
World of Warcraft: Legion
quote:impala schreef op 15 februari 2016 @ 10:03:

Hebben jullie de Briggs Meyers test wel eens gedaan?

Ik heb daar een ISTP persoonlijkheid en heb het idee dat deze score zwaar correleert met de score op een autisme-test.

Oftwel: istp'ers zijn gewoon autisten (of andersom )

Maar volgens een andere forummer (ook istp) is dat onzin.

Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie op deze test scoren. Hij duurt niet lang:

http://www.loomancoaching.nl/nl/persoon ... ren-testIk scoor ISTJ.

Ik ben echt totáál niet sportief.

Teamsporten haat ik echt.

Zwemmen vind ik wel leuk, en skaten ook.

Door mijn lage gewicht mag ik nu niet sporten, en dat vind ik meer dan prima.

Ik denk trouwens dat mijn hekel aan sporten wel een beetje mijn redding is geweest, als ik kijk naar mijn eetstoornis.

Veel mensen met anorexia hebben een grote bewegingsdrang.

Ik heb dat nooit gehad.

Als dat wel zo was geweest, denk ik niet dat ik hier nu nog had gezeten.
Ik ben wel sportief - geworden, want tussen mijn 15e en 35e deed ik eigenijk niks (als kind wel turnen en later paardrijden).

Ik ben zo tegen mijn 40e begonnen met regelmatig, zo om de dag, naar de sportschool te gaan. Aanvankelijk om af te vallen, maar ik merkte dat ik me er ook véél beter door ging voelen. En dat is de belangrijkste reden dat ik nu, bijna tien jaar later, nog steeds sport. Af en toe heb ik een dipje en ga even niet, maar dan ga ik me echt rotter voelen

Ik doe nu twee keer per week een groepsles, één keer per week pilates in een klein groepje (dat is niet fanatiek en meer voor de ontspanning en om een beetje lenig te blijven) en tussendoor ga ik nog wel eens hardlopen of op de roeimachine. Of een flink stuk fietsen als het mooi weer is.

Wat dan wel weer heel autistisch is, is dat ik oordopjes in doe tijdens de groepsles want de muziek staat me veel te hard. Soms zó hard dat ik echt over de zeik raak. En dat ik er niet tegen kan als ik naar de les ga en de instructrice zegt: Vandaag gaan we voor de afwisseling eens wat anders doen. Ik wil niks anders doen, ik wil mijn vaste lesje afdraaien

Teamsporten vind ik op zich wel gezellig, maar ik hou niet van verplichtingen dus dat is niks voor mij. Ik wil zelf bepalen wanneer ik wel en niet ga sporten.

Yolo vroeg een paar dagen geleden wat helpt tegen een nerveus gevoel. Nou, sporten dus. Of in de tuin werken. Alles waar je moe van wordt en van gaat zweten. (En ook andere dingen hoor, zoals op vakantie gaan, de stad ingaan en naar de film of een museum, iets leuks doen met een vriendin, maar ook valeriaan of in noodgevallen een oxazepam).

Wb het bellen, waarom ik dat toch doe. Nou, omdat ik me niet wil laten kennen. Ik heb zelf het plan gemaakt waarin staat dat er gebeld moet worden Bovendien weet ik dat ik het best kan, en weet ik ook dat de drempel lager wordt als ik het vaker doe. Ik vind het ook een goede oefening voor mezelf. Telefoonangst vind ik best een grote handicap, ook met werk. Dat wil ik zoveel mogelijk de kop indrukken.

Ik heb nu een vragenlijstje, maar normaal als ik moet bellen schrijf ik ook puntjes op en/of ik bedenk van tevoren hoe het gesprek zal verlopen.
.
quote:Lotte35 schreef op 16 februari 2016 @ 20:05:

[...]

Ik schoor ISTJ.Drie uit vier is ook niet slecht :-)
.
Ik probeer 1 a 2x per week 5 km hard te lopen, verder doe ik paaldansen, al ligt dat nu even stil door alle drukte. Verder zit ik nog met mijn vriend in een team waarbij we 1x per week wedstrijd bowlen. Haha beetje ouwe lullen sport, maar is toch leuker dan ik had gedacht. Ik ga dat testje ook even doen... Ben benieuwd.
You have to go on and be crazy, craziness is like heaven.
quote:Lotte35 schreef op 14 februari 2016 @ 10:43:

[...]

Dank je, maar als ik eerlijk ben...

Vind ik het helemaal niet erg.

Ik vind mijn collega's prima mensen, maar buiten het werk hoef ik ze eigenlijk niet te zien.

Dat komt misschien onaardig over, maar dan ben ik blijkbaar dus niet zo aardig.

Dat heb ik ook altijd. En stagiaires, daar wil ik ook niet mee werken. In mijn vorige baan kwamen er ook wel eens rondleidingen langs. Dan dook ik ook altijd snel weg, terwijl ik ook collega's had die het heel leuk vonden om over het werk te vertellen. Ik bleef liever gewoon aan het werk.

Wegduiken voor bekenden die ik 'in het wild' tegenkom (op straat, in de winkel) doe ik trouwens ook. Als ik ze al herken, want ik kan heel slecht gezichten herkennen vooral (maar niet alleen) als ik mensen tegenkom op een plek waar ze niet 'horen'. Ik heb al vaak te horen gekregen dat ik iemand heel arrogant voorbij liep. Dat schijnt ook een ASS kenmerk te zijn trouwens, die blinde vlek voor gezichten. Ik kan ook rustig een uur met iemand praten en als je dan achteraf vraagt of de man een baard had, heb ik geen idee
.
INFP?

Ik fiets nooit naar mijn werk. Ik kan de afstand wel aan, maar vind dat teveel gedoe. Te vroeg op moeten staan. Fietsen met weinig eten in mijn maag voelt niet fijn (ik kan slecht ontbijten). Een hekel hebben aan tegenwind en ik vind het hier best vaak hard waaien. Van koude wind krijg ik gauw hoofdpijn. En het onder tijdsdruk moeten fietsen. Vroeger naar de middelbare school pakte ik al vaker de bus. Fietsen vind ik alleen leuk in mijn vrije tijd, wanneer ik dat wil.

Haha dat is heel herkenbaar. Ik haat verplicht fietsen. Naar mijn middelbare school was het nog geen kwartier fietsen en ik ging soms ook met de bus. Dan kwam ik de buurvrouw wel eens tegen bij de bushalte, die begreep daar helemaal niks van. En ik kan ook niet tegen koude wind. Onder de 16 graden krijg ik oorpijn op de fiets. Ik heb ook een paar oorwarmers, dat is heerlijk. Als ik die opzet, is fietsen opeens zo erg niet meer. Maar dat had ik vroeger nog niet ontdekt. Wat ik ook heel vervelend vind aan op de fiets ergens heen bij kouder weer, is dat ik zo warm krijg en lang moet uitdampen als ik van de fiets afstap. Daar heb ik echt een gruwelijke hekel aan.
.
quote:harris. schreef op 16 februari 2016 @ 21:56:

INFP? Jij bent geen echte
.
Ooh noo
quote:impala schreef op 16 februari 2016 @ 21:48:

Drie uit vier is ook niet slecht :-)

Ik moet zeggen dat juist die J voor mij heel herkenbaar is, en dat ik die ook juist vrij autistisch vind:

- Serieus

- Alles willen plannen

- Georganiseerd

- Controleren

- Voorspelbaarheid

- Eén ding tegelijk (!!)

Voor mij veel herkenbaarder dan de F.

Daar staat o.a. 'flexibel' tussen.

Nou, ik ben dus zo flexibel als een betonnen sluisdeur.
quote:Lotte35 schreef op 16 februari 2016 @ 22:10:

[...]

Ik moet zeggen dat juist die J voor mij heel herkenbaar is, en dat ik die ook juist vrij autistisch vind:

- Serieus

- Alles willen plannen

- Georganiseerd

- Controleren

- Voorspelbaarheid

- Eén ding tegelijk (!!)

Voor mij veel herkenbaarder dan de F.

Daar staat o.a. 'flexibel' tussen.

Nou, ik ben dus zo flexibel als een betonnen sluisdeur.ISTP heeft toch ook geen F? Die heeft alleen Harris
.
quote:impala schreef op 16 februari 2016 @ 22:18:

ISTP heeft toch ook geen F? Die heeft alleen Harris

Och jee, ik haal de hele zooi door elkaar.

Ik bedoel dat ik me meer herken in de J als in de P.
Ik heb dan wel F, maar echt flexibel vind ik mezelf niet hoor . Maar door de jaren heen wel makkelijker geworden, maar in nieuwe situaties kan ik erg star zijn. Ik werk bijvoorbeeld nu al 8 jaar bij hetzelfde bedrijf, daar ben ik nu wel redelijk 'flexibel' omdat alles daar bekend is, maar stage daarentegen...
Ik ben best flexibel, zéker voor een auti. Vroeger niet, als kind en als puber/jong volwassene. Maar ik ben ook makkelijker geworden in de loop der tijd.
.

Ik heb zelf een hekel aan telefonische enquêtes. Gelukkig heb ik er de laatste tijd geen meer gehad, maar ze bellen vaak onder etenstijd. Ze bellen ook altijd anoniem en die nummers pak ik niet meer op. Een enquete zelf houden heb ik nog niet gedaan. Maar dat uitstelgedrag herken ik wel, dat heb ik met veel dingen. Maar ik denk dat je achteraf blij zult zijn dat je het gedaan hebt. Je eerste 2 reacties waren in elk geval al leuk.

Ik merk aan mezelf dat ik toch wel erg makkelijk of lui ben met bepaalde dingen. Ik kies graag voor comfort. Zoals haast overal met de auto naartoe gaan. Ik woon 10 km van mijn werk. De meesten pakken de bus of de auto, zeker in de winter. In de zomer fietsen ook veel mensen. Maar sommigen ook in de winter. Ik fiets nooit naar mijn werk. Ik kan de afstand wel aan, maar vind dat teveel gedoe. Te vroeg op moeten staan. Fietsen met weinig eten in mijn maag voelt niet fijn (ik kan slecht ontbijten). Een hekel hebben aan tegenwind en ik vind het hier best vaak hard waaien. Van koude wind krijg ik gauw hoofdpijn. En het onder tijdsdruk moeten fietsen. Vroeger naar de middelbare school pakte ik al vaker de bus. Fietsen vind ik alleen leuk in mijn vrije tijd, wanneer ik dat wil. Verder krijg ik mijn beweging wel door te wandelen en 1 keer per week te sporten.

Je fietsverhaal is ZO herkenbaar! Maar buiten dat lijkt mijn fiets ook een chronisch lekke band te hebben, wat ik er ook aan doe (nieuwe band, oppompen, etc) dus dan ben ik er al HEEL gauw klaar mee.

Ik ben totaal niet sportief maar omdat het gezond is hang ik 4x per week in de gewichten in de sportschool. Het is eigenlijk meer dwangmatig. Maar als ik niet ga, doe ik gewoon helemaal niks (het is een beetje "ik doe het goed of ik doe het niet" idee). Verder zit ik het liefst
quote:impala schreef op 16 februari 2016 @ 21:45:

Yolo vroeg een paar dagen geleden wat helpt tegen een nerveus gevoel. Nou, sporten dus. Of in de tuin werken. Alles waar je moe van wordt en van gaat zweten. (En ook andere dingen hoor, zoals op vakantie gaan, de stad ingaan en naar de film of een museum, iets leuks doen met een vriendin, maar ook valeriaan of in noodgevallen een oxazepam).

Klopt, de krachttraining helpt mij ook tegen het gevoel. Maar helaas is dat maar voor een uurtje, daarna komt het keihard terug

quote:impala schreef op 16 februari 2016 @ 21:45:

Wb het bellen, waarom ik dat toch doe. Nou, omdat ik me niet wil laten kennen. Ik heb zelf het plan gemaakt waarin staat dat er gebeld moet worden Bovendien weet ik dat ik het best kan, en weet ik ook dat de drempel lager wordt als ik het vaker doe. Ik vind het ook een goede oefening voor mezelf. Telefoonangst vind ik best een grote handicap, ook met werk. Dat wil ik zoveel mogelijk de kop indrukken.

Ik heb nu een vragenlijstje, maar normaal als ik moet bellen schrijf ik ook puntjes op en/of ik bedenk van tevoren hoe het gesprek zal verlopen.Dat vind ik erg knap van je!
een diagnose krijgen is natuurlijk nooit echt leuk, maar je kan wel PGB aanvragen. Dat kan soms wel oplopen tot 30.000 per jaar. Dit is in principe vrij te besteden zolang jij je leven door je autisme daardoor maar beter kunt leiden. Dit kan wel een pleister op de wonden zijn. Een begeleider kan je helpen je dagen gestructureerd in te vullen, een kennis van me heeft een dakkapel geplaatst zodat er meer licht in haar slaapkamer kwam, hierdoor voelde zij zich rustiger en kon zij zich beter concentreren. Ook als je bv kinderen hebt kan je ontlast worden door die kinderen bv uit te besteden aan een oppas zodat je zelf meer rust in je hoofd kan krijgen.
quote:huidprobleem schreef op 17 februari 2016 @ 09:30:

een diagnose krijgen is natuurlijk nooit echt leuk, maar je kan wel PGB aanvragen. Dat kan soms wel oplopen tot 30.000 per jaar. Dit is in principe vrij te besteden zolang jij je leven door je autisme daardoor maar beter kunt leiden. Dit kan wel een pleister op de wonden zijn. Een begeleider kan je helpen je dagen gestructureerd in te vullen, een kennis van me heeft een dakkapel geplaatst zodat er meer licht in haar slaapkamer kwam, hierdoor voelde zij zich rustiger en kon zij zich beter concentreren. Ook als je bv kinderen hebt kan je ontlast worden door die kinderen bv uit te besteden aan een oppas zodat je zelf meer rust in je hoofd kan krijgen.

WTF???

En 30.0000 euro vrij te besteden? Zeg me dat dit niet waar is. Er is toch wel controle op waar je dat geld aan uitgeeft? Er een dakkapel van laten bouwen vind ik werkelijk te gek voor woorden.
.
is ook niet waar, het is sowieso steeds moeilijker om pgb te krijgen en je moet tot op de cent kunnen aantonen waar je het geld aan besteedt en een dakkapel hoort daar niet bij
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
is wel waar die dakkapel is van pgb gekocht onder t mom meer licht dus betere leefomgeving
quote:huidprobleem schreef op 17 februari 2016 @ 10:18:

is wel waar die dakkapel is van pgb gekocht onder t mom meer licht dus betere leefomgevingAls dat zo is vind ik dat een grof schandaal.
.
ik ken ook mensen met kinderen met bv adhd, die ouders krijgen heel veel pgb en zoeken dan bv een student die met die kinderen leuke dingen gaat doen. lees: dure dingen. die kinderen hadden altijd alle nieuwste films in de bios gezien, vaak naar pretparken enzo. onder het mom: ze leren ervan. degene die met ze meeging had geen enkele ervaring met dit soort kinderen en er zat ook geen enkele progressie of leerdoel bij. puur als soort oppas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven