Autisme,wie ook?

31-05-2015 16:01 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of er meerdere dames zijn met autisme die zin hebben om mee te schrijven. Bij mij is de diagnose pas gesteld en ben al in de 30. Ze weten alleen nog niet of het Asperger is of pdd-NOS. Wil er iemand meekletsen?😊
quote:huidprobleem schreef op 17 februari 2016 @ 10:18:

is wel waar die dakkapel is van pgb gekocht onder t mom meer licht dus betere leefomgeving

Van dit soort uitspraken word ik echt zo pissig, want dit is pertinent onmogelijk.

Ik heb al jaren pgb en ook voor de huidige manier van verantwoorden was het al aan strikte voorwaarden gebonden waar je een pgb voor kon krijgen en aan mocht besteden. Een verbouwing van een huis hoorde daar zeker niet bij.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:huidprobleem schreef op 17 februari 2016 @ 10:33:

ik ken ook mensen met kinderen met bv adhd, die ouders krijgen heel veel pgb en zoeken dan bv een student die met die kinderen leuke dingen gaat doen. lees: dure dingen. die kinderen hadden altijd alle nieuwste films in de bios gezien, vaak naar pretparken enzo. onder het mom: ze leren ervan. degene die met ze meeging had geen enkele ervaring met dit soort kinderen en er zat ook geen enkele progressie of leerdoel bij. puur als soort oppas.

Wat een nare insinuerende post is dit.

Als je een pgb krijgt is dat o.a. omdat je kind veel en veel meer begeleiding nodig heeft dan een leeftijdsgenoot zonder die diagnose. En dan krijg je dus bijv pgb om ontlast te worden en kun je daarmee iemand inhuren die af en toe de zorg overneemt. Als die persoon dan iets leuks met je kind gaat doen is dat voor alle partijen fijn.
quote:impala schreef op 17 februari 2016 @ 10:24:

[...]

Als dat zo is vind ik dat een grof schandaal.Volgens mij ben ik een trol aan het voeren to myself.
.
quote:impala schreef op 17 februari 2016 @ 11:00:

[...]

Volgens mij ben ik een trol aan het voeren to myself.

Het vervelende is dat er echt veel mensen denken dat het zo werkt met een pgb, dat je een bak met geld krijgt en daar leuke dingen van kan gaan doen.

Dus trol of niet, ik moet daar tegenin gaan.
quote:Solomio schreef op 17 februari 2016 @ 11:05:

[...]

Het vervelende is dat er echt veel mensen denken dat het zo werkt met een pgb, dat je een bak met geld krijgt en daar leuke dingen van kan gaan doen.

Dus trol of niet, ik moet daar tegenin gaan.Snap ik. Ik trapte er ook bijna in.
.
vraag t maar na. er is weinig tot geen controle over wat er met pgb wordt gedaan. die controle zal nu misschien wat strenger zijn, maar in het verleden kon men dat vrij besteden. ik zit zeker niet te trollen en ik kan je zeggen dat mijn mond ook vaak ervan open is gevallen. zoals die vrouw die haar stageld van haar caravan ervan betaalde omdat ze twee kinderen met een diagnose had.

ik vind het erg goed dat kinderen met een stoornis begeleiding krijgen. maar ik vind het soms wel wat ver gaan.
quote:impala schreef op 17 februari 2016 @ 10:03:

WTF???

En 30.0000 euro vrij te besteden? Zeg me dat dit niet waar is. Er is toch wel controle op waar je dat geld aan uitgeeft? Er een dakkapel van laten bouwen vind ik werkelijk te gek voor woorden.Ik kan trouwens juist niet goed tegen te veel licht.
dat van die dakkapel is 100% waar. ik zweer het je.
quote:huidprobleem schreef op 17 februari 2016 @ 11:14:

vraag t maar na. er is weinig tot geen controle over wat er met pgb wordt gedaan. die controle zal nu misschien wat strenger zijn, maar in het verleden kon men dat vrij besteden. ik zit zeker niet te trollen en ik kan je zeggen dat mijn mond ook vaak ervan open is gevallen. zoals die vrouw die haar stageld van haar caravan ervan betaalde omdat ze twee kinderen met een diagnose had.

ik vind het erg goed dat kinderen met een stoornis begeleiding krijgen. maar ik vind het soms wel wat ver gaan.Al jaren en jaren doen dit soort verhalen de ronde en ja, er is uiteraard ook bij het pgb wel misbruik geweest, maar ik denk dat de meeste van dit soort verhalen uit een dikke duim komen, want de controle is altijd al behoorlijk streng geweest.
quote:huidprobleem schreef op 17 februari 2016 @ 11:15:

dat van die dakkapel is 100% waar. ik zweer het je.Dat soort dingen geloof ik pas als ik de rekeningen zie en de goedkeuring van het zorgkantoor.
controle is niet streng. echt niet. het is niet zo dat je moet laten zien dat de begeleiders gecertificeerd zijn. ouders kunnen zichzelf ook uit laten betalen of hun moeder die oppast. ik dacht eerst ook dat je dan echt heel netjes moet kunnen aantonen dat er erkende mensen met de kinderen bezig gaan. dat er een plan wordt opgesteld en de progressie etc in de gaten wordt gehouden. maar dat is niet zo. je kan gewoon een willekeurig iemand met je kinderen leuke dingen laten doen. en dat betaalt de staat dan.
quote:huidprobleem schreef op 17 februari 2016 @ 11:33:

controle is niet streng. echt niet. het is niet zo dat je moet laten zien dat de begeleiders gecertificeerd zijn. ouders kunnen zichzelf ook uit laten betalen of hun moeder die oppast. ik dacht eerst ook dat je dan echt heel netjes moet kunnen aantonen dat er erkende mensen met de kinderen bezig gaan. dat er een plan wordt opgesteld en de progressie etc in de gaten wordt gehouden. maar dat is niet zo. je kan gewoon een willekeurig iemand met je kinderen leuke dingen laten doen. en dat betaalt de staat dan.

Je loopt iig minstens een paar jaar achter. Ouders die zichzelf uitbetalen vanuit een pgb komt voor, maar is echt niet standaard.

En het beheer van pgb's is sinds vorig jaar volledig in handen van de SVB, je krijgt niets meer zelf in handen, dus nu kun je al helemaal niet meer 'frauderen'.

Maar ook voor die tijd was de controle al steeds strenger geworden, juist om wat jij nu aanhaalt: die zaken gebeurden wel, maar de meeste mensen zijn gewoon eerlijke burgers die dat pgb gebruikten waarvoor het bedoeld was en daar ook keurig verantwoording over konden afleggen.

Het soort tendentieuze berichten wat jij nu post hebben er wel voor gezorgd dat het pgb in een slecht daglicht kwam te staan en steeds meer pgb-houders zich als halve criminelen behandeld voelden omdat er wel eens gefraudeerd werd.
ik heb t zeer vaak om me heen gezien. nieuwste films pretparken schaatsen uit eten. alles van t pgb.
wat ik ook best raar vind is dat een moeder met twee kinderen met pddnos heel veel pgb krijgt en een andere moeder met een dubbel gehandicapt kind (die al tien is maar nivo baby heeft) en alleenstaand is enz heel weinig hulp van de staat heeft. zeker geen pgb krijgt om zichzelf te ontlasten. de andere kinderen hebben het hierdoor ook erg zwaar.
Huidprobleem, wat probeer je hier nou mee te bereiken?

Ik heb al jaren een pgb en weet exact hoe streng de controle is. Wat jij schrijft zal mss wel eens gebeuren, maar is uitzonderlijk, zo niet onmogelijk.

En twee personen (of gezinnen) zijn nu eenmaal nooit te vergelijken. Daarbij is er natuurlijk ook nog een verschil tussen diverse indicatiestellers.

Maar een pgb is er om hulp in te kopen. En die hulp is nodig. En elke cent moet verantwoord worden.
maar het jezelf uit betalen dan en je moeder die oppast. of als je gescheiden bent de vader pgb geven om de kosten van alimentatie te dekken. ik heb het heel erg vaak gezien. ik probeer er verder niks mee te bereiken. ik wilde alleen to erop wijzen dat nu ze een officiele diagnose heeft dat natuurlijk haar wereld op de kop zet maar wel veel deuren opent in een brede zin van het woord om ondersteuning te krijgen.
quote:huidprobleem schreef op 17 februari 2016 @ 11:52:

maar het jezelf uit betalen dan en je moeder die oppast. of als je gescheiden bent de vader pgb geven om de kosten van alimentatie te dekken. ik heb het heel erg vaak gezien. ik probeer er verder niks mee te bereiken. ik wilde alleen to erop wijzen dat nu ze een officiele diagnose heeft dat natuurlijk haar wereld op de kop zet maar wel veel deuren opent in een brede zin van het woord om ondersteuning te krijgen.

Hoezo heb je dat heel vaak gezien? Het gebeurt, maar is lastig en gebeurt dus niet vaak.

Het klinkt mij net zo in de oren als al die mensen die allerlei frauderende uitkeringstrekkers kennen: sensatieverhalen die fijn passen bij een bepaald wereldbeeld, maar die in de praktijk nergens op gebaseerd zijn.

En een officiële diagnoses kan idd deuren openen, maar het sluit minstens net zoveel deuren, alleen dat schijnen veel mensen niet te (willen of kunnen) zien.
nou dat van jezelf uitbetalen mag volgens mij echt wel. heb net ff met iemand erover geappt. die is twee jaar terug gescheiden en de advocaat heeft zelf gezegd dat zij zichzelf en ook haar ex mag uitbetalen van het pgb. dit om de kosten van de alimentatie te dekken. en de moeder kan zelf de begeleider van de kinderen zijn. ze kan dus iemand inhuren maar ze kan ook zelf als begeleider meegaan. klinkt misschien een beetje krom, maar die advocaat heeft het zelf zo gezegd en is ook vastgelegd.
je mag ook jezelf betalen van het pgb, maar dat moet je wel kunnen onderbouwen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:impala schreef op 17 februari 2016 @ 10:03:

[...]

WTF???

En 30.0000 euro vrij te besteden? Zeg me dat dit niet waar is. Er is toch wel controle op waar je dat geld aan uitgeeft? Er een dakkapel van laten bouwen vind ik werkelijk te gek voor woorden.

Die regels zijn inmiddels veel strenger geworden. Want dit is idd absurd.

De tarieven van PGB zijn ook helemaal niet hoog en je moet het toch wel echt kunnen onderbouwen anders krijg je geen PGB.
ik vind eht soms ook wel echt heel erg krom. er zijn zoveel kinderen in de wereld die ook echt een fijner leven verdienen. dat je hulp of steun krijgt als je een psychische stoornis hebt...ik zal de laatste zijn die dat zal ontkennen. maar als je sommige kinderen ziet...twee/drie keer in de week naar allerlei leuke uitjes...met een andere organisatie naar sixflags holland. dan denk ik ok, leuk voor ze, maar is dit echt nodig? er zijn bv zat kinderen met een zieke moeder of vader of bv een broertje of zusje met kanker waardoor het continu verdriet en stress is in huis. dan denk ik haal die kinderen eens op om lekker naar ballorig te gaan. deze groep kinderen is echt vergeten vind ik.
Ik heb 2 jaar een PGB gehad om mijn toenmalige dagbesteding te betalen. Dat was 1.700 Euro per maand! Ik vond het belachelijk veel voor hetgene wat ze ervoor deden. Het was een re-integratie-traject waarmee ze mensen met beperking klaar zouden stomen voor de arbeidsmarkt. Tenminste, zo werd het voorgespiegeld. Maar dat laatste deden ze niet. Ze hielden je gewoon bezig. Het 1e jaar daar was best leuk, maar het jaar daarop was er steeds minder wat bij mijn interesses en kunnen aansloot. Ik schoot er niks mee op. En ze begonnen toen ook te pushen dat ik mee moest op een primitief kamp wat ze organiseerden om je grenzen te verleggen. Ik ben nooit gegaan, het stond me zo tegen. Aangezien ik heel gauw vies ben van dingen. Ze vonden me verwend en dat ik gauw deuren dichtdeed. Deels waar, maar ik ga niet iets doen voor anderen waar ik zo'n afkeer voor heb. Dit alles maakte dat ik er mee gestopt ben en daarmee stopte ook het PGB. Daarna kreeg ik mijn huidige werk en had ik het niet meer nodig.

Over mensen die hun PGB opmaken aan leuke dingen. Ik heb ooit iemand ontmoet in een vakantiepark met een Autistische zoon. Hij had ook een PGB en ze hadden een huisje in dat park gekocht daarvan. Ze woonden daar zowat. Dat vond ik best ver gaan. Af en toe eens dagjes uit kan ik me nog voorstellen, maar zo'n groot iets.
als je bv pddnos hebt en niet om kan gaan met veranderingen (die er toch af en toe zijn) kan ik me voorstellen dat je daar hulp bij hebt. dus bv hoe ga je ermee om dat bv de bakker zegt vanmiddag ligt uw brood klaar en vervolgens ligt het niet klaar. dat soort dagelijkse dingen. natuurlijk mag er ook heus wel een keer naar een speeltuin gegaan worden, maar ik vind het soms gewoon niet eerlijk wat voor over de top leuke dingen er gedaan worden! en gaan die kinderen hierdoor zich anders gedragen? ik heb het nog niet meegemaakt! dus nogmaals: vergeet ook de kinderen die het thuis moeilijk hebben niet. stop daar eens wat geld in als staat denk ik dan!
quote:huidprobleem schreef op 17 februari 2016 @ 13:32:

als je bv pddnos hebt en niet om kan gaan met veranderingen (die er toch af en toe zijn) kan ik me voorstellen dat je daar hulp bij hebt. dus bv hoe ga je ermee om dat bv de bakker zegt vanmiddag ligt uw brood klaar en vervolgens ligt het niet klaar. dat soort dagelijkse dingen. natuurlijk mag er ook heus wel een keer naar een speeltuin gegaan worden, maar ik vind het soms gewoon niet eerlijk wat voor over de top leuke dingen er gedaan worden! en gaan die kinderen hierdoor zich anders gedragen? ik heb het nog niet meegemaakt! dus nogmaals: vergeet ook de kinderen die het thuis moeilijk hebben niet. stop daar eens wat geld in als staat denk ik dan!

Dus omdat er kinderen zijn die het moeilijk hebben moeten andere kinderen, die het ook moeilijk hebben, vooral niet geholpen worden?

Ik word echt zo boos van dit soort discussies: ik heb 2 kinderen met een vrij ernstige vorm van autisme. Daarvoor krijg ik hulp. want zonder hulp is het bijna niet te doen met die 2.

En dat anderen het ook moeilijk hebben, ja, dat weet ik, maar daar kan ik op dat moment weinig aan doen, daar zijn hopelijk weer andere regelingen voor.

En er zullen vast ook mensen zijn die vinden dat ik dat pgb onterecht krijg, want die hebben geen idee hoe zwaar het is om voor mijn kinderen te zorgen.

Schei toch uit met afgeven op dingen waarvan je denkt dat het niet klopt. Wees blij voor de mensen die wel geholpen worden.

En laat bij de verkiezingen dan maar je ongenoegen blijken door te stemmen op de partij die jouw ideeën vertegenwoordigt.
nee dat zeg ik niet.

ik zeg dat ik het ook wel mooi zou vinden om te zien dat kinderen die geen diagnose hebben ook eens een dagje de boel kunnen loslaten. ook eens betaald naar sixflags kunnen of naar de apekooi of naar de allernieuwse film met popcorn.

en het is prima natuurlijk dat jij ontlasting krijgt als je het zwaar vind met je kinderen maar ik snap soms niet waarom daar (en ik zeg niet dat jij dat doet) dure/luxe dingen van worden gedaan. een kind zonder pddnos gaat ook niet twee keer per week naar de ballenbak/film/pretpark.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven