BSGW problemen!
woensdag 24 februari 2016 om 16:13
Beste viva-ers
Ik lees al een tijd mee, maar nu heb ik echt een probleem waar ik tegen aan loop.
Ik ben een student die meer is gaan lenen, omdat ik steeds minder inkomen heb. (vervallen van basisbeurs). Echter ben ik dus wel zuiniger gaan leven en heb ik meer op mijn rekening staan.
Dit is dus wel allemaal geleend geld, echter had ik geen spaargeld meer vanwege onverwachte omstandigheden en leek het mij wel handig om dit zo nodig te hebben.
Echter krijg ik nu een bericht van bsgw dat ik een rekening van 300 euro kan betalen. Wat ik dus niet heb. Mijn wajong is omlaag omdat het nu in de handen van de gemeente ligt, verder ben ik mijn baan kwijt geraakt waardoor mijn inkomen alleen omlaag is gegaan.
Nu is mijn vraag , mag en kan BSGW het als vermogen tellen als ik duidelijk naast de lening van duo dus ver onder het minimuminkomen zit qua inkomsten? Ter in formatie ik had toen ik een baan had meer inkomsten (100 maar leen dus iets meer) gaf niet veel anders uit maar had wel de afgelopen 3 jaar vrijstelling. Het enige wat dus veranderd is is mijn DUO lening
MVG en alvast bedankt
Ik lees al een tijd mee, maar nu heb ik echt een probleem waar ik tegen aan loop.
Ik ben een student die meer is gaan lenen, omdat ik steeds minder inkomen heb. (vervallen van basisbeurs). Echter ben ik dus wel zuiniger gaan leven en heb ik meer op mijn rekening staan.
Dit is dus wel allemaal geleend geld, echter had ik geen spaargeld meer vanwege onverwachte omstandigheden en leek het mij wel handig om dit zo nodig te hebben.
Echter krijg ik nu een bericht van bsgw dat ik een rekening van 300 euro kan betalen. Wat ik dus niet heb. Mijn wajong is omlaag omdat het nu in de handen van de gemeente ligt, verder ben ik mijn baan kwijt geraakt waardoor mijn inkomen alleen omlaag is gegaan.
Nu is mijn vraag , mag en kan BSGW het als vermogen tellen als ik duidelijk naast de lening van duo dus ver onder het minimuminkomen zit qua inkomsten? Ter in formatie ik had toen ik een baan had meer inkomsten (100 maar leen dus iets meer) gaf niet veel anders uit maar had wel de afgelopen 3 jaar vrijstelling. Het enige wat dus veranderd is is mijn DUO lening
MVG en alvast bedankt
woensdag 24 februari 2016 om 16:27
Ja, het is niet hun probleem waar dat geld vandaan komt, je hebt het en zou het dus kunnen gebruiken om de aanslag mee te betalen. Je kunt wel alsnog een verzoek tot kwijtschelding indienen en kijken hoe ver je daarmee komt. Toen ik dit voor de eerste keer ging doen hebben medewerkers mij aangeraden om een overzicht van de schuld bij DUO mee te sturen, omdat schulden kennelijk ook meegenomen moesten worden, dus dat kan je proberen. Is wel van een andere regio, dus weet niet of dat bij jou net zo werkt!
woensdag 24 februari 2016 om 16:40
Minnimouse, ik leen geld om mijn rekeningen te betalen, en hou inderdaad een stuk over wat ik ''spaar'' omdat ik niet weer in de problemen wil komen.
Ik leen dus geen geld om een aanslag te betalen waarvoor ik zonder lenen dus never nooit geen geld voor zou hebben.
Ik heb inderdaad de stukken van de schuld meegestuurd antiope. Hoop dat dat lukt, mijn schuld is niet niks. Wilde alleen niet weer in problemen komen met mijn woningcooperatie dat vaak een aanslag heeft op stook en waterverbruik van een paar honderd euro dat ik niet incalculeer. Dit is de reden waarom ik er nu inderdaad geld op heb, maar maandelijks gaat er qua vaste lasten nog steeds meer uit en komt er minder in dan bijstand niveau. Ik vind het gewoon scheef dat het als vermogen zou worden gezien.
Kijk als ik het geld zou hebben zou ik het betalen, maar op deze manier heb ik een schuld bij DUO om BSGW te betalen.
Ik wilde gewoon geen problemen met de woningcooperatie. Ik heb een periode op straat gestaan ivm vanuit mijn ouderlijk huis eruit gegaan omdat dat een onhoudbare situatie was.
Ik koop mijzelf geen nieuwe kleding, geen make-up en doe verder niks leuks om vaste lasten te betalen, wilde gewoon een paar honderd euro op mijn spaarrekening zodat ik niet in problemen kwam met mijn woningcooperatie die vaak een grote aanslag hebben in april.
Echter moet dat nu na BSGW en dan voorzie ik problemen, voor mij. Want hun maakt dat niks uit
Ik leen dus geen geld om een aanslag te betalen waarvoor ik zonder lenen dus never nooit geen geld voor zou hebben.
Ik heb inderdaad de stukken van de schuld meegestuurd antiope. Hoop dat dat lukt, mijn schuld is niet niks. Wilde alleen niet weer in problemen komen met mijn woningcooperatie dat vaak een aanslag heeft op stook en waterverbruik van een paar honderd euro dat ik niet incalculeer. Dit is de reden waarom ik er nu inderdaad geld op heb, maar maandelijks gaat er qua vaste lasten nog steeds meer uit en komt er minder in dan bijstand niveau. Ik vind het gewoon scheef dat het als vermogen zou worden gezien.
Kijk als ik het geld zou hebben zou ik het betalen, maar op deze manier heb ik een schuld bij DUO om BSGW te betalen.
Ik wilde gewoon geen problemen met de woningcooperatie. Ik heb een periode op straat gestaan ivm vanuit mijn ouderlijk huis eruit gegaan omdat dat een onhoudbare situatie was.
Ik koop mijzelf geen nieuwe kleding, geen make-up en doe verder niks leuks om vaste lasten te betalen, wilde gewoon een paar honderd euro op mijn spaarrekening zodat ik niet in problemen kwam met mijn woningcooperatie die vaak een grote aanslag hebben in april.
Echter moet dat nu na BSGW en dan voorzie ik problemen, voor mij. Want hun maakt dat niks uit
woensdag 24 februari 2016 om 17:27
Je kunt toch in 10 termijnen betalen? Is dat ook niet op te brengen?
En sowieso even nagaan of je aanmerking komt voor kwijtschelding; studiefinanciering (inclusief lening bij Duo) wordt doorgaans niet bij het inkomen geteld. Er wordt wel gekeken naar vermogen / spaargeld, maar daar zit een drempel aan, het is niet zo dat je helemaal geen spaargeld mag hebben volgens mij.
En sowieso even nagaan of je aanmerking komt voor kwijtschelding; studiefinanciering (inclusief lening bij Duo) wordt doorgaans niet bij het inkomen geteld. Er wordt wel gekeken naar vermogen / spaargeld, maar daar zit een drempel aan, het is niet zo dat je helemaal geen spaargeld mag hebben volgens mij.
woensdag 24 februari 2016 om 17:29
Ik heb gebeld en ze zouden er naar kijken. Ze zeggen in ieder geval dat ik wel een lans heb op een vrijstelling.
Hayek sorry maar zit echt niet iedere minuut achter mijn pc
Nimbus inderdaad, maar in deze regio is het wel mogelijk om voor beide vrijstelling te krijgen. Als ik dus geen vrijstelling krijg wordt het nog een hoop geregel en weet ik dat ik voor volgend jaar iig minder lening neem. Ik ga dan sowieso kijken voor in termijnen te betalen hoop dat dat lukt.
Bsgw is gemeentelijke belastingen. Was onder de foute aannemen dat het overal hetzelfde heetten
Hayek sorry maar zit echt niet iedere minuut achter mijn pc
Nimbus inderdaad, maar in deze regio is het wel mogelijk om voor beide vrijstelling te krijgen. Als ik dus geen vrijstelling krijg wordt het nog een hoop geregel en weet ik dat ik voor volgend jaar iig minder lening neem. Ik ga dan sowieso kijken voor in termijnen te betalen hoop dat dat lukt.
Bsgw is gemeentelijke belastingen. Was onder de foute aannemen dat het overal hetzelfde heetten
woensdag 24 februari 2016 om 22:38
quote:Studentjeproblemen schreef op 24 februari 2016 @ 17:29:
Hayek sorry maar zit echt niet iedere minuut achter mijn pc
Snap ik, maar als in een paar minuten nadat je je topic hebt geplaatst, meerdere vragen worden gesteld, is het wel fijn als er even antwoord op komt (vooral als er nogal wat vage dingen in de OP zitten).....
quote:Studentjeproblemen schreef op 24 februari 2016 @ 17:29:
en weet ik dat ik voor volgend jaar iig minder lening neem.Dat lijkt me geen goed plan. Het lijkt aannemelijk dat je in aanmerking komt voor kwijtschelding, maar stel dat dat niet zo is....dan is je plan niet bepaald slim. Als je gemeentelijke belastingen moet betalen, is het jouw probleem als je niet kunt betalen. Als je niet betaalt, komt er een aanmaning. En dan nog eentje. Waarschijnlijk worden er dan al extra kosten in rekening gebracht. Vervolgens komt er een dwangbevel en moet je binnen drie dagen betalen. Een rechter hoeft daar niet aan te pas te komen. Betaal je niet binnen drie dagen, krijg je met een deurwaarder te maken (en lopen de kosten ongetwijfeld nog verder op). Als je niet kunt betalen, is dat jouw probleem......
Hayek sorry maar zit echt niet iedere minuut achter mijn pc
Snap ik, maar als in een paar minuten nadat je je topic hebt geplaatst, meerdere vragen worden gesteld, is het wel fijn als er even antwoord op komt (vooral als er nogal wat vage dingen in de OP zitten).....
quote:Studentjeproblemen schreef op 24 februari 2016 @ 17:29:
en weet ik dat ik voor volgend jaar iig minder lening neem.Dat lijkt me geen goed plan. Het lijkt aannemelijk dat je in aanmerking komt voor kwijtschelding, maar stel dat dat niet zo is....dan is je plan niet bepaald slim. Als je gemeentelijke belastingen moet betalen, is het jouw probleem als je niet kunt betalen. Als je niet betaalt, komt er een aanmaning. En dan nog eentje. Waarschijnlijk worden er dan al extra kosten in rekening gebracht. Vervolgens komt er een dwangbevel en moet je binnen drie dagen betalen. Een rechter hoeft daar niet aan te pas te komen. Betaal je niet binnen drie dagen, krijg je met een deurwaarder te maken (en lopen de kosten ongetwijfeld nog verder op). Als je niet kunt betalen, is dat jouw probleem......
anoniem_271947 wijzigde dit bericht op 24-02-2016 22:39
Reden: Teveel gequote
Reden: Teveel gequote
% gewijzigd
Oh dear, how sad, never mind.
donderdag 25 februari 2016 om 07:01
http://bsgw.nl/nl/veel-gestelde-vragen/kwijtschelding/
Hier kun je de voorwaarden voor kwijtschelding vinden. Je moet zowel voor je gemeente als voor je waterschap even nagaan wat de mogelijkheden zijn. En let zowel op inkomensgrens als vermogensgrens.
Hier kun je de voorwaarden voor kwijtschelding vinden. Je moet zowel voor je gemeente als voor je waterschap even nagaan wat de mogelijkheden zijn. En let zowel op inkomensgrens als vermogensgrens.
donderdag 25 februari 2016 om 09:01
quote:tutu87 schreef op 24 februari 2016 @ 17:33:
Heb het ook eens gehad. Gewoon een (aangetekende) brief of mail sturen zodat het zwart op wit staat. met wat je hier vertelt. Studiefinanciering en studielening mogen nooit als inkomen gerekend worden. SuccesZoals ik het begrijp is het vermogen van TO het probleem, niet haar inkomen. Dat zijn 2 verschillende zaken. Iemand met vermogen boven de gestelde grens, maar zonder inkomen dient gewoon te betalen. Of dit voor TO ook geldt dient ze te bespreken met BSGW.
Heb het ook eens gehad. Gewoon een (aangetekende) brief of mail sturen zodat het zwart op wit staat. met wat je hier vertelt. Studiefinanciering en studielening mogen nooit als inkomen gerekend worden. SuccesZoals ik het begrijp is het vermogen van TO het probleem, niet haar inkomen. Dat zijn 2 verschillende zaken. Iemand met vermogen boven de gestelde grens, maar zonder inkomen dient gewoon te betalen. Of dit voor TO ook geldt dient ze te bespreken met BSGW.
vrijdag 26 februari 2016 om 09:48
Off-topic, maar omdat je het consequent fout doet en daarmee je post lastig leesbaar maakt, toch even de tip: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/echter-maar.