Ouderschapsverlof
donderdag 25 februari 2016 om 19:12
Ik werk onregelmatig en wil 5 uur ouderschapsverlof per week opnemen op een vaste avond door de week.
Mijn baas zegt dat dat niet kan. Ik kan wel ouderschapsverlof opnemen maar niet op een vaste avond. Hiermee zou ik mijn collega's verplichten die avond te werken. ??? Roostertechnisch te moeilijk, te veel druk op het rooster etc.
Ouderschapsverlof vraag ik 2 maanden van te voren aan, dan hebben ze toch tijd om extern iemand te zoeken die die avond voor me werkt? Mijn team hoeft die uren toch niet op te lossen?
Mijn rechtsbijstand zegt dat ik een grote kans maak mijn gelijk te krijgen tenzij ze echt kunnen aantonen dat het roostertechnisch onmogelijk is, maar dat lijkt hun sterk.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Mijn baas zegt dat dat niet kan. Ik kan wel ouderschapsverlof opnemen maar niet op een vaste avond. Hiermee zou ik mijn collega's verplichten die avond te werken. ??? Roostertechnisch te moeilijk, te veel druk op het rooster etc.
Ouderschapsverlof vraag ik 2 maanden van te voren aan, dan hebben ze toch tijd om extern iemand te zoeken die die avond voor me werkt? Mijn team hoeft die uren toch niet op te lossen?
Mijn rechtsbijstand zegt dat ik een grote kans maak mijn gelijk te krijgen tenzij ze echt kunnen aantonen dat het roostertechnisch onmogelijk is, maar dat lijkt hun sterk.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
donderdag 25 februari 2016 om 19:44
quote:GateKeeper schreef op 25 februari 2016 @ 19:34:
[...]
Nee die externe die ze aan kunnen nemen werkt voor nop denk je?
Het geld dat niet naar mij gaat gaat dan toch naar mijn vervanger?
En nu heb ik het over extern, maar vaak zijn er ook intern collega's die niet aan hun uren kunnen komen en die dan bv hiervoor ingezet worden.
[...]
Nee die externe die ze aan kunnen nemen werkt voor nop denk je?
Het geld dat niet naar mij gaat gaat dan toch naar mijn vervanger?
En nu heb ik het over extern, maar vaak zijn er ook intern collega's die niet aan hun uren kunnen komen en die dan bv hiervoor ingezet worden.
donderdag 25 februari 2016 om 19:46
Hm ja ik snap het. Ik heb wel begrepen dat zwaarwegend bedrijfsbelang lastig is aan te tonen. Lijkt mij dat bij zon groot bedrijf ook best iets geregeld kan worden maargoed. Als je de "strijd" aan wilt gaan moet je wel zeker weten dat je in je recht staat.
Is een ander moment nog een optie om te overleggen met je leidinggevende?
Is een ander moment nog een optie om te overleggen met je leidinggevende?
donderdag 25 februari 2016 om 19:48
quote:sofietje83 schreef op 25 februari 2016 @ 19:35:
Nou ja en al was het betaald, dat staat dan in je CAO. Moeten ze dat er niet inzetten. Onze directeur vond ook dat ik wel wat extra taken kon krijgen want mn osv werd ook betaald. Uhm, dacht het niet. Het is VERLOF en ik heb die cao niet gemaakt. Maak er alleen gebruik van.
Anyway TO, ik denk dat je in recht staat. Ben jij de eerste op het werk waarbij dit speelt?Eigenlijk wel. Een collega heeft ook ouderschapsverlof opgenomen maar die neemt een paar maanden achtereen op, dus een paar maanden vrij.
Nou ja en al was het betaald, dat staat dan in je CAO. Moeten ze dat er niet inzetten. Onze directeur vond ook dat ik wel wat extra taken kon krijgen want mn osv werd ook betaald. Uhm, dacht het niet. Het is VERLOF en ik heb die cao niet gemaakt. Maak er alleen gebruik van.
Anyway TO, ik denk dat je in recht staat. Ben jij de eerste op het werk waarbij dit speelt?Eigenlijk wel. Een collega heeft ook ouderschapsverlof opgenomen maar die neemt een paar maanden achtereen op, dus een paar maanden vrij.
donderdag 25 februari 2016 om 19:50
quote:whatamess schreef op 25 februari 2016 @ 19:41:
[...]
Recht op 1 vast vrije dagdeel per week hebben wij ook en die heb ik ook staan, maar voor mijn ouderschapsverlof vraag ik een andere avond vrij.Maar je hebt dan toch gewoon recht op minder uren werk onder je normale arbeidsvoorwaarden? Als dat is met keuze voor 1 vrije dag dan is het toch logisch dat je niet ineens door wat uren oudersschapsverlof die regels aan kan passen...
[...]
Recht op 1 vast vrije dagdeel per week hebben wij ook en die heb ik ook staan, maar voor mijn ouderschapsverlof vraag ik een andere avond vrij.Maar je hebt dan toch gewoon recht op minder uren werk onder je normale arbeidsvoorwaarden? Als dat is met keuze voor 1 vrije dag dan is het toch logisch dat je niet ineens door wat uren oudersschapsverlof die regels aan kan passen...
donderdag 25 februari 2016 om 19:50
quote:sofietje83 schreef op 25 februari 2016 @ 19:46:
Hm ja ik snap het. Ik heb wel begrepen dat zwaarwegend bedrijfsbelang lastig is aan te tonen. Lijkt mij dat bij zon groot bedrijf ook best iets geregeld kan worden maargoed. Als je de "strijd" aan wilt gaan moet je wel zeker weten dat je in je recht staat.
Is een ander moment nog een optie om te overleggen met je leidinggevende?Het gaat mijn baas niet om die specifieke avond, hij wil me gewoon geen enkele avond vast vrij geven voor osv
Hm ja ik snap het. Ik heb wel begrepen dat zwaarwegend bedrijfsbelang lastig is aan te tonen. Lijkt mij dat bij zon groot bedrijf ook best iets geregeld kan worden maargoed. Als je de "strijd" aan wilt gaan moet je wel zeker weten dat je in je recht staat.
Is een ander moment nog een optie om te overleggen met je leidinggevende?Het gaat mijn baas niet om die specifieke avond, hij wil me gewoon geen enkele avond vast vrij geven voor osv
donderdag 25 februari 2016 om 19:52
quote:whatamess schreef op 25 februari 2016 @ 19:44:
[...]
Het geld dat niet naar mij gaat gaat dan toch naar mijn vervanger?
En nu heb ik het over extern, maar vaak zijn er ook intern collega's die niet aan hun uren kunnen komen en die dan bv hiervoor ingezet worden.Ontvangen jullie tijd voor geld of tijd voor tijd.
[...]
Het geld dat niet naar mij gaat gaat dan toch naar mijn vervanger?
En nu heb ik het over extern, maar vaak zijn er ook intern collega's die niet aan hun uren kunnen komen en die dan bv hiervoor ingezet worden.Ontvangen jullie tijd voor geld of tijd voor tijd.
donderdag 25 februari 2016 om 19:53
donderdag 25 februari 2016 om 19:55
quote:gsleutel schreef op 25 februari 2016 @ 19:50:
[...]
Maar je hebt dan toch gewoon recht op minder uren werk onder je normale arbeidsvoorwaarden? Als dat is met keuze voor 1 vrije dag dan is het toch logisch dat je niet ineens door wat uren oudersschapsverlof die regels aan kan passen...
Mijn inziens wel. Iedereen heeft recht op dat ene vaste dagdeel.
Op de site van de rijksoverheid staat dat je zelf mag bepalen wanneer en op welke dag(en) je je osv inzet.
Dus omdat ik toevallig onregelmatig werk heb ik daar geen recht op?
Mensen met een vast rooster die altijd s'avonds en in de weekenden vrij zijn hebben daar wel recht op.
[...]
Maar je hebt dan toch gewoon recht op minder uren werk onder je normale arbeidsvoorwaarden? Als dat is met keuze voor 1 vrije dag dan is het toch logisch dat je niet ineens door wat uren oudersschapsverlof die regels aan kan passen...
Mijn inziens wel. Iedereen heeft recht op dat ene vaste dagdeel.
Op de site van de rijksoverheid staat dat je zelf mag bepalen wanneer en op welke dag(en) je je osv inzet.
Dus omdat ik toevallig onregelmatig werk heb ik daar geen recht op?
Mensen met een vast rooster die altijd s'avonds en in de weekenden vrij zijn hebben daar wel recht op.
donderdag 25 februari 2016 om 19:56
quote:whatamess schreef op 25 februari 2016 @ 19:55:
[...]
Mijn inziens wel. Iedereen heeft recht op dat ene vaste dagdeel.
Op de site van de rijksoverheid staat dat je zelf mag bepalen wanneer en op welke dag(en) je je osv inzet.
Dus omdat ik toevallig onregelmatig werk heb ik daar geen recht op?
Mensen met een vast rooster die altijd s'avonds en in de weekenden vrij zijn hebben daar wel recht op.Maar rechtsbijstand geeft jou gelijk toch? Kunnen die bemiddelen?
[...]
Mijn inziens wel. Iedereen heeft recht op dat ene vaste dagdeel.
Op de site van de rijksoverheid staat dat je zelf mag bepalen wanneer en op welke dag(en) je je osv inzet.
Dus omdat ik toevallig onregelmatig werk heb ik daar geen recht op?
Mensen met een vast rooster die altijd s'avonds en in de weekenden vrij zijn hebben daar wel recht op.Maar rechtsbijstand geeft jou gelijk toch? Kunnen die bemiddelen?
donderdag 25 februari 2016 om 19:57
donderdag 25 februari 2016 om 19:59
quote:gsleutel schreef op 25 februari 2016 @ 19:41:
[...]
Dit lijkt mij het meest logisch. Bij ons op het werk (zorg) wordt iedereen een voorkeursdag(deel) vrij geroosterd. Dit is echter wel op elkaar afgestemd, dus kun je niet naar behoefte aanpassen (als je dat wil wordt dat vaak in de vergadering besproken en gekeken naar de mogelijkheden binnen het eigen team. Collega's die ouderschapsverlof opnemen worden minder uren ingeroosterd en er worden wat meer uren ingevuld door invallers, that''s it. Ze krijgen er niet ineens vaste werktijden door ofzo...Zo werkt het bij ons ook. In goed overleg met je directe collega's/ team wordt besloten wanneer je een vaste vrije dag kunt hebben.
[...]
Dit lijkt mij het meest logisch. Bij ons op het werk (zorg) wordt iedereen een voorkeursdag(deel) vrij geroosterd. Dit is echter wel op elkaar afgestemd, dus kun je niet naar behoefte aanpassen (als je dat wil wordt dat vaak in de vergadering besproken en gekeken naar de mogelijkheden binnen het eigen team. Collega's die ouderschapsverlof opnemen worden minder uren ingeroosterd en er worden wat meer uren ingevuld door invallers, that''s it. Ze krijgen er niet ineens vaste werktijden door ofzo...Zo werkt het bij ons ook. In goed overleg met je directe collega's/ team wordt besloten wanneer je een vaste vrije dag kunt hebben.
donderdag 25 februari 2016 om 19:59
quote:sofietje83 schreef op 25 februari 2016 @ 19:55:
Ja helaas wel!
Ik heb betaald osv dus dat loont sowieso. Maar tijdelijk wat meer bij je kind zijn zonder die uren op te geven lijkt mij de achterliggende reden.Een wg mag meer of minder uren werken ook niet weigeren alleen op dezelfde gronden als voor osv.
Ja helaas wel!
Ik heb betaald osv dus dat loont sowieso. Maar tijdelijk wat meer bij je kind zijn zonder die uren op te geven lijkt mij de achterliggende reden.Een wg mag meer of minder uren werken ook niet weigeren alleen op dezelfde gronden als voor osv.
donderdag 25 februari 2016 om 20:00
donderdag 25 februari 2016 om 20:08
Niet alle antwoorden gelezen, maar een werkgever mag weigeren als er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn.
Roosterproblemen zijn geen zwaarwegende bedrijfsbelangen. Ze betalen jou immers niets uit, en kunnen van dat geld iemand anders betalen om hetzelfde werk te doen.
Dit staat in de Wet Arbeid en Zorg, te vinden op www.overheid.nl, klikken op landelijke wet en regelgeving, en zoeken op Wet Arbeid en Zorg. Die Wet arbeid en zorg (73 artikelen) dan aanklikken en dan staat aan de linkerkant in hoofdstuk 6 de wetteksten van ouderschapsverlof.
Er zijn al diverse uitspraken van rechtbanken dat roosterproblemen geen zwaarwegend bedrijfsbelang is. Deze kan je vinden op www.rechtspraak.nl en dan zoeken in uitspraken bijvoorbeeld op het woord ouderschapsverlof.
Toevallig dit bij de werkgever van mijn man aan de hand gehad, even gemeld dat roosterproblemen geen zwaarwegend bedrijfsbelang zijn met een uitspraak erbij en de melding dat hij zijn aanvraag tijdig had ingediend plus dat hij de enigste werknemer van 150 werknemers die ouderschapsverlof opneemt, uhmmmm over welke zwaarwegende bedrijfsbelangen hebben we het dan? Dag erna teruggebeld, toen kon het gewoon.....
Roosterproblemen zijn geen zwaarwegende bedrijfsbelangen. Ze betalen jou immers niets uit, en kunnen van dat geld iemand anders betalen om hetzelfde werk te doen.
Dit staat in de Wet Arbeid en Zorg, te vinden op www.overheid.nl, klikken op landelijke wet en regelgeving, en zoeken op Wet Arbeid en Zorg. Die Wet arbeid en zorg (73 artikelen) dan aanklikken en dan staat aan de linkerkant in hoofdstuk 6 de wetteksten van ouderschapsverlof.
Er zijn al diverse uitspraken van rechtbanken dat roosterproblemen geen zwaarwegend bedrijfsbelang is. Deze kan je vinden op www.rechtspraak.nl en dan zoeken in uitspraken bijvoorbeeld op het woord ouderschapsverlof.
Toevallig dit bij de werkgever van mijn man aan de hand gehad, even gemeld dat roosterproblemen geen zwaarwegend bedrijfsbelang zijn met een uitspraak erbij en de melding dat hij zijn aanvraag tijdig had ingediend plus dat hij de enigste werknemer van 150 werknemers die ouderschapsverlof opneemt, uhmmmm over welke zwaarwegende bedrijfsbelangen hebben we het dan? Dag erna teruggebeld, toen kon het gewoon.....
donderdag 25 februari 2016 om 20:13
donderdag 25 februari 2016 om 20:24
donderdag 25 februari 2016 om 20:25
quote:whatamess schreef op 25 februari 2016 @ 20:24:
1 dagdeel vast roostervrij per week en 1 dagdeel incidenteel per week bv voor feestje o.i.d. En dan heb je geen garantie dat je die ook krijgt.
Er zijn al 2 collega's die hebben aangegeven te willen werken voor me op die avond dat ik osv wil, dus ik zie het roostertechnische probleem niet.Weet je wg dit ook?
1 dagdeel vast roostervrij per week en 1 dagdeel incidenteel per week bv voor feestje o.i.d. En dan heb je geen garantie dat je die ook krijgt.
Er zijn al 2 collega's die hebben aangegeven te willen werken voor me op die avond dat ik osv wil, dus ik zie het roostertechnische probleem niet.Weet je wg dit ook?