Ouderschapsverlof
donderdag 25 februari 2016 om 19:12
Ik werk onregelmatig en wil 5 uur ouderschapsverlof per week opnemen op een vaste avond door de week.
Mijn baas zegt dat dat niet kan. Ik kan wel ouderschapsverlof opnemen maar niet op een vaste avond. Hiermee zou ik mijn collega's verplichten die avond te werken. ??? Roostertechnisch te moeilijk, te veel druk op het rooster etc.
Ouderschapsverlof vraag ik 2 maanden van te voren aan, dan hebben ze toch tijd om extern iemand te zoeken die die avond voor me werkt? Mijn team hoeft die uren toch niet op te lossen?
Mijn rechtsbijstand zegt dat ik een grote kans maak mijn gelijk te krijgen tenzij ze echt kunnen aantonen dat het roostertechnisch onmogelijk is, maar dat lijkt hun sterk.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Mijn baas zegt dat dat niet kan. Ik kan wel ouderschapsverlof opnemen maar niet op een vaste avond. Hiermee zou ik mijn collega's verplichten die avond te werken. ??? Roostertechnisch te moeilijk, te veel druk op het rooster etc.
Ouderschapsverlof vraag ik 2 maanden van te voren aan, dan hebben ze toch tijd om extern iemand te zoeken die die avond voor me werkt? Mijn team hoeft die uren toch niet op te lossen?
Mijn rechtsbijstand zegt dat ik een grote kans maak mijn gelijk te krijgen tenzij ze echt kunnen aantonen dat het roostertechnisch onmogelijk is, maar dat lijkt hun sterk.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
donderdag 25 februari 2016 om 19:19
donderdag 25 februari 2016 om 19:22
Op mijn onregelmatige werkplek mag je 1 avond per week vast vrij hebben. De rest wordt ingepland naar wat voor het rooster nodig is. Heb ook niet gehoord dat mensen met ouderschapsverlof meer voorkeuren mogen indienen. Je kunt het natuurlijk aan je collega's vragen, als er genoeg animo is om op die dag te werken zou je onderling alsnog zo kunnen afspreken.
donderdag 25 februari 2016 om 19:22
Jij mag zelf bepalen wanneer je je ouderschapsverlof opneemt. Alleen zwaarwegende bedrijfsbelangen bieden eventueel een uitweg.
Maar, ze hoeven maar akkoord te gaan voor een periode van een jaar.
Zo heb ik het tenminste begrepen.
Edit: maar goed, onregelmatig werken is natuurlijk weer iets heel anders... Durf er niets over te zeggen...
Maar, ze hoeven maar akkoord te gaan voor een periode van een jaar.
Zo heb ik het tenminste begrepen.
Edit: maar goed, onregelmatig werken is natuurlijk weer iets heel anders... Durf er niets over te zeggen...
donderdag 25 februari 2016 om 19:24
quote:sofietje83 schreef op 25 februari 2016 @ 19:18:
Ze mogen volgens mij alleen weigeren bij zwaarwegend bedrijfsbelang. Dat moeten ze idd aan kunnen tonen. Gatekeeper is toch niet het probleem van TO? Zij heeft recht op OSVZe weigeren ook niet, ze krijgt alleen geen vaste dag. Een werkgever gaat geen persoon aannemen voor 5 uurtjes per week, dus is een beetje kort door de bocht van TO.
Ze mogen volgens mij alleen weigeren bij zwaarwegend bedrijfsbelang. Dat moeten ze idd aan kunnen tonen. Gatekeeper is toch niet het probleem van TO? Zij heeft recht op OSVZe weigeren ook niet, ze krijgt alleen geen vaste dag. Een werkgever gaat geen persoon aannemen voor 5 uurtjes per week, dus is een beetje kort door de bocht van TO.
donderdag 25 februari 2016 om 19:24
Mijn man werkt ook onregelmatig en heeft een vaste dag ov per week. In het begin deed men moeilijk op zijn werk maar hij heeft alles uitgezocht en uit laten zoeken door de vakbond. Daar kwam uit naar voren dat hij wel recht had op een vaste dag per week.
Volgens mij, maar pin me daar niet op vast, heb geen onderbouwing, heb je als je onregelmatig werkt altijd recht op een vast vrij dagdeel. Anders kan je niet eens hobby, cursus, sport uitoefenen.
Volgens mij, maar pin me daar niet op vast, heb geen onderbouwing, heb je als je onregelmatig werkt altijd recht op een vast vrij dagdeel. Anders kan je niet eens hobby, cursus, sport uitoefenen.
donderdag 25 februari 2016 om 19:30
quote:GateKeeper schreef op 25 februari 2016 @ 19:24:
[...]
Ze weigeren ook niet, ze krijgt alleen geen vaste dag. Een werkgever gaat geen persoon aannemen voor 5 uurtjes per week, dus is een beetje kort door de bocht van TO.Maar als ze wel 5 uur op mag nemen moeten ze toch sowieso die uren invullen? En misschien is er wel een collega die tijdelijke uitbreidinh wil. Zo gaat dat bij ons tenminste wel vaak
[...]
Ze weigeren ook niet, ze krijgt alleen geen vaste dag. Een werkgever gaat geen persoon aannemen voor 5 uurtjes per week, dus is een beetje kort door de bocht van TO.Maar als ze wel 5 uur op mag nemen moeten ze toch sowieso die uren invullen? En misschien is er wel een collega die tijdelijke uitbreidinh wil. Zo gaat dat bij ons tenminste wel vaak
donderdag 25 februari 2016 om 19:34
quote:sofietje83 schreef op 25 februari 2016 @ 19:30:
[...]
Maar als ze wel 5 uur op mag nemen moeten ze toch sowieso die uren invullen? En misschien is er wel een collega die tijdelijke uitbreidinh wil. Zo gaat dat bij ons tenminste wel vaakDie is daar dan al werkzaam. Als je een nieuw iemand aan neemt dan heb je pensioen, salaris, vakantiegeld enz. die een werkgever extra moet betalen. Personeel is vaak de grootste kostenpost. En een uitzendkracht is vaak nog duurder.
[...]
Maar als ze wel 5 uur op mag nemen moeten ze toch sowieso die uren invullen? En misschien is er wel een collega die tijdelijke uitbreidinh wil. Zo gaat dat bij ons tenminste wel vaakDie is daar dan al werkzaam. Als je een nieuw iemand aan neemt dan heb je pensioen, salaris, vakantiegeld enz. die een werkgever extra moet betalen. Personeel is vaak de grootste kostenpost. En een uitzendkracht is vaak nog duurder.
donderdag 25 februari 2016 om 19:35
Nou ja en al was het betaald, dat staat dan in je CAO. Moeten ze dat er niet inzetten. Onze directeur vond ook dat ik wel wat extra taken kon krijgen want mn osv werd ook betaald. Uhm, dacht het niet. Het is VERLOF en ik heb die cao niet gemaakt. Maak er alleen gebruik van.
Anyway TO, ik denk dat je in recht staat. Ben jij de eerste op het werk waarbij dit speelt?
Anyway TO, ik denk dat je in recht staat. Ben jij de eerste op het werk waarbij dit speelt?
donderdag 25 februari 2016 om 19:35
quote:LL0915 schreef op 25 februari 2016 @ 19:19:
Geen ervaring, heb het gelukkig zonder problemen kunnen regelen met m'n werkgever. Het is je recht om dit op te nemen, ze moeten wel hele goede redenen hebben om het te weigeren.
Heb je nog een hogere leidinggevende om het mee te bespreken of de or?
Diegene die boven mij baas staat is gelijk de directeur.
Er is wel een or en klachtencommissie, maar de or is er alleen als je met een grote groep voor een probleem staat, niet individueel.
De klachtencommissie overweeg ik wel.
Geen ervaring, heb het gelukkig zonder problemen kunnen regelen met m'n werkgever. Het is je recht om dit op te nemen, ze moeten wel hele goede redenen hebben om het te weigeren.
Heb je nog een hogere leidinggevende om het mee te bespreken of de or?
Diegene die boven mij baas staat is gelijk de directeur.
Er is wel een or en klachtencommissie, maar de or is er alleen als je met een grote groep voor een probleem staat, niet individueel.
De klachtencommissie overweeg ik wel.
donderdag 25 februari 2016 om 19:35
quote:GateKeeper schreef op 25 februari 2016 @ 19:34:
[...]
Die is daar dan al werkzaam. Als je een nieuw iemand aan neemt dan heb je pensioen, salaris, vakantiegeld enz. die een werkgever extra moet betalen. Personeel is vaak de grootste kostenpost. En een uitzendkracht is vaak nog duurder.Ja vast. Maar waarom is dat het probleem van TO? Zij mag toch osv opnemen?
[...]
Die is daar dan al werkzaam. Als je een nieuw iemand aan neemt dan heb je pensioen, salaris, vakantiegeld enz. die een werkgever extra moet betalen. Personeel is vaak de grootste kostenpost. En een uitzendkracht is vaak nog duurder.Ja vast. Maar waarom is dat het probleem van TO? Zij mag toch osv opnemen?
donderdag 25 februari 2016 om 19:41
quote:missesjn schreef op 25 februari 2016 @ 19:24:
Mijn man werkt ook onregelmatig en heeft een vaste dag ov per week. In het begin deed men moeilijk op zijn werk maar hij heeft alles uitgezocht en uit laten zoeken door de vakbond. Daar kwam uit naar voren dat hij wel recht had op een vaste dag per week.
Volgens mij, maar pin me daar niet op vast, heb geen onderbouwing, heb je als je onregelmatig werkt altijd recht op een vast vrij dagdeel. Anders kan je niet eens hobby, cursus, sport uitoefenen.Recht op 1 vast vrije dagdeel per week hebben wij ook en die heb ik ook staan, maar voor mijn ouderschapsverlof vraag ik een andere avond vrij.
Mijn man werkt ook onregelmatig en heeft een vaste dag ov per week. In het begin deed men moeilijk op zijn werk maar hij heeft alles uitgezocht en uit laten zoeken door de vakbond. Daar kwam uit naar voren dat hij wel recht had op een vaste dag per week.
Volgens mij, maar pin me daar niet op vast, heb geen onderbouwing, heb je als je onregelmatig werkt altijd recht op een vast vrij dagdeel. Anders kan je niet eens hobby, cursus, sport uitoefenen.Recht op 1 vast vrije dagdeel per week hebben wij ook en die heb ik ook staan, maar voor mijn ouderschapsverlof vraag ik een andere avond vrij.
donderdag 25 februari 2016 om 19:41
quote:lizzy75 schreef op 25 februari 2016 @ 19:23:
De arbeidsvoorwaarden die je al hebt bij je werkgever, gelden gewoon. Had je voorheen de mogelijkheid op een vaste avond vrij? Dan nu ook. Had je dat niet, dan nu ook niet.Dit lijkt mij het meest logisch. Bij ons op het werk (zorg) wordt iedereen een voorkeursdag(deel) vrij geroosterd. Dit is echter wel op elkaar afgestemd, dus kun je niet naar behoefte aanpassen (als je dat wil wordt dat vaak in de vergadering besproken en gekeken naar de mogelijkheden binnen het eigen team. Collega's die ouderschapsverlof opnemen worden minder uren ingeroosterd en er worden wat meer uren ingevuld door invallers, that''s it. Ze krijgen er niet ineens vaste werktijden door ofzo...
De arbeidsvoorwaarden die je al hebt bij je werkgever, gelden gewoon. Had je voorheen de mogelijkheid op een vaste avond vrij? Dan nu ook. Had je dat niet, dan nu ook niet.Dit lijkt mij het meest logisch. Bij ons op het werk (zorg) wordt iedereen een voorkeursdag(deel) vrij geroosterd. Dit is echter wel op elkaar afgestemd, dus kun je niet naar behoefte aanpassen (als je dat wil wordt dat vaak in de vergadering besproken en gekeken naar de mogelijkheden binnen het eigen team. Collega's die ouderschapsverlof opnemen worden minder uren ingeroosterd en er worden wat meer uren ingevuld door invallers, that''s it. Ze krijgen er niet ineens vaste werktijden door ofzo...
donderdag 25 februari 2016 om 19:41
quote:sofietje83 schreef op 25 februari 2016 @ 19:35:
[...]
Ja vast. Maar waarom is dat het probleem van TO? Zij mag toch osv opnemen?
Zij heeft recht op osv dat mag niet geweigerd worden, maar de werkgever mag een andere spreiding van de uren over de week voorstellen vanwege een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang.
Om voor te stellen om een externe aan te nemen kan de wg ook weigering wegens bedrijfseconomisch belang aanvoeren. Verlof gaat niet want er is geen geld om een nieuw persoon aan te nemen. Ik zou ze dus geen munitie geven om mee te schieten.
[...]
Ja vast. Maar waarom is dat het probleem van TO? Zij mag toch osv opnemen?
Zij heeft recht op osv dat mag niet geweigerd worden, maar de werkgever mag een andere spreiding van de uren over de week voorstellen vanwege een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang.
Om voor te stellen om een externe aan te nemen kan de wg ook weigering wegens bedrijfseconomisch belang aanvoeren. Verlof gaat niet want er is geen geld om een nieuw persoon aan te nemen. Ik zou ze dus geen munitie geven om mee te schieten.