snel

28-10-2008 18:32 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Ik ken sinds een week iemand via internet. Heb hem nu twee keer gezien. Ik vind het ook allemaal erg leuk enzo.

Maar hij begint me nu een paar keer per dag te bellen, wil bijna elke dag langskomen en verteld nu al dat ie van me houd....

Ik vind het allemaal wel erg snel gaan......

Vinden jullie dit normaal?

Groetjes
't Klinkt als 'n moslim, die zeggen ook dezelfde dag nog dat ze 'van je houden' en 'niet meer zonder je kunnen': 'k zou zeggen, luister naar je alarmbellen en laat 'm gaan.
Houden van is een proces.

Je kunt iemand hooguit waanzinnig leuk vinden/zwaar verliefd zijn. Iemand die na 2 dates van mij beweert te houden heeft volgens mij geen flauw idee waar diegene over praat.

Of diegene heeft gewoon een hele andere definitie van "houden van" dan ik. Zou voor mij echt een enorme afknapper en "exit" zijn.

(Doet me denken aan vriendin die ooit werd thuisgebracht door iemand, die tijdens het zoenen zei "Ik hou van je". Mijn god hoe hard wil je dan in je eentje naar binnen rennen... )
@yoyo, ik hield echt al na twee dates van mijn man. Maar misschien kwam dat ook wel ,zoals Kaetje zei, doordat we al twee maanden mailden en daarin ons hele leven, gevoels- en gedachtewereld besproken hadden. In het begin was het bij mij zelfs meer 'houden van' dan 'verliefd zijn'. Het échte verliefd zijn kwam pas iets later. Als je me niet gelooft, ben ik bereid om met je te mailen over onze definities van 'houden van'.

@Konela, inderdaad het kwam bij ons overduidelijk van twee kanten, en ik heb intussen ook al aan TO de tip gegeven om gewoon te zeggen dat het voor haar wat te snel gaat. Maar ik blijf er bij dat die man niet noodzakelijk geestesziek hoeft te zijn. Als TO erop afknapt is het natuurlijk een andere zaak, dan is het beter als ze alle contact met hem verbreekt.
Reiger: Ik geloof heus wel dat jij dat zo gevoeld hebt. Alleen is dat in mijn definitie van "houden van" niet mogelijk. Ik zou er dan ook op afknappen.. sorry...
quote:yoyo2 schreef op 29 oktober 2008 @ 09:32:

Reiger: Ik geloof heus wel dat jij dat zo gevoeld hebt. Alleen is dat in mijn definitie van "houden van" niet mogelijk. Ik zou er dan ook op afknappen.. sorry...Yoyo, waaraan herken jij echte liefde dan? Wat is echte liefde?
Ik vind liefde iets anders dan houden van.

Ik heb ook wel eens zo'n liefde meegemaakt, dat echt liefde op het eerste gezicht was. Vanaf moment één was daar van beide kanten geen twijfel over mogelijk. En toch had ik het niet gewaardeerd als hij al gelijk over "houden van" zou beginnen.
Yoyo, misschien is het puur een taalkundige kwestie.

Voor mij is liefde en houden van hetzelfde, zoals in het Engels (love - to love).

Misschien bedoel jij met 'houden van' dat er, naast de liefde, ook een gedeeld (stukje) verleden behoort te zijn. In dat geval ben ik het met je eens.

Maar ik voelde veel meer dan verliefdheid voor mijn man, al bij de eerste date, ik voelde een enorme tederheid. Welk woord moet je daarvoor dan gebruiken? Het gevoel dat ik had was zo overweldigend (maar het was nog geen verliefdheid, dus ik kon niet zeggen 'ik ben verliefd op je') dat ik het moest uiten. En 'ik vind je leuk' was zo'n enorm understatement en ook helemaal niet wat ik bedoelde. Met welk woord moet je zo'n gevoel dan uiten?

Sorry aan TO voor het offtopic... Zeg het maar als het stoort
Grappig Reiger, ik wilde ook komen met de vergelijking van het Engelse (of is het vooral Amerikaanse?) "I love you". De betekenis is dan veel breder. Houden van is voor mij idd iets dat dieper zit en waarbij je echt houdt van de persoon die je kent om wie hij is, met al zijn goede en slechte eigenschappen. Het heeft voor mij wel een paar maanden nodig voordat je echt over "houden van" praat.

Liefde is voor mij iets anders dan houden van. Er zijn ook genoeg relaties waar geen sprake meer is van liefde, maar nog wel van houden van.

Houden van is overigens ook iets dat ik van een aantal vriendinnen doe. En dat zeggen we elkaar ook geregeld.
quote:elninjoo schreef op 29 oktober 2008 @ 08:57:

't Klinkt als 'n moslim, die zeggen ook dezelfde dag nog dat ze 'van je houden' en 'niet meer zonder je kunnen': 'k zou zeggen, luister naar je alarmbellen en laat 'm gaan.Pardon?!
Overigens heb ik een soortgelijke ervaring als Reiger: paar maanden mailen/msn-en en daarna gaan daten. Na de 2e date waren we beiden straalverliefd en na een week hadden we het al over houden van. Dat voelde toen ook écht zo en dat gevoel is ook altijd gebleven (ondanks dat we inmiddels uit elkaar zijn).

Wel zie ik dit als een uitzondering. Tegen mijn huidige kersverse vriendje zal ik voorlopig niet gaan zeggen dat ik van hem houd. Dat moet nog groeien.
Ik herken het een beetje...

Mijn vriend en ik hebben elkaar via internet leren kennen. Bijna 2 weken intensief msncontact, bellen en smsen. Uren per dag msn.. Toen een aantal dates, direct vanaf de eerste dag eigenlijk elk weekend samen.

In weekend 2 met zijn verjaardag (dus 2 weken later) zei hij dat hij van me hield.. Jeej, ik schrok me dood. Reageerde ook bot met 'dat kan nooit zo snel'.. Achteraf heeft hij me verteld dat hij schrok van mijn reactie, maar het wel begreep. Het enige wat hij wilde 'zeggen' was dat het zo goed voelde en dat hij zo graag bij me wilde zijn.. Ik hield juist wat afstand in t begin en dacht, we zien wel hoe t loopt. Toch vond ik zijn uitspraak wel weer fijn, nu wist ik hoe serieus hij was met mij... ik was eerst nog bang om gekwetst te worden.. Een week of 2 later zei ik hem dat ik ook van hem hield.. dat was ook echt zo, het voelde zo snel goed.. en toen durfde ik het ook toe te laten.

Maar inderdaad in deze context lijkt het niet van 2 kanten te komen. Ik zou TO aanraden gewoon te zeggen wat je denkt. Vind je dit te snel, zeg dat dan. Aan zijn reactie kan je zien hoe gemeend het is. Zeg hem gewoon (zonder diepgaande gesprekken) dat je graag eerst wat meer leuke dingen samen wilt doen en niet te voorbarig wil zijn. Als deze man je echt zo leuk vindt als hij zegt zal hij daar geen problemen mee hebben hoor!
quote:yoyo2 schreef op 29 oktober 2008 @ 10:03:

Grappig Reiger, ik wilde ook komen met de vergelijking van het Engelse (of is het vooral Amerikaanse?) "I love you". De betekenis is dan veel breder. Houden van is voor mij idd iets dat dieper zit en waarbij je echt houdt van de persoon die je kent om wie hij is, met al zijn goede en slechte eigenschappen.

Dat had ik al op de tweede date met mijn man. Uiteraard wist ik toen nog niet alles over hem, maar dat weet je na een paar maanden ook nog niet, en nu, na 9 jaar, ontdek ik soms nog nieuwe dingen. Je kunt iemand nooit helemaal kennen, ik ken mezelf niet eens helemaal. Maar al van in het begin heb ik feilloos aangevoeld hoe mijn man in de grond is. Wat ik daarna nog over hem geleerd heb, zijn meer de details. Ik kende de grote lijnen al.

Het heeft voor mij wel een paar maanden nodig voordat je echt over "houden van" praat.

Dat zijn dan wellicht de maanden waarin ik met mijn man emailde.

Liefde is voor mij iets anders dan houden van. Er zijn ook genoeg relaties waar geen sprake meer is van liefde, maar nog wel van houden van.

Dat begrijp ik niet, wat bedoel je daarmee ? Hoe uit zich dat ?

Houden van is overigens ook iets dat ik van een aantal vriendinnen doe. En dat zeggen we elkaar ook geregeld.

Maar dat 'houden van' is toch veel minder intens/diepgaand dan het houden van je man/partner? Dat is een vriendschappelijk 'houden van'. Als ik over een vriendin zeg dat ik van haar hou, betekent dat dat ik haar een leuk en waardevol mens vind, en dat ik graag in haar gezelschap ben. Dat ik de drang heb om haar te helpen als ze problemen heeft en dat ik graag wil dat het goed met haar gaat. Dat ik het me aantrek als het niet goed met haar gaat.

Maar dat ales voel ik ook voor mijn man (van in het begin) en in veel intensere mate, en daarbovenop komen nog andere gevoelens, die moeilijk te definiëren zijn.
Hoe het zich uit als er geen liefde meer is maar wel houden van? Dat lees je hier volgens mij genoeg... mensen die geen goede relatie meer hebben, waar niets van liefde meer is terug te vinden en toch bij hun partner blijven omdat ze van "diegene" houden.

Ik weet niet of het houden van mijn vriendinnen zoveel anders is dan van mijn partner. Het is misschien niet houden van in de vorm van liefde en sexuele aantrekkingskracht, maar het zit wel ontzettend diep. Ik ken mijn vriendinnen al vanaf kleins af aan, mijn vriend ken ik pas 3,5 jaar.
[quote]yoyo2 schreef op 29 oktober 2008 @ 10:41:

Hoe het zich uit als er geen liefde meer is maar wel houden van? Dat lees je hier volgens mij genoeg... mensen die geen goede relatie meer hebben, waar niets van liefde meer is terug te vinden en toch bij hun partner blijven omdat ze van "diegene" houden.

Wat wordt daarmee dan bedoeld, dat ze van diegene houden?

Dat is dan toch een karikatuur van wat 'houden van' is?

Ik ben ook jaren in een slecht huwelijk gebleven, maar niet omdat ik nog van mijn ex hield. Er waren allerlei andere redenen (angst om een verkeerde beslissing te nemen, maar vooral de kinderen).

Ik weet niet of het houden van mijn vriendinnen zoveel anders is dan van mijn partner. Het is misschien niet houden van in de vorm van liefde en sexuele aantrekkingskracht, maar het zit wel ontzettend diep. Ik ken mijn vriendinnen al vanaf kleins af aan, mijn vriend ken ik pas 3,5 jaar.[

Bij mij is er dus wel een fundamenteel verschil, los van de seksuele aantrekkingskracht.

Ik denk dat bij mij, het 'diep' zitten minder te maken heeft met hoe lang ik een relatie met iemand heb, dan met de kwaliteit van de persoon/de relatie. Ik ben 23 jaar gehuwd geweest en ik heb de eerste tien à vijftien jaar oprecht gedacht dat ik van mijn toenmalige man hield, maar nu zou ik dat zeker geen 'houden van' meer noemen, het was meer gewoonte, vertrouwdheid en de band die je ontwikkelt met mensen waar je mee samenleeft. En de eerste jaren ook verliefdheid en seksuele aantrekkingskracht, uiteraard. Ik maak zelf een groot onderscheid tussen verliefdheid en liefde/houden van. Je kunt heel erg verliefd op iemand zijn zonder van hem te houden.

/quote]
quote:yoyo2 schreef op 29 oktober 2008 @ 10:03:

Grappig Reiger, ik wilde ook komen met de vergelijking van het Engelse (of is het vooral Amerikaanse?) "I love you". De betekenis is dan veel breder. Houden van is voor mij idd iets dat dieper zit en waarbij je echt houdt van de persoon die je kent om wie hij is, met al zijn goede en slechte eigenschappen. Het heeft voor mij wel een paar maanden nodig voordat je echt over "houden van" praat.

Houden van is overigens ook iets dat ik van een aantal vriendinnen doe. En dat zeggen we elkaar ook geregeld.Precies zoals ik er ook over denk. Daarom zei ik al tegen TO dit klopt niet! Die man die je net een week kent kan dit nog niet voelen. Daarvoor is de tijd te kort en gaat hij wel erg snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven