Gastouderopvang,nog een maas in de wet

29-10-2008 08:45 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Den Haag - Jongeren met een broertje of zusje kunnen op staatskosten de ideale bijbaan hebben. Het oppassen op de kleine valt namelijk onder de gastouderregeling en wordt derhalve door de overheid vergoed.

Dat blijkt uit navraag bij het ministerie van Onderwijs en de Belastingdienst. Door een maas in de wet kunnen meerderjarige jongeren die zich als gastouder laten inschrijven zo eenvoudig hun zakcentje verdienen van ?6,10 per uur. Mits er natuurlijk een nakomelingetje in het gezin is dat niet ouder is dan twaalf jaar. Naast jongeren die betaald op hun broertje of zusje passen, zijn er ook stiefouders die zich als gastouder laten inschrijven en vervolgens betaald krijgen voor het oppassen op hun stiefkind. Deze variant is volgens het ministerie van Onderwijs echter verboden. De Belastingdienst zegt daarentegen dat alleen natuurlijke ouders van de vergoeding zijn uitgesloten. De VVD eist opheldering van staatssecretaris Dijksma (Onderwijs) over deze "schandelijke" misstanden in het huidige systeem van gastouderopvang, die de liberalen hebben opgespoord. "Het woekert maar voort. Dit loopt helemaal uit de hand. Dijksma slaagt er niet in het kaf van het koren te scheiden", aldus VVD-Kamerlid Dezentjé. Ze is niet tegen gastouderopvang, maar wel tegen het oneigenlijk gebruik, waarvan Dijksma al heeft aangekondigd dat te gaan bestrijden.

Het ministerie belooft beterschap. "Uiteraard gaan we hier een einde aan maken. Dit ondergraaft het maatschappelijk draagvlak voor kinderopvang", aldus een woordvoerder van Dijksma over de betaalde gastouderopvang binnen het gezin. De staatssecretaris komt in 2010 met een waterdicht systeem.

Dezentjé wil dat de bewindsvrouw veel sneller een eind maakt aan de huidige praktijken. "Eerst regelen mensen kinderopvang tijdens hun vakantie en om een dagje te kunnen winkelen. En dan nu dit weer. Gastouderopvang is keihard nodig voor werkenden, die hun kinderen op de wachtlijst hebben staan. Die hebben het echt nodig. En daar moet dus het geld naartoe. Nu wordt het over de balk gesmeten
Dit is overigens al een bekende maas; net zoals de inwonende oma die betaald krijgt.

Terecht dat dit soort misbruik creatief gebruik aangepakt gaat worden.
Ik kende deze variant nog niet......

Snap alleen niet dat ze dit soort misbruik al per 1-1-2009 verbieden.Hebben ze nog een jaar nodig om tot een waterdicht systeem te komen...
Daar begrijp ik ook helemaal niks van. Het is inmiddels al meer dan een jaar duidelijk dat deze regeling door de vele mazen, totaal niet het beoogde resultaat heeft.

Daarnaast is ook allang duidelijk dat de arbeidsparticipatie van vrouwen helemaal niet is gestegen. Er is alleen heel veel opvang verschoven van het informele naar het formele circuit.

Zoals zo vaak blijkt hier ook weer dat er meer dan genoeg geld is in dit land, maar dat het niet terecht komt waar het hoort.
Ik vind dit toch zo erg....

Ik vang kindjes op met ouders die een flexibele baan hebben dus meestal in de zorg werken.

Zij kunnen bij ons in de stad/dorp niet terecht bij een kdv omdat deze hier geen flexibele plaatsen heeft.

Zij maken zich stuk voor stuk behoorlijk druk om wat er gaat komen, dat alles door familie die betaald krijgt voor het oppassen even kort door de bocht genomen.

Ik kan straks (2010) waarschijnlijk iets anders gaan doen, is niet erg want ik heb genoeg keuze maar ik vind dit nu gewoon wel leuk dus wel jammer, maar die ouders (lees moeders) gaan dus stoppen met werken mocht deze regeling door gaan.

Hoe bedoel je krom.
Ik werk ook onregelmatig en ben nu 3 maanden zwanger. Wil per 01-10-2009 opvang voor mijn kind, ben aangewezen op gastouders. maar nu ben ik bang dat ik na 3 maanden opvang alles zelf moet gaan betalen voor een gastouder, dan kan ik wel stoppen met mijn parttime baan.

Ik snap wel dat de mazen in de wet aangepakt moeten worden, maar mensen die onregelmatige banen hebben zijn de dupe als het helemaal afgeschaft gaat worden. Dit zou betekenen dat als je van 9 tot 5 werkt je wel vergoeding krijgt omdat je kind naar een kinderdagverblijf gaat, maar als je onregelmatig werkt, je alles zelf moet betalen. Lekker eerlijk verdeelt.

Maak dan een onderscheid dat gastouders die dit professioneel doen, daar gewoon de vergoeding voor blijft. Dan scheidt je het kaf van het koren.
Het spijt me zeer, maar mijn moeder past op mijn zoontje, waardoor er een plekje vrij is voor een ander kindje op de kinderopvang, maar ze is hierdoor minder gaan werken.

Mag mijn moeder niet betaald worden voor werk omdat het toevallig haar kleinzoon is?
Betaal jij haar Miesteph, of krijg je de "eigen bijdrage" weer terug van je moeder? Want dát is de maas. Als jij betaalt: geen enkel probleem. Als jij de eigen bijdrage weer terug van je moeder ontvangt en de Belastingdienst dus je moeder betaalt: dat vind ik persoonlijk een groot probleem.
Nee, natuurlijk krijg ik het geld van mijn moeder niet terug! Zou toch van het zotte zijn? Zij werkt minder nu en dan ook nog eens mij (zowat dubbel) geld laten vangen?
quote:Pauline65 schreef op 29 oktober 2008 @ 09:14:

Dit is overigens al een bekende maas; net zoals de inwonende oma die betaald krijgt.

Terecht dat dit soort misbruik creatief gebruik aangepakt gaat worden.

Om even advocaat van de duivel te spelen: wat is het verschil of een inwonende oma oppast, of een uitwonende oma?

De tijd en energie die zij erin moet steken is tenslotte dezelfde.

Nog een vraag voor de gastouder die hier postte (ben je naam even kwijt en kan niet teruglezen tijdens het reageren, dat kon eerst volgens mij wel trouwens?!). Je schrijft dat je in 2010 wel iets anders kunt gaan doen. De regeling wordt dan versoberd. Overigens vind ik dat ook van de zotte hoor, waarom een kindercentrum meer financieren voor ouders dan een gastouder? Wat inderdaad als je wisselende diensten hebt?

Maar wat ik me wel afvraag: de ruime toeslagregeling voor ouders bestaat pas sinds januari 2007. Daarvóór was het een gedoe met 1/6 deel van die en 1/3 van die en werkgevers die wel of niet bijdroegen etc. Was jij voor 2007 ook al gastouder en wat zal het verschil dan zijn met straks 2010? Volgens mij is de regeling dan nog gemiddeld beter dan het voor 2007 was.

xx lisa.
Nee, ik ben het pas sinds dit jaar, werkte voorheen zelf in het ziekenhuis als verpleegkundige en zag dat hier veel vraag naar was. Ik wilde thuis blijven omdat ik dat op dit moment nodig acht voor 1 van mijn kinderen en toch nog een zakcentje te verdienen want dat is het natuurlijk.

Ik vang nu 1 kindje op, gemiddeld 3/4 dagen per week (moeder is alleenstaand) en nog twee kindjes beide rond de 1 tot 3 dagen per week op.

In 2010 kan een kindje maar 10 uur per week komen en krijgen max. 2,10 terug of ik moet meer dan 5 kindjes per dag gaan opvangen dan kan het weer wel.

Dus als ik meer kinderen in huis neem en dus 5 kindjes van onder de 4 in huis heb kan het wel, gewoon gevaarlijk
Ja, het slaat nergens op. Dat vind ik ook.

Maar een ouder kan natuurlijk wel kiezen voor zelf meer bijbetalen. Zo duur is het niet. Er moet wel rechtvaardigheid zijn en eerlijke verdeling van de toeslagen. Het is niet eerlijk om ouders die hun kind naar een dagverblijf brengen een ruimere toeslag te geven dan bij een gastouder. Sowieso hebben veel mensen geen keus natuurlijk.

Maar ik moet het nog zien hoor, er is nog tijd. Wie weet wordt het toch nog wel veranderd. Als er maar genoeg druk uitgeoefend wordt.

Is er een branche-vereniging? Ik zou zeggen: actievoeren!

xx lisa.
quote:Miesteph schreef op 29 oktober 2008 @ 12:25:

Het spijt me zeer, maar mijn moeder past op mijn zoontje, waardoor er een plekje vrij is voor een ander kindje op de kinderopvang, maar ze is hierdoor minder gaan werken.

Mag mijn moeder niet betaald worden voor werk omdat het toevallig haar kleinzoon is?

Hieruit blijkt dat deze subsidieregeling zelfs een averechts effect heeft en maar beter meteen kan worden afgeschaft.

Je moeder heeft een gewone baan, en gaat nu minder werken om op haar kleinkind te passen. Jij bent per saldo niet méér gaan werken, want je kind zat eerst op de creche en zit nu thuis met oma. De balans: door deze regeling daalt in feite de 'normale' arbeidsdeelname.

Ik denk overigens niet dat er één ander land ter wereld te vinden is waar grootouders betaald krijgen om op hun kleinkinderen te passen. Maar dat terzijde.
Niet helemaal waar; misschien zou Miesteph of haar partner anders minder zijn gaan werken.

xx lisa.
Lisa, met mijn oudste zoon, die zat op een kdv en toen kreeg ik een tegemoetkoming van mijn werkgever van 50 gulden op een rekening van 650 gulden dus natuurlijk kan men zelf ook betalen maar opper dat maar eens, 4 van de 10 geeft dan aan te stoppen met werken en dat is wat ze juist niet willen toch.
Ik vind dit echt een voorbeeld van een goedbedoelde regeling waarvan je met een béétje mensenkennis kon zien aankomen dat dit uit de hand zou gaan lopen.

Volgens mij is de oplossing niet zo heel ingewikkeld.

Ten eerste: stel aan gastouders dezelfde eisen als aan het personeel in de kinderdagverblijven, namelijk een afgeronde SPW-opleiding. Als een gastouder daar niet aan voldoet en ouders laten er toch met een gerust hart hun kind achter, ook prima, maar dan geen subsides en tegemoetkomingen.

Ten tweede: pas de wet zo aan dat directe familie van het kind niet voor vergoeding in aanmerking komt.
quote:Laura80 schreef op 29 oktober 2008 @ 14:28:

[...]

Hieruit blijkt dat deze subsidieregeling zelfs een averechts effect heeft en maar beter meteen kan worden afgeschaft.

Je moeder heeft een gewone baan, en gaat nu minder werken om op haar kleinkind te passen. Jij bent per saldo niet méér gaan werken, want je kind zat eerst op de creche en zit nu thuis met oma. De balans: door deze regeling daalt in feite de 'normale' arbeidsdeelname.

Ik denk overigens niet dat er één ander land ter wereld te vinden is waar grootouders betaald krijgen om op hun kleinkinderen te passen. Maar dat terzijde.

Mijn moeder wilde weer meer gaan werken, mijn laatste broer het huis uit enzo, maar toen kwam ik met de kleine en besloot ze niet meer te gaan werken bij de baas maar ook voor mij dus.

Ik hoef hierdoor niet minder te gaan werken inderdaad.

maar er zullen ook wel gevallen zijn waar bovenstaande wel voor geldt.
Zesenzo, maar zo drastisch is het vaak niet. Je krijgt in elk geval vergoeding voor 10 uur begrijp ik, als ouder? Wel minder dan, maar wat vraagt een gastouder die in eigen huis opvangt dan per uur? Stel dat je zelf 2 euro bij moet leggen per uur, dan is dat toch te overzien? En als je zelf 4 euro moet betalen voor overige uren valt dat mijns inziens ook nog mee.

Het wordt natuurlijk wel anders als het om meer kinderen gaat, daar had ik nog even niet aan gedacht.

Ik zit er zelf ook mee trouwens. Ik heb nu een oppas aan huis voor gemiddeld zo'n 30 uur per maand en daarnaast gaan de kinderen een dag in de week naar mijn ouders (die daar geen voor krijgen trouwens hoor, haha - ze willen dat niet en zijn ook gepensioneerd, dat vind ik wel schelen). In maart gaat mijn jongste naar de basisschool. Dan hebben we nog minder uren nodig. Maar toch zullen we ook een paar uur per week nodig hebben. En ik wil de kinderen echt heel graag bij ons thuis laten opvangen. Als het niet anders kan, kunnen ze naar de NSO die op de school zelf is, maar voor mijn kinderen vind ik dat echt tweede keus. Er zullen heus kinderen heel graag naar zoiets gaan, en die van mij als ze nog wat ouder zijn misschien ook wel als het maar eens per week is.

Zelf voel ik er niet veel voor ze bij een gastouder thuis te laten opvangen, maar dat is iets van mij hoor. Dat zal namelijk in de meeste gevallen ook heel goed gaan.

xx lisa.
quote:Laura80 schreef op 29 oktober 2008 @ 14:39:

Ik vind dit echt een voorbeeld van een goedbedoelde regeling waarvan je met een béétje mensenkennis kon zien aankomen dat dit uit de hand zou gaan lopen.

Volgens mij is de oplossing niet zo heel ingewikkeld.

Ten eerste: stel aan gastouders dezelfde eisen als aan het personeel in de kinderdagverblijven, namelijk een afgeronde SPW-opleiding. Als een gastouder daar niet aan voldoet en ouders laten er toch met een gerust hart hun kind achter, ook prima, maar dan geen subsides en tegemoetkomingen.

Ten tweede: pas de wet zo aan dat directe familie van het kind niet voor vergoeding in aanmerking komt.

Met een afgeronde spw of sph opleiding ga je vast geen 3 Euro per uur krijgen dus dan wordt het weer veel duurder.

Ik heb dus zelf geen spw maar wel een hbo-v met kinderaantekening maar ik kies er voor dit niet uit te voeren en thuis kinderen op te vangen voor 3,- p/u maar dat wil niet zeggen dat ik niet geschikt ben omdat ik geen spw diploma heb.

Denk zelfs dat ik met mijn diploma uitermate geschikt ben.
Niemand heeft het over misbruik als een kind gewoon naar een gastouder gaat.

Maar het gaat wel over misbruik als opa en oma het opvanggeld onder de tafel weer teruggeven (ken zelf zo'n geval wat per maand op deze manier NETTO 800 Euro oplevert -> dat is wel 10.000 Euro per jaar die wij met z'n allen betalen).

En zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen van gebruik van deze regeling waarvoor ie helemaal niet bedoeld was:

A en B vangen elkaars kinderen op de een op maandag en donderdag en de ander op dinsdag en vrijdag. Ging altijd over en weer met gesloten beurs, nu geformaliseerd , waarbij het ook weer gaat over ettelijke duizenden Euro's per jaar.

En zo zijn er nog ettelijke voorbeelden te noemen.

Om nog maar helemaal niet te spreken over de bureautjes die op die manier kapitalen binnenharken, zonder daar maar een noemenswaardige prestatie tegenover te stellen.

En ook de bijdrage die mensen zelf moeten betalen is in veel gevallen heel erg laag. Is hier al eens in een andere discussie aan de orde geweest, maar ik ken verschillende mensen die helemaal verbaasd waren dat ze maar zo weinig zelf hoefden te betalen.
Klopt helemaal Pauline.
quote:Pauline65 schreef op 29 oktober 2008 @ 14:50:

Niemand heeft het over misbruik als een kind gewoon naar een gastouder gaat.

Maar het gaat wel over misbruik als opa en oma het opvanggeld onder de tafel weer teruggeven (ken zelf zo'n geval wat per maand op deze manier NETTO 800 Euro oplevert -> dat is wel 10.000 Euro per jaar die wij met z'n allen betalen).

En zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen van gebruik van deze regeling waarvoor ie helemaal niet bedoeld was:

A en B vangen elkaars kinderen op de een op maandag en donderdag en de ander op dinsdag en vrijdag. Ging altijd over en weer met gesloten beurs, nu geformaliseerd , waarbij het ook weer gaat over ettelijke duizenden Euro's per jaar.

En zo zijn er nog ettelijke voorbeelden te noemen.

Om nog maar helemaal niet te spreken over de bureautjes die op die manier kapitalen binnenharken, zonder daar maar een noemenswaardige prestatie tegenover te stellen.

En ook de bijdrage die mensen zelf moeten betalen is in veel gevallen heel erg laag. Is hier al eens in een andere discussie aan de orde geweest, maar ik ken verschillende mensen die helemaal verbaasd waren dat ze maar zo weinig zelf hoefden te betalen.

Ik doe het zelf niet, maar wat is er in principe mis als de grootouders het geld weer terugggeven?

Er blijft op die manier een plek vrij op het kdv, het geld wordt toch wel betaald en opa en oma mogen toch zelf weten waar ze hun zelfverdiende geld aan uitgeven?
Persoonlijk vind ik het van den zotte dat familie geld krijgt voor het oppassen op een kleinkind of neefje of nichtje. Dat doe je toch uit liefde..? En als dat structureel is dan is dat zo, daar kies je als familie-lid zelf voor

Dat gastouders hier de dupe van worden vind ik een ander verhaal, maar ik ken genoeg opa's en oma's die de kas van hun eigen kinderen spekken door op hun kleinkinderen te passen. Ik zou mezelf kapot schamen als ik de vergoeding terug zou vragen van mijn moeder

En mijn moeder zou nooit geld willen hebben als ze structureel zou oppassen. Mijn schoonmoeder ook niet. En als ik later er voor kies om structureel op mijn kleinkinderen te passen dan hoef ik daar ook geen geld voor, dat doe ik met alle liefde als ze me het vragen. Maar misschien wil ik dan wel genieten van mijn vrije tijd en wil ik dat niet structureel, maar dat is een andere vraag. Maar geld er voor vragen, zeker niet
quote:Miesteph schreef op 29 oktober 2008 @ 15:45:

Ik doe het zelf niet, maar wat is er in principe mis als de grootouders het geld weer terugggeven?

Er blijft op die manier een plek vrij op het kdv, het geld wordt toch wel betaald en opa en oma mogen toch zelf weten waar ze hun zelfverdiende geld aan uitgeven?

Omdat het op die manier een schenking is, waar schenkingsrecht over betaald zou moeten worden.

En buiten dat: waarom vindt jij dat het terecht zou zijn dat als opa en oma dat geld niet willen / nodig hebben, de ouders dan recht hebben op een extra 'zakcentje' van 800 Euro per maand???

Daarnaast vind ik het geen zelfverdiend geld, omdat het geld is wat komt uit een 'toeslag voor onkosten' en er is dus ook geen stuiver van afgedragen aan belastingen of premies.

Verder is het simpelweg fraude omdat je de toeslag die je ontvangt niet uitgeeft voor het doel waarvoor je hem hebt ontvangen (alleen is dat jammer genoeg meestal niet hard te maken.

Wat denk je wat er gebeurt met mensen die huurtoeslag ontvangen en hun huur niet betalen of hetzelfde met mensen die toeslag krijgen voor zorgkosten en hun premie niet betalen??
Wat echt fraude is in mijn ogen, is 'zogenaamd' op elkaars kinderen passen. Dus opgeven dat je de kinderen van de buren twee dagen opvangt en de buren jouw kinderen ook twee dagen. Maar in werkelijkheid niet opvangen. Niemand controleert of dat ook echt gebeurt en ook niet op welke tijden en of dat klopt.

xx lisa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven