Gezondheid alle pijlers

Griep + KleanPrep + coloscopie

29-02-2016 09:02 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Vandaag is de dag: ik moet over een paar uur beginnen met KleanPrep. De afgelopen dagen heb ik griep gehad (koorts, spierpijn, hoesten, snotteren, keelpijn, hoofdpijn, de hele mikmak). Dus ik ga er al niet fit 'in' helaas. De koorts is inmiddels wel gezakt, het enige wat nog steeds speelt is erge keelpijn: hoesten doet erg veel pijn. En door die zere keel moet vandaag en morgen vier liter van die troep...

Ik heb de afgelopen dagen zo ongeveer alle topics met 'KleanPrep' in de titel gelezen en zie inmiddels niet echt meer op tegen de coloscopie (wel genant om in m'n blote kont voor mijn arts te gaan liggen, maar goed: dan had de beste man maar een ander beroep moeten kiezen) maar ik zie wel enorm op tegen het laxeren vandaag (en morgen de rest).

Zometeen eet ik iets als ontbijt, rond 12.00u nog een lichte lunch en daarna niks meer tot na de coloscopie (morgen 15.45u melden, 16.15u onderzoek). Ik heb van alles in huis gehaald n.a.v. de vele tips die ik gelezen heb: gele ranja, heldere bouillon, twee soorten kauwgom, rietjes, 4 literflessen water (liggen koud!) enz.

Om 14.00u moet ik ermee beginnen en dan iedere 1,5 uur één liter KleanPrep. Vandaag 3 liter, morgen de laatste liter. Ik ben zo bang dat ik het niet wegkrijg, dat ik ervan moet kokhalzen / overgeven... Ik probeer mezelf moed in te praten ("Men lijdt het meest van het lijden dat hij vreest")...

Helpen jullie me er een beetje doorheen vandaag en morgen??

Groetjes, Doces
doces wijzigde dit bericht op 29-02-2016 09:02
Reden: Typfoutje
% gewijzigd
Bij mij duurde het ruim 3 uur...
Bij mij duurde dat een tijd, zat er al wel 1 liter in denk ik..

Roesje valt inderdaad echt mee, ik zou je daar geen zorgen over maken.

Heel veel sterkte.
Ik ben nu ongeveer een uur verder sinds het eerste glas (nog één glas zometeen, dan is de eerste liter op). Het borrelt flink, maar verder nog niks.

(Voor zover jullie geïnteresseerd zijn in deze 'vieze praatjes'...)
Yep, ik kan inmiddels concluderen dat het werkt...

(Bezig aan de tweede liter nu...)
PBC is dat primaire billiaire cirrose? Want dat heb ik en daar is geen colonscopie voor nodig. Maar misschien staat de afkorting voor iets anders of denken ze ook nog aan een andere diagnose.

Heel veel succes. Ik kreeg mijn 4 liter en laat de 2 niet weg dus voor mij alleen nog phosphoral (2 glazen). Maar dat komt ook wel omdat het steeds meer tegen lijkt te gaan staan. Hoe vaker ik het moet doen, hoe moeilijker het wordt.

Hopelijk gaat het onderzoek ook meevallen! Sterkte.
Oja en nog een tip. Heldere bouillon tussendoor kan erg lekker zijn. Even een andere en hartige smaak.
Ja, PBC is inderdaad Primaire Biliaire Cirrose. PSC is Primaire Sclerosende Cholangitis. Ik weet er het fijne ook niet van, alleen dat er in de darmen iets te zien zou zijn waarmee je het een of het ander zou kunnen uitsluiten of bevestigen.

Maar, Sensotouch: jij hebt PBC? Merk je daar veel van in het dagelijks leven? Mijn arts zei dat PBC niet heel schokkend was (het spijt me als jij er veel last van hebt en het lijkt alsof ik het bagatelliseer, dat is niet mijn bedoeling), en dat PSC een 'gemener ziektebeeld' had. Ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn.
Ja klopt ik heb PBC maar weet wel dat dat niets te maken had met de darmproblemen die ik had. En het is aan te tonen doormiddel van bloedonderzoek en/of een leverbiopt.

PSC ken ik niet dus weet niet wat het verschil is.

Wat ik merk van de PBC is afwijkende leverwaardes ( die worden al wel stabieler met medicatie ) en de daarbij behorende klachten als vermoeidheid, jeuk en misselijkheid. Ik slik nu urchosol en dat schijnt te maken dat mijn lever het wel zal uithouden tot het einde van mijn leven. Maar klachten van bijv vermoeidheid lost het vaak niet op. Ik weet het pas paar maanden dus het is ook vrij nieuw voor mij.
Bedankt voor je berichtje Sensotouch. Bij mij is ruim vijf jaar geleden AIH vastgesteld (auto-immuun hepatitis) en van daaruit is - zoals het er nu naar uit ziet - een overlapsyndroom ontstaan: in de galwegen. Het gaat dus om PBC of PSC. Misschien dat er in de darmen iets te zien is als het om PSC gaat en dat ze daarom die coloscopie willen? Mijn MDL-arts heeft steeds overleg met het leverpanel in het AMC omdat hij zelf niet goed weet hoe nu verder.

Ursochol ken ik, en ook budenofalk, azathioprine, allopurinol en nog een zooitje andere medicijnen. Door de jaren heen verschillende dingen geprobeerd in diverse doseringen. Steeds lijkt het een paar maanden te werken, en dan toch weer niet en gaan de leverwaarden weer omhoog.

Nog maar een glas KleanPrep... Blegh...
Jeeeeehj!! De tweede liter is op. Nog één liter te gaan en dan morgen de laatste liter. Het gaat inderdaad steeds meer tegenstaan... Maar ik troost mezelf met het idee dat ik voor vandaag al op 2/3 ben en dat die ene liter morgenochtend 'bijna niks' is vergeleken met de drie liter van vandaag!
Toen ik cleanprep via de sonde kreeg ging er elk uur een halve liter in, 8 uur per dag. En ik moest het twee dagen doen, dus in totaal 8 liter. Dat was echt niet heel fijn. Was blij dat ik daarna weer mocht eten :-D

Ik snap dat het je steeds meer tegen gaat staan, maar nog even doorbijten, je kunt het!
Ik zit in het AMC. Een super team! Al duurde het zelfs daar een jaar voordat ze pbc hadden gediagnosticeerd.

Al die medicatie ken ik ook ja... Maar voor pbc is alleen urchosol werkzaam.

Sterkte met de laatste liter!!

Loop je al goed leeg?
Momenteel gebruik ik ursochol en budenofalk om de leverontsteking tot rust te krijgen. Die is al jaren aan het sluimeren en krijgen we niet definitief onder de duim. Erg hardnekkig!!! Eind vorig jaar gestopt met alle medicatie om te kijken wat er gebeurde: de leverwaarden schoten omhoog!! Toen van een geïnfecteerde lever een nieuw biopt genomen om te laten onderzoeken. Nu dus die opvlamming van de leverontsteking weer de kop indrukken... Maar de vraag is: als dat over een tijdje weer rustig is, wat dan? Want wat we de afgelopen vijf jaar hebben gedaan had niet het gewenste resultaat...
Oh enne... Ja ik loop goed leeg. Blegh...
Morgen rond deze tijd ziet het leven er al weer heel anders uit. Nog even volhouden!
quote:cesium24 schreef op 29 februari 2016 @ 18:56:

Morgen rond deze tijd ziet het leven er al weer heel anders uit. Nog even volhouden!Ja dat klopt!! Dan zit ik gewoon aan m'n avondeten!
Yes! Klaar met de KleanPrep voor vandaag!
Jeeeh!!! Wat fijn. Petje af hoor. Ik

Kon het niet die 4 liter en goot toen stiekem glazen weg in de gootsteen haha.

Bij dat biopt konden ze niet de pbc aantonen? Heb je IgM verhoogd en de antistoffen die erbij horen? Dat is heel typisch voor pbc.

Budenofalk heb ik tijdje gehad voor mijn darmen. Deed niet zoveel dus ging al snel over op prednison. Ook niet echt bevoordelijk voor de leverwaarde trouwens.. Maar goed.
Nee, in beide biopten waren 'afwijkingen aan de galwegen en bloedvaten' te zien. De tweede keer (biopt van een geïnfecteerde lever) beduidend forser dan bij de eerste keer. De afwijkingen aan de bloedvaten zouden een medicamenteuze oorzaak hebben, door de medicatie van de afgelopen vijf jaar (geen goede optie om weer naar diezelfde medicatie terug te gaan dus) en de afwijkingen aan de galwegen kon men niet goed verklaren. Vandaar MRI en coloscopie.

Maar als jij aangeeft dat PBC in principe uit het biopt te halen moet zijn word ik wel een beetje onrustig. Zou het dan toch PSC zijn? Maar goed, heeft helemaal geen zin om me daar nu al druk over te maken. Morgen eerst nog een laatste liter KleanPrep, daarna de coloscopie. Daarna de MRI (11 maart) en 14 maart uitslaggesprek met mijn MDL-arts.
Nou dat is mij verteld maar ben zelf geen arts. Ik heb zelf geen biopt gehad want bij mij was het bloed al duidelijk. Als je bepaalde anti-stoffen hebt in combi met verhoogde leverwaarde en IgM dan is het gewoon al duidelijk. Vandaar mijn vraag of je die antistoffen hebt. Is trouwens in iets van 10% van de gevallen zo dat je geen antistoffen hebt en je toch pbc hebt en dan zou volgens mij biopt uitsluitsel bieden.
Sterkte morgen!!
Wat ik van mijn patiënten hoor, is dat het drinken en 'leeg lopen' het meest vervelende deel is. Tijdens het onderzoek voel je wel wat gerommel, maar daar weet je daarna door het roesje niets meer van.

Ik geef mijn patiënten wel eens rode limonade voor een coloscopie. Heb nog nooit gehoord dat iemand rode darmen had. Wel eens iemand met blauwe darmen maar die had thuis al een soort blauwe energydrink/sportdrank op.

Succes morgen!
Bah, ben pas tegen twaalf uur in slaap gevallen en lig nu alweer sinds half vier wakker... Ik lig te draaien en te woelen. Het gaat flink tekeer in mijn buik / darmen: het borrelt en rommelt maar door!!

Over een paar uur de laatste liter KleanPrep... Pfff, zal blij zijn als alles erop zit!!
Succes met die laatste liter!

En natuurlijk met de scopie zelf. Ik hoop dat het gaat meevallen.

Zal je mijn eerste ervaring besparen maar ik was dan ook een gevalletje dat komt niet vaak voor hoor, haha.
Succes met de laatste loodjes en hopelijk valt het onderzoek mee. Sterkte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven