Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte 2015

01-03-2016 11:44 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Zojuist mijn belastingaangifte voor 2015 gedaan.

Ik moet helaas bijbetalen, maar ik had niet anders verwacht na voorgaande jaren.

Elk jaar weer bijbetalen!

Heeft iemand hier al belastingaangifte gedaan? Valt het je mee of tegen?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
quote:Geisterfahrer schreef op 02 maart 2016 @ 10:40:

Ik moet ook flink bijbetalen ;-(

Zit nog wel met de volgende vraag:

Ik heb in 2015 van 1-1-2015 t/m 1-5-2015 samen gewoond met mijn toenmalige partner, hij is student en had een klein inkomen uit een bijbaantje. Wij hadden een samenlevingscontract en deden de afgelopen jaren samen de belastingaangifte.

Ik werkte in 2015 volledig. In de app stond dat ik in 2015 geen fiscaal partner had, dit klopt dus niet.

Wat is nu verstandig om te doen qua aangifte?Voor zover ik weet betekent samenlevingscontract niet dat je automatisch fiscaal partner bent. Maar via de vragen moet je vanzelf op het juiste antwoord komen toch? Er zit toch een vraag bij van woonde u samen of iets dergelijks?
quote:schaapjes schreef op 02 maart 2016 @ 11:27:

[...]

Voor zover ik weet betekent samenlevingscontract niet dat je automatisch fiscaal partner bent. Maar via de vragen moet je vanzelf op het juiste antwoord komen toch? Er zit toch een vraag bij van woonde u samen of iets dergelijks?Zeker wel. http://www.belastingdiens ... op_uw_adres_ingeschreven/

"U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten."
Misschien dat iemand hier voor wat verheldering kan zorgen, anders bel ik uiteraard even de Belastingtelefoon!

Man en ik zijn eind juli 2015 getrouwd. Ik studeer nog en heb verder geen inkomen. Man verdient meer dan modaal.

Nu was ik dus net de aangifte aan het invullen. Alles netjes gecontroleerd, alles klopte. Onder aan de eindstreep stond dat man een minimaal bedrag terug moet betalen vanwege het inkomensafhankelijk worden van de kortingen, zoals bij velen hier, maar dat ik ruim 1000 euro terugkrijg. Dit vanwege de heffingskorting voor niet-werkende partner.

Aangezien ik alles zorgvuldig heb gelezen, gecontroleerd (en waar nodig ingevuld, maar dit was eigenlijk weinig) ga ik er vanuit dat het zo klopt.

Nu lees ik alleen op internet dat deze regeling alleen geldt als je meer dan 6 maanden fiscaal partner bent? Dat gaat dus niet op als wij in juli getrouwd zijn. De juiste datum stond ook gewoon in het programmaatje, dus de belastingdienst weet hoe lang we getrouwd zijn. We woonden echter wel heel 2015 op hetzelfde adres samen (en daarvoor ook al).

Iemand enig idee of het nu gewoon geldt?

Ik heb in 2015 van 1-1-2015 t/m 1-5-2015 samen gewoond met mijn toenmalige partner, hij is student en had een klein inkomen uit een bijbaantje. Wij hadden een samenlevingscontract en deden de afgelopen jaren samen de belastingaangifte.

Ik werkte in 2015 volledig. In de app stond dat ik in 2015 geen fiscaal partner had, dit klopt dus niet.

Wat is nu verstandig om te doen qua aangifte?Handmatig aanpassen dus

Wat is nu verstandig om te doen qua aangifte?

Vanaf het moment dat je niet meer op hetzelfde adres bij de gemeente staat ingeschreven ben je geen fiscaal partner meer van je ex. Je kunt er nog wel voor kiezen om voor het gehele jaar 2015 een fiscaal partnerschap aan te gaan.

Maar als je de stappen van de aangifte goed volgt, dan kan het eigenlijk niet mis gaan. Als het programma aangeeft dat je het hele jaar geen fiscaal partner van elkaar bent, dan heb je denk ik, ergens iets niet goed gedaan.

Alleen bij een geheel jaar fiscaal partnerschap kun je bepaalde inkomsten en aftrekposten verdelen. Eventuele drempelbedragen zijn dan afhankelijk van beide inkomens.

Als je geen heel jaar fiscaal partnerschap hebt, dan ben je wel een gedeelte van het jaar elkaars fiscale partner, maar je kunt geen aftrekposten verdelen, en ook zijn de drempelbedragen niet afhankelijk van beide inkomens.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:gizzmo-returns schreef op 02 maart 2016 @ 12:15:

[...]

Handmatig aanpassen dusNiet doen dus, gewoon de vragen correct beantwoorden.
quote:viva1966 schreef op 02 maart 2016 @ 08:52:

[...]

Dan heb je gedurende het jaar minder belasting betaald dan wat eigenlijk had gemoeten :-) Is in feite ook een voordeel, ware het niet dat de rente bijna nul is.Ja, dat is het ook hoor, ik heb gewoon niet genoeg belasting betaald, dus ik snap ook volledig dat dat alsnog betaald dient te worden. Het is alleen op een nogal kromme manier ontstaan en buiten mijn doen om, maar dat wordt opgelost door een andere partij binnen deze kwestie, dus ik vind het allemaal wel best😉
quote:Francelle schreef op 02 maart 2016 @ 13:17:

[...]

Vanaf het moment dat je niet meer op hetzelfde adres bij de gemeente staat ingeschreven ben je geen fiscaal partner meer van je ex. Je kunt er nog wel voor kiezen om voor het gehele jaar 2015 een fiscaal partnerschap aan te gaan.

Maar als je de stappen van de aangifte goed volgt, dan kan het eigenlijk niet mis gaan. Als het programma aangeeft dat je het hele jaar geen fiscaal partner van elkaar bent, dan heb je denk ik, ergens iets niet goed gedaan.

Alleen bij een geheel jaar fiscaal partnerschap kun je bepaalde inkomsten en aftrekposten verdelen. Eventuele drempelbedragen zijn dan afhankelijk van beide inkomens.

Als je geen heel jaar fiscaal partnerschap hebt, dan ben je wel een gedeelte van het jaar elkaars fiscale partner, maar je kunt geen aftrekposten verdelen, en ook zijn de drempelbedragen niet afhankelijk van beide inkomens.

Dank je voor je antwoord!

Het moment van niet meer ingeschreven staan op hetzelfde adres (ik woon er nog en hij heeft zich uitgeschreven) heeft op 1-5-2015 plaatsgevonden. Die maanden daarvoor hebben wij samen op één adres ingeschreven gestaan en zijn we tot die tijd fiscaal partners van elkaar geweest.

Als ik de vragen naar waarheid invul op de website van de belastingdienst kom ik hierop uit:

1: Had u in 2015 een echtgenoot? Ja

2: Naam echtgenoot

3: Stond u heel 2015 ingeschreven op hetzelfde adres als naam partner? Ja

Vervolgens willen ze de naam en BSN nummer hebben van ex.
Maar dan moet je bij vraag 3 toch nee invullen, als hij zich heeft uitgeschreven op 1 mei?
quote:Geisterfahrer schreef op 02 maart 2016 @ 14:04:

[...]

Dank je voor je antwoord!

Het moment van niet meer ingeschreven staan op hetzelfde adres (ik woon er nog en hij heeft zich uitgeschreven) heeft op 1-5-2015 plaatsgevonden. Die maanden daarvoor hebben wij samen op één adres ingeschreven gestaan en zijn we tot die tijd fiscaal partners van elkaar geweest.

Als ik de vragen naar waarheid invul op de website van de belastingdienst kom ik hierop uit:

1: Had u in 2015 een echtgenoot? Ja

2: Naam echtgenoot

3: Stond u heel 2015 ingeschreven op hetzelfde adres als naam partner? Ja

Vervolgens willen ze de naam en BSN nummer hebben van ex.

Er is wel een verschil tussen einde samenwoning en einde huwelijk.

Als je getrouwd bent geweest dan eindigt het fiscaal partnerschap als je én beiden bij de gemeente niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven én het verzoek gedaan hebt tot beëindiging huwelijk (of geregistreerd partnerschap.
quote:iris71 schreef op 01 maart 2016 @ 14:23:

Ik merk goed dat de eenouderkorting is afgeschaft in de vorm zoals het was. Scheelt echt een hoop geld. Krijg nog steeds terug omdat ik geen voorlopige teruggave heb, maar het is de helft van wat ik vorig jaar terug kreeg. Maar goed, volgens mij is er nu een soort van eenouderregeling die inkomensafhankelijk is en waar ik geen recht op heb gezien mijn inkomen. En terecht. Als het allemaal een tandje minder moet, dan inderdaad maar beter bij mensen met een wat hoger inkomen.Die zit nu bij het kindgebonden budget in. Heb je die aangevraagd? Gaat tot 80k.
http://www.belastingdiens ... kaar_gaan/uit_elkaar_gaan
Geisterfahrer, als je ex niet het gehele jaar op hetzelfde adres stond ingeschreven, dan vul je bij drie 'nee' in.

En bij alleen samenwonen was hij niet je echtgenoot natuurlijk.
Bijna 1300 terug. Met dank aan zorgkosten.

Weet iemand of je psychotherapie kan aftrekkrn?
quote:KingsAndQueens schreef op 02 maart 2016 @ 12:14:

Misschien dat iemand hier voor wat verheldering kan zorgen, anders bel ik uiteraard even de Belastingtelefoon!

Man en ik zijn eind juli 2015 getrouwd. Ik studeer nog en heb verder geen inkomen. Man verdient meer dan modaal.

Nu was ik dus net de aangifte aan het invullen. Alles netjes gecontroleerd, alles klopte. Onder aan de eindstreep stond dat man een minimaal bedrag terug moet betalen vanwege het inkomensafhankelijk worden van de kortingen, zoals bij velen hier, maar dat ik ruim 1000 euro terugkrijg. Dit vanwege de heffingskorting voor niet-werkende partner.

Aangezien ik alles zorgvuldig heb gelezen, gecontroleerd (en waar nodig ingevuld, maar dit was eigenlijk weinig) ga ik er vanuit dat het zo klopt.

Nu lees ik alleen op internet dat deze regeling alleen geldt als je meer dan 6 maanden fiscaal partner bent? Dat gaat dus niet op als wij in juli getrouwd zijn. De juiste datum stond ook gewoon in het programmaatje, dus de belastingdienst weet hoe lang we getrouwd zijn. We woonden echter wel heel 2015 op hetzelfde adres samen (en daarvoor ook al).

Iemand enig idee of het nu gewoon geldt?Heb je bij de aangifte gekozen voor heel jaar fiscaal partnerschap?
Ik ben sinds 2015 ergens ondernemer. Nu kreeg ik een brief dat ik als ondernemer aangifte moet doen. Is dit naast mijn prive aangifte. Sorry ben echt een leek en voel me nu best dom.

Ik heb een belastingadviseur maar wil niet gelijk met mijn domme vraag komen. Hij doet ook mijn aangifte vd onderneming en 1 die daar bij zit. maar dat is dan toch ook gelijk mijn ''prive aangifte'' > zoals ''jullie'' > werkend bij een werkgever

Bedankt
quote:Ladenkastje schreef op 02 maart 2016 @ 14:34:

Ik ben sinds 2015 ergens ondernemer. Nu kreeg ik een brief dat ik als ondernemer aangifte moet doen. Is dit naast mijn prive aangifte. Sorry ben echt een leek en voel me nu best dom.

Ik heb een belastingadviseur maar wil niet gelijk met mijn domme vraag komen. Hij doet ook mijn aangifte vd onderneming en 1 die daar bij zit. maar dat is dan toch ook gelijk mijn ''prive aangifte'' > zoals ''jullie'' > werkend bij een werkgever

BedanktHet zal waarschijnlijk je BTW aangifte zijn.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

Bedankt

Je hoeft niet 'dubbel' aangifte te doen, dus en als particulier en als ondernemer. Je doet aangifte als ondernemer en geeft je inkomen als winst uit onderneming aan.

Hele handige website trouwens, die van de BD. http://www.belastingdiens ... ngifte_doen/aangifte_doen
quote:Francelle schreef op 02 maart 2016 @ 14:24:

[...]

Heb je bij de aangifte gekozen voor heel jaar fiscaal partnerschap?Het enige wat ik kon aanvinken was "Had u in 2015 een echtgenoot" en "Stond u heel 2015 op hetzelfde adres ingeschreven". Beide vragen met "ja" beantwoord. Ik ben nergens een optie tegen gekomen over de duur van fiscaal partnerschap? Bij de verdeling noemen ze ons automatisch fiscale partners. We hebben samen, in één keer, aangifte gedaan.
Joehoe mijn man en ik krijgen samen 470 weer een mooi potje voor in de vakantie!
Bedankt!

Ik moet sowieso btw aangifte doen ja. Maar dit ging echt over de inkomstenbelasting. Bedankt voor het meedenken.
Ik ging net aangifte doen. Sinds vorig jaar zijn vriend en ik fiscale partners, maar nu zijn we (nog) niet DigiD-gemachtigd, dus kan ik niet verder met invullen. Dat nu eerst maar aanvragen, daar gaan vijf werkdagen overheen. Jammer, want ik wilde wel weten of en hoeveel we terug zouden krijgen.

Edit: blijkbaar lees ik slecht, want blijkbaar kunnen we alle twee apart inloggen om samen aangifte te doen, maar dan log ik weer uit (ik snap het slecht )? Nouja, dat vanavond maar proberen als hij thuis is.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:Roxy21 schreef op 02 maart 2016 @ 15:24:

Ik ging net aangifte doen. Sinds vorig jaar zijn vriend en ik fiscale partners, maar nu zijn we (nog) niet DigiD-gemachtigd, dus kan ik niet verder met invullen. Dat nu eerst maar aanvragen, daar gaan vijf werkdagen overheen. Jammer, want ik wilde wel weten of en hoeveel we terug zouden krijgen.

Edit: blijkbaar lees ik slecht, want blijkbaar kunnen we alle twee apart inloggen om samen aangifte te doen, maar dan log ik weer uit (ik snap het slecht )? Nouja, dat vanavond maar proberen als hij thuis is.Ik vond het eerst eng "want ohjee huh, moet ik nu uitloggen", maar als jij ingelogd bent, krijg je de optie dat hij ook inlogt. Daarna moet jij nog een keer je DigiD invullen en dan staan jullie er samen in. Stressvol ;p
quote:juubje schreef op 02 maart 2016 @ 14:23:

Bijna 1300 terug. Met dank aan zorgkosten.

Weet iemand of je psychotherapie kan aftrekkrn?

Psychotherapie valt onder de paramedische zorg en is alleen aftrekbaar voor zover het op doorverwijzing en onder begeleiding van een arts is gevolgd. (als dat zo heb je daar als het goed is een verklaring over gehad van je therapeut, die moet je goed bewaren de belastingdienst kan daar om vragen) Daarnaast mag het niet al vergoed zijn op een andere manier, bijvoorbeeld de (aanvullende) zorgverzekering.

Daarnaast worden deze kosten alleen vergoed voor zo ver ze boven het drempelbedrag uitkomen maar dar berekend de digitale aangifte voor je en hoef je niet zelf te doen.

BedanktAangifte inkomstenbelasting betreft altijd een prive persoon. Als inkomen wordt de winst uit onderneming genomen. De belastingadviseur maakt waarschijnlijk het jaarverslag en de aangifte. Zorg dus dat je alles wat van belang is voor de aangifte inlevert bij de adviseur. In ga ervan uit dat de belastingadviseur ook jouw boekhouder is en je een eenmanszaak hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven